Aihe: Kitarakaappi, "mykkä" vai resonoiva?
1
micetzhu
13.06.2005 11:06:42
Eli olen alkamassa rakentamaan 2x12 kitarakaappia, ja haluaisin tietää että mitä soundillista eroa ja kaapin rakenteessa olevaa eroa on resonoivalla ja "mykällä" kaapilla?
"Let´s make some Jazz-noise!"
Ocku
13.06.2005 15:57:50
Eli olen alkamassa rakentamaan 2x12 kitarakaappia, ja haluaisin tietää että mitä soundillista eroa ja kaapin rakenteessa olevaa eroa on resonoivalla ja "mykällä" kaapilla?

Jos haluat vastauksen tyyliin "resonoivassa on vähemmän bassoa ja enemmän sustainia", en voi valitettavasti antaa sitä sinulle. Resonoiva "laulaa" mukana, samalla periaatteella kuin akustinen kitara.

Resonoiva kabinetti joko lisää tai sammuttaa tiettyjä taajuuksia. Mitkä taajuudet ja jos ne vahvistavat (vaiheessa) tai sammuttavat (vastavaiheessa) riippuu varmasti monesta eri tekijästä eikä minulla ole aavistusta siitä jos tällaisia asiota voi suunnitella etukäteen.

Mykkä kaappi on "tarkempi". Se toistaa (teoriassa) ainoastaan sen mikä tulee ämyreistä.

Basistit yleensä välttävät resonoivia kabinettejä. Ehkä mykillä kabineteilla on tehokkaampi matalien taajuuksien toisto koska energiaa ei mene "hukkaan" kabinettiin.
efunkelist
13.06.2005 19:16:24

Joo. Siis ei-resonoiva kaappi toistaa tarkemmin bassoja ja voisi sanoa että niissä on botnekkaampi soundi. Sopii siis hyvin jos tykkää soittaa säröisillä soundeilla.

Resonoivista kaapeista en juuri osaa sanoa palmittää. Riittää että se etulevy johon elementit kiinnitetään on ohutta puuta niin silloin se resonoi. Jotku vanhat fenkut ol tällassii.

Helpompaa ja varmempaa on tehdä resonoimaton kaappi. Jos haluaa heleämpää soundia niin sitten ottaa vain takalevyn irti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)