Aihe: Putkivahvistimen verkkomuuntajakyssäri
1
Volle
10.11.2004 09:56:51 (muokattu 10.11.2004 14:28:07)
Mulla on amerikan mallia oleva vahvistin, jonka kanssa joutuu käyttämään ulkoista muuntajaa laskemaan jännitteen amerikkalaiselle tasolle. Muuntaja on aika epäkäytännöllinen kokonsa takia ja sikäli huono, että piuhaa joutuu toisinaan asettelemaan siihen saadakseen aikaan pysyvän kosketuksen.

Olen kuullut kuitenkin, että samalla verkkomuuntajalla tehdään useita vahvistimia sekä Amerikan että Euroopan markkinoille. Näin luulisin olevan myös tässä tapauksessa. Kysyisinkin nyt asiantuntijoilta, voinko muuttaa oman styrkkarini euroopan sähköille?

Piirtelin periaatekuvan muuntajan nykyisestä kytkennästä:
www.students.tut.fi/~tiainent/muuntaja.pdf

edit: kiitoksia korjauksesta.
Nam.
spyykko
10.11.2004 10:40:28

Piirtelin periaatekuvan muuntajan nykyisestä kytkennästä:
www.students.tut.fi/tiainent/muuntaja.pdf

Enpä kommentoi itse asiaa, mutta lisään mahdollisten vastausten määrää korjaamalla osoitteen toimivaksi:
www.students.tut.fi/~tiainent/muuntaja.pdf
Ite olis taas tarvinnu tehdä
maza
10.11.2004 10:51:18

Jepulis. Yhdistät virtakytkimeltä tulevan ruskean piuhan tuohon ylempään 120:een, mustan alempaan nollaan, ja keskellä olevat 0- ja 120-kohdat pistät hyppylangalla yhteen. Olettaen että muuntaja on fiksusti tehty.

Jos ei ole, voi tietty olla, että menee myös järjestyksessä sininen ylempään nollaan, ruskea keskellä olevaan 120:een ja hyppylangat päästä päähän, mutta tuo nyt olisi kyllä jo lähinnä niin sairas kytkentä etten voi uskoa.

Ja sitten ei muuta kuin 230 volttia sisään.

Toisin sanoen tässä kytketään muuntajan ensiöt sarjaan, kun alkujaan ne on kytketty rinnan.
asdfg
10.11.2004 15:46:15
Hammondin sivuilla on esimerkkejä verkkomuuntajan ensiön rinnan- ja sarjaankytkennöistä. Huomaa vaiheistus.

http://hammondmfg.com/5CHook.htm
Volle
15.11.2004 19:41:03
Joo, tattista vaan. Arvelinkin homman menevän jotenkin noin. Kunhan halusin varmistaa. Vahvistinkin toimii modituksen jälkeen ja toisiopuolen jännitteet ovat jotakuinkin samat kuin ulkoista muuntajaa käytettäessä. Kaikki siis ok.
Nam.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)