Aihe: Mikkien kytkemisestä..
1
jm99
28.08.2009 15:21:46
Elikkä mul ois tällane kysymys:

Jos ostan esim. stratoprojektiin jotkut halpiskitaran mikit (squier, Ibanezin halvat jne.),
niin miten ne osaa kytkeä kiinni ilman kytkentäkaaviota?
Tiedän että Duncanin ja muiden kalliimpien mikkien kytkentäkaavioita löytyy, mutta onko näille halpismikeille jotain omaa kytkentäänsä? Esim. perushumpparit näin ja -sinkut näin.
Kiitos jo etukäteen, toivottavasti ymmärsitte mitä ajan takaa..
reverend
28.08.2009 16:22:05
jm99: Elikkä mul ois tällane kysymys:

Jos ostan esim. stratoprojektiin jotkut halpiskitaran mikit (squier, Ibanezin halvat jne.),
Tiedän että Duncanin ja muiden kalliimpien mikkien kytkentäkaavioita löytyy, mutta onko näille halpismikeille jotain omaa kytkentäänsä? Esim. perushumpparit näin ja -sinkut näin.

Samoilla kaavioilla ne halpismikitkin laitetaan kitaraan. Korkeintaan voi olla vähän erivärisiä johtoja kuin esim. Duncanin kaaviossa. Ja esim. Squierin mikkeihin löytyy kaaviot niiden omilta nettisivuilta (http://www.squierguitars.com/support.php ).
wiili
28.08.2009 21:12:03
Hiukan asiaa sivuten. (En viitsi avata uutta ketjua.) Irroitin omasta Squierin Deluxe stratosta mikkipleksin irti katsellakseni hiukan. Olen jonkin aikaa kummastellu kitaran saundia, jossa mm. tallamikki oli kolmesta mikistä kaikkein vaimein.

Onko jollakulla tietoa ko. kitaran mikeistä. Kuuluuko mikitys olla kuvankaltainen. Tallassa center, keskellä bridge ja kaulalla center?

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2216612.jpg

Minkälaista saundia voi odottaa, jos single coil size humbucker mikin puolittaa?
rainmaker
28.08.2009 23:21:34

Aika usein noista halpismikeistä tulee vain kaksi johtoa, joista musta juotetaan maahan ja se toinen (useimmiten punainen tai valkoinen) juotetaan mikkikytkimeen oikealle paikalleen.
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
FFiction
29.08.2009 00:33:36
Wiili: kyllä hiukan kummalta näyttää tuo "konehuone". En ole Squiereiden sielunelämään perehtynyt, mutta luulis että yks noista mikeistä olis merkitty "neck". Eikä ton tallamikin (bridge) kuuluis varmaan olla keskellä... Maanantaikappale?
wiili
31.08.2009 14:08:23
Surffailun tuloksena näyttäs olevan myös toisillakin omistajilla samantyyppinen mikitys Squierissa kuin minulla, joten kai sen kuuluu olla moinen. Ihmettelyn aihe myös ulkomaisilla foorumeilla.

Muuten oma Squierini on mielestä hyvin tehty ja viimeistelty, joten muulta osin ei kyse ole maanantaikappaleesta.
Nick Curry
02.09.2009 00:28:30

Halpismikeissä on yleensä samat piuhat kuin kalliissa. Piuhojen värit saattavat vaihdella, mutta yleensä jonkin sortin ohjeet on saatavilla. Ainakin SP-elektroniikka neuvoi auliisti myymiensä humpparien (oli muuten hyvät vaikka olivat halvat) asennuksessa. Yleensä paksuin, musta tai paljas piuha on aina maa. Jos piuhoja on humpparissa vain kaksi, se toinen on kuuma. Jos niitä johtoja on neljä, ne yhteenjuotetut ovat kelojen välinen yhdyspiuha. Sen kun juotat push-pull-potikkaan, saat humbuckerin puolitetuksi. Itse olen löytänyt melko lailla kaikki tarvitsemani kytkentäkaaviot sivustolta www.guitarelectronics.com . Kaaviot ovat selkeitä ja helppolukuisia, niin että jopa minun kaltaiseni tollo ymmärtää ne vaivatta. Esimerkiksi pariin omaan keppiin olen tehnyt push-pull potikalla humbuckereiden puolitukset ja kaikki toimii nätisti.

Englantilainen verkkokauppa Axesrus osoitteessa www.axesrus.com myy kaikenlaisia stratomikkisarjoja Fenderin alkuperäisistä erilaisiin halpissarjoihin ja useimmat ovat aika edullisia. Kaupan sivuilla on on mikkien yhteydessä myös aika paljon kytkentäohjeita niille. Myös standardin straton johdotuksen ohjeet olen löytänyt sieltä, Artecin 15-sivuisesta PDF-muotoisesta kyntkentäohjevihosta, joka löytyy humbucker-sivulta "wiring diagrams"-napin alta.

Toivottavasti neuvoista on jotain apua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)