Aihe: Tokai Goldstar Stratocaster 80's ?
1
ReBeat
09.03.2004 21:27:43 (muokattu 09.03.2004 21:54:18)

Voiko Tokai Goldstar Sound Stratocasterin kaulasta päätellä, että onko se tehty 80-luvulla Japanissa vai pari vuotta sitten Koreassa? Onko niissä sarjanumeroita?
Aloin miettimään yhtä hommaa nimittäin.

Alempana linkki jossa on runko ja kitara. Niitä katsellessa tulin siihen tulokseen, että omasta mielestäni kuvissa on yksi ja sama runko. Tummat ja vaaleat kohdat on eri sävyisiä (johtuen erilaisista valaistusolosuhteista luultavasti), mutta kun vertailee puun syitä ja rajoja tummasta vaaleisiin niin raidat menee aika samoissa kohdissa. Esim. tallan ja perän välissä olevat tiheämmät syyt, pleksin yläpuolella menevä tummempi viiru, pleksin oikean yläkulman yläpuolella oleva lyhyt tumma viiru, oikeastaan koko rungon yläosa aika selvä ja jakin/tallan alueella kanssa.
Ylempi on siis joku nimetön / Squier runko jossa on ollut kiinni sekä kaksipulttinen tremolo että kuusiruuvinen vintagetremolo + erilaisia pleksejä. Alempi on kitara josta luki "1980's Japan". Pleksi sähköineen on vaihdettu mistä oli myynti-ilmoituksessa mainittukin, mutta jos kaulastakaan ei voi tietää ikää, niin oliko tuossa stratossa välttämättä grammaakaan 80-luvulta?

http://www.sunpoint.net/~rvirtanen/tokai/
Tekemällä ei synny musiikkia.
J-PPP
09.03.2004 22:19:30
Samalta bodyltä kyllä vahvasti näyttää. Vilkaisepa tuo linkki, jos tuo lavan muoto valottaisi aikakautta edes hieman.

http://www.tokairegistry.com/tokai_fender.html
WANTED: Musta telecaster tai pelkkä body, tarjoa!
Jiaster
10.03.2004 08:47:18

Voiko Tokai Goldstar Sound Stratocasterin kaulasta päätellä, että onko se tehty 80-luvulla Japanissa vai pari vuotta sitten Koreassa? Onko niissä sarjanumeroita?

Mulla on tuossa koreassa tehty goldstar sound muistaakseni vm. 97. Siinä tuo lavan muoto on erilainen kuin tuossa kuvassa. Tuo on päästä pyöreä ja tämä mun on aika paljon terävämpi. Mulla on ollut joskus 80-luvun goldstar sound, mutta harmi kyllä ei ole tainnut siitä jäädä kuvia. Tuo kielenohjain on nähtävästi vaihdettu myös, koska ei mulla ainakaan ollut kummassakaan tuollaista pyöreää ohjainta.

Niitä katsellessa tulin siihen tulokseen, että omasta mielestäni kuvissa on yksi ja sama runko.

Kyllä tuo minustakin näyttää samalta runkolta molemmissa kuvissa. Hyvän värinen muuten tuo runko.
- Jarska -
p130
12.03.2004 16:35:02 (muokattu 12.03.2004 16:35:31)

Tokain Japanissa tehdyissa Euroopan vientimalleissa tuo lapa oli ainakin vuoteen 2000 saakka. Ja tuossa kuvassa oleva logo tuli 1984. Eli kaulan perusteella reilun viidentoista vuoden haarukka. Tokairegistryn kuvat ovat USA-vientimalleista. Korealaisissa on käsittääkseni ollut aina "kulmikkaampi" lapa.

Bodysta voi myös päätellä jotain. Ainakin vm. -95 ja uudemmissa on routtaus tallahumbuckerille. Routtaus on saattanut olla jo ennen vuotta -95 mutta ei ole sattunut eteen sitä vanhempia Tokai stratoja joissa tuo olisi ollut.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)