Aihe: Pientä säätöä Pro-Ject Debut Carbon vinskasoittimen kanssa
1
rutinoff
07.09.2017 11:33:17
Moikka, minulla on siis ollut Pro-Jectin soittimen kanssa sellainen ongelma, että kun äänivarren nostaa levyn päälle, varsi liukuu saman tien ulospäin levylautasesta, takaisin äänivarren tukea vasten. Olen mielestäni laittanut äänivarren vastapainon oikein kellumaan ja sitten laittanut antiskaten roikkumaan toiseen uraan (1,5-1,9g).

Liukuminen loppuu, kun vastapainoa laittaa enemmän kuin ehkä pitäisi. Nyt kuitenkin hieman kuumottaa, että liian raskas neulapaino rikkoo levyt. Lisäksi olen kuulevinani pientä rätinää nyt kun levyjä pyörittelen.

Osaisiko joku tietäjä kertoa mistä mahdollisesti voisi olla kyse? Voiko antiskate-paino olla väärässä pykälässä (asetettu manuaalin mukaan) vai onko äänivarsi mahdollisesti liian kevyt?
Tympee Huttunen
07.09.2017 14:33:04 (muokattu 07.09.2017 14:35:56)
Voitko ottaa kuvan äänivarresta? Tossahan on kolme pykälää sille siimalle? Miten olet neulapainon säätänyt?

Yksi mahdollisuus on myös, että se äänivarran kiinnitysruuvi on liian tiukalla = äänivarsi ei liiku "kiikkumaisesti" tarpeeksi kevyesti.
ituvirtanen
07.09.2017 23:33:16 (muokattu 07.09.2017 23:40:15)

Aivan liian kevyeltä vaikuttaa. Liian kevyt, urassa heittelehtivä neula tekee helposti pahempaa jälkeä kuin hiukan liian painava neula. Ihan pienellä ylipainolla ei vielä lastu irtoa.

Jos puntin nollakohta on mitä sattuu, asteikolla ei tee mitään. Kannattaa aloittaa äänivarren + rasian tasapainottamisesta. Kun puntilla saa varren vaakaan kellumaan, asteikon nollaus. Sitten puntilla vaikka 1.75 g. Antiskating 2. Onko nyt liki toimiva?
rutinoff
08.09.2017 00:09:21
ituvirtanen: Aivan liian kevyeltä vaikuttaa. Liian kevyt, urassa heittelehtivä neula tekee helposti pahempaa jälkeä kuin hiukan liian painava neula. Ihan pienellä ylipainolla ei vielä lastu irtoa.

Jos puntin nollakohta on mitä sattuu, asteikolla ei tee mitään. Kannattaa aloittaa äänivarren + rasian tasapainottamisesta. Kun puntilla saa varren vaakaan kellumaan, asteikon nollaus. Sitten puntilla vaikka 1.75 g. Antiskating 2. Onko nyt liki toimiva?

Jepulis, nollasin huolellisesti ja säädin niin tarkasti kuin vain ilman silmällä kykenee. Hyvin pelittää nyt eli pikkusäädöstä oli vain kyse, turhaan hermoilin. Kiitos!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)