Aihe: Kitaran rakennuksen hinta
1
Safaweb
20.05.2003 20:08:47
Osat unelmastratooni:

-runko koivua
-kaula ja otelauta vaahteraa
-22 nauhaa
-floikka ja lukkosatula
-2x Seymour Duncan Hot Rails -mikki
-1x Fenderin ykskelanen
-peilipleksi
-musta

No mitäs arvioisitte hinnaksi? Kiitos.
"Try me bitch, I'll make you twitch. Just one word and you'll get hurt" - Safaweb
poppamies
20.05.2003 22:18:11

Osat unelmastratooni:

-runko koivua
-kaula ja otelauta vaahteraa
-22 nauhaa
-floikka ja lukkosatula
-2x Seymour Duncan Hot Rails -mikki
-1x Fenderin ykskelanen
-peilipleksi
-musta

Jos tuon tekee itse niin olisiko about 700 €.
Jos teettää niin tupliten.
"G-strings are for strippers"
pedalinaama
21.05.2003 11:45:45
-runko koivua

Miksi? Olisihan esim. leppä nyt huomattavasti parempaa soinnillisesti.
moni on ruma jo lapsena
Sami Koivisto
21.05.2003 13:57:48

Juuri niin. leppäbody soi. Koivu saattaapi vielä vejellä Bodyn uskomattomille väkkyröille. Elää.
pedalinaama
21.05.2003 16:50:11
tai jos haluaa kovasta puusta irtoavan soundin, niin vaikka vaahteraa sitten. omistin joskus charvelin straton jossa oli vaahtera body. Very sound.
moni on ruma jo lapsena
poppamies
22.05.2003 09:39:52

Miksi? Olisihan esim. leppä nyt huomattavasti parempaa soinnillisesti.

Eläkee pojat tukahduttako innovatiivista uusajattelua.
Jos kaveri haluaa tehdä koivusta niin antaa tehdä. Kyllä me kaikki tiedämme että leppä ja saarni on hyviä soitinpuita. Vaahtera on enempikin kaulavärkkiä eikä niinkään body'iin sopivaa. Kyllä koivuakin kannattaa kokeilla.
pedalinaama
22.05.2003 11:49:55
Kyllä koivuakin on kokeiltu. Soi liian kovaa eli menee kaikki tukkoon. En silti kieltänyt kokeilemasta. Annoin vaan neuvon, jotta kaveri saisi toimivan pelin. Ja vaahteraa voi ihan hyvin myös käyttää body puuna. ei vain kaulassa. Ottaisit poppamies asioista selkoa ennenkuin alat neuvomaan. Olet väittänyt toisaalla mahonkia roskapuuksi. Ehkä siitä voimme jo jotain päätellä. Itse voit tehdä soittimesi vaikka betonista. Minua se ei kiinnosta. Mutta älä anna vääriä ja samalla ehdottomia neuvoja täällä. Kitaran tekeminen kuitenkin maksaa rahaa ja on perin ikävää jos väärien neuvojen perusteella menee systeemit kuseksi.
moni on ruma jo lapsena
poppamies
22.05.2003 13:38:18

Ja vaahteraa voi ihan hyvin myös käyttää body puuna. ei vain kaulassa. Ottaisit poppamies asioista selkoa ennenkuin alat neuvomaan. Olet väittänyt toisaalla mahonkia roskapuuksi. Ehkä siitä voimme jo jotain päätellä.

Voihan tokk, voihan tokk, mutta se nyt ei ole kovin tavallista. Näin äkkiä ei tule mieleen kuin Rickenbacker joka ainakin 4000 sarjan bassoissa on käyttänyt vahteraa. Saatta olla että käytetään muissakin.
Sitten on eri asia että vahteraa kaikissa muodoissaan käytetään "toppina", elikkä ohkaisena siivuna, kauneutensa takia. Esim. Birdseye ja Curly maple on siihen käyttöön kovinkin suosittuja.
Sanoin mahongista selvästikin että se on erinomaista soitinpuuta. Viittasin "roskapuulla" siihen että mahonki sellaisenaan, ilman maalaamatta, ei ole kovinkaan kaunista katseltavaa verrattuna muihin tuummiin puulajehin kuten esim. pähkinäpuu tai bubinga, mainitaakseni joitain tummia lajeja mistä itse olen tehnyt kitaroita.
pedalinaama
22.05.2003 14:18:28
Kyllä se vaan niin on, että mahonki on erittäin hyvännäköistä puuta. Mahongissa voi myös olla erittäin herkullisia kuvioita, loimua ja muuta.
Yleistäminen ei näissä puun ulkonäkö seikoissa yksinkertaisesti päde. Kaikista puulajeista löytyy aivan hirveitä perseensilmiä ja värivirheitä. Toisaalta myös hyvin kauniita ja tasalaatuisia paloja. Tämä pätee myös mahonkiin.
moni on ruma jo lapsena
Sami Koivisto
22.05.2003 15:39:36

Mahonki on erittäin kaunis soitinpuu. Kyllä! Ja mahonkejahan löytyy erilaista ja erinäköistä. Kaya, Honduras ym..
Teijo K.
23.05.2003 10:15:10

Viittasin "roskapuulla" siihen että mahonki sellaisenaan, ilman maalaamatta, ei ole kovinkaan kaunista katseltavaa verrattuna muihin tuummiin puulajehin kuten esim. pähkinäpuu tai bubinga, mainitaakseni joitain tummia lajeja mistä itse olen tehnyt kitaroita.

Kauneus on katsojan silmässä, aivan kuten soinnillinen kauneus on kuulijan korvassa. Kyllähän joku voi olla hyvinkin ihastunut koivurunkoisen kitaran soundiin. Kirsikka-Aho teki aikoinaan koivusta usemmankin basson, ja kyllähän ne oli ihan arvostettuja pelejä. Minä taas olen joskus tehnyt ihan siitä perustylsästä mahongista basson, vedin siihen kirkkaan lakan ja se oli minulle maailman hienoin basso. Olihan se itse tehty ja itselle. Joskus kotona pistin sen basson telineeseen ja vain katselin sitä kun se oli niin hieno. Siinä saattoi mennä hyvinkin tunti ihan vain ihastellessa.

Toiset hakee pöydän kansipuuksikin männystä mahdollisimman oksaisia paloja. Toiset taas täysin oksattomia. Japaniin kun lähetetään tavaraa sen on oltava täysin oksatonta, kun taas Saksaan lähtevissä tuotteissa pitäisi olla mahdollisimman paljon terveitä oksia.
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
Safaweb
23.05.2003 21:48:42
- No onko kannattavaa pistää Falcon Strato-kopioon kaksi Duncanin Hot Railsia ja keskitasoa parempi yksikelanen?

- Entä floikka ja lukkosatula?

Onko kellään muuten kokemuksia Falconin halpisstratoista?
"Try me bitch, I'll make you twitch. Just one word and you'll get hurt" - Safaweb
reksa
24.05.2003 02:43:51

- No onko kannattavaa pistää Falcon Strato-kopioon kaksi Duncanin Hot Railsia ja keskitasoa parempi yksikelanen?

- Entä floikka ja lukkosatula?

Onko kellään muuten kokemuksia Falconin halpisstratoista?

Joo, ne falconin stratocasterin mikit on kauheita, myös talla taitaa olla tinasta valettu. Katkesi sellanen kampi sinne tallan sisään ja siellä pysyy, kunnes jaksan sen sieltä onkia =)
Runko taisi tässä olla 5 palasta yhteen liimattu agathis tai muu vastaava, ja kaula oli jotakin pehmosta vaahteraa.

Kyllä se ihan soitettava kitara kuitenkin on, sillä virittimissä ei ollut haukkumista ja vire pysyi kohtalaisesti kampeakin käyttäen (kunhan vaan kampi kestäis).
Mikit ovat kitarassa kuitenkin todella kehnot.
HeavyMachinery
25.05.2003 14:50:12 (muokattu 25.05.2003 14:50:53)

Osat unelmastratooni:

-runko koivua

KOIVUA?

tervaa ja tappuraa!

EIKÄ VÄRILLÄ NIIN VÄLIÄ

-musta

1500-200 euroa ! riippuu floydrosen laadusta!
Kyllä rauta taipuu ammattimiehen käsissä....
Prian
26.05.2003 15:16:29
Eläkee pojat tukahduttako innovatiivista uusajattelua.
Just näin. Mielummin kuulisikin lisää kommentteja ei perinteisistä kokeiluista. Tosin pitäähän niitä "oikeita soittimiakin" rakentaa.
Flashboy
29.05.2003 20:52:13

kokeilkaapa bodymateriaaliksi haapaa. Jos sitä jostain saa. on hyvä ja saundaa.
Sami Koivisto
04.06.2003 12:14:15

Juu... Nevalainen on tehnyt muutaman flaikkarin haavasta ja muutamaan loimuhaapa-kannen. Ihan toimivaa matskua. Varsinkin ulkonäöllisesti loimuhaapa on mageeta!
"This goes to eleven"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)