Aihe: Itse tehtyjen Lestereiden paino 1 | |
---|---|
![]() 25.11.2003 07:47:38 (muokattu 25.11.2003 07:49:57) | |
Enemmän ja vähemmän tunnettu tosiasiahan on, että Gibson poraa stankkuihin jne. kevennysreikiä, ettei viattoman rimppakintturokkarin hartiat vallan kokonaan kasaan lyhisty. Historic-malleissahan tosin reikiä ei ole, näissä kun pitäisi valikoidut (=keveät) puut. Itse en kyllä omaani tekeleeseen viitsinyt mitään ylimääräisiä reikiä porata, tulkoon sitten painoa jos tulee. Mutta jos tällaista Lesteriä olisin tekemässä, hakisin kyllä melko ison poran kevennysreikien tekoon.. http://hometown.aol.com/ujaxmanmike/myhomepage/howto.html Heppu on näemmä enemmänkin näitä väsännyt. Irtoaakohan noista isokin soundi. http://hometown.aol.com/ujaxmanmike/myhomepage/newsletter.html http://hometown.aol.com/ujaxmanmike/myhomepage/collection.html Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 25.11.2003 13:46:02 | |
Menkää salille, jos selkä ei kunnon kitaran painoa kestä! Tai ostakaa ukulele. Myykää nyt joku mulle BOSSin CE-5 Kooruspedaali, myykää pliis. Ja halavalla! | |
![]() 25.11.2003 22:45:27 | |
Enemmän ja vähemmän tunnettu tosiasiahan on, että Gibson poraa stankkuihin jne. kevennysreikiä, ettei viattoman rimppakintturokkarin hartiat vallan kokonaan kasaan lyhisty. Historic-malleissahan tosin reikiä ei ole, näissä kun pitäisi valikoidut (=keveät) puut. Itse en kyllä omaani tekeleeseen viitsinyt mitään ylimääräisiä reikiä porata, tulkoon sitten painoa jos tulee. Mutta jos tällaista Lesteriä olisin tekemässä, hakisin kyllä melko ison poran kevennysreikien tekoon.. http://hometown.aol.com/ujaxmanmike/myhomepage/howto.html Heppu on näemmä enemmänkin näitä väsännyt. Irtoaakohan noista isokin soundi. http://hometown.aol.com/ujaxmanmike/myhomepage/newsletter.html http://hometown.aol.com/ujaxmanmike/myhomepage/collection.html Minä jyrsin kevennyksiä omaan Les Paul tekeleeseeni jopa ylä sekä alapuolellekin runkoa. Saa nähdä tai kuulla mikä tuli. Milläs mallilla oma projektisi Juzzu on? Liimasin just valkosen selluloidi reunalistan kiillon kontaktiliimalla ja hyvin pysyy. Pintakäsittelyä olen miettiny,ehkä petsiä. Tuliskohan hyvä jos petsaa koko rungon, siis vaahtera kansi ja mahonkia muu runko, vai lakkaa mahongin? Kommenttia miten ootte tehneet! | |
![]() 25.11.2003 23:18:12 | |
Tuliskohan hyvä jos petsaa koko rungon, siis vaahtera kansi ja mahonkia muu runko, vai lakkaa mahongin? Kommenttia miten ootte tehneet! Tulee luultavasti eri värinen mahongista ja vaahterasta, eli jätä mahonki lakkaamatta, tai maalaa se. | |
![]() 26.11.2003 00:00:13 | |
Lähteeköhän viisimetrisestä telestä paljon ulostuloa.. Kielet vaijereista ja mikit käämitty sähköjohdosta. Myykää mulle Screamer. Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :) | |
![]() 26.11.2003 07:30:19 | |
Milläs mallilla oma projektisi Juzzu on? "Veriuria" olen vasta kannen reunoille tekemessä, taitanen piakkoin tehdä jyrsinnät reunalistoille, viimeistelis vasta sitten kannen kokonaan. Minä ajattelin laittaa oikein kevyen petsin puulle, joka pikkaisen värittää loimua. Varsinaisen värjäyksen ajattelin tehdä sitten lakkakerrosten väliin, josko vaikka saisi sillä lailla vähän sellaista kolmiulotteisuutta loimuihin. Saas nähdä. Itse olen kuolettavan kyllästynyt noihin viininpunaisiksi värjättyihin mahonkeihin Lestereissä, joten itse laitan vain tumman fillerin mahongille, hion pois, ja lakkaan sellaisena. Eli periaatteessa siis ihan naturel-ruskea aavisuksen tummempana koska syyt on tukittu tummalla sävyllä. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 26.11.2003 12:29:55 | |
Taitaa olla noitten giant mallien soittajat hävinneet maapallolta jo tuhansia vuosia sitten... Ja noihin "kevennys" reikiin: Itselle on jäänyt vähän epäselväksi tehdäänkö kolot kitaran keventämiseksi vai kuten mm. Brian May kohdalla oon kuullu: haluttiin vähentää paksua keskialuetta. Omassa Heritage lespaulissa - mikä on tehty Gibsonin vanhalla Kalamazoon tehtaalla - käyttivät kuulemma vanhoja hyviä puita, joita enää gibsonilla ei ollu käytössä (noo myyjän jorinoita..) Mutta kitara painaa aivan hel______sti. Ja saundi on paksu ja ja vaatii vähintää 10 satsin kielet et' huomaa bodyn värinät. Vielä huomattavasti paremmin soi 12-kielillä, mut ite en jaksa niillä soittaa. Itse ajattelen että kitara on sellainen kun haluan, mutta ei ehkä sovi joka genreen. Eli oisko kolojen jyrsimisellä tarkoituksena mahdollistaa myös ohuempien kielten käyttöä aj ohuempaa saundia? Tosin ei sitä skolioosiakaan kannatta soittamalla hommata. | |
![]() 26.11.2003 12:34:53 (muokattu 26.11.2003 12:41:18) | |
Ja noihin "kevennys" reikiin: Itselle on jäänyt vähän epäselväksi tehdäänkö kolot kitaran keventämiseksi vai kuten mm. Brian May kohdalla oon kuullu: haluttiin vähentää paksua keskialuetta. Ainakin reikien englanninkielinen nimi, weight relief hole, viittaa vahvasti vaan tuohon painon kevennykseen. Tiedä sitten onko kaupan päälle tuleva keskialueen muutos sitten hyväksi vai pahaksi. Virallinen Gibson on sitä mieltä, ettei nuo edes vaikuta soundiin. The bottom line is that there are nine (9) weight relief holes in production LP Standards, and seventeen (17) in the Class 5 Les Paul, and there is a difference between "dynamic sound chambers" and "weight relief holes". 1.The Les Paul Class 5 is the only Custom Shop model Les Paul that has weight relief holes (17 of them). 2: The Historic 58' & 59' Les Paul's DO NOT have weight relief holes (the lightest mahogany available is used for these guitars). 3: None of the Custom Shop Historic Reissue Les Paul Goldtop models have weight relief holes. 4: The Les Paul Elegant has the dynamic sound chambers, not weight relief holes. The Les Paul Class 5 has the weight relief holes, and not dynamic sound chambers. 5: Gibson U.S.A. does drill weight relief holes in their Les Paul models. They drill 9 holes, versus 17 for the Les Paul Class 5. According to Gibson, they have done extensive testing and as long as the holes are not near the bridge or tailpiece (which would affect sustain), they do not have an adverse impact on tone. Tuo oli oikeastaan aika mielenkiintoinen tuo teoriasi kitaran massan, kielien paksuuden ja keskialueen korostuksen suhteesta. Tässä muutama retorinen kysymys... Eli siis poraamalla saadaan keskialueen korostusta pois. Toisaalta taas paksuilla kielillä runko vasta alkaa soimaan - soiko se silloin (ilman porauksia) keskialuetta korostaen? Eikö soundi siis ole enemmän balanssissa ohuilla kielillä? Vai soiko silloin vain keskialue? Itse muistan hämärästi jostain lukeneeni, että joku guru (vai mikä lie "guru") väitti painavien Lestereiden korostavan liikaa ala- ja yläpäätä. Mutta liikaa ideaali-LP -soundiksi, vai yleensäkin, kukas tietää. Ja kai se ideaalinen LP-soundikin riippuu ihan keneltä kysyy. Noh, mulle tulee varmaankin painava LP vaikka mahongit keski-amerikasta onkin. Toisaalta taas paksu vaahtera ja eebenpuu-otelauta varmaan tuo sitä kirkkautta. Käytännössähän nyt eka toive on, että edes jollakin lailla soisi! :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 26.11.2003 14:08:55 | |
Niin... mites sit mikit ja muu elektroniikka tuohon soppaan... :) Parempi tehdä vaa perstuntumalla itelle mieleinen.. | |
![]() 27.11.2003 14:59:34 | |
Tuossapa "faktaa" taas painosta. Guitar Trader's Vintage Guitar Bulletin January 1986, Vol. 5, No. 1 Copyright 1985 STANDARDS 58 - 60; Part Two "Soundburst" by Gaston Gagnon & Timm Kummer Most guitar players, as well as other collectors, consider the Les Paul "Sunburst" to be the foremost rock and roll axe ever made. Although there is no doubt that those Les Paul Standards which were made in the 1950's are the finest in terms of playing quality, there is a difference in the tone between them. Some have "the sound" and others don't. Why? Read on! There are quite a few factors that influence the sound and the responsiveness of a solidbody electric guitar. Among them are the setup of the action, the pickups, the density of the wood, and the overall condition of the instrument. We selected ten original 1958 - 1960 Les Paul Sunburst Standards at random and tested and compared them. We checked the weight and D.C. resistance of each pickup and made a subjective appraisal of the sound and tone quality. We concluded that the PAF pickups, in which a variation in D.C. resistance can be found (anywhere from 6.5K to 9.2K in our samples), are not the crucial factor which determines the sound of these instruments. Is this possible? Read on! Of the 1959's we studied, two or more of them had identical pickup readings (such as 7.6K), and yet, their sounds were very different. We found that a higher reading did not necessarily mean a better or hotter sounding instrument. Most of the great sounding Les Pauls in our study had previously been played. This fact supports the belief that a guitar which has been used sounds better than one which hasn't. However, we did find one exception to this rule - stock #011277 (see list). We found that the most influential factor in determining sound is the weight of the instrument, i.e., the weight of the wood. The lighter the guitar, the better the sound. This is due to the fact that lighter wood has better resonance. Gibson's woodunter, Wilbur Marker, once said, "Look at a piece of wood when it dries. The saps and juices which were once the life giving material evaporate, dry up, crystallize, and they move out of the vein and artery channels that were part of that tree. What's left is air. As it ages, the wood gets more porous. Looking at it through the electron microscope, you see these air filled tubes. clustered like pipe organs, and you can just feel them vibrate." And some Sunbursts truly vibrate! Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 27.11.2003 23:51:31 | |
Itse olen kuolettavan kyllästynyt noihin viininpunaisiksi värjättyihin mahonkeihin Lestereissä, joten itse laitan vain tumman fillerin mahongille, hion pois, ja lakkaan sellaisena. Eli periaatteessa siis ihan naturel-ruskea aavisuksen tummempana koska syyt on tukittu tummalla sävyllä. Vittuilekkonä? Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa? | |
![]() 28.11.2003 09:34:01 | |
Vittuilekkonä? e. Ei tuo viininpunainen kannessa haittaa. Mutta kun on 12 vuotta katsellut lesteriä hihnassa, ei siitä näy kuin kaulan takaosa ja rungon ylempi sivu (kauniit kannethan on yleisöä varten!). Ja ei stana, ei enää viininpunaa noihin kohtiin ainakaan vapaaehtoisesti! :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)