Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 58 9 10 11 12421 422 423 424 425
Aki
20.07.2006 01:23:46

Eikä nuo elektroniikka asiat kiinosta muuten ollenkaan niin ei tuota pohjatietoutta kiinosta haaliakkaan tuolta saralta.
En aiemmin ollut huolissani kokemattoman Bias-säätelystä, mutta tuolla asenteella en voi kuin toivottaa pirun hyvää onnea.

mutta mitä voi köyhä poika muuta tehdä kun kasata oman pleximarsunsa ja opetella sen kunnossa pidon..
Vois vaikka yrittää pysyä hengissä. Pohjatieto ei kiinnosta mutta Biasia pitäis päästä säätämään. Voi pyhä sylvi. "Autolla pitäis mökille lähteä, mutta ei kiinnosta noihin liikennesääntöihin tai jarrupolkimeen tutustuminen ollenkaan."

"Benjitä pitäis päästä hyppäämään, mutta niiden kuminauhojen kanssa ei kiinnosta alkaa räppäämään."

Moro.
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
rytilahti
20.07.2006 10:26:21
En aiemmin ollut huolissani kokemattoman Bias-säätelystä, mutta tuolla asenteella en voi kuin toivottaa pirun hyvää onnea.

Vois vaikka yrittää pysyä hengissä. Pohjatieto ei kiinnosta mutta Biasia pitäis päästä säätämään. Voi pyhä sylvi. "Autolla pitäis mökille lähteä, mutta ei kiinnosta noihin liikennesääntöihin tai jarrupolkimeen tutustuminen ollenkaan."

"Benjitä pitäis päästä hyppäämään, mutta niiden kuminauhojen kanssa ei kiinnosta alkaa räppäämään."

Moro.

Moro.
Jos joku tuntuu minusta ylivoimaiselta toki jätän hommat ammattilaisille.

Sorry olen tullut ymmärretyksi väärin... Otan toki selvää aina jos jotain rupean tekemään tällä saralla. Mutta niin rakasta tuo elektroniikka ei ole että ottaisin asioista huvikseni selvää.
Vähän niinkuin että ei mua kiinnosta ottaa selvää miltä seksi miehen kanssa tuntuu kun asia ei kiinnosta. Jos joskus rupeaa kiinostamaan niin kysellään sitten millä vaseliinilla se aisa kannattaa liukastaa. Nyt se on ihan sama..

Nythän tässä yritän hommata tuota pohjatietoutta biasin säätöä varten. Ja kaikkia auttaa ihan helvetisti tommoset vastaukset mitä tässä on. Kiitos. Rauhaa ja rakkautta. Tämä vääntöhän ei kuulu tänne eli jätetään se tähän. Kiitos
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!!
rosberg
20.07.2006 10:31:39
nyt kun kaikki dusailee amppeja, mä aloin funaan et jos mä restauroisin mun vanhan baijerilaisen super strato -merkkisen vahvistimen. pirusti putkia ja kaikkea kivaa. oli bändikämpällä poikien kiljupiilona, en tiedä onko kukaan kuullut siitä pihaustakaan sitten seitkytluvun. vahvistin on vuodelta -65.
elämä voittaa!
Bee-äf
21.07.2006 10:57:43 (muokattu 21.07.2006 11:01:14)
Vähän niinkuin että ei mua kiinnosta ottaa selvää miltä seksi miehen kanssa tuntuu kun asia ei kiinnosta. Jos joskus rupeaa kiinostamaan niin kysellään sitten millä vaseliinilla se aisa kannattaa liukastaa. Nyt se on ihan sama..
Nythän tässä yritän hommata tuota pohjatietoutta biasin säätöä varten. Ja kaikkia auttaa ihan helvetisti tommoset vastaukset mitä tässä on. Kiitos. Rauhaa ja rakkautta. Tämä vääntöhän ei kuulu tänne eli jätetään se tähän. Kiitos

Ei sun hirveästi kannata ruveta mitään Biasia säätämään, jos ei ole hajuakaan mistä on kyse. Se on kuitenkin sellaista moponvirittelyä, primitiivistä tekniikkaa jota ei kasailla kuin tietokoneita kytkemällä moduleita toisiinsa. Tällöin pitää tietää edes suurin piirtein, miten putkikone hönkii.

Tietenkin jos haluat tehdä säädöt epätieteellisesti, tee näin: pistä laite päälle, kytke kitara, rämpyttele, ruuvaa, rämpyttele ja ruuvaa kunnes kuulostaa itsestäsi hyvältä. Kunhan eivät putket ihan punaisena loimota. Joku prosenttinatsi pitää tätä menetelmää täysin vääränä, mutta who cares kunhan itelle toimii. Putkien käyttöiästä ei tosin tule välttämättä ihan optimaalinen ;)

Tuo vertaus seksistä miehen kanssa vähän ontuu, kun olet mennyt harrastamaan orgioita rakentamalla sähkölaitteen, ja sitten kyselet jälkeenpäin, mitä ne ihmeen kondomit oikein on...no... kunhan tiedät tarkkaan mikä ero on ruskealla ja keltavihreällä piuhalla, mitä (lämpö)patteriin koskeminen ja märkä betonilattia tarkoittavat, mikä on vikavirtasuoja, montako milliamppeeria tarvitaan sydämen pysäyttämiseen jne. niin ei liene syytä huoleen?
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
oiva tumpeloinen
21.07.2006 11:10:37
Ei sun hirveästi kannata ruveta mitään Biasia säätämään, jos ei ole hajuakaan mistä on kyse. Se on kuitenkin sellaista moponvirittelyä, primitiivistä tekniikkaa jota ei kasailla kuin tietokoneita kytkemällä moduleita toisiinsa. Tällöin pitää tietää edes suurin piirtein, miten putkikone hönkii.

Miksi sä teet biasin säädöstä noin kauhean mörön. Mä tiedän monta tapausta, jotka on biasoinnin tehneet ilmaan mitään tietämystä vahvistimen hengenmaailmasta. Netistä löytyy niin hyvät ohjeet tuon tekoon, ettei se mikään ongelma asioista vähän vähemmän tietävällekään. Normaalit turvaohjeet luulisi taas jokaisella tulleen äidinmaidossa. Harva varmaankaan ottaa virtaa itseensä suoraan seinästä ja vielä varmuuden vuoksi ottaa toisella kädellä patterista kiinni.

Itsekin todella tietämättömänä sähköstä, voisin noilla ohjeilla ihan hyvin sen tehdä. Käytännössä mä en kuitenkaan jatkuvasti vaihtele päättärin putkia, ja sen takia mua ei paljoakaan laiskana miehenä jaksa kiinnostaa, jos putkien oston yhteydessä joudun maksamaan muutaman euron biasoinnista.
Aki
21.07.2006 11:16:35

Normaalit turvaohjeet luulisi taas jokaisella tulleen äidinmaidossa.
Ainakin asenteesta päätellen juuri tällainen normaali kuolemanpelko tuntui puuttuvan ihan kokonaan. Olen samaa mieltä että hyvillä ohjeilla homman voi tehdä ilman tarkempaa tietämystä, mutta asenteen on todella tärkeää olla lähempänä "tämä on vaarallista", kuin että "mua mitkään sähköasiat kiinnosta".
Bee-äf
21.07.2006 17:34:03
Miksi sä teet biasin säädöstä noin kauhean mörön.

Mä teen biasoinnista mörön kun se on niitä harvoja tilanteita, kun käynnissä olevaa vahvistinta mennään läheltä ronkkimaan. Ei tuosta kaverista todellakaan tiedä, jos se neuvojen jälkeen rupeaa säätämään metallivartisella meisselillä rennosti patteriin nojaten...
Jos tyyppi kysyy, että pitääkö putkivahvistimen kaiutin olla kytkettynä, niin ihmettelen miten peli ei ole vielä hajonnut.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
kojones
21.07.2006 18:57:06 (muokattu 21.07.2006 19:12:36)
Sääh, ei mitään sittenkään..
SaBer
22.07.2006 09:34:13

Eiköhän se nyt ole jo mennyt perille, että biasoidessa pitää pitää huolta omasta hengestään ja tottakai siitä, että laitteet ei mene rikki.

Tää "miksi putkivahvistinta ei saa käyttää ilman kaiutinta(/muuta kuormaa)" on semmonen kysymys, joka tuntuu olevan joillekin vähän enemmänkin tietäville epäselvä, eikä sitä nyt välttämättä tarvi ymmärtää, että osaa biasoida vahvistimensa. Se on semmonen tieto, joka vaan pitää tietää.

Ainoa asia joka tossa olisi syytä ymmärtää, on sähköiskujen välttäminen. Jos oikeasti tietää mikä on jännite, niin se riittää. Sitten on näitä hyviä sääntöjä kuten "toinen käsi taskuun" jne...

Joissain vahvistimissa (esim. JCM2000) onnistuu biasin säätäminen kytkemällä yleismittari molex-liittimellä vahvariin kiinni, ja säätämällä trimmeriä. Vahvistinta ei tarvi sen enempää edes avata. Sitten seim Ampegin uusissa vahvistimissa säädetään trimmeriä, kunnes vihreä ledi palaa tjsp. Biasoinnin vaikeus riippuu niin paljon laitteesta...
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
kojones
22.07.2006 22:48:34 (muokattu 23.07.2006 03:33:18)
Ja eipä enää mitään..
JakeScary
24.07.2006 19:36:40
Miten kolvataan stereopiuha?
Se o kivaa ku on mukavaa..
Mike M. Hiirenloukku
24.07.2006 20:10:36
Miten kolvataan stereopiuha?

Vasen kanava tippiin, oikea ringiin ja maa runkoon.

---piuha--|runko|ring|tip>
That's the spirit - Tuo on pirtua.
JakeScary
24.07.2006 22:08:17
Vasen kanava tippiin, oikea ringiin ja maa runkoon.

---piuha--|runko|ring|tip>

Jos värit on punainen, keltainen ja maa? Mitäs sitte?
Se o kivaa ku on mukavaa..
Aki
25.07.2006 00:08:37

Jos värit on punainen, keltainen ja maa? Mitäs sitte?

Punainen on yleensä oikea kanava, mutta stereoplugissa saattaa myös olla se kärki eli vasen. Mittaa ko piuhan toisesta päästä notta kumpi niistä on se punainen.
Magic Bullet
27.07.2006 18:43:48
Ok... Kitaraani tekisi mieli vähän modifioida. Kitarana on fender 50's classicci. Soitettuna Voxin kanssa tallamikissä tuppaa olemaan hieman liikaa "twängiä". Haluasin säätää kitarani elektroniikkaa sillä tavalla, että minun on mahdollista säätää tallamikin tonea. Haluaisinkin tietää miten se oikein onnistuu. Pitääkö vaihtaa keskimikin ja tallanmikin piuhojen paikkaa. Miten se onnistuu?
fox
27.07.2006 18:46:58

Ok... Kitaraani tekisi mieli vähän modifioida. Kitarana on fender 50's classicci. Soitettuna Voxin kanssa tallamikissä tuppaa olemaan hieman liikaa "twängiä". Haluasin säätää kitarani elektroniikkaa sillä tavalla, että minun on mahdollista säätää tallamikin tonea. Haluaisinkin tietää miten se oikein onnistuu. Pitääkö vaihtaa keskimikin ja tallanmikin piuhojen paikkaa. Miten se onnistuu?

Sun täytyy vaan pistää se tone vaikuttamaan tallamikille, muistaakseni tuolla www.guitarelectronics.com on hyviä skemoja, ja taitaapa juur tuollasellekin modaukselle olla... toinen paikka Fender-juttuihin on www.mrgearhead.com
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Magic Bullet
27.07.2006 18:48:44
Sun täytyy vaan pistää se tone vaikuttamaan tallamikille, muistaakseni tuolla www.guitarelectronics.com on hyviä skemoja, ja taitaapa juur tuollasellekin modaukselle olla... toinen paikka Fender-juttuihin on www.mrgearhead.com

Kiitoksia linkeistä. Eiköhän näillä päästä vauhtiin.
jortsul
27.07.2006 19:52:54
Kysymykseni:

Mistä löydän potikan (CTS) 1M LOG / on-off vetokytkimellä?

Uraltonelta nää on loppu. Paikallinen musaliike ei löydä mistään, minä en löydä mistään...Näitä ei tunnu olevan missään.

Potikka tulee vahvistimeen kuluneen tilalle, joten ei mitään halpis lelua.
Soittaminen on naisen korvike...
fox
27.07.2006 20:32:35

Kysymykseni:

Mistä löydän potikan (CTS) 1M LOG / on-off vetokytkimellä?

Uraltonelta nää on loppu. Paikallinen musaliike ei löydä mistään, minä en löydä mistään...Näitä ei tunnu olevan missään.

Potikka tulee vahvistimeen kuluneen tilalle, joten ei mitään halpis lelua.

Koita ottaa sen vahvistimen valmistajaan tai enshätään maahantuojaan sitte yhteyttä.. ei siinä taida muuta vaihtoehtoa olla. Sanot, että tarviit Centronicsin potikan..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jortsul
27.07.2006 21:08:37
Koita ottaa sen vahvistimen valmistajaan tai enshätään maahantuojaan sitte yhteyttä.. ei siinä taida muuta vaihtoehtoa olla. Sanot, että tarviit Centronicsin potikan..

No jos tehtaalta tilaa niin kestää noin vuoden musaliikkeen omistajan mukaan saada tämä osa, notta ei oikein jaksa vuotta venailla...
Soittaminen on naisen korvike...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)