Aihe: Jälleen yksi t-kaupan bassokitti koossa
1
efunkelist
20.01.2009 22:01:30

Minäkin sellaisen. Juuri äsken kokeilin että vahvarille tulee ääntä ja sen verran virittelin mitä nyt vireeseen sai. Tässä huomioni:

-mikkiruuvit puuttui paketista. nyt on mikit teipillä pleksissä kunnes jostain keksin ruuvit siihen
-pleksiruuveja olikin sitten yli kaksinkertainen määrä tarpeeseen nähden
-mukana tulleet kielet kiireesti vaihtoon, ovat kuin ruosteista piikkilankaa
-"rakennusohjeissa" puutteita ja vikaa mutta onneksi tuo onnistuu ilmankin
-jotkut esiporatut ruuvinkolot jne kutakuinkin "sinnepäin"

kasasin tuon nyt suoraan paketista ihan vain todetakseni että osat menee paikoilleen ja että osat löytyy - paitti ne mikkiruuvit - ja että elektroniikka toimii. annan olla tuon tuollaisenaan joitakin päiviä ja katsotaan miten kaula käyttäytyy kielten jännityksessä. siinä samalla mietin mitä kaikkea voisin ja aion tehdä tuolle bassolle.

harkittu on jo seuraavaa:
-no, jos ny jotain pintakäsittelyä
-faraday häkitys
-lapaan ja bodyyn myös vähän talttaa ja jyrsintä jotta saisi siitä omaansa laesen..
-tokai jatsariin vaihtuu mikit ja siitä orkkistallamikki tähän kaveriksi
-elektroniikka kokonaan uusiksi
-bridgeen pari paria reikää ja runkoon jotta kielet asentuu "through-body" alakautta
-nauhojen päitä pitää hioa kosolti
-paksut kielet ja BEAD-viritys
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Kumiankka
22.01.2009 06:49:21
Itsekin tuli joskus hieman yli vuosi sitten tuollainen satsi hommattua. Pitkään makuutin lootaa pystyasennossa (vie vähemmän lattiapinta-alaa) kunnes viime kesänä ryhdistäydyin ja laitoin osat kokoon. Pintakäsittelyssä tavoitteena oli lähes tehdasvalmisteiseen verrattavissa oleva korkealaatuinen lopputulos, mutta spraypullosta liiterin takapihalla vedettyjen ensimmäisten kerrosten valumien kuivattelu viiv'sti projektia. Ajattelin että "ja paskat" ja muutaman viikon kuivattelun jälkeen vähäisesti hioin valumakohdat muun maalipinnan tasalle ja erinäisten kiillotustoimenpiteiden jälkeen katsoin että laatu kelpaa teollisuuuskäyttöön ja jätin loput maalikerrokset ja turhat paksut lakkakerrokset poies jotka vaan häivyttää puun luonnollista saundia. Muutaman metrin etäisyydeltä himmeässä valaistuksessa hjuononäköisen silmään lopputulos on ihan hyvä.

Tuo tallasysteemi aluksi harmitti ja epäilytti kun ei ole kielet läpi rungon systeemi. Jostain telecaster foorumilta tai sitten jostain muualta luin jonkun mielipiteen että tuo tarvikeosissa ja halpiksissa niin hyvin yleinen ratkaisu ei sanottavasti vaikuta saundiin. Koska olen vain sunnuntaibasisti ja usein vain harvoin hyvällä illmalla tällöinkin niin en ole lähtenyt tallaa muuttamaan.

Yksi juttu on minkä ehkä tekisin toisin. Kaulan tukevuus yllätti positiivisesti mutta lavan paksuus oli kyllä ohuemmasta päästä. Olen funtsaillut jos joskus löytäisi vahvaa viilua ja hioisi lavan takapinnasta lakat pois ja laittaisi siihen syyt pitkittäin liimaten viilua, niin olisi vähän tukuisampi. Tiedä sitten vaikuttaisiko ominaissointiin mitään...
efunkelist
22.01.2009 10:08:38

Äsken vähän soittelin tuota kapinetta. Oon vain niin tottunut jatsarin kaulaan että tuo presarileveys tuntuu vastenmieliseltä soittaa. No mutta. Oli tämä nyt niin halpa että pitää siihen rakentelua harjoitella, jos en soittimen valmistuttua pistä sitä myyntiin niin voihan sen ö-bassoksi johonkin osoitteeseen säästää... Tuo kittihän oli satkun. Toinen satku tulee luultavasti satsattua vielä ostamalla uudet mikit, messinkisatula ja kenties uusi tallaratkaisu. Katsotaannny...

Toisaalta jos jotakuta polttelis pk-seudulla just akuutisti tehdä tätä niin yhteyttä pikaviestillä, voisin myydäkin ennenkuin tuolle mitään tekee. Säästyt postikuluilta ja onpahan todettu että paketti on suht toimiva :)

Tää tuli ostettua tarkoituksella rakentaa hevibasso. Oikeastaan enemmän mun juttu vois olla ostaa vaikka käytettynä joku jatsarikaulainen ja modailla siitä. Tai sitten hommata jatsari-rakennussarja.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Kumiankka
22.01.2009 11:50:37
Pitkä on pilalla ja lyhyt on helppo jatkaa... Olen funtsinut jos joskus kokeilisi hieman kaventaa satulan päästä tuota kaulaa, ei ihan jazzarin kapeaksi mutta vähällä kavennuksella on tässä asiassa iso vaikutus luulen, ainakin kitarassa pari milliä on tosi iso juttu. Ehkä kaulan takaprofiilia voisi aavistuksen hioa "SRV" profiilin tyyliseksi. Paksuus ja tukevuus ei ole vältämättä huono asia minusta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)