spyykko 27.09.2005 21:04:09 | |
---|
Häh? Ei ymmärtää sahib hankala kieli. Niin ilmeisesti alkuperäinen kysyjä yrittää selvittää miten kaularaudan paikka pituussuunnassa määräytyy, nyt kun rauta on 20mm kuviin merkittyä lyhyempi. Mä olen laittanut kaularaudan aina niin että säätöruuvi tulee mukavalle paikalle ja rauta sitten jatkuu niin pitkälle kuin tavaraa riittää. Ts. pistä kaularaudan säätöruuvin puoleinen reuna samalle paikalle kuin kuvassa. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
J.RA 27.09.2005 22:01:02 | |
---|
Niin ilmeisesti alkuperäinen kysyjä yrittää selvittää miten kaularaudan paikka pituussuunnassa määräytyy, nyt kun rauta on 20mm kuviin merkittyä lyhyempi. Mä olen laittanut kaularaudan aina niin että säätöruuvi tulee mukavalle paikalle ja rauta sitten jatkuu niin pitkälle kuin tavaraa riittää. Ts. pistä kaularaudan säätöruuvin puoleinen reuna samalle paikalle kuin kuvassa. Kiitoksia neuvoista, näin arvelinkin. Joku sentään on samalla aaltopituudella... ;) -Sellasta se vaan on- |
J.RA 11.10.2005 10:40:54 | |
---|
Onko muute jotain oikotietä onneen tuossa kaulanmuotoilussa? Eli millä ihmiset muotoilevat kaulansa? -Sellasta se vaan on- |
Trebla 11.10.2005 10:49:55 (muokattu 11.10.2005 10:52:12) | |
---|
Onko muute jotain oikotietä onneen tuossa kaulanmuotoilussa? Eli millä ihmiset muotoilevat kaulansa? Kava-höylällä, raspilla, nauhahiomakoneella esimerkiksi. EDIT: Lisättäköön, että tuollaisilla tehdään se alkumuotoilu. Kavahöylällä pääsee aika pitkälle. Hiekkapaperilla loput. "Vain hullu koettaa hukuttaa murheitaan, murheet oppivat aina uimaan" KH & LV |
Juzzu 11.10.2005 10:54:21 (muokattu 11.10.2005 11:06:27) | |
---|
Kava-höylällä, raspilla, nauhahiomakoneella esimerkiksi. Jep. Raspi-Roope on kanssa kovettu peli tuossa, oon ihan ihastunut. Se on siis semmonen yhdessä kädellä pideltävä peli, jossa kulkee sellainen n. 10-15mm leveä hiomanauha. Sillon hyvä vetää. Kokonainen hiomapaperiarkki on myös mielestäni hyvä peli, sillä saa tasaista jälkeä kun pinta ala on niin iso ja hiontavoima kohdistuu siihen tasaisesti. Eli paprua käytetään siis siten, että sillä vedellään kaulan "yli" siten että paperi kiertää kaulan profiilin. Vetokulmalla voi sitten vaikuttaa siihen miten se muokkaa profiilia. Äh, pitäis olla kuva. Siklillä on hyvä tasoitella kanssa jos on epätasaisuuksia, kova peli tässäkin touhussa. Sikli saa olla kyllä melko löysä. Jäykempi sitten enemmän muotoilua varten. MUOKKIMUOKKI: Oon paint-nero... http://img441.imageshack.us/my.php?image=kaulanhionta8bq.jpg Eli kun tuo papru on täysleveä hiomapapru niin saapi tasaista jälkeä ja kulmalla X voi vaikuttaa siihen miten muuttaa kaulan profiilia. Tuolla lailla touhutessa kannattaa sitten ottaa huomioon se että yleensä kaula paksunee kohti runkoa, joten sopiva tätsi mukana koko ajan. Ja tönäri. Paprun karheudet sitten sen mukaan palako pitää muuttaa soitinpuuta pölyksi. |
Trebla 11.10.2005 11:07:23 | |
---|
Jep. Raspi-roope on kanssa kovettu peli tuossa, oon ihan ihastunut. Se on siis semmonen yhdessä kädellä pideltävä peli, jossa kulkee sellainen n. 10-15mm leveä hiomanauha. Sillon hyvä vetää. Etenkin liimakaulaisessa sitä "kantaa" (heel) Kokonainen hiomapaperiarkki on myös mielestäni hyvä peli, sillä saa tasaista jälkeä kun pinta ala on niin iso ja hiontavoima kohdistuu siihen tasaisesti. Eli paprua käytetään siis siten, että sillä vedellään kaulan "yli" siten että paperi kiertää kaulan profiilin. Vetokulmalla voi sitten vaikuttaa siihen miten se muokkaa profiilia. Äh, pitäis olla kuva. Ihan samalla tavalla kuinka kuivataan saunan/suihkun jälkeen selkää pyyhkeellä. Tuo on kyllä hyvä tapa tehdä tasaisenkaarevaa pintaa. Itse olen uhrannut nauhahiomakoneen nauhan tuommoiseen . Eli nauha poikki ja sillä sitten hiotaan. hieman enemmän liikevaraa kuin perinteisellä irtoarkilla. "Vain hullu koettaa hukuttaa murheitaan, murheet oppivat aina uimaan" KH & LV |
vrajala 11.10.2005 13:05:06 | |
---|
Onko muute jotain oikotietä onneen tuossa kaulanmuotoilussa? Eli millä ihmiset muotoilevat kaulansa? Viimeisin meni rälläkällä. Eli Bilteman raspilaikalla karkeampi muotoilu, sitten lamellilaikalla ja kuuskymppisellä mirkelinnauhalla muoto kohilleen. Mä käytin osan ajasta n. 30 cm pitkää hiomatukea, jotta kaulasta tulisi myös oikeasti suora. Kaula oli (tai siis on edelleen, tai siis...) pääosin wengeä, jolle esim. höylällä ei kovasti mitään tee. Siklinkin kanssa vähän heikompaa tuon työstö on. Mutta kavahöylällä muotoilu on mukavaa, varsinkin vaahteralle. Mikäli puu on hyvää ja suoraa, on tuo suoastaan nautinnollista. Kavahöylän jäljiltä pinnan voi suoraan siklailla kohdilleen, jolloin hiomisen tarve vähenee. Kaulan päät voi sitten muotoilla haluamallaan tavalla. Esim. Nauhahiomakoneen päätyrummulla ja sopivalla porakoneeseen kiinnitetyllä hiomalieriöllä homma käy nopsaan. Niin siis kaulan pääthän muotoillaan (karkeasti) ensin. Sitten vasta keskiosa. Kaulan muotoilu on silti sen verran nopiaa ja mukavaa puuhaa, etten mä ainakaan ole siinä kyllästymään päässyt. Sinne meni. Viuh. |
P2 11.10.2005 13:21:47 | |
---|
Joo, nopsakastihan se menee kun muotoilee ensin kummatkin kaulan "päät" ja sitten kavahöylällä ylimääräiset pois siitä välistä ja sitten loppumuotoilua esim. viilalla ja sitten hionta. Pari tuntia tuossa yleensä hurahtaa. Ja mitä paksumpi kaula, sitä vähemmän hommaa, eli kannattaa totuttautua siihen 1" paksuun tukkiin :) Myykää telepleksi! |
Juzzu 11.10.2005 13:24:14 | |
---|
Kaulan muotoilu on silti sen verran nopiaa ja mukavaa puuhaa, etten mä ainakaan ole siinä kyllästymään päässyt. Jep. Kivaa hommoo. |
J.RA 11.10.2005 14:10:56 | |
---|
Niin siis kaulan pääthän muotoillaan (karkeasti) ensin Perhana. Toi tieto olisi helpottanut huimasti. Noh, tekemällähän sitä vaan oppii.. :) -Sellasta se vaan on- |
Juzzu 11.10.2005 14:14:50 | |
---|
Perhana. Toi tieto olisi helpottanut huimasti. Noh, tekemällähän sitä vaan oppii.. :) ähihi :o) Joo, eli siis kertauksen vuoksi.. Ensin karkea muoto kaulan molempiin päihin, 1-2 nauhan alle ja healin eteen, riippuen kaulasta jonnekin 12+ nauhan kohdalle. Näiden pyöristysten väli on sitten helppo poistaa millä työkalulla nyt haluaa. |
fox 11.10.2005 16:37:38 | |
---|
ähihi :o) Näiden pyöristysten väli on sitten helppo poistaa millä työkalulla nyt haluaa. Jos kyseessä ei ole visakoivu.. Mulle tuli muuttuva kaulan muoto yhteen visakoivukaulaan.. :´( Pirullista lohkeamaan oli se. Olis tarvinnu just esim. lamellilaikalla vetästä.. |
J.RA 11.10.2005 19:30:35 | |
---|
Joo, eli siis kertauksen vuoksi.. Ensin karkea muoto kaulan molempiin päihin, 1-2 nauhan alle ja healin eteen, riippuen kaulasta jonnekin 12+ nauhan kohdalle. Näiden pyöristysten väli on sitten helppo poistaa millä työkalulla nyt haluaa. Juuri noinhan sitä olisi pitänyt alkaa toimia. Perkele. Ihmeen hyvin tohon sain muodon kyllä. Pikkaisen muuttuu profiili. -Sellasta se vaan on- |
pjl 12.10.2005 09:22:48 | |
---|
Vaahterakaulan työstö oli suorastaan kivaa. Ensin puufiilalla ja siklillä (söi muuten todella hyvin tuo sikli) päiden muotoilu ja sitten kavahöylällä ja siklillä loput. Välillä 30 cm metalliviivottimella tarkastin pinnan suoruuden. Vielä pitää vähän työstää "alareunaa" kun jäi vähän epäsymmetriseksi mutta muuten kyllä onnistui yli odotusten. Hioa ei juuri tarvinnut kun tuo sikli teki niin siistiä jälkeä. |