Aihe: Miten saisin footswitchistäni käyttökelpoisen?
1
deevee
11.11.2003 18:51:20
Ostin Hughes & Kettnerin FS-1 footswitchin, joka ei sitten toimikaan vahvistimeni (Roland Cube 30) kanssa. Pystyisiköhän footswitchiä jotenkin muuntelemaan, että se toimisi? Eli vaikka kolvaisi jonkun johdon toiseen paikkaan tai jotain vastaavaa.
"Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos."
Gypsy
12.11.2003 00:02:29 (muokattu 12.11.2003 00:23:50)
The footswitch system sucks. You've gotta use theirs because if you use a normal one you have to click it twice every time you want to change. And of course, that's an extra option not included. Bastards.

Tarvii varmaan erilaisen gytkimen. Onks tää se sama tapaus mistä oli kitarakamoissa joskus juttua ja joku tais jo mainita ton toisenlaisen gytkimen?

Paitsi jos ei ollenkaan toimi niin eihän se tosta sitten johdu
2N3904
12.11.2003 10:37:15
Ostin Hughes & Kettnerin FS-1 footswitchin, joka ei sitten toimikaan vahvistimeni (Roland Cube 30) kanssa. Pystyisiköhän footswitchiä jotenkin muuntelemaan, että se toimisi? Eli vaikka kolvaisi jonkun johdon toiseen paikkaan tai jotain vastaavaa.

Minun käsittääkseni footswitcheissä on vain kahden tyyppisiä kytkimiä: lukittuvia (kun polkaiset, kytkin jää pohjaan) ja ei-lukittuvia (kun polkaiset, kytkin käväisee pohjassa ja palautuu samantien). Vastaavasti vahvistin haluaa joko lukittuvan (useimmat(?)) tai ei-lukittuvan kytkimen. Rolandin kotisivut tarjoavat Cube 30:lle lisävarusteena FS-5U -jalkapoljinta, jossa on ei-lukittuva (unlatching) kytkin. FS-1:ssä on ilmeisesti lukittuva kytkin, jolloin se ei toimi. Pitäisi kuitenkin toimia siten, että painat nopeasti kaksi kertaa, niinkuin kitarakamat-palstalla jo aiemmin ehdotettiinkin. Jos tämäkään ei auta, syy saattaa olla esim. kytkinvärähtelyissä; kun painat kytkimen kiinni ja auki, todellisuudessa kytkimen kontaktit kytkeytyessään värähtelevät ja aiheuttavat ikään kuin monta haamupainallusta muutaman millisekunnin aikana. Näitä kun tulee sopiva määrä, niin vahvari vaihtaa kanavaa edestakaisin ja palaa lopulta takaisin alkuperäiselle kanavalle, kaikki tämä muutaman millisekunnin aikana. En tiedä onko tuo hyvä teoria, koska kaikki kytkimet kärsivät siitä (myös ei-lukittuvat) ja niinpä tuo on täytynyt huomioida ja eliminoida vahvistimen elektroniikan suunnittelussa.
Oletko kytkenyt FS-1:n tavallisella kitarapiuhalla vahvistimeen? FS-1:ssä ei taida olla mitään patteria tms. tuolle ledille, eli ledi ottaa virtansa vahvistimelta. Tästä voisi kenties syntyä jonkisortin epäyhteensopivuus; ehkä alkuperäisessä FS-5U:ssa (jossa myös on ledi) on hoidettu tuo ledin sähkösyöttä jotenkin eri tavalla. Pystytkö mittaamaan yleismittarilla, kytkeekö FS-1 nappia painettaessa piuhan "kuuman karvan" ja maan yhteen?
deevee
12.11.2003 19:42:59
Niin tuossahan on kiinteä johto, joka laitetaan footswitch liitäntään. Eikä se toimi, vaikka miten nopeasti painaisi kaksi kertaa sitä nappia.
"Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos."
2N3904
13.11.2003 09:20:27
Niin tuossahan on kiinteä johto, joka laitetaan footswitch liitäntään. Eikä se toimi, vaikka miten nopeasti painaisi kaksi kertaa sitä nappia.

No onko sen johdon toisessa päässä mono- vai stereoplugi? Jos on mono, eikä switchin sisällä ole patteria, silloin ledi ryöstää sähkönsä tuota johtoa pitkin. Tästä seuraa se, että kytkin ei maadoita johdon kuumaa karvaa (Cube kenties haluaisi näin käyvän), vaan maan ja kuuman karvan väliin jää tuo ledi+mahdollisesti sen etuvastus. Suosittelen, että avaat polkimen ja katsot, mitä sen sisällä todella tapahtuu; kytkeekö kytkin painettaessa johdon molemmat karvat yhteen, vai tekeekö jotain muuta ja miten se ledi oikein on kytketty.
Jos saat piuhat kolvattua niin, että, kytkin kytkee piuhan karvat yhteen, pitäisi minun järkeni mukaan kanavan alkaa vaihtua tuolla tuplapainallusmenetelmällä.

Tuli vielä mieleen, että Cuben footswitch-liitäntää voisit testata tökkäämällä sinne ihan normaalin kitarapiuhan. Sitten toisesta päästä jollain rautalanganpätkällä tai vaikka ruuvarilla kytket plugin maan ja kuuman karvan yhteen. Vaihtuuko kanava?
SaBer
13.11.2003 16:18:00

Marshallin jalkakytkin toimii niin, että ledi palaa silloin kun kytkin ei ole kiinni. Ledi ja sen etuvastus on siis rinnan kytkimen kanssa. Ilmeisesti releelle tulee virtaa toista johdinta pitkin, ja kun kytkin on auki, joutuu virta kulkemaan ledin ja sen etuvastuksen kautta (10kOhm, jos muistan oikein) jolloin rele ei saa tarpeeksi virtaa. Kun taas kytkin on kiinni kulkee virtaa suoraan kytkimen läpi ja rele kytkeytyy.

En tiedä miten muun merkkiset toimivat, mutta ajattelin nyt kuitenkin jakaa tietoni teidän kanssanne.
2N3904
14.11.2003 08:57:53
Marshallin jalkakytkin toimii niin, että ledi palaa silloin kun kytkin ei ole kiinni. Ledi ja sen etuvastus on siis rinnan kytkimen kanssa.

Hyvä pointti, minulle tuli ensimmäisenä mieleen, että ledi on sarjassa, mutta yhtä hyvin se voi olla rinnan.
Minusta alkaa näin kaukaa katsottuna enemmän ja enemmän tuntua siltä, että juuri tuo Hughes & Kettnerin ledi tavalla tai toisella estää polkimen toimimisen Cuben kanssa. Toisin kuin tuolla ylempänä sanoin, Cuben alkuperäisessä FS-5U -polkimessa ei ole lediä, ja Thomannin mukaan (http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-102839.html) kytkimen polariteettikin on vaihdettavissa (tarkoittaa sitä, että kytkin on normaalisti kiinni/auki ja nappulaa painettaessa joko avautuu tai sulkeutuu hetkellisesti). Eli alkuperäiselle kysyjälle toistan: jos saat piuhat kytkettyä niin, että kytkin painettaessa kytkee vahvistimelle lähtevät 2(?) johtoa yhteen, olisin suuresti ällistynyt jos Cube ei vaihtaisi kanavaa tuplapainalluksella.
WeetM
14.11.2003 17:51:57 (muokattu 14.11.2003 17:53:37)

Eli alkuperäiselle kysyjälle toistan: jos saat piuhat kytkettyä niin, että kytkin painettaessa kytkee vahvistimelle lähtevät 2(?) johtoa yhteen, olisin suuresti ällistynyt jos Cube ei vaihtaisi kanavaa tuplapainalluksella.

Kokeilin eilen omalla Cubellani piuha + rautalankasysteemillä ja ei tarvinnut kuin kytkeä piuhan kärki ja se alempi osa yhteen ja irroittaa, niin kanava vaihtui.
Tuossa on nyt vaan se ongelma, että alkuperäisen kysyjän kytkimessä on lukkiutuva kytkin, eikä sitä siis saa rikkomatta toimimaan edellämainitulla tavalla juuri tämän lukkiutumisen takia.
WeetM
14.11.2003 17:52:55 (muokattu 14.11.2003 17:54:25)

prkl. taas sähläsin
deevee
15.11.2003 16:39:30
Sain sen vaihtamaan puhtaan ja särön välillä kahdella painalluksella, kun yhdistin ne kaksi johtoa. Se efektin vaihtaminenkin olisi ihan hyvä. Onnistuisikohan se mitenkään, voi kyllä olla, ettei tuolla footswitchillä sitten onnistu ollenkaan.
WeetM
16.11.2003 16:40:40

Sain sen vaihtamaan puhtaan ja särön välillä kahdella painalluksella, kun yhdistin ne kaksi johtoa. Se efektin vaihtaminenkin olisi ihan hyvä. Onnistuisikohan se mitenkään, voi kyllä olla, ettei tuolla footswitchillä sitten onnistu ollenkaan.

ei onnistu tolla. siihen tarvii kakskanavaisen footswitchin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)