Aihe: Wahiin Fasel/Halo-induktorit 1 | |
---|---|
![]() 06.10.2004 11:54:10 | |
Muutamaan otteeseen olen omaa Voxia modannut ja kyllä se ihan hyvä on ei siinä mitään. Mutta tuli mieleen, jos veisi homman loppuun asti ja vaihtaisi myös induktorin Faselin uusintapainokseen tai vielä kalliimpaaan Halo-replikaan. Onko joku vaihtanut induktorin wahistaan ja haluaisi kertoa siitä? Mahtaako olla sen rahan väärti? Saisikohan Euroopasta jostain järkevään hintaan faselin uusintapainoksia tai haloja? Faseleita en itse löytänyt kuin jenkeistä ja hintaa 15,95$ + melkein saman verran postikuluja. Halo-kopiota saisi Englannista, mutta hinta ilman toimituskuluja £20.. Mielenkiintoinen wah-case: http://www003.upp.so-net.ne.jp/kazuhee/ewahmod1R.htm Vielä lisää amatöörikysymyksiä.. Onko nämä on standardikamaa mitä löytyy mistä vaan komponenttiliikkeestä: -Copper sheet type polystyrene cap -GermanERO 1862 poly carbonate caps I Smell Urine | |
![]() 06.10.2004 15:08:02 | |
Olisin myös kiinnostunut. Muistaakseni Fulltonen induktorista oli joskus maininta custom-soundsin sivuilla, mutta tällä hetkellä sielläkin näyttää olevan listattuna vain potikoita ja kytkimiä. | |
![]() 06.10.2004 15:41:23 | |
Liitynpä joukkoon, itsekin olen välillä koettanut katsella noita induktoreja. Jossakin vaiheessa erehdyin jo uskomaan, että Suomesta saisi näitä uusio-Faseleita, mutta nyt ei ole taas mitään havaintoa. Nuo Greenfuzzin halo-replikat ovat saaneet paljon kehuja, olisi mielenkiintoinen tuttavuus myöskin. Ja eipä Fulltonen versiokaan luultavasti paha olisi. Yritinpä itsekin testimielessä induktoria tehdä, mutta induktiomittarin puutteessa jäi homma puolitiehen. Laskukaavoillakaan ei päässyt eteenpäin, kun ei ole kaikkia specsejä tiedossa. | |
![]() 06.10.2004 22:56:54 | |
Mikko Kankaanpään kautta hankin Dunlopin Faselin perus-CryBabyyn. Oisko kustatanut noin 20e toimituksineen.Tein myös muita modauksia, joten vaikea sanoa tarkalleen induktorin osuutta mutta nyt soundaa joka tapauksessa paremmin kuin alkuperäinen. Voithan laittaa vaihtokytkimen jolla saa molemmat sarjaan, jos haluaa modailla vähän enempi. | |
![]() 07.10.2004 16:49:54 | |
No Mikoltapa tietenkin, kiitokset vinkistä! Pitäiskö soittaa; "Halo, saisinko Faselin?" Huono huono, mikäs nyt näin kujeiluttaa... | |
![]() 07.10.2004 19:40:06 | |
No Mikoltapa tietenkin, kiitokset vinkistä! Pitäiskö soittaa; "Halo, saisinko Faselin?" Huono huono, mikäs nyt näin kujeiluttaa... Nyt ei ole, mutta pistäkää Mikolle viestiä ja ilmoittakaa kiinnostuksenne. Punainen vaiko keltainen? I Smell Urine | |
![]() 07.10.2004 21:34:18 | |
Punainen vaiko keltainen? Keltainen on käsittääkseni jotenkin pehmeämpi ja kenties hienovaraisempi, cup-core induktori. Punainen taas perinteisen Vox- ja CryBaby-soundin suuntaan, mutta enemmän dynamiikkaa, toroidi. Red Fasel löytyy tehdas-asennettuna ainakin uusista Dunlop Classiceista ja Dimebag-mallista. Punaista kyselen itse, jahka ihan oikeasti on taas varaa... | |
![]() 07.10.2004 22:41:14 | |
Keltainen on käsittääkseni jotenkin pehmeämpi ja kenties hienovaraisempi, cup-core induktori. Punainen taas perinteisen Vox- ja CryBaby-soundin suuntaan, mutta enemmän dynamiikkaa, toroidi. Red Fasel löytyy tehdas-asennettuna ainakin uusista Dunlop Classiceista ja Dimebag-mallista. Punaista kyselen itse, jahka ihan oikeasti on taas varaa... http://area51tubeaudiodesigns.com/M … oduct_Code=fasel&Category_Code= Hmm...tossa puhutaan enempi keltaisen suuntaan. Ja ekassa linkissa jonka mä postasin valittiin punainen kun tavoiteltiin alkup vox soundia. No, ehkä se kuitenkin olisi se punainen. I Smell Urine | |
![]() 08.10.2004 21:57:15 | |
Onhan tuo pähkäilyttänyt itselläkin, ostaisiko peräti molemmat Faselit ja testaisi kumpi käy paremmin...tai pistäisi tosiaan vaikka katkaisijan päähän, niin saa vaihdeltua. Oli muuten varsin mielenkiintoinen tuo sinun vintage Vox-linkkisi, Dipshit. Oletkos vaihtanut trankutkin jo omaasi?Taisihan tästä olla puhetta aiemminkin kyllä...itselläni on tosiaan nykyään BC109:t, eikä hassummat ollenkaan. No niin, minulla on kylläkin ItkuVauvau eikä Voksi, mutta silti. Onko nämä on standardikamaa mitä löytyy mistä vaan komponenttiliikkeestä: -Copper sheet type polystyrene cap -GermanERO 1862 poly carbonate caps Noita polystyreenikonkkia kannattaa kysellä (etenkin) vanhemmista tv-/radiohuolloista. Ne mitä itse juuri hankin paikallisesta huollosta ovat kyllä himpun verran erilaisia, aksiaalimallisia. Monenmoisia polykarbonaatteja mm. täältä: http://www.elfa.se/fi/ | |
![]() 11.10.2004 17:27:46 | |
Onhan tuo pähkäilyttänyt itselläkin, ostaisiko peräti molemmat Faselit ja testaisi kumpi käy paremmin...tai pistäisi tosiaan vaikka katkaisijan päähän, niin saa vaihdeltua. Oot sitten rakentamassa Ultimate-wahia :) Omasta mielestä mun wahi soundas ihan ok hyvältä kunnes viime treeneissä testasin kaikki pedaalit läpi ja rumpali totes että ompa muovinen soundi tossa wahissa :( Oli muuten varsin mielenkiintoinen tuo sinun vintage Vox-linkkisi, Dipshit. Oletkos vaihtanut trankutkin jo omaasi?Taisihan tästä olla puhetta aiemminkin kyllä...itselläni on tosiaan nykyään BC109:t, eikä hassummat ollenkaan. No niin, minulla on kylläkin ItkuVauvau eikä Voksi, mutta silti. En ole vielä kerennyt trankkuja ostamaan, ensitilassa kylläkin. Varmaan pistän noi BC109t, lienevät helposti saatavissa olevia. Miten mahtaa olla 2N5172 kohdalla tilanne? Noita polystyreenikonkkia kannattaa kysellä (etenkin) vanhemmista tv-/radiohuolloista. Ne mitä itse juuri hankin paikallisesta huollosta ovat kyllä himpun verran erilaisia, aksiaalimallisia. Monenmoisia polykarbonaatteja mm. täältä: http://www.elfa.se/fi/ Kiitos vinkeistä! I Smell Urine | |
![]() 25.10.2004 16:05:19 | |
Oletkos vaihtanut trankutkin jo omaasi? Komponenttipisteessä ei ollut BC109 trankkuja ja myyjän mukaan BC550 olisi vastaava. Vaihdoin noihin 550iin ja efekti meni tosi miedoksi, melkein olemattomaksi. Eipä taida olla vastaavia BC109n kanssa kuitenkaan? Paskan möivät.. I Smell Urine | |
![]() 25.10.2004 19:38:29 (muokattu 26.10.2004 01:48:52) | |
Vaihdoin noihin 550iin ja efekti meni tosi miedoksi, melkein olemattomaksi. Eipä taida olla vastaavia BC109n kanssa kuitenkaan? Tuo se onkin sellainen mielenkiintoinen asia. Pitäisi olla ainakin "sähköisesti" yhteensopiva, vaan eipä se taida aina auttaa jos soundi muuttuu. BC550 on kaiketi yksi tuon sarjan meluttomimpia trankkuja, yhdessä BC549:n kanssa. Minullekin sitä erääseen nimenomaan musiikkilaiteprojektiin suositeltiin, vaan enpä ole vielä testannut sitä. Gainin puolesta nuo 550:t voivat olla tuolle BC-sarjalle tyypillisesti 110-800, riippuu sitten tarkemmasta malliluokasta, kuinka paljon vahvistavat. A=110-220 B=200-450 C=420-800 Omassa CryBabyssäni oli alunperin Fairchildin MPSA18 transistorit. Isot gainit ja matala melutaso, joten siinä mielessä oivallisia moneen audiotarpeeseen...omistani taisin mitata reilut 700 kummastakin trankusta. Korvaavissa BC109:ssäni gainit ovat 360 ja 460, eli pienemmät. Suosituksena olen nähnyt gainiä väliltä 300-350. Ainakaan nuo BC109:t eivät tehneet wahistani selkeästi miedompaa, jos kohta soundi jotenkin muuttuikin. Taitaapa minulta löytyä noita BC550 trankkujakin ylimääräinen pari, pitäisikö itsekin testitellä mitä ne tekevät wahille... Muita waheihin suositeltuja trankkuja näyttäisivät olevan ainakin klassinen "5117" eli 2N2925 sekä 2N2222. Jälkimmäisiäkin olisi parit hyllyssä, mutta eivät ole tuota vintage metallikannu-tyyppiä (TO-18). Saattaisi iskeä psykoakustiikka peliin, kun tietää että sisällä on "vääränmalliset" komponentit. ;) edit: Suoritinpa sitten vertailua muutamien trankkujen välillä. Alkuperäiset MPSA18:t olen ehtinyt kolvata toiseen piiriin, joten niitä en testannut. Testatut parit: Nykyiset BC109:t, gain 360/460. BC550, gain 580/630. AC127 (germanium), gain 160/170...vuotoa en tosin mitannut eli todelliset arvot voivat olla mitälie. PN2222, oli näköjään korvattu kaupassa 2N222:t näillä. Gainiä en saanut mitattua kummastakaan, ellei se mittarissa seisonut "2" todellakin pitänyt paikkaansa! Nimellisarvo pitäisi olla 35-300 eli jonniinverran isompi. Ensimmäisenä testiin BC550 ja sama ilmiö kuin sinullakin Dipshit, meni kovinkin vaisuksi tuo wah. Vasta kun olin soittamisen jälkeen vaihtamassa seuraavaa paria, havaitsin että olivat pentele kummatkin trankut väärinpäin kannoissaan. Käänsin toisinpäin ja johan aukesi! Heti ensin tuli mieleen "hifiwah". BC109:ään verrattuna selkeämpi, terävämpi diskantti ja kiinteämpi basso. Pyyhkäisyssä oli aavistuksen verran vähemmän "vokaalia", mutta responssi muuten hyvin lähellä. AC127:t tilalle.Pehmeämmäksi ja tummemmaksi meni wah. Sweepin kulma pyöristyi, ei enää niin selkeää vokaalimaisuutta. PN2222:t. Wahi-efekti katosi kokonaan. Sävy muuttui mattamaiseksi, mutta polkimella ei ollut mitään virkaa, soundi pysyi samana koko alueella. Jatkokierroksilla vaihtelin sitten BC109:n ja BC550:n välillä useita kertoja, jotta erot selvenisivät. BC109 oli keskialuevoittoisempi ja korostuneemman vokaalimainen, siinä missä BC550 tarjosi kiinteämpää ja aavistuksen selkeämpää soundia. Erot olivat pieniä, mutta kuitenkin havaittavia. Itse asiassa tykästyin BC550:een sen verran, että haamuilin jo jonkinsorttista vaihtokytkinhässäkkää näiden kesken. Realistisesti jäänee kuitenkin kompromissiksi, eli voisi testata myöhemmin kuinka sekapari toimii omassa wahissani. AC127 ei innostanut, liian tummaa ja pyöreää, ja PN2222 ei toiminut siis ollenkaan. Mahtaisiko olla gaineillakin jotain tekoa tässä? Se suositus 300-350 arvoista ei ole välttämättä huono idea. Testini perusteella voisi epäillä myös, että mitä korkeampi gain, sen kirkkaammaksi soundi menee...mutta tämä vaatisi lisämateriaalia varmistukseksi. Sivuun meni alkuperäisestä topiikista tämä, mutta waheissahan tässä vielä ollaan ;) Surullista mutta totta, jotkut rullaavat putkia, minä vaihtelen trankkuja, hehee.... | |
![]() 26.10.2004 09:56:17 | |
PN2222, oli näköjään korvattu kaupassa 2N222:t näillä. Gainiä en saanut mitattua kummastakaan, ellei se mittarissa seisonut "2" todellakin pitänyt paikkaansa! Nimellisarvo pitäisi olla 35-300 eli jonniinverran isompi. ... PN2222:t. Wahi-efekti katosi kokonaan. Sävy muuttui mattamaiseksi, mutta polkimella ei ollut mitään virkaa, soundi pysyi samana koko alueella. Olen kyllä melko varma, että 2222:si ovat olleet joko rikki tai olet sekoittanut jalkajärjestyksen. En ole wahiin koskaan testaillut eri trankkuja, mutta voisin pistää vaikka pääni pantiksi, että lähes mikä tahansa NPN-trankku lähes millä tahansa gainilla toimii tuossa käytössä niin hyvin, ettei käyttäjälle jää epäilystäkään, että kyseessä on wah. Soundieroja kyllä voi oikeastikin tulla, kuvailusi kuulostavat hyvin uskottavilta. | |
![]() 27.10.2004 21:07:03 | |
Sivuun meni alkuperäisestä topiikista tämä, mutta waheissahan tässä vielä ollaan ;) Surullista mutta totta, jotkut rullaavat putkia, minä vaihtelen trankkuja, hehee.... Hyvin ollaan vielä samassa aiheessa :) Kokeilin uudestaan BC550-trankkuja, vaihteeksi oikeinpäin. Johan toimii paremmin. Olisiko vähemmän riipivä, mutta tosiaan vähemmän vokaalimainen. Voisi punainen Fasel tehdä temput. Sweeppi tuntui jotenkin erillaiselta. Ehkä huippu siirtyi ylemmäs, alapäässä loivampaa ja yht'äkkiä mennään kirkkaaksi. En nyt jaksa vaihtaa enää, myöhemmin sitten ehkä. Vedän nyt yhdet treenit näin. Pitäisi varmaan välillä testata ihan modaamatonta pedaalia ja sitten vaikka jotain kalliimpaa (esim budda), tietäisi missä mennään. Lisäksi voisi rakentaa jonkun testipenkin missä voisi helposti kytkimellä valita komponentteja. Tai sitten pitäisi ehkä keskittyä johonkin oleelliseen :) I Smell Urine | |
![]() 29.10.2004 14:13:37 (muokattu 30.10.2004 13:30:09) | |
Olen kyllä melko varma, että 2222:si ovat olleet joko rikki tai olet sekoittanut jalkajärjestyksen Kumpaakin näistä epäilin itsekin, tarkastan tilanteen vielä kertaalleen jahka ehdin. Tosin jalkajärjestyksen tarkastin useaan otteeseen (datasheetin avustamana oikein), samoin kuin koitin mitata gainejakin vaikka miten päin. Gain-arvoja en tosiaan saanut, joten sen epäilin olevan syynä wahin ponnettomuuteen. Ehjiä noiden PN2222:ten pitäisi olla, suoraan kaupan teipatusta pahviliuskasta otin testiin...vaan täytyisipä mitata oikein vasiten nekin, ollakseen täysin varma. Pitäisi varmaan välillä testata ihan modaamatonta pedaalia ja sitten vaikka jotain kalliimpaa (esim budda), tietäisi missä mennään. Näinpä olen ajatellut itsekin. Sitä kun on pitemmällä aikavälillä tuhertanut näiden muutamien värkkien kanssa, se kokonaismuutos voikin olla isompi kuin arvaisikaan. Lisäksi voisi rakentaa jonkun testipenkin missä voisi helposti kytkimellä valita komponentteja. Tai sitten pitäisi ehkä keskittyä johonkin oleelliseen :) Haha, juuri näin. Vaan mitäs siitä, välillä täytyy tuhertaa jotta saa sitten taas..uhm, jees :D edit: tuhertamista tosiaan...olinpa sitten katsellut väärää data sheettiä kun PN2222:ia testasin, eli jalkajärjestykseni oli väärä. Gaineja mitatessakaan ei paljastunut, vaikka käänsin toisinpäinkin, kun eivät nuo jalat ottaneet kunnolla kosketusta...ei ennen kuin ronklasin niitä kunnolla. Nyt on testitys/vertailu käynnissä, tuloksia myöhemmin. | |
![]() 30.11.2004 23:04:10 | |
Lueskelin tänään Georfrey Teesen sivuston keskustelufoorumia ja sieltä pisti silmään: "Contrary to what you'll read on the net, there is nothing wrong with the MPSA18 trannies that you find in the majority of wahs. They are extremely quiet and have a high beta/gain. The choice of transistors is purely personal preference. True, I don't use the MPSA18, but I have my own transistors custom made for me in Europe. Peace, Love, and Wah, Geoffrey" Päätinpä pistää takaisin alkuperäiset trankut jotka taitavat juuri olla noi MPSA18. Täytyy todeta että eipä noi BC550 trankut toimi wahissa mun mielestä. Nyt on taas paljon voimakkaampi efekti. Säröillä aika lähellä loistavaa, puhtailla hieman ohut. Odottelen Faselin punaista induktoria, jos se vaikka tekisi temput. Ehkä jotain konkkia vois vaihtaa kuten tossa aiemmin postaamassani linkissä tehtiin. Kävi kyllä jo mielessä että tilaisin Picture Wahin. Jos siitä saisi täydellisen wahisoundin niin eipä reilut 200euroa ole mahdoton hinta. I Smell Urine // Emman tahdissa sisälle hanuriin | |
![]() 08.12.2004 00:54:34 | |
Jahans, sinä palasit takaisin entisiin trankkuihin. Mikäpäs se siinä, mikä tahansa parhaimmalta kuulostaakin. Juu ei, kyllä MPSA18:t ovat asiallisia myös, juuri siitä syystä omanikin menivät välittömään uusiokäyttöön. Omassa wahissani näyttävät vain nämä toisetkin trankut toimivan. PN2222:n kohdalta lisätestit ovat edelleen jäissä kaikennäköisten kiireiden takia. Viimeaikoina minua on vaivannut wahin ajoittainen turhankin voimakas soundi. Särösoitossa sitä ei niinkään huomannut, mutta puhtailla jonkinasteinen liika paksuus ja jopa lievä yliohjautuminen vaivasi. Hetken tutkittuani tajusin sitten, että jo hyvän aikaa input-konkkana on ollut 33nF normaalin 10nF sijasta. Juurikin tuollaista tuhdimpaa soundia sillä joskus varmaan hain. Vaihdoin sitten aluperäisarvoisen takaisin ja johan selkeni. Nyt joutuu sitten metsästämään kaikki muut säädöt taas kohdilleen...paljonkos se Picture Wah olikaan ;) | |
![]() 08.12.2004 19:29:57 | |
Omassa wahissani näyttävät vain nämä toisetkin trankut toimivan. Lähtökohdiltaan noi on mun mielestä aika erillaiset wahit siksi varmaan mikä toimii sulla ei toimi mulla parhaalla tavalla, ja omat mieltymykset vielä päälle ;) Onhan se perussoundi eri voxissa ja cry babyssa. En ole vieläkään saanut aikaiseksi kokeilla faselia. Ei millään huvittais pistää 20euroa siihen jos ei teekkään mainittavaa muutosta. ..paljonkos se Picture Wah olikaan ;) Se maksaa muuten aika paljon :) Koitan kaikin tavoin perustella sen hankkimista, ei toi piirilevy kestä jatkuvaa komponenttien vaihtoa, täytyy sitä joku arvo nyt omalle vapaa-ajallekkin laittaa etc ;) RMC3 olis tietty ultimaalinen wahi mutta ei siitä ei saa 1:1 tota old italian vox/picture wah-soundia, mikä tällä hetkellä tuntuis olevan mulle se juttu. I Smell Urine // Emman tahdissa sisälle hanuriin | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)