Aihe: Elementtien valinnasta
1
Tuomoo
21.04.2009 19:19:44
Olen tässä jonkin aikaa etsiskellyt itselleni uutta kitaravahvistinta, ja olen melko varmasti löytänyt mieleiseni. Koska olen köyhä opiskelija ja nihkeä ihminen, budjettini on kohtuullisen alhainen, mutta mieleinen löytyi. Vahvistin tulee kotikäyttöön, ja todennäköisesti tulee olemaan Blackstarin HT-5 nuppi.
http://www.thomann.de/fi/blackstar_ … id=f0d8faba0bb3e907f506ee59f472ddd4

Sitten aloin tuumimaan millaista kaappia nuppi kaipaisi rinnalleen. Olen pyöritellyt asiaa mielessäni, ja tullut siihen tulokseen että olen täysin nyyppä näissä asioissa. En tiedä pitäisikö ostaa 2x10 vai 2x12 kaappi, 4x12 on omiin tarpeisiini aivan liian iso mutta veikkaan 1x12 olevan liian pieni. Tuumin sitten sellaista vaihtoehtoa, että jospa tekisin kaapin itse. Olen kohtuullisen näppärä käsistäni ja kotoa löytyy työkaluja kohtuu laaja valikoima, että kaapin rungon tekemisessä ei pitäisi olla suurempia ongelmia. Pullonkaulaksi valikoituu elemetit. Tässäpä siis muutama kysymys.

1. Mitä etuja on 12" elementistä verrattuna 10" elementtiin?

2. Elementiksi eräs vaihtoehto itselläni on perus Celestion V30. Toinen vaihtoehto on Celestionin G12M Greenback. Molemmistahan löytyy tarvittaessa myös 10" versiot. Kumpaa täällä käyttäjät suosittelevat? Musiikki on aivan perus rokkia, metallia tms. raskaampaa tulee soitettua todella todella harvoin. Entä onko muiden valmistajien tuotteista, kuten Eminencestä tai Jensenistä mihinkään verrattuna Celestioniin?

3. Onko järkeä rakentaa kaappi jossa on yksi 10" ja yksi 12" elementti? Onko tästä mitään hyötyä mihinkään? Kaverini väittävät, että 10" vastaa paremmin soitantaan, mutta 12" soi paremmin. Mitä siis jos kaiuttimet yhdistäisi?

4. Voiko 1x10" + 1x12" kaapin rakentaa sillä lailla, että voi soittaa joko molemmilla elementeillä yhtä aikaa, tai sitten vain jommalla kummalla elementillä? Tarkoitan siis, ettei joka kerralla tarvisi repiä kaappia auki ja kolvata piuhoja. Tämä ihan vain kiinnostuksen takia.

5. Jos tarvetta tulee, jaksaako 5 watin pieni putkinuppi varmasti toimia 4x12 kaapin kanssa?

Varmasti liikkeistä löytyy sopivia nuppeja moniin tarkoituksiin, mutta eniten kiinnostaa itse tekeminen, sillä on arvoa omissa silmissä eniten. Todennäköisesti alkuun ainakin ostan kaapin rinnalle. Mutta tietääpähän suunnitella jotakin.
Rajataan ongelma määrittelyn ulkopuolelle ja ongelmaa ei ole olemassa.
kulmahiomakone
21.04.2009 20:12:13 (muokattu 21.04.2009 20:12:40)
Tuomoo: 1. Mitä etuja on 12" elementistä verrattuna 10" elementtiin?

Suurempi kartio liikuttaa samalla iskunpituudella enemmän ilmaa. Se yleensä merkitsee, että matalat taajuudet toistuvat paremmin. Tuo on kaiketi ainut selkeä etu. Haitta on se, että mitä isompi kartio, sitä "epätarkempi" se on. Mikä ei välttämättä ole kitarakäytössä huono asia.

2. Elementiksi eräs vaihtoehto itselläni on perus Celestion V30. Toinen vaihtoehto on Celestionin G12M Greenback. Molemmistahan löytyy tarvittaessa myös 10" versiot. Kumpaa täällä käyttäjät suosittelevat? Musiikki on aivan perus rokkia, metallia tms. raskaampaa tulee soitettua todella todella harvoin. Entä onko muiden valmistajien tuotteista, kuten Eminencestä tai Jensenistä mihinkään verrattuna Celestioniin?

V30 ja g30m ovat todella erilaisia saundiltaan, eikä niiden vertailu ylipäänsä ole mielekästä. Jälkimmäinen on neutraalimpi ja siten ehkä varmempi valinta. V30 taas on graalin malja joka kuulostaa millä tahansa vahvistimella hyvälle tai sitten ei. Itse tykkään Vintagesta, sekä perusversiosta että neodymium-mallista, Greenbackit (ja oikeastaan kaikki muutkin elementit) olen myynyt pois.

Molemmat elementit ovat suhteellisen monikäyttöisiä, joskaan greenback ei välttämättä ole omimmillaan kirkonpolttomusisoinnissa. Kokemusta ei ole, en harrasta, mutta kuulopuheiden pohjalta näin. Eminencellä ja Jensenillä on hyviä elementtejä. Tuo nyt on vähän niin kuin onko Fenderistä mihinkään verrattuna Gibsoniin...

3. Onko järkeä rakentaa kaappi jossa on yksi 10" ja yksi 12" elementti? Onko tästä mitään hyötyä mihinkään? Kaverini väittävät, että 10" vastaa paremmin soitantaan, mutta 12" soi paremmin. Mitä siis jos kaiuttimet yhdistäisi?

Niin voi tehdä. Mielestäni tälläkin palstalla on moni tuollaisen yhdistelmän tehnyt. Itse olen joskus kokeillut, muttei siitä jäänyt mitään erityistä mieleen. Paitsi että sovituksen pitää olla tarkka. Helposti käy niin, että toinen elementti kuuluu ja toinen ei.

4. Voiko 1x10" + 1x12" kaapin rakentaa sillä lailla, että voi soittaa joko molemmilla elementeillä yhtä aikaa, tai sitten vain jommalla kummalla elementillä? Tarkoitan siis, ettei joka kerralla tarvisi repiä kaappia auki ja kolvata piuhoja. Tämä ihan vain kiinnostuksen takia.

Voi.

5. Jos tarvetta tulee, jaksaako 5 watin pieni putkinuppi varmasti toimia 4x12 kaapin kanssa?

Kyllä se toimii. Hyvin tai sitten vähemmän hyvin. Riippuu paljolti elementeistä. Jotkut soivat hyvin pienelläkin teholla ja toiset taas vaativat enemmän, että saundi aukeaa.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)