Aihe: Riffi: DIY Putkietunen
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
kulmahiomakone
26.03.2004 00:05:46
Tiettekö onko Seinäjoella tahi Jyväskylässä mitään liikettä mistä sais halvalla noita EF86 putkia (tai vastaavia).

No en tiedä saako noita putkia, mutta Markun musiikista Nurmosta saa kaikkea kitarakamaa halvalla. Soita ja kysy.
Catana sum et nihil humanum a me alienum puto.
maza
26.03.2004 12:11:48

Hahhahhahhahhaa, uusi Riffi tuli ja tsiigailin skemoja. Eihän tolla ole hitto soikoon juuri mitään yhteistä meikän kytkennän kanssa :D Pitänee tehdä testi käyttäen Riffin kytkentää ja verrata sitä omaani. :)

Omassa värkissäni ainakin on tällä hetkellä aika hyvä soundi. Oleellisimpia eroja lienee se että mulla on biasointi aika erilainen, eli yhden kilon vastuksella toteutettu, ja anodivastus on huomattavasti suurempi. Kerron vertailutestin tuloksista myöhemmin.
Niq
01.04.2004 09:18:36 (muokattu 01.04.2004 09:19:46)

Mites EF80 ja EF89 -putkien soveltuvuus ko. laitteeseen, kävin katsomassa noita speksejä, mutta en pahemmin ymmärtänyt niistä. Noita putkia(siemens) olisi läjä tuossa, löytyi jostain venäjänmaalla tehdystä generaattorista. Kanta ainakin näyttäisi olevan samanlainen.
[ostin ku sai halavalla]
Pete-69
01.04.2004 09:51:38

Nyt tulee muutama aloittelijaluokan typerä kysymys... Kotiskittacombossani on kaksi sisääntuloa; high ja low, miksi?

Samaisessa combossa ei ole ns. pedaalilooppilenkkiä (jolla käsittääkseni pystyisi ohittamaan combon esivahvistiman) ja kun nyt olen saanut väkerrettyä itselleni Riffistä tutun putkietusen, niin kuinka ja miten putkietunen kannattaisi kytkeä? Ei liene kovin järkevää jos putkiesivahvistimen signaali työnnetään combon esivahvistimeen (tässä tapauksessa ei taida olla paljoa muita vaihtoehtoja)? Vai pistänkö combon palasiksi ja yritän pukata putkietusen signaalin suoraan combon päätekivelle? Vai marssinko suorinta tietä vahvistinkauppaan....

Ja onko kukaan ketjuttanut kahta putkietusta (niinkun tämä Mano ehdotti Riffissä), jos on niin kokemukset??
Zarmo
01.04.2004 14:02:10

Jos joku nyt oikein enemmänkin noita etusia innostuu väsäämään, niin voisin ehkä ostaa yhden, jos on kovin huokeita. Muistaaksenihan nuo osat ei paljon maksa??
Don´t you know there ain´t no Devil That´s just God when he´s drunk - Tom Waits
RaakaRane
01.04.2004 20:37:25
Jos joku nyt oikein enemmänkin noita etusia innostuu väsäämään, niin voisin ehkä ostaa yhden, jos on kovin huokeita. Muistaaksenihan nuo osat ei paljon maksa??

Kyllä siihen putki maksaa, muuntaja, putkenkanta, kotelo ja työ. Nuo muut pikkuosat ei tosin paljon maksa, mutta ennenkuin se on valmis tuote ja "asiakkaalle" luovutettavissa niin euroja tarvitaan. Käsityö ja uniikkikappaleet ovat aina hintansa väärtejä.
Vilho
02.04.2004 12:45:11
Itse kävin eilen tiistaina hakemassa putken ja eilen muut osat.
Rakensin myös ko. värkin illalla, signaali menee läpi, mutta siihen samaan kuuluu älytöntä hurinaa. Eikä ääni muutu vahvarin normaalista cleani soundista tippaakaan.

Millä tavalla olette rakentaneet oman laitteenne? Tarkoitan lähinnä tätä jännitteen tiputtamista 6 V:n. Itselläni on 33 ohmin/5 W vastus siinä, ja sekin lämpeää törkeästi. Mitenhän mahtaa se kaksiwattinen lämmetä?

Ajattelin kokeilla vielä regulla, mutta tämäpä tuskin poistaa hurinoita? Ja kytkentäkin olisi hyvä tarkistaa kolmanne kerran.

Help!
ollisal
02.04.2004 22:41:55
2-wattinen lämpenee ihan yhtä paljon mutta kestää lämpenemistä vähemmän.
mbabar
02.04.2004 23:21:38
Rakensin myös ko. värkin illalla, signaali menee läpi, mutta siihen samaan kuuluu älytöntä hurinaa.

Tuo hurina kuului myös minulla. Epäilen että vika on siinä kun samaa sähköä (jännitettä) syötetään sekä anodille sekä hehkulle.
Lieneekö vika siis huonolaatuisessa muuntajassa? (Kokeilin kolmella erilaisella).
Surinat loppuivat ainakin minulla siihen kun syötin hehkujännitteen omasta virtalähteestä.
Luin jostain, että hehkujännitteen laadulla on oleellinen osa häiriöihin signaalitiessä.
Mitäs sanovat asiaa paremmin ymmärtävät?

Eikä ääni muutu vahvarin normaalista cleani soundista tippaakaan.

Onhan signaali kuitenkin voimakkaampi kuin ilman etusta?
Ainakaan oma aparaattini ei juurikaan väritä signaalia, mutta antaa kuitenkin mukavasti potkua soundiin. (Yliohjaa lievästi vahvistimeni etuastetta).
Teijo K.
02.04.2004 23:33:43

Tuo hurina kuului myös minulla. Epäilen että vika on siinä kun samaa sähköä (jännitettä) syötetään sekä anodille sekä hehkulle.
Lieneekö vika siis huonolaatuisessa muuntajassa? (Kokeilin kolmella erilaisella).
Surinat loppuivat ainakin minulla siihen kun syötin hehkujännitteen omasta virtalähteestä.
Luin jostain, että hehkujännitteen laadulla on oleellinen osa häiriöihin signaalitiessä.
Mitäs sanovat asiaa paremmin ymmärtävät?

Miten toteutit tuon käytännössä? Olen meinaan itse suunnitellut samaa. Menevätkö molempien virtalähteiden miinuspiuhat samaan pisteeseen?
Kernelit ne on unixeissakin ...
- KooAa.
G-mies
02.04.2004 23:52:02
Ajattelin kokeilla vielä regulla, mutta tämäpä tuskin poistaa hurinoita?

Kyllä regulaattori jo toimintaperiaatteensa mukaan vähentää hurinoita.. Täytyypä varmaan itsekin käydä hakemassa osat ja kokeilla mitä niistä syntyy...
Main screen turn on.
mbabar
03.04.2004 10:18:10
Miten toteutit tuon käytännössä? Olen meinaan itse suunnitellut samaa. Menevätkö molempien virtalähteiden miinuspiuhat samaan pisteeseen?

Joo, miinukset on minulla samassa pisteessä.
Putkivahvisten skemoissa yleensä hehkujännite näyttäis olevan irrallaan kaikesta muusta(syöttö suoraan muuntajalta), ovat yleensä vaihtojännitettä vanhemmissa vahvistimissa. Tasajännite vähentänee hurinaa ja pörinää.
Teijo K.
03.04.2004 10:23:52

Joo, miinukset on minulla samassa pisteessä.
Putkivahvisten skemoissa yleensä hehkujännite näyttäis olevan irrallaan kaikesta muusta(syöttö suoraan muuntajalta), ovat yleensä vaihtojännitettä vanhemmissa vahvistimissa. Tasajännite vähentänee hurinaa ja pörinää.

Kiitos, noin sen ajattelin, mutta varmistus oli jeppis. Oikeastaan ihan hyvä että en ole saanut hankittua vielä tarpeita, saavat muut sitten betatestata, ja kehitellä käteviä modauksia. (Anteeksi)
Kernelit ne on unixeissakin ...
- KooAa.
KARITI
04.04.2004 19:15:24
Nyt se on vihdoin valmis ja toimii hienosti, ei hurise yhtään.
Boostaa saundia hyvin. Regulaattori lämpiää aika kovasti, pitäiskö sitä jäähdyttää? se ei ole kotelossa kiinni (muovikotelo). Hehku jännite on 5,99v ja anodijännite 14,7v
Mut miten on, kun putki ei hehku yhtään? Pitäiskö sen hehkua näkyvästi?
maza
04.04.2004 22:27:52

Vastauksia joihinkin kysymyksiin:

EF86:n hehkulanka on piilossa.

Hurina johtunee huonolaatuisesta virtalähteestä; ensiavuksi auttaa ison konkan (mulla esim. 2200 uF) juottaminen virtaliittimen yli. Tai mieluummin paljon parempilaatuinen virtalähde.

Mä en ole vieläkään ehtinyt tekemään tätä alkuperäisen skeman mukaista laitetta; anyway, omassa virityksessäni signaali-kohinasuhde jäi aika huonoksi. Isompaa anodivastusta voi kokeilla.

Mainittakoon, että rakentelin tossa poweria päivänä muutamana; 24V muuntajalta tasasuunnataan ja filtteröidään n. 38v, josta regulaattorin avulla saadaan hehkulle 6,3v. En ole vielä ehtinyt testaamaan, kerron kyllä sitten!
Brutus
06.04.2004 17:43:34
Moro kaikki. Tämä Riffin putkietunen on syy keskustelukerhoon liittymiseen.

Rakensin siis ym. laitteen. Ennen sitä en ollut kolvannut adapteripiuhoja monimutkaisempaa.

Putken kannassa ei ollut keskipinniä, joten maadoitin regulaattorin kantaan (ja osaksi sen keskimmäiseen pinniin, kun tuli ahdasta. Sama asia, eiks nii?)

Ensin olin järkeillyt maadoituksen siten, että se aikanaan kiinitettäisiin metalliseen koteloon. Kiinitin näin ollen regulaattorin kannasta johdon audiopihan runkoliittimeen. Ei tietenkään toiminut, pelkkää suhinaa. Sitten kokeilin siirtää maadoitusjohdon putken kantaan. Nyt jotain kuuluikin, mutta saundi oli ikävä ja vahvistus hyvin heikko.

Sitten tajusin katkaista tuon maadoitusjodon. Tilanne parani, mutta ei saundi vielä mikään hieno ole, eikä ääni mainittavasti vahvistu. Boostista on turha puhua.

Putki hohtaa kuin hehkulamppu. (Pikemminkin kuin taskulamppu josta on paristot loppumassa, mutta aikalailla jokatapauksessa.) Mittasin regulaattorin lähtöjannitteen ja se on sama kuin muuntajan antama vajaat 16 v.( 12v kun putki on paikoillaan)

Seuraa kysymyksiä: Olenkohan käristänyt regulaattorin kolvatessani? Ei kai sillä ole väliä, miten päin regulaattorin kääntää, mikäli siihen juotettavat Riffissä ehdotetut "lisäosat" ovat oikeissa paikoissa? Vaikuttaako ylipäätään liian voimakas hehkujännite äänenlaatuun? Kannattako tuon kanssa enää sählätä?

Ostin osat täältä Oulusta, SP-Elektroniikasta. Riffin artikkelissa ostettiin samaan hintaan osat kahteen laitteeseen. Liekö pärjätty yhdellä muuntajalla, mutta silti.
maza
06.04.2004 19:30:27

Seuraa kysymyksiä: Olenkohan käristänyt regulaattorin kolvatessani? Ei kai sillä ole väliä, miten päin regulaattorin kääntää, mikäli siihen juotettavat Riffissä ehdotetut "lisäosat" ovat oikeissa paikoissa? Vaikuttaako ylipäätään liian voimakas hehkujännite äänenlaatuun? Kannattako tuon kanssa enää sählätä?

Regun pitää olla ehdottomasti oikein päin, muuten menee hommat pieleen.

Kokeilin tänään itserakentamallani reguiloidulla powerilla; tajusin että 38V anodijännite on melkoinen, tuosta kun pitää pudottaa n. 31,7v pois ja virran ollessa 200 mA, täytyy lämmöksi muuttua yli 6 wattia.. joka on pirusti! Täytynee suosiolla hommata snadimpi muuntaja. :( Höh, hukkaan meni hieno rakennelma.

Anyway, vieläkään en ole saanut alkuperäistä riffiversiota aikaiseksi, megan vastukset kun olivat lopussa romulootasta. Huomenna ostamaan lisää vastuksia ja sitten testaamaan. Tosin nytpä onkin mielessä jo käynyt sellainenkin juttu, että kun tykkään triodisäröstä enemmän muutenkin niin tekisinkin homman käyttäen ECC83:sta. Tällöin saisi tietty myös toisen vahvistusasteen! Ja itseasiassa voisi kyllä tehdä back-to-back-kytketyillä muuntajilla ja kunnon anodijännitteillä, hermothan tässä leikkiessä menee :>
maza
06.04.2004 19:31:55

Aijoo, missään tapauksessa ei kande kokeilla liian suuria hehkujännitteitä; huonolla tuurilla hehkulanka palaa poikki ja ainakin käyttöikä lyhenee huomattavasti. Riffin artikkelissa oli muuten väärin mainittu hehkujännitteen maksimiksi tasan kuusi volttia, oikeasti 6,3V on speksattu arvo.
G-mies
06.04.2004 19:38:12 (muokattu 06.04.2004 19:40:36)
Nyt pitää vähän kiirettä enkä ehdi tarkemmin asiaa kommentoida mutta pari kohtaa pisti silmään:

Mittasin regulaattorin lähtöjannitteen ja se on sama kuin muuntajan antama vajaat 16 v.( 12v kun putki on paikoillaan)

Jännitteet näyttävät vähän oudoilta, mitä regulaattoria käytät?

Vaikuttaako ylipäätään liian voimakas hehkujännite äänenlaatuun?

Ennen kaikkea hehkujännite vaikuttaa putken ikään ja toisin kuin (yleensä) putkitekniikassa, hehkujännitteen sopiva arvoalue on aika kapea, EF86:ssa luokkaa 5.7V-6.9V. Eli suosittelen että tutkit vielä kytkentää ettet riko kallista putkea...

EDIT: maza ehtikin näköjään jo käsitellä keskeiset asiat.
Main screen turn on.
ollisal
06.04.2004 20:36:19
Ei regulaattorin kanssa jännitteen pahasti pitäisi kuormasta tippua, olet kytkenyt sen väärin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)