placebo 24.05.2005 19:47:42 (muokattu 24.05.2005 19:58:49) | |
---|
Lähinnä pedaalinäkökulmasta pohdiskelen: Tapa1: Kytkin tai jakit kiinni piirilevyyn -> "Stabiloi" samalla piirilevyn. Esimerkkeinä Procon Rat ja uudemmat Crybabyt. Tapa2: Jätetään piirilevy "kellumaan" potikoiden ja pohjalevyn väliin (piirilevyn ja pohjalevyn väliin laitetaan jotain 'eristettä'). Tämä ei nyt varsinaisesti ole mikään kiinnitystapa, mutta yleisesti käytetty tapa kumminkin. Esimerkkeinä Boss:in ja MXR:n pedaalit. Tapa3: Porataan pedaalin kanteen reikä ja laitetaan paikalle ruuvi. Toiselle puolelle laitetaan mutteri piirilevyn "korokkeeksi". Piirilevy kiristetään "mutterin päälle". Esimerkkejä ei pedaalipuolelta tule mieleen, mutta tämä lienee käytetyimpiä tapoja muissa yhteyksissä.. Tässä tavassa jää "kosmeettiseksi haitaksi" pedaalin kanteen jäävä ruuvin kanta. Missä noita "korokemuttereita" muuten myydään? Aika monessa kaupallisessa levyssä olen nähnyt samanlaisia "korokkeita" käytettävän.. Lieneekö jopa jonkinlainen "standardi"(?).. Tapa4: Pyritään välttämään edellä mainittu "kosmeettinen haitta" ja liimataan laitekotelon sisälle pieni puupala tms korokkeeksi, johon piirilevy ruuvataan kiinni. Tämän tavan johdannaisista haluaisin kuulla lisää.. Millaisia meteriaaleja, liimoja ym on käytetty jne. Tai vinkkejä ko tapaan liittyen ylipäätään.. Millaisia muita kiinnitystapoja voisi soveltaa kitarapedaaleihin? "The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story"
- Pierre Bensusan |
placebo 24.05.2005 19:57:45 (muokattu 24.05.2005 19:58:09) | |
---|
tuplat "The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story"
- Pierre Bensusan |
SamPpaa 25.05.2005 16:37:59 | |
---|
Ite oon kelannu just, että miten tuo kiinnitys parhaiten toimis. Itellä tuli just mieleen saman kaltainen systeemi ku tuo tapa4. Liimaan varmaan pedaalin pohjalevyyn ohkasen puunpalasen ja siihen kiinnitän sitte mun tapauksessa verolevyn. Meinasin alottaa joku aika sitte samanlaisen aiheen, mut ny ei tarvi. Plussa sulle. |
zepeteus 25.05.2005 18:40:52 | |
---|
Tapa2: Jätetään piirilevy "kellumaan" potikoiden ja pohjalevyn väliin Tätä tapaa olen käyttänyt itse. Johdotukset potikoille ja jakeille siten, että piirilevy istuu kotelon pohjalla olevan muovilevyn päällä. Paikoilleen asemointi säätelemällä piuhojen vetoa/kulmaa, jottei levy tai itse johdotukset pääse vahingossakaan lipsumaan jakkien lähettyville. Muutoin plugien kanssa pelatessa voisi nirhata myös johtoja. Missä noita "korokemuttereita" muuten myydään? Aika monessa kaupallisessa levyssä olen nähnyt samanlaisia "korokkeita" käytettävän Itse olen viritellyt noita korokkeita tavallisilla koneruuveilla. Sopivat reiät piirilevyn kulmiin ja kotelon pohjaan (ei siis kanteen) vastaaviin kohtiin. Sitten kolmella mutterilla per/ruuvi saa piirilevyn kiinnitettyä ja asemoitua haluamalleen korkeudelle. Kaupallisia versioita löytyy mm. Elfalta. http://www.elfa.se/fi/Muovisia ja metallisia (jos tuollaisia tarkoitit?), osastolta Asennusmateriaalit/Piirikorttien valmistus/Asennusmateriaalit/Väliholkit |
pjl 25.05.2005 19:23:05 (muokattu 25.05.2005 19:23:50) | |
---|
Tapa 2 on pop. Tapaan 4: Saatavilla on muovisia "tassuja" joissa on tarra pohjassa ja 3 mm reikään sopiva lukkiutuva "tappi". Saa vaikkapa Tampereen Elek-torilta. |
SamPpaa 25.05.2005 19:32:32 | |
---|
Mites muuten näin samaan saumaan paristo. Onko patentteja, ettei tarvi vääntää ruuvilla semmosta pidikettä koteloon. |
pjl 25.05.2005 19:49:25 | |
---|
Puristaa vaahtomuovilla patterin kannen ja pohjan väliin. |
zepeteus 25.05.2005 23:06:51 | |
---|
Puristaa vaahtomuovilla patterin kannen ja pohjan väliin. Tuo on yksi vaihtoehto. Itse olen sijoittanut, jos mahdollista, jalkakatkaisimen sellaiselle etäisyydelle kotelon reunasta, että patteri (+sopiva pala eristettä sen ympärillä) kiilaantuu katkaisimen ja kotelon seinän väliin. |
placebo 26.05.2005 01:36:32 (muokattu 26.05.2005 02:10:34) | |
---|
Kiitos vastauksista. zepeteus: Itse olen viritellyt noita korokkeita tavallisilla koneruuveilla. Sopivat reiät piirilevyn kulmiin ja kotelon pohjaan (ei siis kanteen) vastaaviin kohtiin. Sitten kolmella mutterilla per/ruuvi saa piirilevyn kiinnitettyä ja asemoitua haluamalleen korkeudelle. Eipä ole tullut mieleen, että pohjalevyäkin voi hyödyntää tuossa. Johtimiin on syytä jättää reilusti ylimääräistä, varsinkin jos piirilevylle meinaa operoida jälkeenpäin…(?) Kaupallisia versioita löytyy mm. Elfalta. http://www.elfa.se/fi/ Muovisia ja metallisia (jos tuollaisia tarkoitit?), osastolta Asennusmateriaalit/Piirikorttien valmistus/Asennusmateriaalit/Väliholkit Noita juuri (no pun etc…). Väliholkki, spacing sleeve… Tietää ensi kerralla kutsua oikealla nimelläkin :) pjl: Tapaan 4: Saatavilla on muovisia "tassuja" joissa on tarra pohjassa ja 3 mm reikään sopiva lukkiutuva "tappi". Saa vaikkapa Tampereen Elek-torilta. Hyvä tietää. Pitää siis käydä tuollakinpäin kurkkimassa seuraavan Tre-reisun yhteydessä. SamPpaa: Mites muuten näin samaan saumaan paristo. Onko patentteja, ettei tarvi vääntää ruuvilla semmosta pidikettä koteloon. Yksi tapa on kiinnittää patterinpidike ruuv(e)illa pohjalevyyn: http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=38&products_id=531 http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=38&products_id=542 EDIT -> OffTopic: Tarkemmin kun miettii, niin kaikki tällaiset pienet yksityiskohdat tekee (pedaalin)rakentelusta taiteenlajin. Itselleni ainakin tuottaa mielihyvää näkiessäni, että 'laitteen' tekijä on panostanut kotelointiin, johdotuksiin ym "pieniin" yksityiskohtiin... Josta tulee mieleen mm vanhat saksalaiset mittalaitteet. Niiden johdotuksia ym katsellessa silmä lepää - Toisinkuin vintage EHX:ien johdotuksia katsellessa... Toisaalta, onhan kaaos ja sekasortokin omanlaisia taiteenlajejaan ;) "Inspiraatioksi" EHX:n Electric Mistress: http://www.student.kun.nl/r.kerkhof/DSC01272.JPG"The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story"
- Pierre Bensusan |
zepeteus 26.05.2005 09:29:28 | |
---|
Eipä ole tullut mieleen, että pohjalevyäkin voi hyödyntää tuossa. Johtimiin on syytä jättää reilusti ylimääräistä, varsinkin jos piirilevylle meinaa operoida jälkeenpäin…(?) Jeps. Noissa tapauksissa olen itse pyrkinyt jättämään sen verran varaa, että kun kotelon aukaisee, sen saa juuri käännettyä pohjalevyn viereen kyljelleen. Johtimien vetoa täytyy sitten harkita ja kenties testailla sen verran, ettei sisälle jää ihan hillitöntä nivaskaa. Sopivasti johtimia yhteen kiertämällä saa tehtyä nätistikin "kasaan meneviä" johdotuksia. Joissakin tapauksissa saattaa esim. oskilloinnista tulla ongelmaa, elleivät tietyt piuhat ole erillään toisistaan, joten sitäkin voi joutua säätämään. Tarkemmin kun miettii, niin kaikki tällaiset pienet yksityiskohdat tekee (pedaalin)rakentelusta taiteenlajin. Itselleni ainakin tuottaa mielihyvää näkiessäni, että 'laitteen' tekijä on panostanut kotelointiin, johdotuksiin ym "pieniin" yksityiskohtiin... Juuri samoin minullakin. Eritoten kun on tullut värkättyä pikaisia testipiirejä, on mukava katsella sen jälkeen toteutuksia, joihin on paneuduttu kunnolla. |
SaBer 26.05.2005 19:41:42 | |
---|
Joku oli käyttänyt tappan neljä puisia helmiä. Ruuvinreiätkin on valmiina... "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |
qtm 27.05.2005 15:47:38 | |
---|
en lukenut kaikkia vastauksia, mutta kun juottaa piirilevyn jämäkästi potikoiden jalkoihin, niin pysyy kiitettävän luotettavasti paikallaan. |
placebo 27.05.2005 23:00:22 | |
---|
en lukenut kaikkia vastauksia, mutta kun juottaa piirilevyn jämäkästi potikoiden jalkoihin, niin pysyy kiitettävän luotettavasti paikallaan. Aivan, pääsi unohtumaan tyystin. Kuuluu samaan kategoriaan kuin tapa1. "The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story"
- Pierre Bensusan |