![]() 19.10.2007 18:42:27 | |
---|---|
Spiral muuten, onko tuo sulla omissa kuvissa oleva kytkentäkaavio juuri tuon lespan korjattu versio, vai mitä teit niille sähköille? Taitaa olla tuokin vielä päin persettä. Tein kaikki kytkennät uusiksi, tän mukaan: http://guitarelectronics.zoovy.com/product/WDUHH3T2202 | |
![]() 21.10.2007 21:03:45 | |
No voi itku, nyt se telecaster-setti on hävinny thomannilta. | |
![]() 22.10.2007 11:13:31 | |
Tilasin itekin ton LP-setin ja sainki sen perjantaina. Kuuluisko siinä tulla mukana mitään ohjeita tai osalistausta, kun mulla ei ainakaan moista ollu? Jos ei, niin mikä mahtaa olla sellanen suht pieni L:n muotoinen peltinen osa? Samassa pussissa oli pieni ruuvi+mutteri, ja tossa osassa oli sille reikä ja toisella sivulla pitempi aukko. Kiitti paljon. | |
![]() 22.10.2007 11:33:17 | |
Mikä mahtaa olla sellanen suht pieni L:n muotoinen peltinen osa? Samassa pussissa oli pieni ruuvi+mutteri, ja tossa osassa oli sille reikä ja toisella sivulla pitempi aukko. Kiitti paljon. Kuulostais siltä jutulta millä plektrasuojan ulompi reuna tuetaan kitaran kylkeen. | |
![]() 22.10.2007 17:13:19 | |
No voi itku, nyt se telecaster-setti on hävinny thomannilta. katos perkule niin onki. mikähän mahtaisi olla syynä? hmm.. | |
![]() 22.10.2007 19:30:02 | |
katos perkule niin onki. mikähän mahtaisi olla syynä? hmm.. Uskaltaiskohan joku mailailla toomannille? | |
![]() 23.10.2007 20:05:19 (muokattu 24.10.2007 22:45:34) | |
Tilasin tossa kuukaudenpäivät sitte ton lp-setin. Paketti tuli vähäsen myöhässä ja meinas mennä hermot ku halusin päästä rakentelemaan. Alunperin ajatuksena oli tehdä tyylikäs stankku, mutta hylkäsin ajatuksen alettuani työstää kitaraa. Elikkäs aika paljon ton kanssa saa säätää, joten älkää setiltä liikoja odottako :D Päädyin sitte sellaseen junnun ja stankun välimuotoon, jonka päätin toteuttaa raakaan, mutta hienostuneeseen tyyliin. Jos se yhtään auttaa, niin kutsuisin tota mun ratkasua vintage/garage/relic -tyyliseksi :D Elikkäs ihan omien kädentaitojen ja käytössä olevan työtilan takia jouduin tinkimään joissain kohissa, plus sitten pitkään jatkunu vintagekitaroiden gasitus, jotka yhessä määrittelee paljolti ton tyylin. Kuulostiko naurettavalta? Sitä se osittain onki, mutta kitara onkin enempi hauska projekti kuin mitään muuta. Luettelenpa vähän infoa työstöprosessista ja kuluneet ajasta yms. jos jotain kiinnostaa (helpottaa ostopäätöksessä?). Elikkäs kitaran saatuani huomasin että viimeistely oli melko raffia ja alotinki hiomisen samantien. Nauhojen päät, kaulan bindaukset ja bodyn bindaukset oli pahimpia ongelmakohtia, kaulan viimeistely oli taas yllättävän hyvin hoidettu. Seuraava duuni yllämainittujen jälkeen oli otelaudan öljyäminen ja bindauksin säätö. Rypsiöljyä+tonnista hiekkapaperia ja kummastaki tuli oikein makiat. Tän jälkeen vetäsin sellasella hienolla hiomalaitteella (jonka nimeä en tiedä vaikka puuha-pete oonkin) bodyn tasasemmaksi kauttaaltaan, tavotteena tasasempi kansi kuin alkuperäinen (joka oli ainakin mun kappaleessa TOSI kaareva), muttei kuitenkaan junior-tyylinen flattoppi. Sama teema jatku kun trimmasin bodyn reunoja ja pyöristelin kaikennäkösiä törröttäviä kulmia joita kitaran kaikki osat oli täynnä. Bodyn kannen viimeistely oli kohtuu hyvällä mallilla, joten siirryin kaulan kannan pariin. Kannan muoto ja paksuus eivät tosiaan mätsänneet bodyyn ajetun kaulataskun kanssa, joten muotoilin kaulan kantaa ja hioin siitä hieman vajaan sentin verran ylimäärästä pois, jottei kaula jäisi liian korkealle bodystä. Samalla tein myös pienen "korokkeen" aivan kaulan kannan alaosaan (vanhasta hyttikortista), jotta saisin halutun kaulakulman aikaan. Seuraavaksi hain bilteemasta maaleja ja lakkaa ja k-raudasta mahongin väristä petsiä. Petsiä kaulaa ja lapaa (ja mahd. myös bodyn takaosaa) varten ja maalit pääosin bodyä silmällä pitäen. Tässä välissä haluaisin sanoa kaikille jotka on niinku minä, eli ekakertalaisia tällasissa jutuissa.. Elikkäs monta kertaa tänkin projektin aikana oon huomannu yhen jutun joka pätee koko projektin kaikissa osissa; ÄLÄ KIIREHDI, VAAN NOUDATA SUOSITUSAIKOJA esim. maalin kuivumisen ym kanssa. Ja spray ei oikeasti muuten ole paras vaihtoehto, levitettävät lakat ja petsit olen todennut paremmiksi ja niitä mun ois pitäny käyttää koko projektin ajan, tyhmänä menin tietysti luottamaan spraykannuihin. Viimoset silaukset lisäsin muotoilemalla lavan enemmän gibson-tyyliseksi (orkkismuotoilu oli hirveä) ja trimmaamalla kaulan profiilia paremmin omaan käteen sopivaksi. Purinpa vielä kaulamikin ja käänsin magneetin jottai saisin lp-fanaatikoille tutun peter greenin saundin, jätin mikin ilman kuorta ihan vain ulkonäön vuoksi. Viimeinen vaihe ennen maalausta/petsausta oli testata kitaraa kokonaisena ja korjata tarvittavia yksityiskohtia. Joku jossain rakennussivuilla sanoi, että kitaraa rakentaessaan kannattaa kitara kasata ennen maalausta ja viimeistelyä, sillä kitaran viat huomaa yleensä noin viikon sitä soitettuaan, ja suurin osa näistä ongelmista on huomattavasti helpompi korjata sillon kun kitaraa ei ole maalattu/viimeistelty. Tänään maalasin bodyn kannen ja kaulan ja hoidin muut tarvittavat toimenpiteet. Lopputulos oli vähän erilainen kun odotin, autotallimainen raakuus saavutettiin kyllä, ja vaikka lopputulos on odotuksien vastainen, ei se ollut pettymys. Tuli vähän pitkä, hyvä jos joku jakso lukea ja sori niille joilla rasittu keskisormi rullatessaan tän yli. Poistakoot adminit jos näkevät tarpeettomaksi. EDIT: Photoja selostusta tehostamaan. http://www.box.net/shared/jcsm4zg5q2 | |
![]() 24.10.2007 08:25:51 (muokattu 24.10.2007 08:26:39) | |
Maksu: juu juuri tällaisia tarinoita kasaamisesta kaivataan ostopäätöstä varten =) Miten tuon LP:n elektroniikan yms. kanssa? Pitääkö kitara vireen, miten soi orkkisosilla? Mitä tuo kaulan bindaus tarkoitti, alan slangi ei ole meikän vahvimpia puolia =) | |
![]() 24.10.2007 15:38:46 (muokattu 24.10.2007 15:43:38) | |
Maksu: juu juuri tällaisia tarinoita kasaamisesta kaivataan ostopäätöstä varten =) Miten tuon LP:n elektroniikan yms. kanssa? Pitääkö kitara vireen, miten soi orkkisosilla? Mitä tuo kaulan bindaus tarkoitti, alan slangi ei ole meikän vahvimpia puolia =) Joo eipä ollu slangi hallussa meikälläkään ennenku tän projektin alotin. Tarkotuksena oli siis alunperin rakentaa kokonaan oma kitara, mutta päätin alottaa tällasella paketilla, jotta näkisin että riittääkö rahkeet edes tollasen rakentamiseen. Bindauksilla tarkotan kaulan reunoilla kulkevia muovisia "listoja" joissa esim. kaulan päällisosan nauhamerkinnät on. Samaa tavaraa kuin bodyä kiertävä muovinauha. Kitara piti vireen koekasauksessa yllättävän hyvin, vaikka virittimiä oli tässäkin keskustelussa jo ennakkoon haukuttu ja mukana tulleet kielet tais olla kasisetti :D Mikkien modauksen ollessa kesken kokeilin kitaran akustista sointia ja olin melko tyytyväinen. Sustaini ei ollu mikään ihan älytön, mutta muuten kitara vastasi akustiselta soinniltaa suunnilleen Epin Les paul Customia, jossa on mahonki body vaahterakannella. Kitara soi kyllä sähköjenkin kanssa yllättävän hyvin, voisin sanoa, että paremmin kuin keskiverto 99 euron kitara. Ihan sellasta perinteistä överilämmintä ja tuhtia humbuckersaundia tästä ei irti saa, johtuen bodyn ja kaulan materiaaleista sekä mikeistä, mutta esim. pienellä säröllä soitettaessa kummatkin mikit päällä (HUOM. PG Modi) sain mukavalla tavalla kirkkaamman saundin kuin Epin älpeestäni joka onkin oikeastaan ainoa LP vertailukohta. Taidanpa käyttää tätä lähinnä punkkia ja muuta räkästä kitaramusiikkia soittaessa, sellasessa tää on nääs kaikista omimmillaan. Joudun elektroniikkapuolen kaaviot kaivamaan jostain vielä uudelleen kun juotan kaiken kiinni, postaan linkkiä jos löytyy. Voin nyt jo sanoa, että mielestäni on helpompaa tehdä kaikki liitännät alusta asti itse, sillä osan juotoksista ollessa valmiina, on hankalampaa pysyä kärryillä siitä, mikä johto menee mistä mihinkäkin ja miksi ja sekaannuksia sattui mullakin useita. Tompan sivuilla luki "no soldering needed" joka oli täyttä potaskaa, totta kai kitaran sähköjen kanssa tarvitsee juottaa (paitsi jos on emg:t jollasia tällaseen halpispakettiin ei tietenkään laiteta) Projekti ei vie paljoa aikaa, oon tehnyt tässä satunnaisesti iltapäivisin/iltasin noin kuukauden ajan ja projekti on edennyt ihan hyvää vauhtia, eli kyllä tää melko idioottivarma setti on, lopputuloksen taso vaan riippuu omista skilsseistä. | |
![]() 26.10.2007 21:44:19 | |
Haa, nyt pitkien selkkausten jälkeen oon Thomannin kaa päässy sopimukseen. Tilasin alunperin Telesetin. No sitten sitä ei kuulunut, ja täälläkin ilmeni että sitä ei ole enää. Kuitenkin maksoin sen 79 + 20 e, joten halusin rahat takaisin korkojen kera, tai jotain uutta kamaa. Thomann sitten tarjos LP setin Telesetin hintaan. Joten se on nyt tulossa =) | |
![]() 27.10.2007 01:49:27 | |
Dodiin. Sainpa lespan maalaukset suoritettua loppuun ja kärsimättömänä äpäränä alotin kasauksen heti ku maalipinta vaan sen salli. Tiedän että mun pitäis odottaa pari kolme viikkoa jotta maali+lakkapinta kovettuis, mutta yritin olla varovainen. Nnoo ahneudesta rankaistaan ja sainki maalipintaan pari pientä koko pinnan läpi menevää nirhausta, mutta niistä jää lähes kaikki piiloon potikan nuppien ja muiden muoviosien alle. Elektroniikkapuolella olin taas ihan hämmennyksissä, kun en ole tämän projektin testikasauskertaa aikaisemmin juotellut oikein mitään. Hassua tässä on se, että kaikki lespojen juottokaaviot näyttää oikein järkeenkäyviltä ja niiden mukaan juottaminen ois helppoa, mutta kun tässä setissä oli juotettu melkein kaikki valmiiksi, eikä näitä juotoksia vastaavaa kaaviota mistää löydy, niin oon vähän hukassa :D Tällä hetkellä saan kitarasta ääntä ulos, mutta mikit ei vaihdu svitsistä vaan kummatkin on päällä kokoajan, eikä kaulamikki reagoi toneen ollenkaan. Tallamikin tone taas on keskellä pehmeellä ja kummassakin ääripäässä "terävänä". PG Modin tuoma saundi on jo yksissään kylläki sellanen juttu joka palkitsee nyt ku kitara on kasassa, muuten vähän vatuttaa koko säätö. Toisaalta oon ollu ton parissa nyt niin monta tuntia, että olis jo pien ihme jos ei tässä vaiheessa alkais vatuttamaan. Jotain ääninäytteitä voin nauhotella jos joku haluaa, saundi on muuten PALJON parempi ku odotin. Kuvia lisää samaisessa kansiossa-> http://www.box.net/shared/jcsm4zg5q2 | |
![]() 27.10.2007 09:27:52 | |
että kaikki lespojen juottokaaviot näyttää oikein järkeenkäyviltä ja niiden mukaan juottaminen ois helppoa, mutta kun tässä setissä oli juotettu melkein kaikki valmiiksi, eikä näitä juotoksia vastaavaa kaaviota mistää löydy, niin oon vähän hukassa Suosittelen tekemään kaikki kytkennät uusiksi. Mulla oli ainakin niin ihmeellisest kytkennät tehtaan jäljiltä, ettei siitä saanut oikein mitään tolkkua. | |
![]() 27.10.2007 15:30:50 | |
Nyt kitarassani on pohjamaalin lisäksi oikea maali laitettu, mutta pinta on melkoisen karhea. Maali on sellainen metallilakka jossa on hiutaleita, eli sitä ei voi hioa (kuulemma). Tasoittaako kirkaslakka maalipinnan sileäksi? Ja voiko lakkapintaa hioa, vai tuleeko siitä sellainen haalea, mattapintamainen lopputulos hionnan takia? Mess with the best, die like the rest! | |
![]() 27.10.2007 16:16:56 | |
Nyt kitarassani on pohjamaalin lisäksi oikea maali laitettu, mutta pinta on melkoisen karhea. Maali on sellainen metallilakka jossa on hiutaleita, eli sitä ei voi hioa (kuulemma). Tasoittaako kirkaslakka maalipinnan sileäksi? Ja voiko lakkapintaa hioa, vai tuleeko siitä sellainen haalea, mattapintamainen lopputulos hionnan takia? Lakkapinta tasoittaa metallivärin karkeuden. Lakkapinan voi/saa/pitää hioa jos hyvän pinnan haluaa. Kiilto lakkaan palautetaan kiillotamalla hiomatahnoilla. | |
![]() 27.10.2007 18:26:21 | |
OK kiitos! :) Mess with the best, die like the rest! | |
![]() 31.10.2007 18:46:14 | |
Vielä sellaista jatkoksi, että kun olen laittanut ensimmäisen lakkapinnan ja hionut sen tasaiseksi, niin eihän vielä silloin pintaa kiilloteta? Vaan vasta viimeisen lakkakerroksen hionnan jälkeen? Millä pinta muten on paras kiillottaa? Biltemassa on näköjään hioma-aine, joka on tarkoitettu auton himmentyneen maalipinnan kiillotukseen ja sitten siellä on nestemäinen vaha, joka soveltuu moottoripyörän maalattujen osien kiillottamisenn? Vai olisiko jollakulla parempia vaihtoehtoja kiillotustahnalle? Mess with the best, die like the rest! | |
![]() 01.11.2007 09:42:07 | |
Vielä sellaista jatkoksi, että kun olen laittanut ensimmäisen lakkapinnan ja hionut sen tasaiseksi, niin eihän vielä silloin pintaa kiilloteta? Vaan vasta viimeisen lakkakerroksen hionnan jälkeen? Yes, juuri näin. Välihionnat n. 360 paperilla (tai viimeisten kerrosten välillä ehkä vähän hienommalla). Lopuksi hionnat vaikka 600-1000-1200-2000 ja kiillotus Millä pinta muten on paras kiillottaa? Biltemassa on näköjään hioma-aine, joka on tarkoitettu auton himmentyneen maalipinnan kiillotukseen Bilteman tahna on vähän karkean sorttista. Alkukiillotuksen sillä tekee kyllä, mutta viimeistelisin tuon vielä sen jälkeen vaikka hienolla (G10?) Fareclalla (saa autotarvikeliikkeistä, vaikka Motonetistä) ja tämän jälkeen vahalla. Ite olis taas tarvinnu tehdä | |
![]() 04.01.2008 12:06:27 | |
Posti tai mikä lie kuljetuslaitos on parhaillaan tuomassa T-kaupasta tuota tässäkin ketjussa mainittua Layla-merkkistä Precision-rakennussarjaa. Pari kysymystä tässä vaiheessa: Lavan muotoilu on sarjassa jätetty kokoajan vastuulle. Mistä saisin siihen sopivan mallin, jonka mukaan sahailla ylimääräiset pois? Puutöistä on kaukaisilta kouluajoilta vain hataria ja katkeria muistoja - ilmeisesti ostan rautakaupasta muutamalla eurolla lehtisahan ja sillä jyrskyttelen? Ja viimeistely viilalla ja hiekkapaperilla. Pintaan oli ajatellut Osmo-värivahoja. Olin kuvitellut puiden olevan käsittelemättömiä, mutta hämmätyksekseni törmäsin tänään blogiin, jossa kehuttiin tuon rakennussarjan puiden lakkausta. Siis onko tuo lakattu vaiko ei? Jos on, sulkeeko se pois Osmon käytön? Vai tarkoittaako se, että lakat pitäisi hioa veks ennen vahaamista. Olin nimittäin ajatellut niin, että ensin käsittelen koko hoidon värittömällä vahalla. Lankkuun tulisi sen jälkeen värillinen vaha, kaula ja lapa jäisivät puunvärisiksi. Ilmeisesti useammasta vahauskerrasta olisi iloa ja väritöntä vahaa voi / kannattaa pyyhkiä vielä värillisen päällekin? Pitääkö vahauskertojen välillä suorittaa jonkinmoista hiontaa? Tarjoa King Crimson -vinyylejä! | |
![]() 04.01.2008 13:25:50 | |
mutta hämmätyksekseni törmäsin tänään blogiin, jossa kehuttiin tuon rakennussarjan puiden lakkausta. Siis onko tuo lakattu vaiko ei? Ei se nyt ihan lakkaa taida olla. Joku semmoinen filleri, samenttinen. Itteäkin kiinnostaisi tietää, voiko vetää osmot päälle. Mikä blogi muuten? | |
![]() 04.01.2008 14:18:24 | |
Ei se nyt ihan lakkaa taida olla. Joku semmoinen filleri, samenttinen. Itteäkin kiinnostaisi tietää, voiko vetää osmot päälle. Kuin myös minua, samainen paketti kun eilen postissa saapui. Vielä ei ole ehtinyt varsinaista kasausta aloittelemaan, mutta pyörittelin kyllä laatikon sisältöä ja olin suunnittelevinani kasausta eilen. Mikä muuten olisi idioottivarmin tapa laskea tallan paikka? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)