Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 561 62 63 64 65421 422 423 424 425
kondensaattori
15.10.2007 22:05:30
Mitkä ovat jännitteet ja impedanssit mikki-, linja- sekä kitara/bassosignaalissa?
En löytänyt kuuklella.
fox
15.10.2007 22:42:22

Kitaran 5-asentoisesta kytkimestä kyssäri, onko kaikkien kiinnitysruuvien välimatka sama vai onko eri merkeissä eroja? Jos on eroa niin pystyisikö joku mittaamaan, esim. fenderin kytkimen kiinnitysruuvien välimatkan.

Fenkun uudempi Dirtcheap 41,5 mm, ei oo tässä Switchcraftia (eikä työntömittaa liiemmin)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hq
16.10.2007 19:56:27
Mitkä ovat jännitteet ja impedanssit mikki-, linja- sekä kitara/bassosignaalissa?
En löytänyt kuuklella.

http://www.crownaudio.com/kb/entry/304/
kondensaattori
16.10.2007 21:06:04
Keke Urlaub
16.10.2007 21:59:23

Kitara, 2 humbuckeria. Kaulamikki ei hurise, tallamikki hurisee sekä keskiasento hurisee myös.
Kieliin/tallaan koskeminen ei auta hurinaan, mutta potikoihin/mikkivipuun koskeminen auttaa. Puuttuuko tästä hurisevasta mikistä tai potikoista maayhteys tallaan vai mistä tuo hurina johtuu?
-( Chipping My Electro Magnetic Soul to Pieces )-
fox
17.10.2007 14:02:28

Kitara, 2 humbuckeria. Kaulamikki ei hurise, tallamikki hurisee sekä keskiasento hurisee myös.
Kieliin/tallaan koskeminen ei auta hurinaan, mutta potikoihin/mikkivipuun koskeminen auttaa. Puuttuuko tästä hurisevasta mikistä tai potikoista maayhteys tallaan vai mistä tuo hurina johtuu?

Maadotusvika tallamikissä tai tallamikin "liitännäiskomponenteissa".. eli volassa ja/tai tonessa?? Välttämättä ei kielimaadotuksen kanssa oo mitään yhteyttä, jos/kun kaulamikki pelaa OK. Eikä todennäkösesti sen ulostulon maadotuksenkaan, em. syistä arvellen.
tonca
17.10.2007 15:34:08
Olen alottelemassa särön rakentamista ja tuli semmonen idea, että jos siihen lisäis vielä boostin. Siis niinku kaksi piiriä samassa lootassa mutta vaan yhet jakit ja silleen. Yritin tossa pähkäillä, että onnistuuko se niin vaan että kytkee piirit rinnan kahden jakin välille ja samaten yhestä dc-jakista molempiin piireihin virta. Itse särö olisi bsiab2 ja boostiksi sitten joku ihan yksinkertainen, joko särö- tai volumeboosti. Kiitos jo etukäteen.
SaBer
17.10.2007 15:36:36

Olen alottelemassa särön rakentamista ja tuli semmonen idea, että jos siihen lisäis vielä boostin. Siis niinku kaksi piiriä samassa lootassa mutta vaan yhet jakit ja silleen. Yritin tossa pähkäillä, että onnistuuko se niin vaan että kytkee piirit rinnan kahden jakin välille ja samaten yhestä dc-jakista molempiin piireihin virta. Itse särö olisi bsiab2 ja boostiksi sitten joku ihan yksinkertainen, joko särö- tai volumeboosti. Kiitos jo etukäteen.

Kytket ne sarjaan ja varot maalenkkejä, niin pitäisi olla ok.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
qwerty-
17.10.2007 18:56:09
Moro. En ymmärrä kitaran elektroniikasta juuri mitään ja on tällänen kysymys..
on tullut erinäisistä syistä avattua kitaran etulevyä. (kitara: yamaha pacifica 112) Siinä samassa on tuo kitaran jakkiin menevän piuhan litos irronnut. eli mihin se pitää tinata kiinni? itse epäilen et volumepotikkaan mutta en oo varma.. niin siinä ulostuloon menevä piuha on sellanen paksu punainen ontto johto jonka sisällä kulkee valkoisel muovil päällystetty kuparipiuha ja sit ihan ilman päällystettä olevat johto säikeet. eli kaks piuhaa. mihin ne pitää siis tinata.
^tuli tosi epäselvä soperrus :D voisko joku lähettää vaikka mailiin kuvan omasta kitarasta ni nään minlaine on lopputulos ;D
rytilahti
17.10.2007 22:20:13 (muokattu 17.10.2007 22:33:37)
Mitkä olisi parhaat muuntajat Fender Tweed Deluxe 5E3 Vahvistimeen?
Verkkomuuntajalla ei taida saundin kannalta olla väliä niinkään, mutta päätemuuntaja on ilmeisen oleellinen osa saundia. Eikös?

http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=108
http://www.tubeampdoctor.com/produc … php?cPath=27_46&products_id=110

Vai joku muu? Hammond?

http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=11

Hinnoissa tuntuu olevan eroja aika paljon?

Auttakee niin pääsee tuhlaamaan gramexit....

E: Ja jos joku osaa sanoa sopivan Uraltone verkkomuuntajan niin mainiota kerrassaan!
tässäpä nämä:

http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=3_35_40
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!!
SirElwood
17.10.2007 23:05:53 (muokattu 17.10.2007 23:10:50)
Mitkä olisi parhaat muuntajat Fender Tweed Deluxe 5E3 Vahvistimeen?
Verkkomuuntajalla ei taida saundin kannalta olla väliä niinkään, mutta päätemuuntaja on ilmeisen oleellinen osa saundia. Eikös?

Kyllähän ne jännitteet pitää kuitenkin kohdilleen saada... Fenderin mukaan +-20% on riittävä tarkkus. =)

E: Ja jos joku osaa sanoa sopivan Uraltone verkkomuuntajan niin mainiota kerrassaan!

TV3 verkkomuuntajaksi ja tuo http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=110 tai hammond universal 125E ulostuloon. Itse olen tehnyt kaksi deluxea tuolla fenkun varaosamuuntajalla, ja enpä keksi mitään valittamista. Mikäli vain yksi ulostuloimpedanssi riittää. Jos useampi pitää olla, niin sitten tuo hammond on ihan ässä valinta kyllä.
rytilahti
17.10.2007 23:20:14
Kyllähän ne jännitteet pitää kuitenkin kohdilleen saada... Fenderin mukaan +-20% on riittävä tarkkus. =)

TV3 verkkomuuntajaksi ja tuo http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=110 tai hammond universal 125E ulostuloon. Itse olen tehnyt kaksi deluxea tuolla fenkun varaosamuuntajalla, ja enpä keksi mitään valittamista. Mikäli vain yksi ulostuloimpedanssi riittää. Jos useampi pitää olla, niin sitten tuo hammond on ihan ässä valinta kyllä.

Kiitti paljon! Näillä mennään! +
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!!
32788
18.10.2007 13:28:55
Moro. En ymmärrä kitaran elektroniikasta juuri mitään ja on tällänen kysymys..
on tullut erinäisistä syistä avattua kitaran etulevyä. (kitara: yamaha pacifica 112) Siinä samassa on tuo kitaran jakkiin menevän piuhan litos irronnut. eli mihin se pitää tinata kiinni? itse epäilen et volumepotikkaan mutta en oo varma.. niin siinä ulostuloon menevä piuha on sellanen paksu punainen ontto johto jonka sisällä kulkee valkoisel muovil päällystetty kuparipiuha ja sit ihan ilman päällystettä olevat johto säikeet. eli kaks piuhaa. mihin ne pitää siis tinata.
^tuli tosi epäselvä soperrus :D voisko joku lähettää vaikka mailiin kuvan omasta kitarasta ni nään minlaine on lopputulos ;D

Jos on normi stratokytkentä, niin menee näin:

http://www.seymourduncan.com/suppor … chematics.php?schematic=3s_1v_2t_5w
qwerty-
18.10.2007 14:43:29
Jos on normi stratokytkentä, niin menee näin:

http://www.seymourduncan.com/suppor … chematics.php?schematic=3s_1v_2t_5w

kiitos.. vaikka asin kyllä sen omin neuvoinkin juotettua :) On vain se ongelma et tallamikki ei toimi(humbuckeri). kaikki muut mikit toimii. oon koittanu paikata liitoksia ja tehny vaikka mitä mutta ei vaan toimi.. (tämä hajosi siis kun kitarani tippui lattialle n. puolen metrin korkeudelta.) eli miten voin selvittää mikä on vialla ja korjata?? ei huvittaisi mihinkään kalliile korjaajallekaa raijata tota kitaraa.. :S
SirElwood
18.10.2007 14:53:06
eli miten voin selvittää mikä on vialla ja korjata?? ei huvittaisi mihinkään kalliile korjaajallekaa raijata tota kitaraa.. :S

Onko se varmasti kolvailtu sinne oikein kiinni? Ja kunnolla. Ei kylmiä juotoksia tms. Jos on, eikä siltikään toimi, niin irroita se mikki ja mittaa yleismittarilla se. Jos näyttää "jotain järkevää" eli varmaan jotain 10k-20k niin mikin pitäisi olla ehjä. Ehkä. Voit tietty myös kytkeä sen mikin suoraan vahvariin ja kokeilla niin...
fox
18.10.2007 14:59:17 (muokattu 18.10.2007 15:00:55)

On vain se ongelma et tallamikki ei toimi(humbuckeri). kaikki muut mikit toimii. oon koittanu paikata liitoksia ja tehny vaikka mitä mutta ei vaan toimi.. (tämä hajosi siis kun kitarani tippui lattialle n. puolen metrin korkeudelta.) eli miten voin selvittää mikä on vialla ja korjata?? ei huvittaisi mihinkään kalliile korjaajallekaa raijata tota kitaraa.. :S

Se kannattaa ihan ensimmäiseks yleismittarilla katsoa se mikki.. Jos se on avokelainen, eli "kuoreton" niinku eppäilen, se on tuossa puolen metrin pudotuksessakin voinu osua siihen pleksin reunaan kela, ja lanka poikki. Yleismittarilla näkee heti, jos vastus on jotain muuta ku pitäis. Siitä lähtisin. ;)

Lissee: Eli tulikin tästä kannatuspuheenvuoro Elvuudille! Nyt sulla on siis useampi kannanotto sille, että mittaa ensin se mikki!!
qwerty-
18.10.2007 18:27:42 (muokattu 18.10.2007 19:46:33)
minkähänlainen se mittaustulos pitäisi olla? :P mittasin sen (emt osasinko oikeel tavalla) taisi olla se yläraja oli 20k ma tai jtn.. tuli tulos 5,73. onko se normaali? ja olisiko muuten pitäny mitata jotenkin toisin ku mä laitoin toisen puikon maapiuhaan ja toisen siihen kuumapiuhaan?
qwerty-
19.10.2007 16:21:00
minkähänlainen se mittaustulos pitäisi olla? :P mittasin sen (emt osasinko oikeel tavalla) taisi olla se yläraja oli 20k ma tai jtn.. tuli tulos 5,73. onko se normaali? ja olisiko muuten pitäny mitata jotenkin toisin ku mä laitoin toisen puikon maapiuhaan ja toisen siihen kuumapiuhaan?

joo, nyt tule kitara kuntoon! yks tuttu hoitaa homman. siinä oli tallamikin toisesta kelasta kuparilanka katkennu keskeltä poikki.. ei ole kallis remontti, 15€ uusi mikki :D kiitos kaikille kumminkin jotka "auttoi" :)
kondensaattori
21.10.2007 22:20:42
Vielä tallamaadoituksesta.

Miksi? Mikä tarkoitus sillä on? En keksinyt syytä vaikka kuinka mietin, ja päätin kokeilla: Presarin tallamaajohto poikki. Ei mitään vaikutusta häiriöihin.

Tuskin se nyt aivan täysin turha viritys on, joten minkälaisissa tilanteista tallamaasta on hyötyä? Olisin kiitollinen jos joku viitsisi valaista asiaa.
maksu
26.10.2007 15:11:52
Vielä tallamaadoituksesta.

Miksi? Mikä tarkoitus sillä on? En keksinyt syytä vaikka kuinka mietin, ja päätin kokeilla: Presarin tallamaajohto poikki. Ei mitään vaikutusta häiriöihin.

Tuskin se nyt aivan täysin turha viritys on, joten minkälaisissa tilanteista tallamaasta on hyötyä? Olisin kiitollinen jos joku viitsisi valaista asiaa.

En nyt tiedä oikein mistä puhun itse, enkä ole varma tarkoititko tätä, mutta mulla menee kahessa kitarassa (+omassa projektissa) kaikki maadotukset piuhalle joka menee tailpiecen mutteriosaan kiinni, tässä tapauksessa kun kielet tulevat tailpiecen läpi, johtuu maadotus niihin ja kieliä koskiessa maadotan siis itse kitaran. Kielimaadoitus on mun käsittääkseni muutenki ollut ainoa toimiva keino tällasissa. Saatan puhua ihan puuta heinää, mutta näin mä sen olen käsittänyt.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)