Aihe: Bodyn kaiverrus..
1
Typhus
12.11.2004 00:46:38
Elikkä onko kuin suuri homma kaivertaa basson bodyyn sopivan kolon mikille.. kun tämä basso on minun Carvin vuodelta -88 ja sen mikit on aika huonossa kunnossa eivätkä miellytä korvaa (kiitos Ex omistajan :/ ) niin ajattelin vaihtaa siihen aktiiviset EMG:t .. basso on läpirungon ja kaula/keskiosa on hard american maple ja "siivet" ovat Koa puuta. mikkejen kolot pitää siksi kaivertaa koska en löydä mistään samanlaisia mikkejä kuin alkuperäiset!.. nämä alkuperäiset on jotku 80-luvun ihmesuunnitteluja :D basso on kauniisti lakattu läpinäkyvällä lakalla enkä tahtoisi pilata ulkonäköä!.. miten tämmöinen onnistuisi? :)

kiitos.
jepapeppis!
vrajala
12.11.2004 18:07:09
Ensinnä:

Minkälaiset mikit siinä on? Kerro vaikka pituus, leveys, korkeus tms. tietoja. Mua kiinnostaa vaan tietää...

Toisenna:

Tuo Carvinin basso on mitä luultavimmin ihan oikea soitin, ei mikään ritsa, joten kannattaa tosissaan miettiä mitä siihen laittaa. Toki se on sun bassosi ja teet sillä mitä haluat mutta... No, esim. mikäli ajattelit noita EMG:n 35- tai 40-(taimitäniitänytoli)sarjalaisia niin niidenkään kanssa samoihin koloihin sopivia mikkejä ei joka valmistajalla ole. Nämä perinteiset J- tai P-Bass -malliset ovat siinä mielessä parempi vaihtoehto, että mikäli soundi ei miellytäkään niin niille löytyy helpommin korvaaja.
Toinen asia mikä kannattaa miettiä etukäteen on se, että onko uusi mikki yhtä iso kuin vanha. Uuden mikkikolon olisi hyvä peittää vanha alleen, nottei reunoilta jää mikään paistamaan.
Mä silti pistäisin vaikka Carvinille sähköpostia ja kysyisin löytyykö tuohon ja millaisia vaihtomikkejä. Tän tyyppinen laatusoittimen modaaminen kun on tavallaan raiskaamista, joskin voipi olla että tekisin niin itsekin.

Sitten, turhien löpinöiden jälkeen, itse asiaan:

Elikkä onko kuin suuri homma kaivertaa basson bodyyn sopivan kolon mikille.

Se riippuu tekijästä, bassosta ja työvälineistä. Mikäli bassossa on tasainen kansi ja käytössä yläjyrsin, maalarinteippiä joku näppärä askarteluveitsi (ym. raaputtimia) sekä vähän vaneria tms. niin ei tuo niin hankalaa ole.

miten tämmöinen onnistuisi?

Ensiksi poistetaan vanhat mikit ja niiden johdot sekä talla ja mahdollisesti myös potikat, kytkimet tms. Oletetaan että basso on tasakantinen ja että uusi mikkikolo on leveys ja pituusmitoiltaan suurempi tai yhtä suuri kuin vanha. Mä tekisin sen yllä olevilla tarvikkeilla niin, että ensin mitoittaisin mikille sopivan kolon, jonka jälkeen tekisin jyrsimellä koloa vastaavan sapluunan. Sapluunaa tehdessä kannattaa ottaa huomioon että se sopii myös kaulamikin kohdalle. Otelauta kun voi tulla tielle.

Sitten suojaisin kannen maalarinteipillä ja paperilla. Veitsellä piirrotetaan mikin kolot paikalleen (teipin läpi). Reunat kannattaa vetää veitsellä lakasta läpi asti, jottei lakkaus vahingossakaan pääse lohkeamaan. Sitten teippi pois mikkikolojen päältä ja lakka pois jyrsittävältä alueelta. Tuo lakka kun haittaa jyrsintää (jämähtää terään kiinni).

Lakan poiston jälkeen kolo voidaan jyrsiä tuota sapluunaa käyttäen. Mikäli sapluunaa ei haluta tehdä tai sen kanssa sopivia teriä ei ole, voidaan homma tehdä myös ulkopuolista ohjuria käyttäen tai ihan käsivaralta. Jälkikin on sitten helposti sen mukaista. Koloa tehdessä kannattaa ottaa huomioon myös mikin johdon vaatima tila. Kun kolo on valmis ja siistitty kannattaa se pintakäsitellä ja häiriösuojata vaikka EMG:t eivät kovin häiriöalttiita olekaan. Tämän jälkeen poistetaan kantta suojannut teippaus ja kasataan soitin.

Homma ei ole kovinkaan hankala, joskin peruuttamatonta vahinkoa on helppo saada aikaan. Mikäli käytät mikkien asennuksessa kehyksiä, saa niiden alle piilotettua helposti hieman suttuisempaakin jälkeä. Kolojen työstäminen on mahdollista myös perinteisillä käsityökaluilla, aikaa vaan menee enemmän eikä jälki ole todennäköisesti lähelläkään ohjatun jyrsinterän tekemää. Mikäli jyrsit käsivaralla, kannattaa käyttää jotain apupaloja (esim vanerinkappaleita) jyrsimen ja kannen välissä. Jyrsimen reunat tökkivät helposti teippauksiin ja kaulamikin koloa tehdessä otelautaan.

Vaikka puhuin aiemmin pelkän kannen suojaamisesta niin kyllä koko basso kannattaa suojata. Siinä työskennellessä tulee hyvin helposti kolhittua tai naarmutettua jotain kohtaa. Vanhat t-paidat ovat hyviä suojaukseen kuten ah-niin-moneen-muuhunkin hommaan.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Typhus
12.11.2004 23:08:18
Minkälaiset mikit siinä on? Kerro vaikka pituus, leveys, korkeus tms. tietoja. Mua kiinnostaa vaan tietää...

http://www.kotinet.com/jesse.malaska/carvin/ tuolla ois kuvia bassota ja mikitkin näkyy :) ... mikkejä en nyt voi mitata mutta ne oli jotain pyöreesti 8cm x 2cm ne kolot ja niissä koloissa on pyöristetyt reunat (älä anna noiden kehikkojen häiritä) :)

Olen lähettänyt Carvinille jo pari sähköpostia joissa kyselen löytyykö vastaavan kokoisia mikkejä... ilman vastausta.
Outoa sinänsä. viimeksi kun sinne mailasin ja kyselin tuosta mallista tietoa niin vastailivat todella nopeaa ja hyvin :o

minun pitää vielä vakavasti harkita tosissaan tuota kaivertamista... koitan pitää sen viimeisenä vaihtoehtona kun toi basso on kyll sellainen ettei pilalle tahdo laittaa :)
jepapeppis!
poppamies
13.11.2004 07:30:21 (muokattu 13.11.2004 07:32:37)

Elikkä onko kuin suuri homma kaivertaa basson bodyyn sopivan kolon mikille.. kun tämä basso on minun Carvin vuodelta -88 ja sen mikit on aika huonossa kunnossa eivätkä miellytä korvaa (kiitos Ex omistajan :/ )...

Elikkä onko siinä alkuperäiset mikit vai eikö?
Ymmärsin että on alkuperäiset mutta sitten taas ihmettelen mitä ex omistajalla on tekemistä sen asian kanssa että soundi ei miellytä?
Jos ei ole alkuperäiset niin suosittelen alkuperäisiä.
Jos haluat hifi mikit niin tietenkin paras ratkaisu olisi kerralla sopivat, ilman jyrsimättä.
Muistelisin että ainakin Bartolinillä on tuon tapaisia/kokoisia soapbar mikkejä.
Ainakin jotkut valmistajat m.m EMG laittavat mukaan nätit peitekehykset mitä voi käyttää jos ei mikit kokonaan täytä paikkaansa...
"G-strings are for strippers"
Typhus
14.11.2004 13:08:24
Njoo. no Ex Omistaja oli pitänyt bassoa todella huonosti ja mikit olivat ruostuneet(!) läpikotaisin kun siinä on sellaiset ontot päältä näkyvät napapalat :// ... alkuperäiset mikithän siinä on... entinen omistaja oli myös repinyt sisältä johtoja irti ja kolvannut niitä vääriin paikkoihin :D ihime tyyppi kyllä :D ... Pitääpä katsella noi EMG:n sivut jos löytäisin sellasisia pienempiä soapbareja :)
jepapeppis!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)