Aihe: Marsun eq ei toimi
1
nappo
12.06.2008 09:23:44
Mulla on tollanen Marshallin Artist 4302 kombo. Putkiwatteja löytyy 30. Vahvarissa on kolmealueinen ekvalisaattori, joka on lakannut toimimasta täysin. Putkia ei ole vaihdettu hetkeen biasoinneista puhumattakaan. Voisikohan olla kyseessä jokin mekaaninen vika potikoissa, vai korjaantuisiko homma putkien vaihdolla ja biasoimisella?

T: epätietoinen
kojones
12.06.2008 09:46:24
Mulla on tollanen Marshallin Artist 4302 kombo. Putkiwatteja löytyy 30. Vahvarissa on kolmealueinen ekvalisaattori, joka on lakannut toimimasta täysin. Putkia ei ole vaihdettu hetkeen biasoinneista puhumattakaan. Voisikohan olla kyseessä jokin mekaaninen vika potikoissa, vai korjaantuisiko homma putkien vaihdolla ja biasoimisella?

T: epätietoinen

Toi taitaa olla transistorietusella varustettu malli, ja 4203 ois ilmeisesti se malli. Vähän epäselvä schema http://www.drtube.com/schematics/marshall/3203pre.gif
nappo
12.06.2008 10:37:35
Joo, 4203 se malli on. Kyllä siellä muistaakseni etuasteputkikin on. Sitä ei ole todennäköisesti koskaan vaihdettu.
kojones
12.06.2008 10:52:01
Joo, 4203 se malli on. Kyllä siellä muistaakseni etuasteputkikin on. Sitä ei ole todennäköisesti koskaan vaihdettu.

Taitaa olla vaiheenkääntöputki, ei vaikuta tuohon EQ-ongelmaan.

http://www.drtube.com/schematics/marshall/3203pwr.gif
Kefiiri
12.06.2008 11:00:02 (muokattu 12.06.2008 11:05:32)
Luulisin, että jos bassopotikan kontakti maahan on jostain syystä poikki, muutkaan säätimet eivät vaikuta toivotulla tavalla. Mitenkään varma en tuosta ole, mutta jotain potikkahäikkää epäilisin. Putkilla ei tämän pulman kanssa tekemistä liene.

Edit... onkohan se sittenkin middlepotikka alimmaisena tuossa kytkiksessä... alimmaista kumminkin tarkoitin.
gasser
12.06.2008 18:19:38
Edit... onkohan se sittenkin middlepotikka alimmaisena tuossa kytkiksessä... alimmaista kumminkin tarkoitin.

Mielestäni tuo on juurikin middle-potikka. Olisko juotos maahan päin murtunu?
-?-
nappo
19.10.2008 16:57:07
Sain just vasta avattua mokoman vehkeen. Kaikki potikat näyttää kyllä olevan tiukasti kiinni piirilevyssä. Mittaria mulla ei ole, joten tuskin pääsen hommassa eteenpäin. Vai olisiko jotain vinkkejä?

Kiitos!
zepeteus
19.10.2008 18:19:03
Mittaria mulla ei ole, joten tuskin pääsen hommassa eteenpäin. Vai olisiko jotain vinkkejä?

Kytke vaikka hyppylangalla tms. C19:n (0.022uF konkka) VR7:n ja VR6:n välissä oleva pää suoraan maihin, eli tuo Middle-potikka (VR6?) ohittaen. Valitse maadoituspiste jostain hieman kauempaa kuin itse potikan juuresta. Varo oikosulkemasta mitään muuta sillä piuhalla, ja virrat pois päältä kytkemisen ajan.

Mikäli tämä tuo sävynsäädöt takaisin, paitsi middlen joka on ohitettu ja täten "nollassa", vikaa on just tuon ohitetun potikan paikkeilla.

Itse potikan kunnon voit tällöin testata irroittamalla hyppylangan kondensaattorin puoleisen pään ja kytkemällä sen potikan keskikarvaan. Mikäli middle-potikkakin toimii nyt, vika on sen maadoitusyhteydessä. Jos ei toimi, sen sisällä on vikaa.

Varoen ja tarkkana, niin kuin aina. Jos et ole varma mitä olet kytkemässä, ei kannata.
nappo
19.10.2008 19:21:37
Kytke vaikka hyppylangalla tms. C19:n (0.022uF konkka) VR7:n ja VR6:n välissä oleva pää suoraan maihin, eli tuo Middle-potikka (VR6?) ohittaen. Valitse maadoituspiste jostain hieman kauempaa kuin itse potikan juuresta. Varo oikosulkemasta mitään muuta sillä piuhalla, ja virrat pois päältä kytkemisen ajan.

Mikäli tämä tuo sävynsäädöt takaisin, paitsi middlen joka on ohitettu ja täten "nollassa", vikaa on just tuon ohitetun potikan paikkeilla.

Itse potikan kunnon voit tällöin testata irroittamalla hyppylangan kondensaattorin puoleisen pään ja kytkemällä sen potikan keskikarvaan. Mikäli middle-potikkakin toimii nyt, vika on sen maadoitusyhteydessä. Jos ei toimi, sen sisällä on vikaa.

Varoen ja tarkkana, niin kuin aina. Jos et ole varma mitä olet kytkemässä, ei kannata.

Kiitoksia ohjeista! Frendi on sähkömies, joten taidan kuitenkin odottaa, että hän tulee mestoille mittareineen. Lienee varmin tapa mahdollistaa vahvistimen toimiminen vielä jatkossakin. :)
zepeteus
19.10.2008 21:02:32
Jep, parempi niin. Heitätkö diagnoosia tänne sikäli mikäli jotain löytyy, jos ehdit? Niitäkin on kiva lukea, ehkä vinkki lisää.
nappo
12.11.2008 10:21:02
No nyt Marsu toimii. Homma olikin mahdollisimman yksinkertainen. Efektilooppi oli hapettunut. Putsasin jakit ja avot, taas toimii. Aina sitä hommaa lähtee näköjään hakemaan vaikeimman kautta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)