Aihe: Mitä tarkoittaa fingerboard radius, esim. 14"?! 1 | |
---|---|
![]() 22.10.2004 21:53:29 | |
En osaa muuttaa noita mittoja ja muutenkin en nyt ihan ymmärtänyt, että mitä tuo fingerboard radius tarkoittaa, leveyttä vai mitä? Pitäis ostaa kitara ja haluaisin tarkkaan tietää kaulan leveyden, mikäli tuo fingerboard radius nyt sitä tarkoittaa?! Kertokaa joku viisas minulle.. Tee se, älä hannaa! Tai edes yritä tehdä...:) nIMen omaan YRITÄ TEHDÄ!!!! | |
![]() 22.10.2004 22:00:31 (muokattu 22.10.2004 22:02:58) | |
Fingerboard radius tarkoittaa otelaudan kaarevuutta. Jos radius on 14" niin otelaudan kaarevuus on sama kuin säteeltään 14-tuumaisen ympyrän kehä. Leveydellä ei ole sen kanssa mitään tekemistä. EDIT: Eli siis mitä pienempi luku, sitä kaarevampi otelauta. Esim. 7,5"-otelauta on kaarevampi kuin 14". |tilu| = nopeus | |
![]() 25.10.2004 23:05:54 | |
Kiitos vastauksesta :) Tee se, älä hannaa! Tai edes yritä tehdä...:) nIMen omaan YRITÄ TEHDÄ!!!! | |
![]() 26.10.2004 11:36:15 | |
Jatketaan nyt vielä tästä. Miten tuo radius on parsta toteuttaa otelautaan. Olettaisin, että hiomalla? Sain kuitenkin pientä vihjettä eräältä tutulta, että hiominen on vähän turhan hidas operaatio tätä varten. Onko näin? Entä voiko helmiäiset hioa samaan tapaan kuin puumateriaali, vai pitääkö niiden kanssa olla jotenin erityisen tarkka? | |
![]() 26.10.2004 11:56:45 | |
Miten tuo radius on parsta toteuttaa otelautaan. Olettaisin, että hiomalla? Sain kuitenkin pientä vihjettä eräältä tutulta, että hiominen on vähän turhan hidas operaatio tätä varten. Onko näin? Mä olen tehnyt käsihöylällä ja sitten vasta paperilla. Ei ole ongelmia ainakaan näin tehtäessä. Entä voiko helmiäiset hioa samaan tapaan kuin puumateriaali, vai pitääkö niiden kanssa olla jotenin erityisen tarkka? Ensin otelaudan radius kuntoon, tosin vähän voi huijata lähinnä pienissä yksityiskohdissa kun otelautaa tullaan vielä hiomaan. Helmiäisiähän on käytännössä pakko hio ainakin mun mielestä liimauksen jälkeen joten ei muuta kuin paperi laulamaan ja samalla saa viimeisteltyä sitten radiuksen. Kannattaa huomioida helmiäisten kanssa se, ettei niitä vahingossa hio puhki reunoistaan. Eli otelauta sen verran hyvänä ennen upotuksia ja helmiäinen sopivalle syvyydelle kuoppaansa. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 26.10.2004 19:44:12 | |
Mä olen tehnyt käsihöylällä ja sitten vasta paperilla. Ei ole ongelmia ainakaan näin tehtäessä. Kuin myös, pari kertaa. Joskin kunnon hiomatuella ja neli- tai kuuskymppisellä paperilla saa homman tehtyä myös aika nopiaan. Jos lähdet höyläämään (siis kysyjä), niin ota terävällä höylällä ohutta lastua. Muuten voipi tulla lohkeamia, varsinkin ebenpuun kanssa. Ensin otelaudan radius kuntoon Miksi näin päin? Toki nuo pisteet laittaa kaarevaankin lautaan mutta mun logiikalla isommat inlayt kannattaa tehdä suoraan (tasoitettuun) pintaan. Ja sitten vasta tehrään ärrää. Paitsi tietenkin jos upotetaan jotain hirmeen ohutta materiaalia. En mä silti höylällä lähtis helmiäisiä työstämään. En tiedä onnistuuko vaiko eikö mutten ole rohjennut kokeilla. Muovijäljitelmät ovatkin sitten asia erikseen. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 27.10.2004 00:51:04 | |
Hiukan topicin vierestä, mutta kun oli puhe helmiäisestä, onko tietoa mistä saa ostaa helmiäistä isommissa paloissa eikä tarvitsisi olla kovin paksua 1,5mm about. Millaista toi muovi helmiäinen on? onko läpivärjättyä, kestääkö hiomista? | |
![]() 27.10.2004 01:06:26 | |
Hiukan topicin vierestä, mutta kun oli puhe helmiäisestä, onko tietoa mistä saa ostaa helmiäistä isommissa paloissa eikä tarvitsisi olla kovin paksua 1,5mm about. Millaista toi muovi helmiäinen on? onko läpivärjättyä, kestääkö hiomista? Vastataan ny sitte vierestä, kun just oli tuolla pahamaineisessa d-ketjussakin puhetta... Itse oon aitoo tavaraa hommannu sekä Brittein saarilta, että viime aikoina Taiwanista, siellä on sellanen inlay-mestari ja soitinrakentaja, joka myy aitoo luonnonkamaa.. ;) www.inlaidartist.com Nimeltään on Antonio "Tony" Tsai, tekee myös tilaustöitä..pistänpä omakuvaani yhden.. Synteettistä materiaalia saa taas (kyllä myös aitoakin) http://www.inlayusa.com/ ja tottakai www.stewmac.com Ja tokipa aina voi kysyä soitinrakentajilta, usein niillä on jotain yksittäisiä paloja... Mitä tuohon työstöön tulee, niin aitoa helmiäistä, ja vielä vähemmän abalonee voi esim. höylällä työstää, pilaa tulee siitä varmasti. Eli hiomalla, viilalla (hienohampaisella, yhteen suuntaan leikkaavalla) ja santapaperilla, sitten loppuhionta..Ja tietysti kiillotus. | |
![]() 27.10.2004 01:13:57 | |
Millaista toi muovi helmiäinen on? onko läpivärjättyä, kestääkö hiomista? Muovihelmiäinen ja abalonen synteettinen versio abalan on nykyään milteipä yleisin teollisesti valmistetuissa kitaroissa käytetty, ei ne enää juurikaan aitoa tavaraa käytä, sen työstäminen vaatii niin paljon aikaa ja vaivaa. Kyllä synteettinen materiaali on läpivärjättyä, ja tosiaan miljoona kertaa helpompaa työstää, kaikin tavoin (sahaus, hionta jne.) Eikä sitä juuri äkkinäinen, hyvälaatuista keinohelmiäistä, juurikaan aidosta erota, toki hyvin läheltä.. Keinoaineisista tulee lisäksi hyvin samanlaiset inlayt, koska se aine on melko tasalaatuista, aidosta helmiäisestä voi paljastua vaikka joku halkeama, reikä tms, kun sitä hioo radiuksen mukaiseksi..puhumattakaan siitä, että se on herkkää lohkeamaan ja "kuoriutumaan" kuin sipuli..jos huono tuuri käy. Mutta on se kyllä sitten hienoakin, aito tavara...eeben-laudassa tai tummassa ruusupuussa.. | |
![]() 28.10.2004 08:05:53 | |
Miksi näin päin? Toki nuo pisteet laittaa kaarevaankin lautaan mutta mun logiikalla isommat inlayt kannattaa tehdä suoraan (tasoitettuun) pintaan. Ja sitten vasta tehrään ärrää. Paitsi tietenkin jos upotetaan jotain hirmeen ohutta materiaalia. No, kai nuo voi tehdä sitten suoraankin pintaan. Mutta valmiiksi radiuksen omaavan kanssa ei ainakaan tule riskiä että radiusta tehtäessä otetaan liikaa ja sitten on upotusten reunat puhki. Nimittäin, itse en ole ainakaan löytänyt mitenkään erityisen paksuja otelautoihin tarkoitettuja isompia helmiäisiä, itse asiassa ihmetyttää minkä takia jotkut edes myyvät jotain 1mm paksuisia, leveinä menevät reunoilta "varmasti" puhki tai ainakin ohenevat niin että alkaa läpi paistamaan. Olenpa nähnyt myös teollisesti tehtyjä upotuksia joissa ilmeisesti inlay ovat niin ohkasia että niitä on joututtu vähän passailemaan: Ovat keskeltä alempana kuin muu otelauta. Tämä ei olisi onnistunut jos inlayt olisi liimattu suoraan otelautaan. Tietenkin yllämainittua uhkakuva ei toteteudu huolella valituiden upotusten kanssa ja ammattimaisen rakentajan ottein, mutta ainakin itse yritän jättää pelivaraa näissä jutuissa ;o) En tiedä sitten miten vaikka joidenkin pehmeämpien otelautojen kanssa onnistuu tuo radiuksen teko, kun välissä on kovia helmiäiskohtia - vai voikohan edes pitkät hiontatuet saada "sykkimään" eri kovuisissa kohdissa, tuskinpa vaan. No, tehkäätte miten parhaaksi näette, itse teen kyllä radiuksen ensin valmiiksi. Kivempi hioa upotusten reinoja ja reunafilleröintejäkin pois kun on tietää että on valmista siinä vaiheessa kun ollaan radiuksen tasolla. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 28.10.2004 08:20:25 | |
Tuon radiuksen itse olen nykyisin tehnyt nauhahiomakoneella, valmistuu parissa minuutissa, aikaisemmin tein nuo inlayt pariin otelautaa ennen radiuksen tekoa, enpä tee enää. Eli teeppä radius ensteksi ja sitten vasta upotukset. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)