Aihe: Satulakompensaatio
1
jenrg
18.07.2009 14:12:56
Mietin tuossa seuraavaan kitaraprojektiin sopivaa satulaa. Ekana vaihtoehtona oli graphtech, sitten siirryttiin kompensoituihin versioihin ja luin sivukaupalla juttuja earvanoista ja buzzfeiteneistä jne kunnes tuli vastaan tämmöinen sivu: http://www.mimf.com/nutcomp/

Voisiko tuota hyödyntää niin päin että hankkisi tuollaisen perus graphtechin, ottaisi otelaudasta tuollaisen ~1mm siivun (ts. siirtäisi satulaa senverran tallaan päin) ja sitten viilailisi nauhaurien etureunaa taaksepäin senverran että intonaatio osuu kohdalleen? Tuossa tekstissähän lähdetään siitä että valmiiseen "oikealla" etäisyydellä olevaan satulaan liimaillaan lisäpaloja kielen pituuden lyhentämiseksi.
s151669
18.07.2009 14:42:29

Tee itse earvana siis...

Kyllä voi. Jos katselet valmiinkin earvanan asennusohjeita, niin niitä löytyy sellaista mallia joka on linkittämälläsi sivulla, sekä sellaista mallia, jossa lyhennetään otelautaa ja itse satulassa on väistöt tiettyjen kielien kohdalla.
Jyrki
jenrg
19.07.2009 12:27:55
s151669: Tee itse earvana siis...

Kyllä voi. Jos katselet valmiinkin earvanan asennusohjeita, niin niitä löytyy sellaista mallia joka on linkittämälläsi sivulla, sekä sellaista mallia, jossa lyhennetään otelautaa ja itse satulassa on väistöt tiettyjen kielien kohdalla.

Joo, niinpä näyttää. Aloin tuossa vaan miettimään että maksaako vaivan sittenkään. Omaan käyttöön tuota teen kuitenkin ja edellisestä tuli omasta mielestä riittävän hyvä (ts. parempi kuin tehdastekoinen josta sen kopioin, ja siinä on lukkosatula lasketulla paikalla mitenkään siirtämättä/kompensoimatta) ja avoimetkin soinnut kuulostaa omasta mielestä vireisiltä. En ehkä ole niin kultakorvainen (tai sitten en vaan tiedä paremmasta kun en ole millään kompensoidulla soitellut) että tuolla olisi ihan oikeasti minulle merkitystä.

No, tarkoitus ei ole aloittaa 20 sivun sotaa aiheesta niinkuin täällä on joskus takavuosina käyty =) Voi olla että hankin vaan graphtechin satulapalan ja teen ihan normisatulan tuohon. Voihan sitä sitten vaihtaa tai asentaa sellaisen eNut kompensaatiopalikan tai Earvanan tai mikä se suurin ja kaunein sitten sillähetkellä onkaan. Tästä tuli nyt vähän ääneen ajattelua mutta enpä jätä postaamattakaan kun kerran tuli kirjoitettua.
jenrg
22.07.2009 12:14:47
Yksi juttu tästä tuli vielä mieleen. Jos nyt kuitenkin päättäisin tehdä kompensoidun satulan tuolla metodilla niin kuinka paljon sitä satulaa pitäisi siirtää kohti tallaa? Siis että päästään siihen että jokaisen kielen kohdalta viilataan materiaalia pois sen sijaan että sitä pitäisi lisätä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)