Aihe: Zen ja jyrsimen käyttö 1 | |
---|---|
![]() 03.08.2004 22:57:49 | |
Leppäkalikka alkaa pikkuhiljaa muistuttamaan (ainakin etäisesti) Stratoa. Potikka syvennystä jyrsiessäni tajusin että käyttämäni jyrsinterän maksimi syvyys on jossain 18-19mm hujakoilla. Itse jyrsin on ihan laadukasta mallia johon sopinee kaikki yleisimmät jyrsimen terät (kannan halkaisija 8mm) Täällä landella rautakauppojen valikoima on heikkoa -itse en ainakaan onnistunut löytämään tätä pidempiä jyrsimen teriä. Löytyykö noita pidempiä teriä isommista kaupoista helposti vai ovatko ne jotain "erikoistavaraa" jota löytyy harvoista ja valituista liikkeistä. Terä saisi luvan olla ihan bulkkitavaraa -ei oikein raaskisi yli 20 euroa köyhtyä yhden terän takia. | |
![]() 03.08.2004 23:24:58 | |
Itse laitoin terän kiinni silleen "huulille", ettei terän varsi ollut pohjaan painettu. Kun se näkyi pysyvän, niin niin sitten jyrsin kitaraan kolot. "I'm a farting fat ass, I have gas gas gas!" | |
![]() 03.08.2004 23:27:45 | |
Noilla 20mm jyrsintäpituuden terillä pääsee yleensä "nahkoineen" 22-25 milliin, terästä ja koneesta riippuen. Sen pidemmät terät ovat 6 ja 8 mm karoilla harvinaisempia, suuremmille karoille (ja yleensä myös terähalkaisijoille) niitä löytyy kyllä. Joitain 25 millisiä mä oon nähnyt, mutta myyjästä/merkistä/hinnasta ei ole hajuakaan. Parempien merkkien, esim DeWalt, valikoimista löytyy kyllä pidempiäkin teriä mutta harvemmin hyllytavarana. Eikä 20 eeroa ole kuin nähdä jos tuollaisista merkeistä puhutaan. Noita teriä saa myös teetettyä teräpajoilla, mutta silloin hinnat nousevat yleensä vielä korkeammaksi. Kannattaa kysyä jostain metallityöstöön teriä myyvästä firmasta mielellään 2-leikkuista teräksen työstöön tarkoitettua terää. Näillä kyllä menee puukin eikä pituudesta ole pulaa. Mulla on sellainen terä, jolla jyrsii 40 mm asti. Se ei kuitenkaan ole välttämättä tarkoituksenmukaista; terä tulee lyhytiskuisella koneella minimissään 15 milliä pohjasta ulos. Yksi vaihtoehto on poistaa tuo ylimääräinen puu suurimmaksi osaksi oksaporalla. Oksaporasta voi vielä poistaa sen kärkipiikin, jolloin se tekee hyvinkin tasaisen pohjan. Reunat voi sitten siistiä taltalla. Tuo poraaminen vaatii kuitenkin käytännössä pylväsporakoneen, käsikoneella touhutessa tulee vaan paha mieli. --------------- Näistä teristä ja niiden heikosta saatavuudesta puhutaan täällä vähän väliä. Mitenköhän olisi sellaisen ehdotuksen laita, että jos vaikka teettäisi/tilaisi jostain kaukaa kimpassa noita pitkiä teriä, pitkäkaraisia reunanjyrsintäteriä, juurilaakerilla varustettuja teriä ym. mukavia puruttimia? Näin niitä saisi varmaan huomattavasti edullisemmin, varsinkin terien teettämisestä puhuttaessa. Esim. 15-20 euroa per terä ei nyt ole niin hirveä uhraus saatavuuden huomioonottaen. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 04.08.2004 07:59:57 | |
Ehdottaisin edelleen tällaista Mäkkärin virallista terää. Siinä on tämä ongelma huomioitu sillä että vehkeessä on "ylipitkä" kara. Säätövaraa riittää. http://www.stewmac.com/shop/Tools/S … uting/Ball_Bearing_Router_Bits.html "G-strings are for strippers" | |
![]() 04.08.2004 16:48:32 | |
Ehdottaisin edelleen tällaista Mäkkärin virallista terää. Ehdotat edelleen hyvin. Poppamies on viisailla sanoillaan jälleen ansainnut kyläläisten pelonsekaisen kunnioituksen. Mäkin oon (n. 12 kertaa) meinannut tilata StewMacilta tuollaiset terät ym. kamaa. Ongelmaksi on joka kerta muodostunut tilauksen koko. Milloin tavaraa olisi "tarvinnut" pitkälti yli budjetin, milloin taas pelkkä laakeriterä olisi riittänyt mutten viitsi pelkästään sen takia ruveta toimitus ym. kuluja maksamaan. Kummassakaan tapauksessa en siis ole kaupantekoon asti päässyt. Hölmöä? Juu, varmast. Mutta taas voisi ottaa esille tuon kimppatilausmahdollisuuden. Anyone? Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 04.08.2004 17:13:13 (muokattu 04.08.2004 17:13:33) | |
Niin tuli samalla mieleen että tällainen "Fret tang nipper" joutaisi minulta. Olen muistaaksen tehnyt sillä vain yhden ainoan kaulan. http://www.stewmac.com/shop/Frettin … d_preparation/Fret_Tang_Nipper.html "G-strings are for strippers" | |
![]() 04.08.2004 17:39:55 (muokattu 04.08.2004 19:26:19) | |
Ehdottaisin edelleen tällaista Mäkkärin virallista terää. Siinä on tämä ongelma huomioitu sillä että vehkeessä on "ylipitkä" kara. Säätövaraa riittää. Noissa vain taitaa olla tuumamittainen kara, eli sopivuus kaikkiin jyrsimiin ei olekaan ihan sanottu. Pitäisi siis jostain saada myös tuumamittainen istukka. Näistä teristä ja niiden heikosta saatavuudesta puhutaan täällä vähän väliä. Mitenköhän olisi sellaisen ehdotuksen laita, että jos vaikka teettäisi/tilaisi jostain kaukaa kimpassa noita pitkiä teriä, pitkäkaraisia reunanjyrsintäteriä, juurilaakerilla varustettuja teriä ym. mukavia puruttimia? Näin niitä saisi varmaan huomattavasti edullisemmin, varsinkin terien teettämisestä puhuttaessa. Esim. 15-20 euroa per terä ei nyt ole niin hirveä uhraus saatavuuden huomioonottaen. Ei tätä hommaa saisi ulkoistettua jollekin alan virmalle, vaikka Soitinrakentajat AmF:lle. Jos kaikki tällä palstalla kirjoittavat vaikka lähettäisivät sinne kyselymeilin asiasta, niin ottaisivatkohan he tuotteet valikoimiinsa ;-) Mä ratkaisin pitkän terän ongelman hakemalla Mechelinistä Tampereelta kaksileikkuisen 35 milliä pitkän terän. Taisi maksaa suurin piirtein yhtä paljon kuin mun jyrsin ja sen mukana tullut teräsarja. EDIT: typo Ite olis taas tarvinnu tehdä | |
![]() 04.08.2004 18:29:14 | |
Mä ratkaisin pitkän terän ongelman hakemalla Mechelinistä Tampereelta kaksileilluisen 35 milliä pitkän terän. Taisi maksaa suurin piirtein yhtä paljon kuin mun jyrsin ja sen mukana tullut teräsarja. 30 euroa? Onko tuo puulle tarkoitettu terä? Toi mun hyvin palvellut maksoi muistaakseni 7,5 euroa, joskaan se ei ole mikään ihanteellinen. Toimiva kyllä. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 05.08.2004 09:21:01 (muokattu 05.08.2004 09:22:33) | |
Noissa vain taitaa olla tuumamittainen kara, eli sopivuus kaikkiin jyrsimiin ei olekaan ihan sanottu. Tosi on. Mulla tuli (halvan) B&D sauvamallisen jyrsimen mukana 6mm, 1/4" ja 12mm istukka. Ei tätä hommaa saisi ulkoistettua jollekin alan virmalle,... Olen ostanut jonkunverran työkaluja Landolan kautta. Mä ratkaisin pitkän terän ongelman hakemalla Mechelinistä Tampereelta kaksileikkuisen 35 milliä pitkän terän. Tuollainen pitkä terä on aika epäkäytännöllinen jos yrittää käyttää yläpuolisen laakerin kanssa. Paras pituus on tuo mäkkärin 1/2" (n. 12 mm) Siinä kun vielä saa pelattua yhdellä ylimääräisellä laakerilla niin saa tehtyä vaikka minkä syvyisiä koloja tahansa. Tuollaisella 35mm terällä alkaa takuulla tökkimään kun käyttää mallinetta. "G-strings are for strippers" | |
![]() 11.10.2004 11:46:50 | |
http://www.malmintera.fi/ Tuolta löytyy yläpuolisella laakerilla varustettua kopioterääkin hyllystä. Tiedustelujeni mukaan maksaa nelisenkymppiä. Halvemmalla tietysti pääsee ostamalla halvan 16 millisen urajyrsimen 8 millin karalla ja siihen sopivan laakerin. Laakerin saanee kympillä. | |
![]() 11.10.2004 16:06:17 (muokattu 11.10.2004 16:08:08) | |
Hyvä jyrsinterä kitarakäyttöön täälläkin päässä haussa. Olisin muuten jo tilannut Mäkkärin kaupittaman mutta 1/4 tuuman kiinnitys vähän karsii haluja. Nykyiseen koneeseeni menee nimittäin vain 6mm ja 8mm terät. Mutta taas voisi ottaa esille tuon kimppatilausmahdollisuuden. Anyone? Minä On vaikeaa olla nöyrä kun on niin vitun hyvä! | |
![]() 14.10.2004 20:04:00 | |
Jeps. 16mm kovametalliterä 8mm:n karalla maksaa Claes Ohlsonilla 5 rahaa ja siihen sopivan laakerin (sisähalkaisija 8mm, ulko- 16mm) maksaa ainakin pohjanmaalla kymmenen rahaa. On hyllytavaraa melko monessa laakeriliikkeessä. Ja kun noiden lisäksi ostaa vielä syvyydenrajoittimen/muun vastaavan vempeleen, niin aikasta halvalla on yläpuolisella laakerilla varustettu terä tullut hankittua. Toimii ja jälki on hyvää. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)