Aihe: Millä tukki tukitaan?
1
Trebla
04.08.2005 21:13:57
Työkaveri oli harventanut "takametsäänsä" ja sain muutaman leppähalon, joista voisi viritellä jos ei nyt kaksipalaista niin ainakin kolmepalaisen runkoaihion.

Puut ovatten tuoreita, joten halkeilua on odotettavissa. Muistaakseni tätä pystyisi ehkäisemään tukkimalla puiden päät, jolloin kuivuminen on hitaampaa. Mutta millä? Riittääkö puuliima, maali yms. aine. Puut ovat halkaistu keskilinjaansa myöden pituussuuntaan. Tarvitsisiko tämäkin paljas pinta suojata jotenkin.
Viedäkö puut kuivumaan sisälle lämpimään vai jättää liiterin vintille (kuiva, mutta kylmä) ja kuinkahan pitkäksi aikaa? Ensimmäinen vaihtoehto tuntuisi tehokkaammalta, mutta myöskin riskialttiimmalta halkeamisen suhteen.

Muistelin, että tästä on kirjoitettu aiemminkin, mutten löytänyt vaikka kahlasin nelisenkymmentä sivua taaksepäin.
DAM: Mothers Against Dyslexia.
tommi_899
04.08.2005 22:06:21

muistaakseni riitti, että laittaa niihin päihin lakkaa tai maalia
Bändi .:i:. Kitara .:i:. Kuuntelen eiks sua hävetä kuunnella himiä?
fox
04.08.2005 23:24:25

Tarvitsisiko tämäkin paljas pinta suojata jotenkin.

Maalaa päästä umpeen...tai jätä maalaamatta. Joutuu siitä lankun tms. päästä kumminkin ottamaan hukkapalaa pois. Maalaaminen saattaa hieman hillitä halkeilua, mutta ei sillä mun mielestä niin suurta merkitystä ole..

Viedäkö puut kuivumaan sisälle lämpimään vai jättää liiterin vintille (kuiva, mutta kylmä) ja kuinkahan pitkäksi aikaa? Ensimmäinen vaihtoehto tuntuisi tehokkaammalta, mutta myöskin riskialttiimmalta halkeamisen suhteen..

Ensin alkuun kuivaat ulkokuivaksi, sitten ns. puusepänkuivaksi. Sitten voit vaikka viedä lämpimään loppukuivatukseen. Ja pistä johonkin, esim. lautataapeliin tms. ensin alkuun ettei vedä ylen kieroksi.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Haku Robotti
08.08.2005 14:02:01

ei sillä mun mielestä niin suurta merkitystä ole..

Onpas, ei niitä päitä turhaan ole maalattu maailman sivu. Suorastaan estää halkeilun.

ettei vedä ylen kieroksi.

ja sen voi estää vaikka puristimilla puristamalla...äh, puut yhteen, jos tule kamalaa kasaa.
Määrä korvaa helposti laadun.
Trebla
08.08.2005 15:15:52
Viikonloppuna tuli nuo halot sitten maalattua päistään. Onneksi kätköistä löytyi sopivaa violettia miranolia, joka ei ollut kelvannut mihinkään.

Heräsi vain epäilys, että riittäneeköhän tuo pari kerrosta maalia riittävään tukkimiseen. Puun pääthän vetävät maalia itseensä suhteellisen paljon. Vetelin maalia suht paksusti, mutta siltikin jäi hieman syyt kuultamaan.

No, aika näyttää.
Haku Robotti
08.08.2005 15:26:47

riittäneeköhän tuo pari kerrosta

riittää
Määrä korvaa helposti laadun.
spyykko
08.08.2005 15:50:12

Suorastaan estää halkeilun.

Ei muuten estä. Vähentää toki riskiä. Hain tossa reilu pari viikkoa sitten hyvän lankun sokerivaahteraa Hakalalta. Puu on ollut kerrostalon häkkikellarissa jemmassa, maalaamisesta huolimatta lankun päähän oli tullut melkein 15-senttinen halkeama. No, onpahan siinä vielä 1,35 -metriä halkeamatonta...
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Juzzu
08.08.2005 18:39:32 (muokattu 08.08.2005 18:43:56)
Hain tossa reilu pari viikkoa sitten hyvän lankun sokerivaahteraa Hakalalta.

Sokerivaahteraa? Mikä laji tämä on, tiedätkö latinankielisen nimen?

E: Itse itselleni vastaten..
Acer saccharum
Acer palmifolium
Acer saccharinum
Acer saddharophorum
Acer barbatum
( Heimo: Aceraceae )

Mä tilasin Gilmeriltä Acer macrophyllumia. Lienee tätä ns. "läntistä vaahteraa", amerikan mantereen länsipuolella kasvavaa versiota jos olen oikein ymmärtänyt. Noinkohan tuo sokerivaahtera on itäistä mallia sitten. Niikö. Tuota.

E: Ja taas itse itselleni vastaten...

Sokerivaahtera on Pohjois-Amerikan tärkein vaahteralaji, joka kasvaa siellä itäosassa Newfoundlandista Meksikonlahdelle saakka, puuttuen kuitenkin Floridasta. Parhaiten se menestyy Suurten järvien tienoilla. Sitä tavataan jonkin verran myös Itä-Kanadassa. Puu esiintyy yleensä ainoastaan sekapuuna muiden lehtipuiden seurassa.

Perhana, mä oon nii kova jätkä että voin kehittää keskustelua ihan ittekseni vaan.
Ponkkolaala piu
Botne80
14.08.2005 17:30:48
Mites kuivaaminen sujuu? Veitkö liiterin vintille vai sisälle? Halkaisitko tukin sahalla vai kirveellä tms.?
-isolla ja isosti-
Trebla
14.08.2005 22:35:31
Mites kuivaaminen sujuu? Veitkö liiterin vintille vai sisälle? Halkaisitko tukin sahalla vai kirveellä tms.?

Liiterissä nuo ovat "muhimassa". Taidan antaa olla liiterin vintillä ensi kesään asti.
Vaikea vielä sen paremmin tuloksista on puhua, kun vasta reilun viikon ovatten olleet maalattuina. Tänään tiirailin kyllä nuo puut, enkä niissä vielä mitään halkeamia päissä huomannut.

Työkaveri oli pöllit halkaissut. Kirveellä tai kiilalla päästä keskilinjaa myöten. Helposti oli näyttänyt menevän sillä ei noissa ollut pahojakaan työkalun jälkiä. Taitanee tuo leppä tuoreena olla lähes haavan tasoista puuta halkeamaan. Metrin mittaisen parikymmensenttisen tuoreen haapapöllinhän halkaisee tälläinen keskinkertainenkin kirveenkäsittelijä 1-2 kyönnillä.
Puavali
22.08.2005 06:59:11
Onpas, ei niitä päitä turhaan ole maalattu maailman sivu. Suorastaan estää halkeilun.

Juu. Kannattaa laittaa maalia tms, sillä äkisti kuivuva pää voi tehdä siitä halkeamasta jopa 15 cm syvän, ja jos sellaiset sattuu palikan molempin päihin, niin ei hyvä.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)