Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 578 79 80 81 82421 422 423 424 425
rrroope
25.02.2008 04:22:14 (muokattu 25.02.2008 04:23:26)
kannattaa tarkistaa myös, onko juottamistekniikassa hiomista. tarkoitushan ei ole kolville sulatella sitä tinaa siihen johtojen päälle, vaan kuumentaa ne johdot silleen, että se tina sulaa itsekseen niiden päälle. eli kolvilla ei siis kuulu suoraan ronkkia sitä tinaa vaan kuumennetaan se juotettava pinta. kylmään pintaan tina ei tartu tarpeeksi hyvin. juottamiseen löytynee kaikenlaisia oppaita havainnoivin kuvin varustettuina.

tämä siis jos juottaminen ei ole tuttua. jos on, niin sitten on johto poikki jostain ihan muualta. uutta piuhaa kehiin.
Shock Me
25.02.2008 12:11:48
Joo taitaa olla juotos tekniikassa vikaa :D eli ei muuta kuin uus yritys. kiitoksia vastauksista.
"Music is Magic, Magic is life."- JH
BaldieFarman
25.02.2008 14:12:59
Auttakee... Rakentelin tuossa ensimmäisen stratoni ja olisi pientä ongelmaa elektroniikan kanssa. kepissä on 1x single coil ja vola... Ei siis muita mikkejä taikka toneja yms... Maapiuhat menee mikistä, jakista ja sieltä spring cavityn (mikä se nyt sitten suomeksi onkaan:) jousien metallilevystä vola-potikan runkoon. Kitara soi hyvin mutta hurina ja pörinä soundin päällä on aivan jumalaton! Olen kokeillut kaikki juotokset ja juottanut ne vielä varmuudeksi uudestaan jos siellä jotain kylmiä olisi ollut. Sama vika edelleen.

Voiko mikki tai potikka olla rikki. Tai voiko sellainen yleensäkään vaikuttaa tuohon pörinään kun kaikki muu toimii ihan ok? Yksi asia mikä voisi diagnoosia auttaa on se, että kun kosken sormella johdon plugin kuoreen niin hurina häviää mutta jos kosken kieliin tai johonkin mihin kielet koskee (talla ja virityskoneisto) niin hurinaa vain lisääntyy... Onkos neuvoja?
Om du vill ha köttbullar... Say YEAH!
gasser
25.02.2008 15:23:44
^ Sulla taitaa olla ulostulojakissa karvat väärinpäin.
-?-
BaldieFarman
25.02.2008 17:56:36
^ Sulla taitaa olla ulostulojakissa karvat väärinpäin.

Juma hitto! Sehän toimii! Kiitokset tuosta... nyt kyllä hävettää myöntää että olin touollaisen tössin tehnyt:)
VikiViljami
25.02.2008 19:46:55
Toverit!

Nyt kävi pebat ja frendu oli liian innokas vääntämään Jazzarin tallan ruuvia kiinni akkuporakoneella ja ruuvin kannat ei kestäny tätä maksimaallista vääntöä ja metalli antoi periksi. Tuloksena oli perseelleen menny ruuvinkanta.

Mitenhän tämän mahtaisi saada pois "kotikonstein" ja mukavasti, koska kyllähän nyt tuollainen kämmi häiritsee yöunia ja basson ulkonäköä
Boys keep swingin
BaldieFarman
25.02.2008 20:26:16
Toverit!

Nyt kävi pebat ja frendu oli liian innokas vääntämään Jazzarin tallan ruuvia kiinni akkuporakoneella ja ruuvin kannat ei kestäny tätä maksimaallista vääntöä ja metalli antoi periksi. Tuloksena oli perseelleen menny ruuvinkanta.

Mitenhän tämän mahtaisi saada pois "kotikonstein" ja mukavasti, koska kyllähän nyt tuollainen kämmi häiritsee yöunia ja basson ulkonäköä

Ohuella viilalla "uusi kanta" ruuviin ja talttapäisellä ruuvailet ulos.
VikiViljami
25.02.2008 20:33:17
Ohuella viilalla "uusi kanta" ruuviin ja talttapäisellä ruuvailet ulos.

Tosiaan (:

Kiitti pikasesta avusta
Boys keep swingin
harpist
29.02.2008 00:27:18 (muokattu 01.03.2008 01:11:53)
EDIT: Siirsin kysymyksen "omat projektit" osastoon - siellä oikeassa seurassa.
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
Vapour
29.02.2008 15:20:28 (muokattu 29.02.2008 16:16:41)
Mulla on onkelma HB GA5: modauksen kanssa. Kun etusen gain on täpöllä ja masteri matalalla, soundi ei jytää, vaan menee nenäkkääksi puuroksi, ihan kuin tuo ei saisi tarpeeksi virtaa, tai sakkaisi. Olen poistanut tuosta R6:n ja muuttanut molempeien etuspuolikaiden katodivastukset ja konkat 820R/2,2uF -pariin. Tonen otin pois kokonaan. Vahvarin pitäisi tuottaa runsaasti säröä, minkä se tekeekin, mutta iso preamp gain ja masteri alhaalla se tuottaa ikäänkuin runsaan Sagin.

Auttaisiko ongelmaan, jos C6:n vaihtaisi 100uF:n nykyisen 22uF:n sijaan, vai pitäisikö koko konkkakonkkaronkka (*Prrrrr-Tsih*) vaihtaa tyyliin 47uF:ksi? Tuottaisiko tuo chunkkaavan botnen ja loppuisiko piereminen? Pitäisikö myös C6:n jälkeistä jännitejakajaa muokata? Nyt siinä on 2 220R -vastusta. Tavoitteena on tuollainen marsuhenkinen rokkicrunch -soundi.

Etusputken anodeille tulee nyt reilu 150V -mehua, anodivastuksille n.295V. EL84: anodille tulee 320V

EDIT: pilkkuvirhe
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
SirElwood
29.02.2008 15:37:06 (muokattu 29.02.2008 15:38:27)
Minkäslainen systeemi sulla on siinä mastervolmena? Tuleeko soundista oikeanlainen jos masteria nostaa? Ja laita ny hyvämies kytkentäkaavio. Ei me muuten tiedetä mitä on C6 jne. =)

Mutta jos c6 on etusen katodikonkka, niin suurentaminen ei auta mitään.
Vapour
29.02.2008 16:13:11 (muokattu 29.02.2008 16:16:02)
Minkäslainen systeemi sulla on siinä mastervolmena? Tuleeko soundista oikeanlainen jos masteria nostaa? Ja laita ny hyvämies kytkentäkaavio. Ei me muuten tiedetä mitä on C6 jne. =)

Mutta jos c6 on etusen katodikonkka, niin suurentaminen ei auta mitään.

Tuossa noita kytkiksiä lopussa:
http://www.s2amps.com/docs/vj_kit_inst.pdf

Mulla siis ei vielä ole tuota 100uF suotokonkkaa, joten en ole sitä voinut kokeilla. C6 on siis 1. suotokonkka tasasuuntauksen jälkeen. Katodikonkat mulla on etusessa 2,2uF ja päätteessä 470uF

EDIT: masterina mulla on ihan 1Meg -potikka V1b:n ja EL84:n välissä, R5:n paikalla vuotamassa signaalia maahan. Vahvari suriseen masteri minimissä, mutta maksimissa toimii melko hyvin. Soundi on parhaimmillaan molemmat hiukan puolenvälin jälkeen, mutta vahvari on liian kovalla tuolloin. Mitenköhän muuten voisi kirkastaa tuota soundia masteri pienellä?
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
SirElwood
29.02.2008 19:24:33
Tuossa noita kytkiksiä lopussa:
http://www.s2amps.com/docs/vj_kit_inst.pdf

Mulla siis ei vielä ole tuota 100uF suotokonkkaa, joten en ole sitä voinut kokeilla. C6 on siis 1. suotokonkka tasasuuntauksen jälkeen. Katodikonkat mulla on etusessa 2,2uF ja päätteessä 470uF

Suotokonkkien muuttaminen ei tuohon soudiasiaan vaikuta. Tuo suotokonkkien kokokin on minusta aika erikoinen. Itse jakaisin varmaan niin, että 1. ja 2. konkka olisi 47uF ja kolmas 22uF, mutta samapa tuo lienee... Alapään sanovat pysyvän paremmin kasassa jos ensimmäinen konkka on iso. Mutta minusta tuo 470uF on myös kovin iso tuolla päätteellä...

EDIT: masterina mulla on ihan 1Meg -potikka V1b:n ja EL84:n välissä, R5:n paikalla vuotamassa signaalia maahan. Vahvari suriseen masteri minimissä, mutta maksimissa toimii melko hyvin. Soundi on parhaimmillaan molemmat hiukan puolenvälin jälkeen, mutta vahvari on liian kovalla tuolloin. Mitenköhän muuten voisi kirkastaa tuota soundia masteri pienellä?

Kokeileppa kytkeä master volume kuten tässä https://taweber.powweb.com/store/smokeI_schem.jpg Voit myös kokeilla vaihtaa GA5 C2 konkan pienempään ja R5 isommaksi.
Vapour
01.03.2008 01:50:06 (muokattu 02.03.2008 19:51:27)
Suotokonkkien muuttaminen ei tuohon soudiasiaan vaikuta. Tuo suotokonkkien kokokin on minusta aika erikoinen. Itse jakaisin varmaan niin, että 1. ja 2. konkka olisi 47uF ja kolmas 22uF, mutta samapa tuo lienee... Alapään sanovat pysyvän paremmin kasassa jos ensimmäinen konkka on iso. Mutta minusta tuo 470uF on myös kovin iso tuolla päätteellä...

Tossa on itsseasiassa tuo oikea vakiokytkis. Erona yksi suotokonkka lisää, tasasuunnatut hilat ja tuo aiemmin mainitsemani jännitejako. Tuo 470uF katodin ohituskonkka tuli noista modausohjeista ja sen väitettiin nimenomaat tuottavan enemmän potkua...

Kokeileppa kytkeä master volume kuten tässä https://taweber.powweb.com/store/smokeI_schem.jpg Voit myös kokeilla vaihtaa GA5 C2 konkan pienempään ja R5 isommaksi.

Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Testin alle menee. Täytynee kokeilla, josko tuon C2:n tiputtaminen jeesaisi... Maanantaina taas komponentteja hamstraamaan. Voiko muuten olla, että tuo jännitejako tuossa oikean kytkiksen C6:n jälkeen voisi aiheuttaa sakkausta...

EDIT: tässä siis ton nupi kytkis, joka unhoittui aiemmin: http://www.diycustomamps.com/images/schematics/vj_stock_schem.pdf
dbv
02.03.2008 10:59:29
Oletko kokeillut kytkentää ( https://taweber.powweb.com/store/smokeI_schem.jpg ) ilman C5:a? Se tiputtaisi asteen gainia, kuten tuo R5:n kasvattaminen. Taajuusvaste tosin kärsinee tästä operaatiosta hieman...
Vapour
02.03.2008 18:20:36
Oletko kokeillut kytkentää ( https://taweber.powweb.com/store/smokeI_schem.jpg ) ilman C5:a? Se tiputtaisi asteen gainia, kuten tuo R5:n kasvattaminen. Taajuusvaste tosin kärsinee tästä operaatiosta hieman...

Mulla itseasiassa on tuossa Ga5:ssä C5:ttä vastaava katodivastus ja -konkka samoissa arvoissa. Kyse lienee V1a:n tuottamasta taajuusvasteesta, joka vetää särön tukkoon, tai liian hitaasta virrasta, jonka syy voisi vaikka olla liian pienet suotokonkat, tai tasasuuntauksen jälkeisestä jännitteenjakajasta.

Seuraavaksi kokeilen muuttaa V1a:n katodin konkan arvoon 1uF ja pelata katodivastuksen kanssa. Ehkä myös 470K/470pF -ylipäästö ennen gainia...
kojones
02.03.2008 20:21:48
Line6 Pocket Pod ei tahdo toimia t-kaupan halpismuuntajalla (10,16VDC) , mutta 1spotilla (9,42VDC) toimii. Millähän tuota jännitettä kannattais pudottaa, vastustako vaan väliin? Minkäs kokoinen vois olla lähelle?
Klezberg
02.03.2008 20:42:28

Line6 Pocket Pod ei tahdo toimia t-kaupan halpismuuntajalla (10,16VDC) , mutta 1spotilla (9,42VDC) toimii. Millähän tuota jännitettä kannattais pudottaa, vastustako vaan väliin? Minkäs kokoinen vois olla lähelle?

Vaikea uskoa että alle voltin ylijännite olisi tuossa ratkaiseva. Onko napaisuus varmasti oikein?

Vastuksella ei kannata alkaa jännitettä tiputtelemaan. Jännite heiluu sitten virran vaihteluiden mukana. Tuon verran taitaisi juuri tippua yhteen diodiin, mutta kuten sanottu mahtaakohan olla siitä kiinni.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti
kojones
02.03.2008 20:51:57
Vaikea uskoa että alle voltin ylijännite olisi tuossa ratkaiseva. Onko napaisuus varmasti oikein?

o.

Vastuksella ei kannata alkaa jännitettä tiputtelemaan. Jännite heiluu sitten virran vaihteluiden mukana. Tuon verran taitaisi juuri tippua yhteen diodiin, mutta kuten sanottu mahtaakohan olla siitä kiinni.

Ei oikein muuta järkevää selitystä ole. Tuolla kitarapalstalla joku väitti ettei tasan yhdeksällä voltillakaan toimisi, täytyy kokeilla tuota diodia.
kojones
02.03.2008 22:00:45 (muokattu 03.03.2008 00:43:52)
Mutta eipä johtunut liian isosta jännitteestä, kahdella diodilla putos 9,5 volttiin. Tuo muuntajakin antaa 300mA virtaa kun Line6:n oma suositus vain 200mA. Mitäs mitäs, tuon liittimen keskireiän viiksiäkin olen taivutellut.

Nyt menee mystiseksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)