Aihe: Elementtien valinnasta
1
Tuomoo
21.04.2009 19:19:44
Olen tässä jonkin aikaa etsiskellyt itselleni uutta kitaravahvistinta, ja olen melko varmasti löytänyt mieleiseni. Koska olen köyhä opiskelija ja nihkeä ihminen, budjettini on kohtuullisen alhainen, mutta mieleinen löytyi. Vahvistin tulee kotikäyttöön, ja todennäköisesti tulee olemaan Blackstarin HT-5 nuppi.
http://www.thomann.de/fi/blackstar_ … id=f0d8faba0bb3e907f506ee59f472ddd4

Sitten aloin tuumimaan millaista kaappia nuppi kaipaisi rinnalleen. Olen pyöritellyt asiaa mielessäni, ja tullut siihen tulokseen että olen täysin nyyppä näissä asioissa. En tiedä pitäisikö ostaa 2x10 vai 2x12 kaappi, 4x12 on omiin tarpeisiini aivan liian iso mutta veikkaan 1x12 olevan liian pieni. Tuumin sitten sellaista vaihtoehtoa, että jospa tekisin kaapin itse. Olen kohtuullisen näppärä käsistäni ja kotoa löytyy työkaluja kohtuu laaja valikoima, että kaapin rungon tekemisessä ei pitäisi olla suurempia ongelmia. Pullonkaulaksi valikoituu elemetit. Tässäpä siis muutama kysymys.

1. Mitä etuja on 12" elementistä verrattuna 10" elementtiin?

2. Elementiksi eräs vaihtoehto itselläni on perus Celestion V30. Toinen vaihtoehto on Celestionin G12M Greenback. Molemmistahan löytyy tarvittaessa myös 10" versiot. Kumpaa täällä käyttäjät suosittelevat? Musiikki on aivan perus rokkia, metallia tms. raskaampaa tulee soitettua todella todella harvoin. Entä onko muiden valmistajien tuotteista, kuten Eminencestä tai Jensenistä mihinkään verrattuna Celestioniin?

3. Onko järkeä rakentaa kaappi jossa on yksi 10" ja yksi 12" elementti? Onko tästä mitään hyötyä mihinkään? Kaverini väittävät, että 10" vastaa paremmin soitantaan, mutta 12" soi paremmin. Mitä siis jos kaiuttimet yhdistäisi?