Aihe: 32V sulake vahvistimessa(!) + AMP kytkis?
1
Aki
25.04.2003 00:30:05

Sain juuri postitse ostamani AMP-merkkisen erinomaisen bassonupin. Ostin sen rikkinäisenä, joten paljon odotettu korjauspuuha on nyt alkamaisillaan.

Olen tyystin äimänä siitä, että laitteen verkkosulakkessa itsessään lukee "8A 32V 313". Samaisen tökkelin vieressä lukee että "Fuse 5A Slo" sekä virtaliittimen vieressä "50/60Hz 600 WATT MAX".

Olen korjaillut vahvistimia silloin tällöin, ja sähköopin perusteet on kyllä ihan mukavasti hallussa. Mutta sitä minä en ymmärrä, miten 8A 32V sulakkeen (256 wattia) läpi kulkee max 600W, saati sitten miten 32V sulake voi ylipäänsä olla verkkovirralla toimivan laitteen verkkovirran sisäänotossa.
Ja pysyä ehjänä.

Samaiset sulakkeet (2kpl) löytyvät pääteasteesta, jotka olivat palaneita. Ennenkuin vaihdan niitä, haluaisin tietää, onko kyseessä vanha sulake, ja eriskummallinen merkintätapa, vai mitä hä?

Toinen kysymys: Mistä ihmeestä saisin kopion AMP BH420 -bassonupin kytkiksestä? Firma AMP (Amplified Musical Products) perustettiin 1982 Russ Allee:n ja Roger Smith:in toimesta, ja firma lopetti toimintansa 1989. Vahvistin on Russ Allee:n ja Steve Rabe:n suunnittelema. (Myöh. SWR:llä suunnittelijana.)

-Aki.
asaksala
25.04.2003 09:51:19
ekana tulisi mieleen että vahvistimeen on vaihdettu sulakkeita periaatteella "vähän sinnepäin".

tässä vaiheessa kannattanee tarkistaa koneen toiminta oikeilla sulakkeilla.
"one of gods own prototypes. a high power mutant of some kind, never even considered for mass production. too weird to live, too rare to die"
Pahisguy
25.04.2003 15:54:28
Aika hämärä tuo 32v merkintä sulakkeesa, eihän ehjän sulakkeen yli vaikuta periaatteesa minkäänlaista jännitettä.
"Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka." Zuge 15 v. Pointsi-lehdessä 1972
asaksala
25.04.2003 19:56:34
Aika hämärä tuo 32v merkintä sulakkeesa, eihän ehjän sulakkeen yli vaikuta periaatteesa minkäänlaista jännitettä.

kyllähän niissä aina joku jännitekesto ilmotetaan.
"one of gods own prototypes. a high power mutant of some kind, never even considered for mass production. too weird to live, too rare to die"
moccamaster
05.05.2003 19:09:00
Virtapiuhan vieressä pitäisi olla 220V versiossa 5A hidas sulake ja päätetrankkuja suojaa 8A hitaat. Todennäköisesti ainakin jokin 4:stä päätekivestä on kärvähtänyt (ne mustat mötikät messinkiplootuun pultattuna)

Mulla on omistajan käsikirja tallella (kopiokoneella tuotettu kasa paperiarkkeja niitattuna yhteen), jossa skema on.
Jaz
07.05.2003 07:54:41

Virtapiuhan vieressä pitäisi olla 220V versiossa 5A hidas sulake ja päätetrankkuja suojaa 8A hitaat. Todennäköisesti ainakin jokin 4:stä päätekivestä on kärvähtänyt (ne mustat mötikät messinkiplootuun pultattuna)

Mulla on omistajan käsikirja tallella (kopiokoneella tuotettu kasa paperiarkkeja niitattuna yhteen), jossa skema on.

Viilataan nyt ensin vähän pilkkua, eli 230 Volttia tietysti tarkoitit, vai mitä?-)

Niin, eiköhän vahvistimenkin sulakemitoituksissa pitäisi suunnittelijan ottaa huomioon selektiivistyys. Kuulostaa hullulta, että syötössä olisi 5 A ja päätetrankuilla 8A sulakkeet, mieluumminkin toisin päin.

Ja sitten alkuperäiseen kysymykseen: Tuli mieleeni, että tuskinpa tuo 32V -merkinnällä on mitään tekemistä sulakkeen jännitekestoisuuden kanssa. Mielestäni se on vain tyyppimerkinä ja itse jännitekestoisuus pitäisi löytyä kyseisen komponentin speksistä jos jostain sellaisen sattuu löytämään. Kokeilin guuglettaa, mutta tuolla typpimerkinnällä ei löytynyt yhtään hakutulosta.
magic
07.05.2003 08:36:06

Kuulostaa hullulta, että syötössä olisi 5 A ja päätetrankuilla 8A sulakkeet, mieluumminkin toisin päin.

Kyllähän se näin on että päätekiviä varten on "isommat" sulakkeet, nimittäin jännite on siinä kohtaa piirikaaviota alempi kuin syötössä, joten samaa tehoa varten tarvitaan enemmän virtaa !
asaksala
07.05.2003 20:49:57

Viilataan nyt ensin vähän pilkkua, eli 230 Volttia tietysti tarkoitit, vai mitä?-)

Niin, eiköhän vahvistimenkin sulakemitoituksissa pitäisi suunnittelijan ottaa huomioon selektiivistyys. Kuulostaa hullulta, että syötössä olisi 5 A ja päätetrankuilla 8A sulakkeet, mieluumminkin toisin päin.

Ja sitten alkuperäiseen kysymykseen: Tuli mieleeni, että tuskinpa tuo 32V -merkinnällä on mitään tekemistä sulakkeen jännitekestoisuuden kanssa. Mielestäni se on vain tyyppimerkinä ja itse jännitekestoisuus pitäisi löytyä kyseisen komponentin speksistä jos jostain sellaisen sattuu löytämään. Kokeilin guuglettaa, mutta tuolla typpimerkinnällä ei löytynyt yhtään hakutulosta.

minä tarkastin vanhoista oppikirjoista:) ...sulakkeissa jännitearvo kertoo että rikkoutuneessa sulakkeessa ei tapahdu läpilyöntiä ko. jännitteellä.
moccamaster
11.05.2003 14:07:15
Sain juuri postitse ostamani AMP-merkkisen erinomaisen bassonupin. Ostin sen rikkinäisenä, joten paljon odotettu korjauspuuha on nyt alkamaisillaan.

Oletko saanut vahvistinta henkiin?
Aki
01.08.2003 16:04:05

Noniin, homma on edennyt, kaikki päätefetit (ja vähän muitakin) vaihdettu, mutta vielä kertoi tuttu vahvistininsinööri laitteen olevan toiminnaltaan epävakaa. Kytkikset löytyi sähköpostipommittamalla maailmaninsinöörejä, jotka oli aikoinaan uutisryhmiin asiasta postailleet.

Vahvistin ei siis vielä täysin toimi, mutta sen kimpussa on ammattimies, joten jälkeä pitäisi lähiaikoina syntyä.

Mocca, oisko mahdollisuutta päästä lukemaan sitä manuaalia? Kytkis tosiaan jo löytyy, mutta noin muutenkin olisi vallan mielenkiintoista ainakin lukaista läpi.

-Aki.
Ostakaa mun Boss TW-1! :o)
moccamaster
02.08.2003 11:27:43
Mocca, oisko mahdollisuutta päästä lukemaan sitä manuaalia? Kytkis tosiaan jo löytyy, mutta noin muutenkin olisi vallan mielenkiintoista ainakin lukaista läpi.

Eipä siinä manuaalissa mitään ihmeellistä ole, mutta voisin skannata sen ja laittaa sulle sähköpostin liitteenä pdf-muodossa
HarrieR
11.11.2003 09:50:30
Eipä siinä manuaalissa mitään ihmeellistä ole, mutta voisin skannata sen ja laittaa sulle sähköpostin liitteenä pdf-muodossa

Olisikos mahdollista saada tännekin päin sitä manuaalia ja kytkistä? Oma BH-420 tuntuu wörkkivän vielä ihan mainiosti mutta hyvähän nuo olisi olla takataskussa.

Harri
HarrieR
18.11.2003 14:31:57
Olisikos mahdollista saada tännekin päin sitä manuaalia ja kytkistä? Oma BH-420 tuntuu wörkkivän vielä ihan mainiosti mutta hyvähän nuo olisi olla takataskussa.

Harri

Kiitokset jeesanneille (Aki ja Jarmo)! Kytkikset on, samoin manuska.

H
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)