Aihe: Kitara pahkasta?
1
jwalk
16.09.2004 19:55:41
Tuli yhtäkkiä mieleen,Onkohan kukaan koskaan tehnyt?Sehän on kovaa ja kestävää ja isoimmat yksilöt on metrin halkaisijaltaan,jotta ainakin bodyn voisi tekasta.Ei varmaan paljon vääntelisi.Mitenhän sois?
Joo,olen selvinpäin:)
vrajala
16.09.2004 23:33:51
Onhan noita pahkoja käytetty kansien tekoon, niin viiluna kuin massiivinakin. Englanniksi löytyy sanalla burl, esimerkiksi buckeye-, maple- tai thuya burl.

Noiden pahkojen työstäminen on vaan aika raskasta hommaa, eikä ainakaan mun tapaamissani nikaleissa puu ole ollut kovinkaan taivutus- tai vääntölujaa tahi vakaata. Mutta vaikuttavia kansia siitä saa, joten jos sulla on hyvä pahka hollilla jossain, niin mä voisin kyllä huolia jonkunmoisen siivun.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Basismi
17.09.2004 11:37:38
Thuya Burl on ehkä näteimmän näköistä kansipuuta mitä tiedän.

Ovat pirut menneet sahaamaan hyvää puuta puukon kahvoiksi!!
http://www.brisa.fi/thu2.jpg
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Miikathebest
17.09.2004 15:29:23

Tiedän yhden pahkahemmon, joka tekee/on tehnyt pahkasta kaikkea mahdollista. Voin ehkä laittaa kuvia jos joku välttämättä haluaa...

offtopic... elimäeltä löytyy erittäin hienoja visakoivuviiluja, sekä vaahteraa & leppää kitaran rakennukseen.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
mikasoi
19.09.2004 15:51:03
Sattuipa et olen just tossa itse kokeillut tuota pahkan työstämistä, tosin kuksan teko mielessä. Lienee olis parasta kuivattaa vuosia sitä ennen kun kantta alkaa tekemään. Koivunpahka olisi uskoakseni halkeamista silmälläpitäen hyvä vaihtoehto. Toisaalta noita kuusenpahkoja näkee useasti paljon ja kookkaina. Kuusihan on kansipuuna käytettyä, joten mielenkiintoinen asia olis joo. Ulkonäöltään ei kyllä kuusi ole esim koivun veroista.
Go Billy, Go and drink some jarruneste.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)