Aihe: Basson tekeminen- mistä piirrustukset, millaiset osat, mistä ti?
1
KeljuK
30.11.2003 13:20:21
Eli bassoa ajattelin alkaa väsäämään, sellaista kun en vielä omista- aiemmin olen tomivan Telen väsännyt, ja työkalut kyllä pysyvät kädessä.

Ongelma on, että piirrustuksia, ohjeita jne. ei tunnu löytyvän mistään. Perusbasso, 4 kieltä olisi kyseessä, kielet rungon läpi. Nyt pitäisi sitten saada jonkinlainen lähtökohta- lähinnä ne kuuluisat mitat, sekä tietoa mikkien etäisyyksistä tallaan jne. Otelaudan ajattelin tilata valmiiksi uritettuna, runko ja kaula työstetään itse.
jarmos
30.11.2003 14:17:06
Eli bassoa ajattelin alkaa väsäämään, sellaista kun en vielä omista- aiemmin olen tomivan Telen väsännyt, ja työkalut kyllä pysyvät kädessä.

Ongelma on, että piirrustuksia, ohjeita jne. ei tunnu löytyvän mistään. Perusbasso, 4 kieltä olisi kyseessä, kielet rungon läpi. Nyt pitäisi sitten saada jonkinlainen lähtökohta- lähinnä ne kuuluisat mitat, sekä tietoa mikkien etäisyyksistä tallaan jne. Otelaudan ajattelin tilata valmiiksi uritettuna, runko ja kaula työstetään itse.

SoitinrakentajatAMF ja erkki okkonen no: 017 5540125
kyllä löytyy
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä
KeljuK
30.11.2003 15:03:38
SoitinrakentajatAMF ja erkki okkonen no: 017 5540125
kyllä löytyy

Hyvä niin, toisaalta jos löytyisi netistä jostain CAD- pohja, niin pääsisi itse sitten soveltamaan mallia. Muutoinkin tuntuu että kitaranrakennuksesta löytyy malleja sekä mittoja vaikka kuinka, mutta vastaavaa bassoista taasen ei.
vrajala
30.11.2003 16:28:10
Kirjastoista löytyy ainakin Jazzarin kuvia, Tampereen Metsossa taisi olla jonkun Rickenbackerin kuvat. Netistä en ole vielä yhtään hyvää kuvaa löytänyt.

Mutta etsi käsiisi Melvin Hiscockin Make Your Own Electric Guitar. Sen pohjalta voit suunnitella itse bassosi.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
PolkaTulk
30.11.2003 20:43:04
Se on muuten melvYn hiscock.

Kerro sitten jos oot saanu jotain aikaseks,jotain jazzari/presari settiä ois kiva ruveta väsäämään,nyt kun mikit näyttäs olevan tuolla torilla aika halpoja.(kantsii tsekata:jazzarimikit 30E)
666% Hellbilly
KeljuK
30.11.2003 22:28:27
Se on muuten melvYn hiscock.

Kerro sitten jos oot saanu jotain aikaseks,jotain jazzari/presari settiä ois kiva ruveta väsäämään,nyt kun mikit näyttäs olevan tuolla torilla aika halpoja.(kantsii tsekata:jazzarimikit 30E)

Varmasti saan, kunhan vauhtiin pääsee- pitää vielä kerätä lisätietoa asiasta. Aktiivimikkejä(tai vain yhtä hyvää yleismikkiä) meinasin, mutta sitä en vielä tiedä että mitä, mutta tarkkaa ja terävää soundia haetaan. Puut on jo olemassa, edellisistä projekteista on jäänyt leppää, pyökkiä sekä loimukoivua. Vaahteraakin löytyy yhden kaulan verran, ja ylikin.

Itse design tullee olemaan pitkälti oma, sellainen PRS- kitara tyylinen body olisi suunnitteilla, tosin tasakantisempi. Onkelma on edelleen lähinnä se että kaikki mitat puuttuvat. Ja tietoa keräilen siitäkin että jos SD:n aktiivin pistää, niin mihin kohtaan bodyä jne. jne.
poppamies
01.12.2003 08:25:01

No minulta löytyy Rickenbackerin piirustukset jo jotain kiinnostaa...
"G-strings are for strippers"
Juzzu
01.12.2003 08:36:25
No minulta löytyy Rickenbackerin piirustukset jo jotain kiinnostaa...

Onko nuo sähköisessä muodossa, vaikka jossakin CAD-formaatissa?
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
KeljuK
01.12.2003 11:41:43
Edistystä- eli netistä löytyi Junior- lespaulin CAD- piirrustukset, niistä sitten soveltamaan, eli sarvien muotoa hieman mukaillaan, sekä katsotaan kaulan upotukset jne. uusiksi. Ei kait tässä kaulan suhteen auta kuin työntömitta ja mittanauha mukaan, ja kitarakauppaan säätämään.

Mikeistä kaipaisin edelleen(ja muustakin jos vain tietoa on) infoa että mikä olisi hyvä selkeä-ääninen aktiivimikki joka taipuisi mahdollisimman moneksi.
poppamies
01.12.2003 13:44:21

Onko nuo sähköisessä muodossa, vaikka jossakin CAD-formaatissa?

No ei kun ihan tavalliset taitetut paperipiirrustukset. Sellaiset mitä käytettiin 1900-luvulla.
"G-strings are for strippers"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)