Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 567 68 69 70 71421 422 423 424 425
cimar
30.11.2007 18:42:25
Miten saa humbugerin kytkettyä josta tulee 5 piuhaa,elikkä yks näyttäs tulevan
maihin ja on molempien kelojen päät nämä muut piuhat ja ois tarkoitus kytkeä
telecasteriin jossa 3-asentoinen swits.
fox
30.11.2007 18:48:26

Elikkästen, sulla on niinsanottu 4+ -johdotettu humppari, josaa on molempien kelojen päät siinä, ja sitten se maadotettu pohjalevy. Seuraavaks sun täytyis selvittää, minkä värinen johdin mikäkin on, löytyy vaikka mikinvalmistajan sivuilta.. osokkeet löytyy tuolta elektroniikkalinkeistä. Sitten voit mennä vaikka Guitarelectronicsin sivulle, ja katsoa sieltä onko hyviä kytkiksiä, tai käyttää niitä kytkiksiä, joita mikinvalmistajan sivulla on..
Eipä tuohon oikeen muuta neuvoa voi antaa.. "Kytke huolellisesti"?? ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jra
04.12.2007 13:50:15 (muokattu 04.12.2007 14:38:02)

Itse oli juuri katselemassa tuota Guitarelectronicsin taulukkoa. Siellä on HH/S, jossa on 3-way, mutta humppari 2+1 johdoilla, ja sitten alla oleva 4+1 johdoilla, mutta 5-way switch. En löytänyt pikaisella vilkaisulla muita Telejä HH/S-mikeillä.
http://www.fender.com/support/diagr … fs/HOTRODAFATTELE/SD0118000CPg2.pdf
Tässä taulukossa nimellä 'Hot Rodded American Fat Telecaster'

Itsellä on pähkäiltävänä Tele, jossa P-90 kaulassa ja alkuperäinen single tallassa. Pitäisi selvittää miten kytkeä, jos P-90 takia vaihtaa 250k -> 500k vol-potikaksi. Kysessä on aika tuhtisoundinen P-90 ja sen yhteydessä on suositeltu käytettäväksi 500k-potikoita.

Tällä hetkellä ongelma on lähinnä puhtailla ja miedoilla rosoilla saada kaula- ja tallakikit käyttökelpoisiksi sanoilla vahvarin asetuksilla. Rankemmilla säröillä tallamikkikin herää henkiin. P-90 vaatii nyt että vahvarista on bass väännetty melkein nollille, jolloin taas tallasta lähteen pohja kokonaan pois. Auttaisiko 500k volaan ja lisäksi 270k vastus tallamikin ja volan väliin tähän ongelmaan?

Kannattaako vaihtaa myös tone samalla? Ja mitä muuta pitää lisätä, esim. tuossa kytkiksessä yllä on lisätty 270k vastus tallamikin ja vol-potikan väliin ja vaihdettu kait tonen cap. 0,47uF -> 0,22uF. Olisiko nuo omassa (kaula P-90 ja talla single) tarpeellisia muutoksia?

Sitten kiinnostaisi vielä Treble Bleed -modin toteutus ja vaikutus tässä tapauksessa?
http://www.seymourduncan.com/suppor … hematics.php?schematic=treble_bleed
fox
04.12.2007 17:45:14

Kannattaako vaihtaa myös tone samalla? Ja mitä muuta pitää lisätä, esim. tuossa kytkiksessä yllä on lisätty 270k vastus tallamikin ja vol-potikan väliin ja vaihdettu kait tonen cap. 0,47uF -> 0,22uF. Olisiko nuo omassa (kaula P-90 ja talla single) tarpeellisia muutoksia?

Sitten kiinnostaisi vielä Treble Bleed -modin toteutus ja vaikutus tässä tapauksessa?
http://www.seymourduncan.com/suppor … hematics.php?schematic=treble_bleed

Ei ihan täältä konehelta pysty sanomaan, onko nuo modaukset sitä mitä sinä itse haet, ei siin auta muuta kuin kokeilla. Täytyy noihin kaikkiin todeta samalla tavalla. Osviittana sen verran, että mitä suurempi konkka, sen bassokkaampi soundi, eli tuon vaihdon 47sta kakskakkoseen pitäisi hiemankin kirkkautta siihen tone-säätimeen tuoda. Treblebleediä voit kokeilla kyllä.
Enpäs oikein tähän osaa mitään muutakaan kummempaa todeta..testausta vaan kehiin.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
tuffkong
05.12.2007 22:43:02
Onko tuo potikka kuvattu alhaalta, vaiko ylhäältä päin?

Esim: http://www.seymourduncan.com/suppor … /schematics.php?schematic=1hum_1vol
Tärkeitä maailmassa on DÄGÄ. DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ
kondensaattori
05.12.2007 22:45:22
Onko tuo potikka kuvattu alhaalta, vaiko ylhäältä päin?

Esim: http://www.seymourduncan.com/suppor … /schematics.php?schematic=1hum_1vol

Alhaalta. Eli siltä tasaselta puolelta.
Boozer
10.12.2007 11:26:54
Jeesatkaa aloittelijaa potikoiden kanssa.

Ajattelin juntata Seymour Duncan Alnico II Pro mikit Epiphone LP Customiin. Käykö tollaiset potikat volumeen ja toneen?

http://www.beatman.fi/product_details.php?p=562

Tuleeko hyvät kytkennät jos pätkin kitarajohdon sisältä johdinta sopivan mittaisia pätkiä potikoiden väliin?

Hyvä yleismittari olisi myös haussa biasointihommiin, piuhojen ja komponenttien testaukseen. Hinta sais olla siinä 70€ hujakoilla. Suosituksia?
black-dog
10.12.2007 19:55:58
onkos kokemuksia musikdingin The Lineal - boosterikitistä? ois buusti haussa ja tossa sarjassa ois ainaki hinta kohillaan
Watch my back sano kyttyräselkä
Kefiiri
10.12.2007 21:46:10
onkos kokemuksia musikdingin The Lineal - boosterikitistä? ois buusti haussa ja tossa sarjassa ois ainaki hinta kohillaan

Ei ole kokemusta, mutta onpas tosiaan halpa. Kytkentähän on pitkälti sama kuin Electro-Harmonixin klassinen LPB-1, joten ei tuon kanssa luulisi tykkänään metsään menevän.
Hutte
12.12.2007 17:11:33

Mitäköhän vikaa mahtaa meikäläisen POD2.0:ssa olla kun kesken soittamisen saattaa sammua, ja käynnistyy sitten itse uudelleen ja pelaa taas hetken? Muut kitarakamat samassa jatkojohdossa ja kaikki muut pysyy hengissä. Olen kokeillut vaihtaa rasiaa mutta ei tunnu auttavan.
" - Minä en käske ketään, mutta olen vakuuttava kehottamaan" - P.Walli
SirElwood
12.12.2007 18:43:43
Mitäköhän vikaa mahtaa meikäläisen POD2.0:ssa olla kun kesken soittamisen saattaa sammua, ja käynnistyy sitten itse uudelleen ja pelaa taas hetken? Muut kitarakamat samassa jatkojohdossa ja kaikki muut pysyy hengissä. Olen kokeillut vaihtaa rasiaa mutta ei tunnu auttavan.

Tarkistas ny enstee, että muuntajan pistoke ja podin dc-jakki ovat ehjiä. Välillä nuo dc-jakit jotka ovat piirilevyllä kiinni hajoavat luvattoman helposti. =(
rytilahti
13.12.2007 17:31:02
pistelin tuon ural jr1 johdotuksia uusiksi.. extra gain ei vaan nyt pelaa enää. jalkakytminen valo ei pala ja jos vääntää gainin potikkaa niin hirveä ujellus alkaa..
silmämääräisesti homma ok
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!! SAATANA ON HERRA!
SirElwood
13.12.2007 17:57:16 (muokattu 13.12.2007 17:58:17)
pistelin tuon ural jr1 johdotuksia uusiksi.. extra gain ei vaan nyt pelaa enää. jalkakytminen valo ei pala ja jos vääntää gainin potikkaa niin hirveä ujellus alkaa..
silmämääräisesti homma ok

Kristallipalloni on vähän vissiin epäkunnossa, joten menee arvailuksi. Oire kuulostaa ikäänkuin oskiloinnilta. Onhan nyt varmasti kaikki piuhat siellä missä pitääkin (silmämäärä voi olla vähän epätarkka joskus)? Onko kaikki juotokset kunnollisia (ei kylmiä seassa)? Vaikuttaako piuhojen liikuttelu ulinaan (muovisella tai puisella tikulla liikuttelet)?
rytilahti
13.12.2007 18:31:05
Kristallipalloni on vähän vissiin epäkunnossa, joten menee arvailuksi. Oire kuulostaa ikäänkuin oskiloinnilta. Onhan nyt varmasti kaikki piuhat siellä missä pitääkin (silmämäärä voi olla vähän epätarkka joskus)? Onko kaikki juotokset kunnollisia (ei kylmiä seassa)? Vaikuttaako piuhojen liikuttelu ulinaan (muovisella tai puisella tikulla liikuttelet)

Ei vaikuttanut piuhojen liikuttelu... Ja ulina loppui (luonnollisesti?) kun otin extragainin putken pois. En siis kaikkia piuhoja pistänyt uusiksi. Ainoastaan potikat, virtakytkimen ja inputin. ne ei ole enää chassiksesa vaan erillisessä paneelissa. Mut se ei tohon vaikuta.

hmmm... Mistähän tuo foot switchin ledi ottaa virtansa. kytkin toimii muuten eli kun painaa säröt pois niin vahvistin toimii ok. Painaa säröt jalkakytkimestä päälle niin ledi ei syty ja ojellus alkaa. tarkemmin en oikein osaa nyt kertoa.. olisikohan tuo rele vioittunut tossa kolvaillessa...
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!!
SirElwood
13.12.2007 20:17:28 (muokattu 13.12.2007 20:19:26)
Ainoastaan potikat, virtakytkimen ja inputin. ne ei ole enää chassiksesa vaan erillisessä paneelissa. Mut se ei tohon vaikuta.

Oletkos tästä ihan varma? Minä en olisi.

hmmm... Mistähän tuo foot switchin ledi ottaa virtansa. kytkin toimii muuten eli kun painaa säröt pois niin vahvistin toimii ok. Painaa säröt jalkakytkimestä päälle niin ledi ei syty ja ojellus alkaa. tarkemmin en oikein osaa nyt kertoa.. olisikohan tuo rele vioittunut tossa kolvaillessa...

Nii. Katsos että se ledi on oikeinpäin. Joku siinä releen kytkennässä saattaa kyllä olla pielessä.
rytilahti
13.12.2007 20:51:59
Oletkos tästä ihan varma? Minä en olisi.

En ole toki. Järkeilin vaan. nuo on kumminkin maadoitettu chassikseen ja teoriassa kaiken pitäisi olla kuin ennenkin... Vähän pitemmät johdot on kyllä. Mut se ei vi olla tuon vian syy.

Nii. Katsos että se ledi on oikeinpäin. Joku siinä releen kytkennässä saattaa kyllä olla pielessä.

On oikeinpäin. En koskenutkaan jalkakytkimeen. Luulen että tuolla on joku huono johto/liitos tai sit tuo rele on vaurioitunut tossa kolvatessa.. ongelma on nyt vaan ton drivemodin jossain kohtaa. Luulen.

Nyt unohdan ton hetkeksi ja soittelen ilman modia. pitää tilata kurisin ja putket tohon ja samalla kunnon piuhat ja vaikka tuo rele, tuskin maksaa paljoa. Muutenhan tuo pelaa ok. Tehdä sit kerralla ajan kanssa kunnon huolto.

Kiitti avusta Elwood! Ehkä pitää turvautua apuusi taas jos ei itse saa tota pelaan kunhan vaihtaa osat: Ensi vuoden puolelle tosin menee.
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!!
SamPpaa
13.12.2007 22:26:29
Sain käsiini Shuren vanhan mikrofonin, joka on vähän rikki. Osaisko täällä joku jelppiä? Kirjoitin siitä jo tuonne stuudiopuolelle..

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=157276

Jos joku osaa neuvoa, niin laittakaa vaikka tuonne alkuperäiseen postaukseen.
Jiaster
15.12.2007 15:42:36

Hämmästyin h.netissä (http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=68034687) olevan myyntiilmoituksen tekstiä tuon putkiradion lisäkajarin osalta. Olen ite tekemässä yhdestä radion raadosta lisäkaappia, johon tulee pari putkiradion kaiutinta. Olen kyllä jo kokeillut viritykseni toimivuuden Novosonicin lisäkaiutin-liitännän kautta. Onkohan tuossa liitännässä jotain suuria jännitteitä, mitä pitäisi varoa? Alla vielä ote siitä ilmoituksen kohdasta mikä ihmetyttää:

"ÄLÄ yritä liittää erillistä kaiutinta vahvistimeen! Putkiradioissa (muutamaa harvinaista poikkeusta lukuunottamatta) on 100V kaiutin jännite ja siihen suunniteltu korkea ohminen kaiutin. Kaiutin johtoon sattuminen aiheuttaa hengenvaarallisen sähköiskun. 8 ohmin kaiutin aiheuttaa putkiradioon oikosulun, jonka seurauksena vahvistin tuhoutuu ja saattaa syttyä palamaan."
?
SirElwood
15.12.2007 15:52:44
No en nyt tiedä harvinaisista poikkeuksista, mutta onhan noissa joissain tuo 100V lähtö. Mutta taitaa olla yleisempi esim. keskusradiovahvistimissa kuitenkin...
Miikathebest
15.12.2007 18:58:59

Nostopotikka jumissa!!!
Miten saan liikkumaan?

Juottelin kitaraan kytkentöjä ja sain nostopotiman jumiutuman(ei liiku ylös/alas).

Olisiko kolvilla lämmittäminen ja voima mitä?

Kellään kokemuksia?
Liikaa säröä!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)