Aihe: Sähkökitaraan "Dobro"-soundit
1
maxell
13.03.2005 19:47:59
Tarkoitus olis aloitella uutta projektia tavoiteena mahdollisimmat metalliset soundit , siis ei mitään heviä, vaan pikemminkin dobron metallia. ( kuuntelin tossa jotain Fogertyn biisejä, jossa oli just semmosia riffejä, ne on kait tehty akustisesti tai joitain sinne päin)
Sustainia ei siis tarvittais juuri lainkaan
Osasikos joku valistaa, millä helpoilla konsteilla sähkikseen tommosta vois saada, siis puun valintaa, mikitystä tallaratkaisuja jne.
Itse olen mietiskellyt esim. jotain rosteriläpyskää kanteen, johon talla tulis kiinni. Voiskohan toimia?
LaXu
13.03.2005 20:13:20
kivi
13.03.2005 20:37:50 (muokattu 13.03.2005 20:40:13)

Itse olen mietiskellyt esim. jotain rosteriläpyskää kanteen, johon talla tulis kiinni. Voiskohan toimia?

Samassa tarkoituksessa laitatin aikoinaan yhteen stratomalliseen kitaraan pleksin muistaakseni puolen millin kuparipellistä, ja siihen tuli sitten yksi ainoa yksikelainen mikki vinoon osapuilleen keskelle ko. kitarassa ollutta isoa routinkia. Soundi oli selkeästi dobromainen puhtailla. Ulkonäkö oli kans tosi hieno, kun kitara oli kirkkaanpunainen, ja kuparipelti alkoi vihertää.

Epäilen, että rosteri saattaisi olla liian järeää, eikä rämisisi tarpeeksi.

Toinen mieleen juolahtava ajatus olisi tehdä jostain peltilaatikosta kaiutinkaappi, ja mikittää se vähän kauempaa. Varmaan esimerkiksi vanha pesukoneen rumpu ajaisi saman asian. Sen metallin saa varmaan otettua mukaan vasta loppupeleissäkin.

Halvin ja helpoin ratkaisu saattaisi olla stratotyyppisen kitaran jousipakan mikittäminen. Tai miksei sinne blokkiin voisi laittaa vaikka nappipiezoa kiinni.

Kerron jos tulee lisää ideoita.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Juzzu
14.03.2005 08:55:22
Ei metalliset soundit vaan paperiset!
http://www.freewebs.com/juzzu/sitar.jpg
"Olin lähettäny täysin kännissä kaveritytölle alkuviikosta viestin "taidan olla homosensuelli" ja ihmettelin aamulla vastausta "en usko että oot homo". Ehkä tota juttua ei pitäisi viljellä niin palio." -Vilhelmus
Jouni Antero
14.03.2005 11:07:28
Mulla on yhdessä "pelle-peloton-stratossa" juuri kontaktimikki tallan jousien vastakappaleessa. Soundi on...hmmm...metallinen. Siinähän on lisäksi hivenen jousikaikuakin mukana.

Ei ole paljoa tullut käytetyksi.
maxell
14.03.2005 20:16:16
Kiitoksia hyvistä vinkeistä, täytyy koittaa haalia piezomikkikin jostain metaliromujen lisäksi. Ja olihan toi vesspaperikin ihan kätsy demppauskonsti, eikä maksa paljon!
Täytynee kuitenkin ensin tehdä koeviritykset johonkin raatoon
kivi
14.03.2005 21:53:48
Kiitoksia hyvistä vinkeistä, täytyy koittaa haalia piezomikkikin jostain metaliromujen lisäksi. Ja olihan toi vesspaperikin ihan kätsy demppauskonsti, eikä maksa paljon!
Täytynee kuitenkin ensin tehdä koeviritykset johonkin raatoon

Viimeksi kun ostin piezoja elektroniikkaliikkeestä, maksoi muistaakseni alle euron kappale. Sellaisia levyjä, jotka sai leikata haluaamansa muotoon. Liimalla kiinni.

Mulla on myös yhdessä bassossa tallan alla nappipiezo, jos tarvitsee hälyääniä soundin oheen. Ei kyllä oo mikään maailman paras idea normaalikäyttöön.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)