Kyselisin kokeneemmilta neuvoa, että mikähän tässä vahvistimessa voisi olla vikana. Kyseessä on siis Laney LC15 putkikombo 90-luvulta, etuasteessa 3x 12AX7 ja päätteessä 2xEL84, class AB siis. Ongelmana on että vahvistimesta kyllä lähtee ääntä, mutta todella hiljaisella ja särkee niin p*leesti ja master volan kääntäminen ohi vahvistimen "syttymispisteen" ei lisää äänenvoimakkuutta ollenkaan, mutta lisää lähes futsimaisen pörinäsärön määrää. Vika oli tullut vahvistimen seisoessa kaapissa, edellisen kerran kun olin sillä soittanut ei mitään ongelmia, kuukausien päästä kaivoin Laneyn kaapista ulos ja enää se ei pelittänytkään. Putket vaihdoin heti ensimmäiseksi ja puhdistelin putkenkannat contact cleanerillä mutta ei mitään vaikutusta. Biasia kokeilin säädellä kans, mutta sekään ei tuntunut vaikuttavan yhtään mitään. Silmämääräisellä tarkastelulla kaikki komponentit näyttää ehjiltä ja jotain olen mittonutkin, mitään vikaa en ole vielä löytänyt. Seuraavaksi kai sitten mittauksia virrat päällä, tuo laite on vaan kasattu harvinaisen ärsyttävästi ja lisäksi piirilevyllä on myös pintajuotoskomponentteja joten kytkennän seuraaminen on melko hankalaa. Sähkö/elektroniikkahommista löytyy kokemusta ja koulunkin oon joskus käyny, mutta siitä on jo 10 vuotta aikaa ja vähän on opit ruosteessa kun harrastuneisuutta ei ole, mitä nyt pakollisia korjauksia tehnyt kun joku on levinnyt :) Putkivahvistimet tosin on aika vieraita vehkeitä mulle. Mitään ajatuksia mikä tässä porsii ja mistä vianetsintä kannattais aloittaa? |