Aihe: Puutarpeista 1 2 | |
---|---|
![]() 18.01.2005 19:46:19 | |
Moi Onkos kenelläkään tietoa, mistä kannattaisi hankkia kitaraan ja bassoon soveltuvia puutarpeita kolmiosta Vaasa-Seinäjoki-Kokkola? Lähinnä kiinnostavat vakiotarpeet: leppä, vaahtera, lehmus jne. Bassoprojekti tekeillä.. ..tokalta täplältä lärpällä ja lujaa, kuten eräs hyvä laulajatuttavani tapaa sanoa.. Terv. Lökis | |
![]() 18.01.2005 19:51:24 | |
Jos ei tilaaminen kauempaa ahdista, niin soitinrakenjat AMF:ltä ainakin saa: http://www.soitinrakentajatamf.fi/215_tarvhinnasto_tulost.html Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen | |
![]() 18.01.2005 19:59:39 | |
Seinäjoella Puukeskuksessa on kuulemma hyvä puuvalikoima: http://w3.puukeskus.upm-kymmene.com … B41AC2256AB5001FA21B_1?OpenDocument Itse en ole testannut, mutta työkaveri tuota mainosti taannoin ja kyseli, että "kun meet sinne Seinäjoelle(olen siis sieltä kotoisin), niin haetko mulle palan mahonkia tms. kun ei täältä tampereelta saa kunnon puita" Puiden kuivuudesta en tiedä, jostain keinokuivauksesta tuolla kotisivulla höpisivät... Ja kaverikin kyseli puita johonkin pöytätasoon tms. joten mistään soitinrakennuksesta ei ollut kysymys... Myydään: Inssiopiskelijalle kirjoja. Katso tori/muut. | |
![]() 18.01.2005 20:41:26 | |
Vaasasta ja Kokkolasta kannattaa soittaa veneveistämöt läpi. Ainakin vaahteraa ja mahonkia luulisi löytyvän. Vaasassa on joku paikka jonka nimeä en muista... Puu- ja venetyö tai jotain sellaista, Pitkänlahdenkadulla. Siellä on jotain jalopuita. Palvelua ei kannata odottaa, ts. ostat jonkun valmiinkokoisen palan ja maksat heidän pyytämän hinnan. Mitä sitten, että pala on täysin väärän kokoinen kitaranrakennukseen; että valtaosa siitä menee hukkaan... Toisaalta en kyllä soitinrakentajatAMF:ltäkään puita enää tilaa, paitsi jos haluan miettiä saisinko sijoitettua oksan mikkikoloon, vai teenkö kitaraan pleksin jota en suunnitellut. | |
![]() 19.01.2005 00:26:58 (muokattu 19.01.2005 00:27:13) | |
Seinäjoella Puukeskuksessa on kuulemma hyvä puuvalikoima: http://w3.puukeskus.upm-kymmene.com … B41AC2256AB5001FA21B_1?OpenDocument Sieltäpä olen hakenut vaahterat ja saarnit.Löytyy. "Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää"
-Irwin- | |
![]() 19.01.2005 01:30:00 | |
Seinäjoen Puukeskuksessa on kyllä ihan ok. valikoima. Itse hain sieltä tässä taannoin balsaa, jota ei käsittääkseni ihan joka paikassa ole, joten kaiken näköistä tuolla siis on. Sitten kannattaa toki kysellä paikallisilta puusepiltä jne. Heiltä voi löytyä yllättävänkin edullisesti materiaalia. | |
![]() 19.01.2005 13:06:56 | |
Moro Tattista vaan lajikumppanit:) Juu, tuolla seinäjoella täytyy käydä. Kyselin täältä vaasata juuri tuolta Puu- ja venetyöltä, mutta heillä ei ollut ko. tavaraa. Parille veneentekijälle täytyy vielä soitella. By the way...soittimien pinnoittamisesta, niin kannattaa katsastaa tuo jo aikaisemminkin mainostamani www.kalastus.com ja siellä viritykset ja rakentelu-kohta. Voipi löytyä hyviä vinkkejä ainakin maalaukseen. Terv. Pacius | |
![]() 19.01.2005 15:19:48 | |
Kuinka turvallista noista Puukeskuksen puista on sitä kitaraa tehä? Onko ne kuinka kuivia? Tässä vähän tulevaisuutta kartoitan. Nykyinen projekti, neck-thru Flying-V on rakentumassa mahongista ja ruusupuusta. Aika kalliita olivat nuo Jyväskyläläiseltä soitinrakentajalta ostetut puut, 115e. Ainakin ovat kuivia... R.I.P Dimebag Darrel | |
![]() 19.01.2005 17:16:51 (muokattu 19.01.2005 17:26:31) | |
Osaisikos kukaan kertoa vaahteran metrihintaa? Seitsemän jälkeen pitäisi mennä puuta hakemaan. 4,7 metrin lankun hinta olisi 40 euroa... DIT: siitäkin olisi apua, jos kertoisitte mitä viilukeskuksessa tai vastaavassa maksaa kuutio tai metri tai mikä tahansa yksikkö... | |
![]() 19.01.2005 17:17:18 | |
Kuinka turvallista noista Puukeskuksen puista on sitä kitaraa tehä? Onko ne kuinka kuivia? Tässä vähän tulevaisuutta kartoitan. Nykyinen projekti, neck-thru Flying-V on rakentumassa mahongista ja ruusupuusta. Aika kalliita olivat nuo Jyväskyläläiseltä soitinrakentajalta ostetut puut, 115e. Ainakin ovat kuivia... Puukeskusten ym. puut on uunikuivattu ja sen jälkeen ulkovarastoitu, puu siis voi olla kuivuudeltaan ihan mitä sattuu, säkästä riippuen. Mun Puukeskuksen mahongista tehty Vee eli selvästi tekemisen edetessä, tosin mä en ole ihan varma mikä osa elämisestä johtui puusta ja mikä siitä että se tuli kesällä unohdettua parvekkeelle suoraan auringonpaisteeseen... Anyway, jos vaan pinna riittää niin mitä tahansa puuta kannattaisi ehkä varastoida puolisen vuotta itsellä ennen kuin siitä tekee mitään nakertamaan. Ite olis taas tarvinnu tehdä | |
![]() 19.01.2005 17:31:08 (muokattu 19.01.2005 17:33:17) | |
Osaisikos kukaan kertoa vaahteran metrihintaa? Seitsemän jälkeen pitäisi mennä puuta hakemaan. 4,7 metrin lankun hinta olisi 40 euroa... DIT: siitäkin olisi apua, jos kertoisitte mitä viilukeskuksessa tai vastaavassa maksaa kuutio tai metri tai mikä tahansa yksikkö... Puukeskuksessa tais kuutiohinta vaahteralle olla 1900€. Isukin kanssa osettiin 9 metriä ja hintaa tuli noin 100€. Eli en usko, että 40€ on liikaa. Add. Lauta oli 32 milliä paksua ja leveys vaihteli noin 15-20 cm. Oho,wau! | |
![]() 19.01.2005 17:50:43 | |
Anyway, jos vaan pinna riittää niin mitä tahansa puuta kannattaisi ehkä varastoida puolisen vuotta itsellä ennen kuin siitä tekee mitään nakertamaan. Tämän lisäksi voisi yrittää muistaa liimata päätysyyt tukkoon, jos meinaa liiian nopeasti lähteä puu kuivumaan ja halkeilemaan sitten sen johdosta. Puut kannattaisi tietenkin säilyttää/kuivata samassa tilassa jossa niiden kanssa touhuileekin, niin ei kosteuserot muodostu kovin dramaattiseksi. Minulla ainakin 20mm paksutkin kansipuut taipuilevat vaikka puun pitäisi hyvin kuivaa periaatteessa olla. Kuitenkin altistuvat mitä erilaisimmille olosuhteille kun niitä tuolla eri paikkojen välillä kuljettaa... Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen | |
![]() 19.01.2005 22:22:21 | |
Puut kannattaisi tietenkin säilyttää/kuivata samassa tilassa jossa niiden kanssa touhuileekin, niin ei kosteuserot muodostu kovin dramaattiseksi. Olisikin näin. Viime vuoden aikana kosteuslukemat heittelivät sisätiloissakin melkoisesti. Mulla halkes alkusyksystä yhden puolivalmiin kitaran pohja kolmestakin kohtaa. Ja paikkauksien jälkeen vierestä uudestaan. Mutta parempi kuitenkin pitää sitä puuta ainakin suurin piirtein tasaisessa lämpötilassa ja mahdollisimman tasaisessa kosteudessa. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 20.01.2005 13:18:47 | |
Jep Se oli tuo veneenrakentajat/-veistäjät se maaginen sana tällä kertaa. Aouja löytyi, vaikka puut ovat edelleenkin kaupassa. Mutta jotain kuitenkin. Onkos kukaan kokeillut lakata kitaraa selluloosaprobionaatilla? Ko. tavaraa saa ostettua n. 30 euron kilohintaan (Samplastic/Kuopio). Probi liuotetaan joko tinneriin tai asetoniin ja liuettuaan kilosta saa n. 5 kiloa kirkasta lakkaa. Itse käyttelen uistimien lakkaukseen juuri tuota probia, mutta olisi mukava kuulla muiden kokemuksista, eri lakoista. Pacius | |
![]() 20.01.2005 13:27:21 (muokattu 20.01.2005 13:30:53) | |
Kokkolan aaltopuusta mä oon melkein saanut kaupat tehtyä. Vaan vetivät paskiaiset pariin otteeseen puihin systeemit Mun vanhemmat asustaa kokkolassa ja itse asustan n. 200 km päässä. Olin puhelimessa sopinut aaltopuun kanssa mahongista sekä vaahterasta ja ajasta jolloin voin tulla puut noitamaan. Jouduin siis ottamaan töistä päivän vapaaksi, ja ajelin kokkolaan. Yllättäen eivät ehtineetkään kaivamaan mulle puuta esille vaikka sovittu jo oli. Kyllä V*tutti ja rankasti! No vielä uskoin saavani puut sieltä, ja sovin notuavani puut seuraavana viikonloppuna. Vaan eivät saaneet toimitettua puuta silloinkaan. Onneksi tajusin soittaa lauantai aamuna puljuun ennen pikku kiertoajelua. Puhelimessakin sävy oli vähän sellainen että helevettiäkö tänne soittelet ei sulle mitään puutä myydä. Tämän reaktion kun olisi saanut heti 1. puhelulla, niin olisi säästynyt monta harmaata hiusta. Edit: Kerrohan mistä sait puuta, niin tiedän mistä hakea jos sattun joskus tulevaisuudessa tekemään uusia projekteja. | |
![]() 20.01.2005 13:28:51 | |
Itse käyttelen uistimien lakkaukseen juuri tuota probia, mutta olisi mukava kuulla muiden kokemuksista, eri lakoista. Nih, muoviahan se on, miksei silläkin voisi lakata. Ohentaa vain sellaiseksi että passaa ruiskulla isojakin aloja lakata. Ootkos sitten lakannut uistimet ruiskulla dippaamisen sijasta? Tulis jo kevät niin pääsis kalalle. Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen | |
![]() 20.01.2005 17:36:10 | |
Vinkki Oulun suunnalla operoiville näpertelijöille: Muhoksella oleva Tillman Ky on vakuuttanut ainakin minut valikoimallaan ja palvelullaan. Olen hommanut tuolta khayaa, mahonkia, vaahteraa yms. ja aina on homma toiminut. Jonkun kerran olen käynyt oikohöyläyttämässä projektejani tuolla, palvelu on ollut ystävällistä ja osaavaa. | |
![]() 20.01.2005 22:07:34 | |
Se oli tuo veneenrakentajat/-veistäjät se maaginen sana tällä kertaa. Aouja löytyi, vaikka puut ovat edelleenkin kaupassa. Mutta jotain kuitenkin. Kiinnostaa, että mistä? Ei ole kuitenkaan tuo puunhankkiminen turhan helppoa täällä Pohjanmaalla. Sitten toisekseen, kun nyt olen tässä säikeessä alkanut noita soitinrakentajatAMF:n puita haukkumaan, niin jatketaan... Tänään aloitin vaihteeksi yhden kaulan sorvailun. Vaan kuinka ollakkaan, AMF:ltä syksyllä tilatun vaahteralankun päästä löytyi halkeama. Enpä vain sitä ollut huomannut, kun tuo kyseinen lankunpää oli maalattu vihreällä maalilla. Nauhat ehdin (yhden palan vaahterakaulaan) sahaamaan ja lapakulman tekemään... Kyllä tuosta vieläkin kaulan saa. Halkeama on sen kokoinen, että joutuu pähkäilemään, antaako olla, vai yrittääkö liimailla. Vaan, että fituttaa toi, kun heidän pitäisi soitinrakennuspuita myydä, että siis olisivat kuivia jne, jolla sitten oikeutetaan normaaleja puukeskuspuita korkeammat hinnatkin... | |
![]() 20.01.2005 22:28:17 | |
Sitten toisekseen, kun nyt olen tässä säikeessä alkanut noita soitinrakentajatAMF:n puita haukkumaan, niin jatketaan... No, enpä minäkään sieltä enää taida puita tilata. Ensinnäkin on melko kalliita ja laatu tosiaan on mitä sattuu. Itse ennen joulua tilasin puut teleen ja toivoin, että ois 40 eurolla saanu laadukkaan palan leppää, mutta tulikin kolmesta palasta liimattu(ei varsinaisesti haittaa...) ja oksanen runkolevy. No, jotain siitä kuitenkin sain aikaseksi. Laiskana tosin en jaksanut maalata. :/ No ihan hyvä on noinkin. Naapurin miehellä oli varastossa yli kymmenen vuotta kuivanutta leppälautaa, josta saa yhdestä palasta bodeja. sano, että saa käydä hakemassa, niin paljon ku tarvii. Samalla reissulla löyty myös pölkky loimukoivua; olivat halkoja hakatessa, viimesen pölkyn kohdalla huomanneet halkovansa loimukouvua. Komea pölkynpuolikas! Viikonloppuna voisin ottaa kuvan. http://80.81.189.227/b/00/15/12/72/6275441.jpg Oho,wau! | |
![]() 21.01.2005 13:51:54 | |
Heps Juzzu, ihan dippaamalla olen lakkaillut. Toki noita tehdastekoisia, joita olen uudelleen maalaillut olen ruiskullakin vetänyt probia pintaan. Se miksi kysyin, on se, että probi on pehmeämpää verrattuna esim. autolakkoihin. Mutta helppokäyttöisyydessään kiinnostavaa. Tein lepästä diilin Sulvan Puun kanssa (Solf Trä): 300cm x 30cm x 5 cm, tuommoinen lankku kustantaa 13 euroa. Kuivatus on edessä, mutta mielestäni tuohon hintaan sen voi jo kärsiä. Eräs puuveneiden rakenta/-korjaaja (Haavisto) suositteli seuraavia firmoja: Tiikkikeskus (Lahti) ja Skandinaviska Import (Turku). Firmojen nimistä en mene ihan takuuseen ( puh.kesk. allekirj./Haavisto on aikaa jo 48 tuntia). Mutta hän sanoi, että ko. firmoissa on laajat valikoimat ja hinnatkin ovat kohdallaan. Eikun viikonloppuja lajitoverit Lökis | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)