Aihe: Soitinrakennuskurssiin mielenkiintoa ?!
1
Tinnittus
18.09.2017 21:38:19 (muokattu 18.09.2017 21:46:08)
En teidä mitäm porukat tekevät DIY kitaransa näin harrastelija pohjalta, mutta nyt

Mulla voisi olla mahdollisuss hankkia puusepänpaja + teorialuokkakin. Tosin vuokra on hieman epäselvä, jos oikein onnistaa, niin "ilmaiseksi" ja jos taas "huonosti" käy, niin huokealla. Kursssin vetäjälle varmaan kanssa pitäisi maksaa "palkkaa" ??
vai menäistkö "sotaveljien talkilla".
Eli hintaa tulee kertymään jo tässä vaiheessa, mutta kolehdillahan siitä selviää?

Olisiko kenties jollakin asiansa osaavalla soitinrakentajalla aikaa ja intoa pitä jotain pajatyyppistä ja hyvä henkistä kurssia esim. kaulan teossa ja pikkusen sen sielun elämästäkin teoriassa.
Tai miksi koko kitara?

Paikasta löytyy vannesahaa. tasohöylää hiomakoneita monen moista, käsijyrsimiä ja joku konejyrsin.

Uskoisin, että paikan työvälineitä saa käyttää, mutta luonnollisesti kaikki rikkoutuva maksetaan jne jne.

Paikkana Järvenpää.

CNC konekin löytyy, mutta tuskin saadaan käytttää, jos ei todeistettavasti "koneenkäyttäjä" ole pro tasoa tai muuten todista osaavansa asiansa.(se on vähän liian kallis kalu leikkeiin :D)
Itselläni löytyy jotain piirustuksia koneeseen, mutta siihen lopppuu minun taitoni.

Aikatauluista sen verran, että uskoisin viikonloppujen olevan täsyin meidän ja jos joku haluaa tehdä pitkää päivää.."valvoja" talon puolesta , eli minä toimisin piiskurina.

Itseäni kiinnostaisi kovasti oppia tekemään Straton ja Telen kaulan käsi pelin eli sillain "todellisella "hand made" stylellä.

Ja jos asialle annetan vihreää valoa, voisi jopa maalaamokin saada meidän käyttöön aika ajoin.

Tämä on vasta tänän tullut mieleen ja mitään ei ole vielä kyselty tai tiedysteltu.

Mikäli joudumme maksamaan vuokraa, jaetaan se kaikkien ilmoittautuneitten kesken ja ilman palautusoikeuttua.

Miten on?
Ideoita saa alkaa kehittelemään jos kiinnostusta löytyy?

Ekana tulee mieleleen, että kaikki jigit sun muut ohjurit on rakennettava itse.
Kyseessä on "huonekalu" paja.

Tämä oli tällänen parin kaljan pikainen aloitus, joten varmaan kehitettävää olisi :o
basisti1971
19.09.2017 08:54:41 (muokattu 20.09.2017 08:16:05)
Moi.

Hieno idea.

Mulla tulee jigien sijaan ensimmäisenä mieleen vakuutukset.
Nuo pirulaiset kun pääsääntöisesti tuonkaltaiset ideat usein torppaavat.

Jos/kun tilat ovat opetustoimen tai yrityksen hallinnoimia, perusvakuutukset eivät ulkopuolisten itselleen tai irtaimelle aiheuttamia vahinkoja korvausvelvollisuutta siirtämättä korvaa.

Yksityisen omistamat tilat ovatkin sitten useampaa kertaluokkaa syvempi suo vakuutus- ja määräysteknisesti, ja käytännössä eivät ole järkevä vaihtoehto.
Osuuskuntien -joilla hommaa joskus aikoinaan pyrittiin helpottamaan- pystyyn pistämisintokin taitaa jo olla laantunut.

Teroituskustannusten jako on myös yksi osa-alue joka etenkin kämmin käydessä saattaa olla vaikea jakaa kaikkien mielestä tasapuolisesti, mutta toki helpompia jos ei kämmäillä.

Kaikkihan lähtee kuitenkin aina osallistujien maksuvalmiudesta, mun mielestä tuo reilun vuodentakainen Korpi Instruments:in intensiivikurssi (valmis instrumentti) voisi toimia hyvänä pohjana.
Tuossa kun on kansalaisopistopohjaisena ja ennaltamääritellyllä osallistujamäärällä ja -kestolla otettu kaikki tarpeelliset osa-alueet huomioon.

EDIT: elikä tuo:
https://muusikoiden.net/keskustelu/ … ts.php?c=31&t=231571&co=300
Linkki on jo valitettavasti vanhentunut.

Ammattihenkilölle olisi ainakin mun mielestä myös enemmän kuin kohtuullista maksaa reilu korvaus ammattitaitonsa ja -tietojensa jakamisesta, etenkin jos opettaminen ei ole tuttua puuhaa.
Vaikka ihmiset ovat auliita tietämättömyyttään sanailemaan osaamisesta, tekemisestä ja opettamisesta ainakin omasta mielestään sukkelasti, totuus on että opettaminen niin että opetettava myös oikeasti oppisi jotain on useampaa kertaluokkaa hankalampaa kuin pelkkä itsekseen tekeminen.

Toivottavasti saatte puitteet kuntoon, hyvän porukan kasaan ja puuhan pyörimään.

T:Samuli
Azolith
19.09.2017 20:30:06
Kokeilemaanhan pointi tuossa innostuksessa vissiin on.
Kitaraa kasaan ja viis jostain helvetin vakuutuksista.
Ai mahdollisesti korvaavat jos jotain sattuu ehkä?
Ai kun saisi samanlaisen diilin, pakolliset rahaa tuovat maksut ja erittäin harvoin menoja..

Jos ei kitaran tekijä osaa olla sen verran varovainen kolvinsa kanssa että talo palaa, niin väärä laji paitsi vakuustusyhtiöiden kannalta. Toki ymmärsin että lainakaluista oli kyse.
Muutenkin kitaroita yllättävän vähän tajutaan, lytätään jotain näilläkin palstoilla milloin mitäkin ja usein kaikkea muuta kuin osuvaa. Soitinrakennuspuolella hieman fiksumpaa onneksi on kommentoinnit.
Hieno laji ja mukaan sekaan, kyllä soitinta maailmaan mahtuu..
.
kojones
19.09.2017 21:03:56
Vakuutus on ihan kiva siinä vaiheessa kun sirkkeli tai jyrsin vie sormet.
Rallattelija
19.09.2017 23:04:52
basisti1971: Moi.

Hieno idea.

Mulla tulee jigien sijaan ensimmäisenä mieleen vakuutukset.
Nuo pirulaiset kun pääsääntöisesti tuonkaltaiset ideat usein torppaavat.

Jos/kun tilat ovat opetustoimen tai yrityksen hallinnoimia, perusvakuutukset eivät ulkopuolisten itselleen tai irtaimelle aiheuttamia vahinkoja korvausvelvollisuutta siirtämättä korvaa.

Miten olisi kimppaan otettu vastuuvakuutus? Ja muutenkin ennen hommiin lähtöä se oma tapaturmavakuutus kuntoon jos sitä ei ole.
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
Jeszse
20.09.2017 06:43:32
Azolith: Kokeilemaanhan pointi tuossa innostuksessa vissiin on.
Kitaraa kasaan ja viis jostain helvetin vakuutuksista.
Ai mahdollisesti korvaavat jos jotain sattuu ehkä

Et taida välittää sormistas juurikaan.
Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko
basisti1971
20.09.2017 08:06:41
Moi.

Rallattelija: Miten olisi kimppaan otettu vastuuvakuutus? Ja muutenkin ennen hommiin lähtöä se oma tapaturmavakuutus kuntoon jos sitä ei ole.

Siitä on aikaa kun noiden kanssa aktiivisemmin pelasin, mutta nuo olivat jo tuolloin se vähimmäispanostus asiaan.

Ja koska vakuutusehdoilla ei ole tapana lieventyä, varmasti ehdottomia edelleen.

Tilojen omistajan/hallinnoijan vakuutusyhtiön kanssa kannattaa olla etukäteen yhteydessä, tai jos mahdollista (yleensä tietenkään ei), lukee ajatuksella läpi vakuutusehdot.
Noista kun löytyy yleensä ikäviä klausuuleja jotka torppaavat kaiken ensisijaisen yritys-/opetustoiminnan ulkopuolisen toiminnan vakuutuksen voimassaoloalueella korvauskäytännön ulkopuolelle.

Tuosta syystä kansalaisopisto on likipitäen ainoita instansseja joka voi hyväksikäyttää vaikkapa ääripienellä käyttöasteella olevia oppilaitosten teknisten töiden tiloja, vaikka hinkua ja tunkua olisi jos jonkinmoisten yhteishyödyllistenkin organisaatioiden toimesta.

Samasta syystä maailmalla melko yleiset korvauksesta kaikille avoimet tee-se-itse-pajat ovat em. osuuskuntatoiminnan ja RY-toiminnan ulkopuolella meillä ääriharvinaisia.

Sääli sinänsä, mutta minkäs teet kun käsillä tekemisen arvostuksen hurjasta noususuhdanteesta -kiitos internetin- huolimatta urheilu on ainoa hyväksyttävä harrastealue ikäryhmästä riippumatta, ja joka näinollen on ainoa jota julkisesti ja yksityisesti tuetaan.

Yksityisten ottamien vastuuvakuutusten usein naurettavan matalat korvauskatotkin on syytä selvittää ettei tule ikävää ylläriä jos jotain sattuu.

Jos/kun pitäydytään mekaanisessa puuntyöstössä, riskit muuhun kuin itsensä ja toveriensa telomiseen ovat pieniä, mutta etenkin pintakäsittelyiden mukaantullessa riskit kiinteistölle ja irtaimistolle kasvavat räjähdysmäisesti.
Ei ole yksi eikä kaksi torppaa jotka ovat palaneet maantasalle ammattimaalarinkin aivopierun tai huolimattomuuden vuoksi kun pellava tms. öljyrätti onkin päätynyt sekajätteen joukkoon.

Vaikka satavarmasti kalkkikseksi ja nillittäväksi pahanilmanlinnuksi leimautumiseni tämänkin kirjoituksen ansiosta ainoastaan syveneen entisestään, en missään nimessä ole ajatusta vastaan.
Päinvastoin.

Idea on huippuhyvä, mutta ei missään nimessä uusi, ja siihen että moisia mahdollisuuksia on tarjolla äärimmäisen vähän, on yksinkertaiset juridiset ja taloudelliset syyt.
Eivätkä syyt ole missään nimessä "opettajien" tai tilojen haltijoiden ahneudessa tai saamattomuudessa vaikka noin aika yleisesti on jo vuosikymmeniä ajateltu.

Azolith
21.09.2017 18:24:52
Hah, olen pitänyt ilmeisen hyvää huolta sormistani kun ovat edelleen kaikki ehjiä.
45v taidevalua, veneenveistoa, erilaisia rakennushommia, soitinrakennusta jne ja jatkuu päivittäin.
Vakuutusyhtiöitä en ole kaivannut jakamaan pieniä tulojani.
.
Jeszse
21.09.2017 18:28:28
Azolith: Hah, olen pitänyt ilmeisen hyvää huolta sormistani kun ovat edelleen kaikki ehjiä.
45v taidevalua, veneenveistoa, erilaisia rakennushommia, soitinrakennusta jne ja jatkuu päivittäin.
Vakuutusyhtiöitä en ole kaivannut jakamaan pieniä tulojani.

Kyllä se sitten riepoo ku tulee ensimmäinen "no vittu näin minä olen viimeiset 45 vuotta tehny ilman vahinkoja" -keissi
Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko
Azolith
24.09.2017 19:47:32 (muokattu 24.09.2017 20:03:28)
Ei riepo vaikka vahinko osuisi..
Maksan itse kulut jos jotain sattuu johon ei perusterveydenhuolto kykene.
Jos olisin maksanut täydet vahinkovakuutukset, olisi summat varmaan jossain 20-30.000e.
Enemmän kuin maksoin talostani..
Vähille valuutoille on löytynyt hieman muuta käyttöä kuin lahjoitus miljardiyrityksille.
Mutta nämä asiat ovat tietysti myös filosofisia ja omani ollut että vastaan itse teoistani.
Vetänyt kyllä pari työturvallisuuskurssiakin aikanaan veneen veiston opettajana.
Koulun puolelta oli varmaan meidät kattava jotkut huimat summat kustantavat vakuutukset, mutta henkilökohtaisia mulla ei sellaisia ole eikä tule.

Ketään en tietenkään kannusta olla ottamasta vakuutuksia jos kokee jotenkin turvallisemmaksi niin.
Ihan vain henkilökohtainen mielipiteeni maailmanmenosta ja valuutoiden kertymästä tietyille tahoille.
.
Tinnittus
27.09.2017 15:06:29 (muokattu 27.09.2017 15:07:17)
Nyt on asiaa kyselty ihan viralliselta taholta ja torpattiin heti, mikä ei kyllä tullut yllärinä.
Ei onnistu edes pelkän tilan vuokraaminen yksityishenkilönä ja sitä tuttua kuivaa kivikautista kaavaa.

Lähti RATM killing in the name biisi soimaan päässä.
basisti1971
28.09.2017 08:08:05
Moi.

Tinnittus: Nyt on asiaa kyselty ihan viralliselta taholta ja torpattiin heti, mikä ei kyllä tullut yllärinä.

Harmi ettei onnistunut, mutta toki samaa mieltä: ei kovin suuri yllätys.

Byrokratia kun ruukaa tuonkaltaisista sivutoiminnoista tekemään joko liian arvokkaita tai hankalia, eli ei olisi kummallekaan osapuolelle enää järkevää.

Jos joku alan ammattilainen jo kerkesi ilmoittautumaan vetäjäksi, ja kenties osallistumisintoakin olisi ollut, tuo aiemmin mainitsemani Korpi Instrumentsin kansalaisopistoreitti voisi olla tutkimisen arvoinen juttu.

Tinnittus
28.09.2017 09:14:22
basisti1971: Moi.

Byrokratia kun ruukaa tuonkaltaisista sivutoiminnoista tekemään joko liian arvokkaita tai hankalia, eli ei olisi kummallekaan osapuolelle enää järkevää.

Ei se ihan tuntunut olevan siitä kiinni, koska melko kivuttomasti ainoana reittinä tarjottiin heti virallisisen kurssin pystyyn pukaamista eli raha raha.
basisti1971
28.09.2017 09:56:28
Moi.

Tinnittus: Ei se ihan tuntunut olevan siitä kiinni, koska melko kivuttomasti ainoana reittinä tarjottiin heti virallisisen kurssin pystyyn pukaamista eli raha raha.

Tuo ei ainakaan mun näkövinkkelistä ole ajatuksen torppaamista, kokolailla päinvastoin.

Vaikkei siltä ehkä tunnukkaan, omaan kokemukseen ja taustatutkimukseen nojaten varsin poikkeuksellista että suostutaan edes asiaa ajattelemaan, enkä usko että motivaationa on raha, muuten kuin toki kustannusten peittämiseksi.

Kertoo myötämielisyyden liäksi varsinkin sen että tilat ovat nykymääräysten mukaisessa kunnossa, seikka joka sulkee ihan jokaikisen kotipajan heti lähdössä pois laskuista.

Kustannuksiahan tuollaisesta toiminnasta tietenkin muodostuu, näennäisesti ehkä huomattaviakin.
Mutta kaipa jokaisella joka haluaa kitaranvärkkäämistä ohjatusti harrastaa on valmius ja motivaatio myös mahdollisuudesta maksaa?

Maksaahan kaikki muutkin harrasteet ja kurssit, ja aniharva ainakaan mun tuntemista ihmisistä suostuu pyyteettä ja korvauksetta tekemään töitä, opettamaan tai tilojansa käyttöön luovuttamaan.

Koska puuhalle ollaan noinkin myötämielisiä, ainakin itse yrittäisin ajaa asiaa eteenpäin.
Tilausta moisille kursseille on satavarmasti, vaikkei luonnollisestikaan bisnekseksi asti.
Ainakaan vielä ;).

Azolith
28.09.2017 13:21:36
Mites kansanopistot?
Täälläpäin ainakin on ollut monena vuonna jonkunlaista kitaranrakennus kurssia.
Viimeistä listaa en ole kyllä nähnyt..
.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)