Aihe: Pedaalit piiloon, mutta kontrolli jaloille 1 2 | |
---|---|
![]() 31.08.2005 01:00:44 | |
Noniin, kävinpä osia katselemassa. Tässä ehdotukset. Releet: http://www.vekoy.com/product_info.p … id=96a2e1cf4d33b28ad1455714baf25093 Kytkimet: http://www.vekoy.com/product_info.p … id=96a2e1cf4d33b28ad1455714baf25093 Tälle voisi tarjota vaihtoehtoja... Kaapeli: Jaa-a, olisko mitään ideaa pistää kaapeliksi scart piuhaa? Siinähän on 20 pinniä, joten laajennusvaraakin olisi. Metallinen scart: http://www.vekoy.com/product_info.p … id=96a2e1cf4d33b28ad1455714baf25093 Näyttää ainakin kestävältä. Tähän tietty lisäksi 19" räkkikotelo, joku (isohko) hammond chasis jalkoihin, jakit, ledit ja vastukset... Jos n. 200€:llä selviän, niin suht tyytyväinen pitää olla... | |
![]() 31.08.2005 08:28:32 | |
Noniin, kävinpä osia katselemassa. Tässä ehdotukset. Releet: http://www.vekoy.com/product_info.p … id=96a2e1cf4d33b28ad1455714baf25093 Kytkimet: http://www.vekoy.com/product_info.p … id=96a2e1cf4d33b28ad1455714baf25093 Tälle voisi tarjota vaihtoehtoja... Kaapeli: Jaa-a, olisko mitään ideaa pistää kaapeliksi scart piuhaa? Siinähän on 20 pinniä, joten laajennusvaraakin olisi. Metallinen scart: http://www.vekoy.com/product_info.p … id=96a2e1cf4d33b28ad1455714baf25093 Näyttää ainakin kestävältä. Tähän tietty lisäksi 19" räkkikotelo, joku (isohko) hammond chasis jalkoihin, jakit, ledit ja vastukset... Jos n. 200€:llä selviän, niin suht tyytyväinen pitää olla... Ja muistattehan laittaa diodin poikittain releen nastoille jottei kelalle ominainen jännitepiikki tapa sitä releen käämiä kun virran ottaa pois päältä (tämänhän jo tiesittekin mutta kun en niitä diodeja nähnyt listattuna)- Just an other Tinseltown Rebellion band....FZ | |
![]() 31.08.2005 08:56:17 | |
Ja muistattehan laittaa diodin poikittain releen nastoille jottei kelalle ominainen jännitepiikki tapa sitä releen käämiä kun virran ottaa pois päältä (tämänhän jo tiesittekin mutta kun en niitä diodeja nähnyt listattuna)- ...sekä (10µF) konkan hidastamaan käämin jännitteen nousua/laskua, jottei kytkeminen aiheuta naksumista audiosignaaliin. Tuosta jälkakytkimestä en ollut varma, että onko se lukittuva. Partcosta saa hyviä lukkiutuvia SPDT jalkakytkimiä hintaan 3.70+alv. Partcosta saa myös vastaavia releitä hintaan 1.85+alv. En tosin tiedä kummat releet ovat laadukkaampia... Ei ole tarkoitus mainostaa erityisesti partcoa, mutta se on ainoa paikka, josta olen löytänyt lukkiutuvia SPDT jalkakytkimiä noin hyvään hintaan... "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
![]() 31.08.2005 08:59:16 | |
Melkein vielä kuintenkin kehoittasin tutustumaan noihin midiohjattaviin venkeisiin mitä Jokke tuolla aiemmin esitteli. Komponentteja on paljon vähemmän, ovat ohjelmoitavissa, softat ja kaikki ohjeet saatavilla. Voi käyttää jotain kaupallista midi-lankkua ohjaamiseen. Lankun ja pedaalien välillä 3 johtoa. Minun mielipiteeni, mutta harkitkaa nyt kuitenkin. | |
![]() 31.08.2005 09:18:44 (muokattu 31.08.2005 09:19:03) | |
Melkein vielä kuintenkin kehoittasin tutustumaan noihin midiohjattaviin venkeisiin mitä Jokke tuolla aiemmin esitteli. Komponentteja on paljon vähemmän, Häh? Miten niissä voi olla vähemmän, kuin jalkakytkin, diodi, konkka, rele, ledi+etuvastus ja jakit per kanava? Kontrollerin lisäksi noihin tarvitaan se relelauta jokatapauksessa... ovat ohjelmoitavissa, Joissain tilanteissa suuri plussa, muttei välttämättä kaikille. softat ja kaikki ohjeet saatavilla. Jos haluaa tehdä siitä itselleen juuri sopivan, joutuu itse kuitenkin vähän opettelemaan ohjelmoimista. Toisaalta uuden oppiminen on kivaa =) Voi käyttää jotain kaupallista midi-lankkua ohjaamiseen. Itse en käyttäisi, mutta toisaalta vaihtoehdot eivät koskaan ole haitaksi. Lankun ja pedaalien välillä 3 johtoa. Kieltämättä suuri plussa. Minun mielipiteeni, mutta harkitkaa nyt kuitenkin. "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
![]() 31.08.2005 13:17:55 | |
Häh? Miten niissä voi olla vähemmän, kuin jalkakytkin, diodi, konkka, rele, ledi+etuvastus ja jakit per kanava? Kontrollerin lisäksi noihin tarvitaan se relelauta jokatapauksessa... Jalkakytkimet voi jättää pois. Tosin en kyllä tiedä paljon noi midilankut maksaa. Pikaisella kurkkauksella noissa geofexeissä oli ainakin jotain logiikkalutikoita aika rivi. Mutta siis juu: Opto, uC, jakit, midiliitin, ledit ja releet. Jos haluaa tehdä siitä itselleen juuri sopivan, joutuu itse kuitenkin vähän opettelemaan ohjelmoimista. Toisaalta uuden oppiminen on kivaa =) Voisin väittää että on ainakin tuo konffaaminen hitusen kivampaa softalla kuin kolvilla. Tietysti riippuu mistä tykkää. Ja ainakin se 4 kanavainen diy vempele vaikutti ihan laadukkaalta softasakin puolesta. Ja mikä mukavinta: halutessaan voi ohjelmoida useamman lenkin saman kytkimen taa... Itse en käyttäisi, mutta toisaalta vaihtoehdot eivät koskaan ole haitaksi. Kait se riippuu hinnasta? ;) Paljonko maksaa 8 jalkakytkinta ja kunnon metallikotelo? | |
![]() 31.08.2005 13:34:20 | |
Jalkakytkimet voi jättää pois. Tosin en kyllä tiedä paljon noi midilankut maksaa. Pikaisella kurkkauksella noissa geofexeissä oli ainakin jotain logiikkalutikoita aika rivi. Mutta siis juu: Opto, uC, jakit, midiliitin, ledit ja releet. Nyt ei (kai) ollut kyse tuosta geofexin laudasta, vaan ihan perus "jalkakytkimeltä johto releelle, joka sitten hoitaa bypassin"-kytkennästä. Kait se riippuu hinnasta? ;) Paljonko maksaa 8 jalkakytkinta ja kunnon metallikotelo? Viidellä kympillä saa parhaimmilaan. Partcon 3.70+alv kytkimet (jotka ovat laadukkaita) ja rautakaupasta C profiilia puolen metrin pätkä... Joo, se on painava ja ehkä vähän ruma, mutta toimii! "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
![]() 31.08.2005 13:41:39 | |
Juu, mielipidekysymys. Itse tekisin tuollaisen MIDI-version vaikka joutuisi tekemän ohjaimenkin itse... Lopetan tähän. ;) | |
![]() 31.08.2005 13:57:23 | |
Minut te olette saaneet jo ihan sekaisin. :) En minä tuota midiä nyt ala tekemään, koska en näe tarvetta ohjelmoinnille, kaupallisille lankuille tms. Ja tuossa midissä homma kaatuisi jo pelkään piirilevyn tekoon. :( Partcolta tosiaan löytyy edullisemmin noita osia (10% ale jos tilaa yli 10 kpl). Pitää katsella sieltä. Pitää illalla piirrellä jonkunlainen hahmotelma, laitan sen sitten teidän ihmeteltäväksi. | |
![]() 31.08.2005 15:47:57 (muokattu 31.08.2005 15:52:54) | |
Noniin, kävinpä osia katselemassa. Tässä ehdotukset... Hui kamala mitä hintoja:-) Releet oli mulla kalleimmat, olisiko olleet 2 euroa kappale Painokytkimet 0,5 euroa kappale (muovirunkoiset mutta tarkoitus peittää ne kumimatolla jos ongelmia tulee, ja muovia on ADAnkin painikkeet ja kestää mitä vaan...). Kaapeli puhelinkeskus- tai datakaapelia (jätelavalta). Kotelointi alumiiniseen akvaariolamppu-U-profiiliin (samanlaista kuin 80-luvun Fenderien polkimet, jätelavalta). Pohjalevy vaneria, kumitassut Etolasta. Voisinpa katsella koodeja jos löydän, laitan ne sitten tähän listaan. Kun rakennat loppeja, muista 1M vastus oikosulkuun, niin ei tuu napsahdksia. Joku viisaampi osaa selittää paremmin. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 31.08.2005 15:52:28 | |
Juu, mielipidekysymys. Itse tekisin tuollaisen MIDI-version vaikka joutuisi tekemän ohjaimenkin itse... Lopetan tähän. ;) En tekisi, koska mulla on Korgin pedaali-midikontrolleri + Rockman Midi Octopus ohjelmoitava loopperi, eikä niillä tee oikeasti mitään. Johtuneeko sitten siitä, että hässäkkä ohjaa jotain räkkilaitteitakin, mutta pankit ei vaihdu niinkuin pitäisi, salamana, lennossa ja kuulumatta. Aina on aavistuksenomainen viive. Ärh! Sen vuoksi mekaaninen ratkaisu on mun juttuni. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 31.08.2005 16:24:09 (muokattu 31.08.2005 16:27:04) | |
En tekisi, koska mulla on Korgin pedaali-midikontrolleri + Rockman Midi Octopus ohjelmoitava loopperi, eikä niillä tee oikeasti mitään. Johtuneeko sitten siitä, että hässäkkä ohjaa jotain räkkilaitteitakin, mutta pankit ei vaihdu niinkuin pitäisi, salamana, lennossa ja kuulumatta. Aina on aavistuksenomainen viive. Ärh! Sen vuoksi mekaaninen ratkaisu on mun juttuni. Sulla on vaan huonot vehkeet... Ei vaan. Myin samasta syystä aikanaan pois jonkun korgin multipaavon. Oli kamala viive patchia vaihtaessa. Kyllä tuon pitäisi olla käytännössä viiveetön tuollaisen midisysteemin. Tiedä sitten pitääkö ne pedaalit ihan kiusallaan taukoa ennen kuin välittävät komennot eteenpäin mutta tekniikka ei ainakaan aiheuta havaittavia rajoituksia. | |
![]() 01.09.2005 12:44:03 | |
... midiohjattaviin venkeisiin ... Lankun ja pedaalien välillä 3 johtoa. Minulla on (testaamaton) idea, jolla saisi kuljetettua vähintään neljän jalkakytkimen signaalit tavallista kitarapiuhaa pitkin. Kas näin: http://kotisivu.mtv3.fi/mtme/switch_2n.gif Kun painaa kytkintä S4, operaatiovahvistin U4:n lähtö nousee ylös. Kytkimen S3 painallus vastaavasti saa U3:n lähdön nousemaan ylös. Tällöin normaalisti myös U4:n lähtö nousisi ylös, paitsi että nyt ei nousekaan, koska U3:n lähtö diodin D1 kautta lukitsee U4:n lähdön alas. Vastaavasti kun painetaan kytkintä S2, opari U2 nostaa lähtönsä ylös ja diodien D2 ja D3 kautta lukitsee oparit S3 ja S4 alas. RC-lenkit oparien miinus-tuloissa varmistavat sen, että lukitseva opari vaihtaa tilaansa ennen kuin lukittavat. Jalkakytkimet voivat olla lukkiutuvia tai lukkiutumattomia. Lukkiutumattoman kytkimen kanssa tarvitsee lisäksi erillisen lukkopiirin, joka säilyttää tilatiedon kytkimen painalluksen jälkeen. Lukkiutuvan kytkimen kanssa ei tarvitse erillistä lukkopiiriä, mutta lukkiutuvissa on tässä kytkennässä se ongelma, että usean kytkimen lukitseminen pohjaan yhtä aikaa sekoittaa piirin toiminnan. Eli vain yksi kytkin kerrallaan saisi olla lukittuna pohjaan. Jännitteenjaot on kuvassa laskettu 9V käyttöjännitteen mukaan ja olettaen, että operatiovahvistin on rail-to-rail -tyyppinen. Kytketään saisi lisättyä vielä enemmän kytkimiä, mutta tarvittavien diodien määrä alkaa kasvaa ikävästi askel askeleelta. Stereopiuhaa käyttämällä saisi "ilmaiseksi" toiset neljä kytkintä. kalamies#22 >-)))>
-Tieto lisää tuskaa, tiedottomuus ennakkoluuloja- | |
![]() 01.09.2005 14:00:43 | |
Minulla on (testaamaton) idea, jolla saisi kuljetettua vähintään neljän jalkakytkimen signaalit tavallista kitarapiuhaa pitkin. Kas näin: http://kotisivu.mtv3.fi/mtme/switch_2n.gif ... Jos minulta ei jäänyt mitään huomaamatta, niin tuo toimii vain yhden kytkimen ollessa kytkettynä. Tuolla voisi hyvin ohjata latching-tyyppisiä releitä lukkiutumattomilla kytkimillä kylläkin... "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
![]() 01.09.2005 14:35:57 | |
Jos minulta ei jäänyt mitään huomaamatta, niin tuo toimii vain yhden kytkimen ollessa kytkettynä. Mitä tarkoitat? Jotain muutako, kuin mitä yritin kuvailla tässä: Lukkiutumattoman kytkimen kanssa tarvitsee lisäksi erillisen lukkopiirin, joka säilyttää tilatiedon kytkimen painalluksen jälkeen. Lukkiutuvan kytkimen kanssa ei tarvitse erillistä lukkopiiriä, mutta lukkiutuvissa on tässä kytkennässä se ongelma, että usean kytkimen lukitseminen pohjaan yhtä aikaa sekoittaa piirin toiminnan. Eli vain yksi kytkin kerrallaan saisi olla lukittuna pohjaan. Täsmennän vielä, että ei-lukittuvien kytkinten kanssa (niin kuin olen itse ajatellut tätä käyttää) tuohon perään pitää rakentaa erillinen lukkopiiri, joita on monenlaisia. Esim. jokaisen signaalin perään voi näpertää D-kiikusta T(oggle)-kiikun, jolloin jokainen kytkin toimii itsenäisesti muista riippumatta on/off -kytkimenä, tyyliin 1. painallus - efekti päälle, 2. painallus - efekti pois päältä. Toinen vaihtoehto on viritellä operaatiovahvistinten perään "transparent latch" (esim. 74HC373), jolla saa toteutettua "valitse 1 neljästä" -tyyppisen toiminnon tähän tapaan: paina kytkintä 1, efekti 1 menee päälle. Paina kytkintä 2, efekti 2 menee päälle, ja samalla edellinen (tässä tapauksessa efekti 1) menee pois päältä. kalamies#22 >-)))>
-Tieto lisää tuskaa, tiedottomuus ennakkoluuloja- | |
![]() 01.09.2005 15:35:23 | |
Mitä tarkoitat? Jotain muutako, kuin mitä yritin kuvailla tässä: Kröh... Syytän flunssaa huolimattomuudestani... Nimenomaan tuota tarkoitan. "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)