Aihe: otelaudan koverrus.
1 2
skebajaba
03.11.2004 17:16:57
terve.
jostain syystä en haulla kyennyt löytämään mitään tästä, vaikka olenkin nähnyt siitä puhuttavan.
eli olen nyt laittanut tota squieriani uuteen uskoon, eli petsannut rungon ja lavan, kaulan hionut "auki" ja jättänyt semmoiseksi ja vaihdoin mikit.
nyt ajattelin että koverran otelautaakin, ainakin jonkun verran.
yhessä ibanezissani on kokonaan koverrettu lauta, menee siis portaittain jotta on jyrkempi mitä ylempää soittaa.
mietin juuri jotta kannattaako kokootelaudan matkalta kovertaa, ja jos niin teen niin juuri tuollain portautetusti.
ja onko haittaa jos teen "liian" syvät koverrukset?

niin ja riittääkö pyöreä viila ja dremeli helkkarin monella vaihtopäällä tähän operaatioon?

ja perässä seisoo iso kiitos avustajille ja niiden tukioille=)
-mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitus?-
villeh
03.11.2004 17:28:54 (muokattu 03.11.2004 17:40:00)

yhessä ibanezissani on kokonaan koverrettu lauta, menee siis portaittain jotta on jyrkempi mitä ylempää soittaa.

Uskoisin että se koverus on sama joka nauhassa niinkuin syvyydeltään, näyttää vaan jyrkemmältä yläpäässä

mietin juuri jotta kannattaako kokootelaudan matkalta kovertaa,

riipuu mitä haluat, jos tarvitset yläpäähän tappingia ja venytyksiä helpottavaa meninkiä niin sitte sinne, koko kaulaan jos tarvetta tilalle on alemmilla nauhoilla.

ja onko haittaa jos teen "liian" syvät koverrukset?

no periaatteessa ei, mutta saattaa sitten tuntua että kielet on aina liian korkeella, riipuu tietenkin soittajasta haittaako, mutta liian syvää koverrusta en suosittele, ja hurja jyrsimenen voi vaikuttaa kaulan ominaisuuksiin että sitten voi mennä kieroon.

niin ja riittääkö pyöreä viila ja dremeli helkkarin monella vaihtopäällä tähän operaatioon?

itse tien ensimmäiset pelkällä viilalla ja viimeistelin hiomapaperilla, kova homma. sitten porakonetta seuraaviin. ongelmana on vain että dremillä saattaa haukata liian suuren palan

laita siihen otelaudan sivureunaan meneen joku maalarin teippi yms. vaikka nyt sitten 2millin päähän otelaudan etupuolesta koko matkalle. näin pysyt mukana kaiverruksen syvyydestä, kun silmällä katsoo niin pari milliä ei näy missään, mutta kun lyö kielet paikalle niin saattaa tulla ikävä sitä purukasaa lattialla. onnea
ja muuten www.guitarproject.com issa on joku juttu tosta kovertamisesta, tais keskittyä siihen yläpäähän mutta sama tekniikka koskee alanauhoja
herra47
03.11.2004 18:17:52
Itse en tekisi koko otelautaa, koska sointuja soittaessa helposti vire kärsii. Soittelin kesällä tollasella ynkkä stratolla missä oli koko otelauta koverrettu ja epävireiseksi meni todella helposti. Itse tekisin 7 nauhasta eteenpäin kevyesti ja vasta 12 nauhan jälkeen enämpi.
villeh
03.11.2004 19:17:03

Soittelin kesällä tollasella ynkkä stratolla missä oli koko otelauta koverrettu ja epävireiseksi meni todella helposti.

oli vissiin kielet aika löysällä? mielestäni kanaattaa säätää skalpattu keppi niin että pandauksiin saa tarvitaessa sitä ilmaa, olisi tyhmää jos pitäisi yrittää soitaa varovaisemmin ja painaa hiljempaa vireen takia.

no makuasia kuitenkin. ja noi orkkis ynkkä skalppaukset on aika sika syvät, en suosittele kenellekään, ainakaan ekaksi.
skebajaba
03.11.2004 19:48:35
oli vissiin kielet aika löysällä? mielestäni kanaattaa säätää skalpattu keppi niin että pandauksiin saa tarvitaessa sitä ilmaa, olisi tyhmää jos pitäisi yrittää soitaa varovaisemmin ja painaa hiljempaa vireen takia.

no makuasia kuitenkin. ja noi orkkis ynkkä skalppaukset on aika sika syvät, en suosittele kenellekään, ainakaan ekaksi.

tosiaan tossa ibanezissani on, ja ne menee portautetusti koko otelaudalta(tarkistin asian mitan kanssa). tohon ajattelin kyllä kokeilla ainakin aluksi niin että laitan vaan h-kielen 7 nauhasta eteenpäin, ja sitten 12. nauhan jälkeen joka kielelle, sitten jos ei ole hyvä niin voi muutella, mutta jos koko otelaudan samantien pistää sileäksi niin sitten ei voi enää muutella.
ja tosiaan oon tota dremeliä muutenkin tottunut käyttämään joten ei tule järsittyä liian isoja paloja pois...toivottavasti.
skebajaba
04.11.2004 00:58:03
no niin, sain nyt koverrettua tuon otelaudan, tein portautetusti 7. nauhasta ylöspäin.
mietin että onko jotain konstia kun tuo koverrettu alue on vaaleampi, jotta millä sen peittää vai odotanko jotta kerää skeidaa niin paljon ja tummenee?=)
Sintti
04.11.2004 09:25:37 (muokattu 04.11.2004 09:26:14)
no niin, sain nyt koverrettua tuon otelaudan, tein portautetusti 7. nauhasta ylöspäin.
mietin että onko jotain konstia kun tuo koverrettu alue on vaaleampi, jotta millä sen peittää vai odotanko jotta kerää skeidaa niin paljon ja tummenee?=)

Saisko tasaiseksi sen värin jos kevyesti hiois muutkin nauhat vaikka hiomapaperilla? kylläpä se siitä varmaan tummuu ajan kanssa (=paskaa kertyy tarpeeksi).. :D

EDIT: siehän oot näköjään myöhään tehny sitä koverrusta, kun yhden aikaan yöllä on valmis.. x)
And the priest sank to his knees in prayer...
Safaweb
04.11.2004 13:06:25

Hiero otelautaan vaikka sitruunöljyä, paskat lähtee pois ja tummentaa noita koverruksia.
"miestä ei satu vaikka hakattaisiin kuinka, mutta kun nainen puhdistaa hänen haavojaan, hän irvistelee tuskasta" -elokuvatotuuksia
villeh
04.11.2004 19:07:40

joo musaliikkeeseen hakemmaan otelautaöljyä, mars mars. vetäset sitä koko otelautaan ja rasvailet samalla toisenkin keppin otelauta jos ties koska se on viimeksi öljytty? tuota öljyämistä saa harrastaa joka keppiin n. kerran vuodessa.
kulmahiomakone
04.11.2004 19:25:52
-> on täysin yhdentekevää ja turhanpäiväistä puuhaa tuo otelaudan öljyäminen. Sillä ei saavuteta mitään.
Safaweb
04.11.2004 20:19:27
-> on täysin yhdentekevää ja turhanpäiväistä puuhaa tuo otelaudan öljyäminen. Sillä ei saavuteta mitään.

Miten niin ei? Annapas vähän perusteluja.
"miestä ei satu vaikka hakattaisiin kuinka, mutta kun nainen puhdistaa hänen haavojaan, hän irvistelee tuskasta" -elokuvatotuuksia
kulmahiomakone
04.11.2004 21:52:41
Miten niin ei? Annapas vähän perusteluja.

Puussa itsessään on öljyä joka suojaa. Sitruunaöljy, tai mikään muukaan öljy ei ole puun omaa öljyä. Ja noissa kitarakäyttöön tarkoitetuissa "sitruunaöljyissä" on sitruunaa vain hajuksi, tavallisia mineraaliöljyjä ne ovat.

Minulla on tarpeeksi vanhoja kitaroita tietääkseni, että ruusupuusta tai eebenistä veistetty otelauta ei mene yhtään miksikään vaikkei se koskaan öljyä näkisi (poikkeuksena kenties/ehkä tapaukset, joissa kitara on alttiina poikkeuksellisille olosuhteille - tyyliin kaupan ikkunassa ja auringonpaisteessa vuosia soittamattomana. Näistä en itse tiedä, mutta Kettu Kettunen asiasta joskus jotain mainitsi ja uskon että näin on)

Miksi minun pitää perustella? Kuinka moni osaa perustella otelautaöljyn käyttöä? Itse asiassa, perustelkaahan joku noiden otelautaöljyjen käyttö. Kemian lyhyt oppimäärä on hallussa.

Miksi kitarat eivät tule tehtailta otelaudat öljyllä kyllästettyinä...
gator
05.11.2004 00:25:17
Mulla sama homma. Oma Tokai alkaa olla jo yli kymmenen vuotta vanha ja en ole kertaakaan mitään öljyä sen kaulaan laitellut. Hyvässä kondiksessa se silti on.
Gibsonin tehdaskierrosjutussa kerrotaan että gibsonien otelaudat öljytään ennen myyntiin laskemista mikäli nyt ihan oikein muistan.
samantien
05.11.2004 00:26:55
millainen ibanez se on jossa on koverrukset?
villeh
05.11.2004 09:12:51 (muokattu 05.11.2004 09:17:29)

no miksikäs sitten bodyjä sitten suojataan lakoin vahoin ja öljyin. eli kun otelautaa on tässä tapauksessa sorvattu niin on tarpeellista täyttä imevä puu mielummin öljyllä kuin sormista tulevalla paskalla. jos otelautaa ei hoitele ja se on aina paskassa niin se paska sitten tarttuu heti kieliin ja kielet kestää vähemmän aikaa ja ovat epämiellyttävän nihkeät soittaa.
toisaalta kun vertaa vanhaa harmaata, kuivaa otelautaa siihen kun se sitten öljyää niin esteettinen kokemus tästä öljyisestä versiosta on huomattavasti suurempi. ainakin minun silmään. vai?

jokaiseen tehtaalta tulevaan otelautaan on käsittääkseni huitaistu oljy. vertaappa vaikka otelautaa kun sahailet ruusupuusta otelautaa se on sellainen harmaa. en kyllä ole sellaista misään kepissä nähnyt. itse on tullut huitaistua sihen öljy samantien ja voila sieltähän paljastui komea ruusupuun värileikki.
kulmahiomakone
05.11.2004 10:29:58
Oma Tokai alkaa olla jo yli kymmenen vuotta vanha ja en ole kertaakaan mitään öljyä sen kaulaan laitellut. Hyvässä kondiksessa se silti on.

Mulla on parilla kitaralla ikää huomattavasti enemmän kuin itsellä. Vanhin taitaa olla jo täyttänyt 40 vuotta. Kitarat ovat kulkeneet suvussa, joten tiedän ettei niiden otelautoja ole öljytty. Vaan siltikään eivät ole muuttuneet "harmaiksi".

no miksikäs sitten bodyjä sitten suojataan lakoin vahoin ja öljyin.

Siksi että runkojen puumateriaali on yleensä huomattavasti huokoisempaa ja pehmeämpää kuin otelaudan puumateriaali. Sekä ruusupuu että eeben ovat niin tiheitä puita, että kun pinta hiotaan kiiltäväksi, niin se itsessään on paras suoja paskalta. Vahaus ja lakkaus ovat lisäksi aivan eri asioita kuin öljyllä kyllästäminen. Vaha ja lakka muodostavat oikeasti paskalle läpäisemättömän pinnan, öljy ei. Jos olet joskus öljynnyt vaaleampaa puuta, esim huonekaluja, niin tiedät, että paska tarttuu puuhun öljystä huolimatta - eikä lähde pois. Öljyäminen on siinäkin mielessä yhdentekevää: jos paska on mennäkseen puun sisään, niin sitä ei öljy estä, korkeintaan vie paskan syvemmälle puun sisään.

Kaikkien kitaransa hinkkaajien onni on, että paska ei tummissa otelautamateriaaleissä näy.

toisaalta kun vertaa vanhaa harmaata, kuivaa otelautaa siihen kun se sitten öljyää niin esteettinen kokemus tästä öljyisestä versiosta on huomattavasti suurempi. ainakin minun silmään. vai?

En tiedä mistä puhut, ja olen sentään nähnyt melkoisesti vanhoja otelautoja.

jokaiseen tehtaalta tulevaan otelautaan on käsittääkseni huitaistu oljy.

Voi olla, en tiedä.

vertaappa vaikka otelautaa kun sahailet ruusupuusta otelautaa se on sellainen harmaa. en kyllä ole sellaista misään kepissä nähnyt.

Kunhan etenet siinä rakennuksessa tarpeeksi pitkälle, niin tiedät, että kiiltäväksi hiottu ruusupuu on tummenpaa kuin on ruusupuu sahauksen jäljiltä.

Ja se mikä oikeasti säästää kieliä (ja kenties otelautaakin) on, että soittaa puhtain käsin. Kieli itsessään ei soittaessa juuri otelautaa koske.
skebajaba
05.11.2004 11:07:05
millainen ibanez se on jossa on koverrukset?

tommonen 1500 custom, eli toi sunburst malli.
http://www.geocities.com/xcvxcv65/ibanez/blueibanez-83-RS-custom.htm

joo, tosiaan laitoin sitä öljyä, ja jos ei muuta niin ainakin se väri tasottui sillä..
Shaft
05.11.2004 11:22:59
Tuosta otelaudan öljyämisestä on kyllä saanut lukea virallisia totuuksia suuntaan jos toiseenkin. Oma kantani on, että hyvälaatuinen otelautapuu ei normaaliolosuhteissa välttämättä öljyjä tarvitse, joskaan ei niiden kohtuullisesta käytöstä haittaakaan ole. Itse olen öljynnyt otelautaa kevyesti ehkä kerran vuodessa perusteellisemman puhdistuksen yhteydessä. Kyllähän siitä varmasti on apua koverretun otelaudan tummentamisessa.
kulmahiomakone
05.11.2004 12:13:09
Tuosta otelaudan öljyämisestä on kyllä saanut lukea virallisia totuuksia suuntaan jos toiseenkin. Oma kantani on, että hyvälaatuinen otelautapuu ei normaaliolosuhteissa välttämättä öljyjä tarvitse, joskaan ei niiden kohtuullisesta käytöstä haittaakaan ole.

Näin kyllä. Mua vaan ärsyttää suunnattomasti, kun ihmiset tarjoavat otelaudan öljyämistä ratkaisuna jokaiseen ongelmaan aina hammassärystä huonoihin lomasäihin. Voi olla, että on parempi öljytä otelautaa kuin olla öljyämättä. Voi olla myös toisinpäin. Joka tapauksessa ero lienee niin marginaalinen, että on aivan sama öljyääkö vai jättääkö öljyämättä.

Itse näen niin, että otelautaöljymarkkinat ja tarve otelaudan öljyämiselle ovat pitkälti luotu tyhjästä. Joku on yksinkertaisesti saanut hyvän idean, jolla rahastaa kitaroistaan huolta pitäviä. Koska kerran otelautaöljyä on olemassa, on sen oltava hyväksi otelaudalle. Tästä seuraa looginen virhepäätelmä, että on pahaksi otelaudalle, mikäli se ei saa öljyä.
Jouni Antero
05.11.2004 12:44:45
Itse öljyän silloin tällöin muutaman vuoden välein öljyvärimaalausharrastuksen kera omaamallani pellavaöljyllä, joka hoitaa homman täydellisesti (lienee halvempaakin - ja tiesvaikka ihan samaa litkua)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)