Flashboy 13.05.2003 12:34:56 | |
---|
Tein lap steelin khaya-mahongista. Nyt olisi tullut pintakäsittelyn aika. Olen ajatellut tai minulle neuvottiinn , että pintakäsittele se öljyllä. Millaista öljyä minun tulisi ostaa? ja miten käsittely tapahtuu? kiitos etukäteen hyville neuvojille. |
Sami Koivisto 13.05.2003 15:25:43 | |
---|
Mm. Pellavaöljyä ...onhan näítä. |
Insane Kane 15.05.2003 14:10:36 | |
---|
Jep Jep. |
Miikathebest 16.05.2003 09:10:16 (muokattu 16.05.2003 09:10:59) | |
---|
Ei ruokaöljykään(rypsiöljy) kitaraa pilaa... |
Basismi 16.05.2003 09:18:41 | |
---|
Pellavansiemenöljyä, levität rätillä reilusti, anna hetken imeytyä ja pyyhi ylimääräiset pois. Hävitä rätit polttamalla tai kuivaa ne ulkona (itsesyttymisvaara). Osmocolorin puuvahakin vois olla ihan asiallista, ainakin puulattialle tekee hyvää. |
Einherjar 16.05.2003 11:19:21 | |
---|
Osmocolorin kirkas vaha oli erittäin hyvä, joten voisin kyllä uskoa, että öljytkin ovat laadukkaita. |
Teijo K. 16.05.2003 13:06:41 (muokattu 16.05.2003 13:13:18) | |
---|
Tein lap steelin khaya-mahongista. Nyt olisi tullut pintakäsittelyn aika. Olen ajatellut tai minulle neuvottiinn , että pintakäsittele se öljyllä. Millaista öljyä minun tulisi ostaa? ja miten käsittely tapahtuu? kiitos etukäteen hyville neuvojille. Mahonki on senverran pehmeä puu että jos öljyää, kannattaa mielestäni tehdä se jollain muulla kuin rypsiöljyllä. Näyttää aluksi hyvältä, mutta mahonki imee sitä liikaa. Voi mennä tukkoon. Kiinanpuuöljyn pitäisi toimia paremmin. Samasta syystä ei kannata käyttää mitään puhtaasti mehiläisvahapohjaista vahaa. Carnaubavahan pitäisi sitten toimia jo paljon paremmin. Kaveri on ahkerasti mehiläisvahaa käyttämällä saanut yhden Warwickin basson täysin tukkoon, noin soinnillisesti. Itse tuhosin yhden itsetekemäni basson taas väärällä öljyllä. Ulkonäön takia joutui aina lisäämään öljyä, ja äkkiä vain huomasin äänittäessä, että yläkeskiäänet ja diskantit on vain hävinneet jonnekin. Ja kielet oli aivan uudet. Ei auttanut kielien vaihto, eikä mikään. Tein siihen sitten lopulta uuden rungon, ja johan rupesi taas soimaan. Edit: Niin tuo pellavansiemenöljy voisi olla kanssa suositeltavien listalla. Minä olen omissa projekteissa päätynyt siihen, että ei enää vahaa tai öljyä pehmeälle puulle. Jos teen joskus jostain Zebrawoodista soittimen, niin voisi harkita sitä öljyämistä tai vahaa. "You have to give some skin to get some tone.": Will Lee |
Juzzu 16.05.2003 14:46:14 | |
---|
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Teijo K. 16.05.2003 15:04:09 (muokattu 17.05.2003 19:21:20) | |
---|
Eli pitäiskö kuitenkin vain lakata, ei ole kovin vaikea temppu sekään. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=28046 Niin minä tekisin, mutta täällä on varmasti parempia ja ammattitaitoisempiakin neuvojia. Tämä on puusepän ja huonekalupintakäsittelijän koulutuksella ihan tuommoista mutu tietoa. Oikeat soitinrakentajat osaisivat neuvoa tarkemmin. No olenhan sitten tehnyt reilu kymmenen bassoa ja yhden Telecasterkopion. Edit: Hieno tuo tekemäsi tele. "You have to give some skin to get some tone.": Will Lee |