Aihe: Marshall Lead 75 pimeilee
1
Pentinpuro
09.04.2008 13:14:13

Minulla on otsikonmukainen trankkukombo kahdeksankymmentäluvulta. Masiina tekee sellaista, että pidemmän aikaa soiteltua vahvistimesta häviää ääni. Saattaa hävitä hetkeksi kokonaan ja tulla kohta takaisin tai mennä vain todella hiljaiselle. Sisääntulojakkiin saakka (se mukaanluettuna) kaikki on ketjussa kunnossa. Sammuttaessa tuo vahvistin päästää sekunnin parin päästä muikean suolistokaasun äänen, jos se jotain kiinnostaa.

Mistähän lähtisin vikaa etsimään? Päällisin puolin silmäillen komponentit ovat ok. Voisko olla joku virransyöttöpuolen konkka pimeä vai mikähän olisi?
Niin no, no niin
blaekie
09.04.2008 17:23:51

Minulla on otsikonmukainen trankkukombo kahdeksankymmentäluvulta. Masiina tekee sellaista, että pidemmän aikaa soiteltua vahvistimesta häviää ääni. Saattaa hävitä hetkeksi kokonaan ja tulla kohta takaisin tai mennä vain todella hiljaiselle. Sisääntulojakkiin saakka (se mukaanluettuna) kaikki on ketjussa kunnossa. Sammuttaessa tuo vahvistin päästää sekunnin parin päästä muikean suolistokaasun äänen, jos se jotain kiinnostaa.

Mistähän lähtisin vikaa etsimään? Päällisin puolin silmäillen komponentit ovat ok. Voisko olla joku virransyöttöpuolen konkka pimeä vai mikähän olisi?

villi arvaus: Efektiloopin liittimen (tai itse asiassa niiden sisältämän kytkimen) kosketuspinnat hapettuneet.
Nii onkii ...
teemu-t-k
09.04.2008 18:23:24
Taikka sitten vuosikausien mekaaninen rasitus on lopulta aiheuttanut ns. kylmäjuotoksia. Tuo viive ilmiön ilmaantumisessa ainakin viittaisi siihen (jokin komponentti lämpenee riittävästi aiheuttaakseen kosketushäiriön). Kannattaa todellakin ensin tarkistaa kaikkien jakkien (erityisesti sen efektilenkin) kunto ja yrittää vähän putsata niitä, esimerkiksi tökkimällä sitä plugia sinne sisään pari kertaa. Kaikkia potikoitakin kannattaa vähän käännellä ees sun taas, että kontaktipinnat puhdistuisivat. Jos ei tunnu auttavan niin sitten kotelo auki ja suurennuslasin kanssa tutkimaan jos potentiometrien tai jakkien juotoksissa näkyisi jotain vikaa. Jokin kylmäspray tms. voi myös auttaa vianhaussa. Hankalinta tuossa on varmaan toisintaa sitä vikaa jollain konstilla jotta paikannus onnistuisi.

Se pörinä on todennäköisesti ihan normaalia; tuon ajan (trankku) kitaravahvareissa harvemmin on mitään mykistyspiirejä niiden ON/OFF sivuäänien eliminoimiseksi.
Pentinpuro
09.04.2008 19:17:56

Juotokset olen käynyt läpi jo ja epäilyttävimmät kolvannut. Pitää kokeilla tuota efektilenkkiä. Kiitos.
Niin no, no niin
Elbura
14.04.2008 16:08:11
Hmm.. Mulla löytyy tuo Lead 100 nuppi iteltäni, josta myös häviää ääni välillä. Välillä vaihtaa myös itestään puhtaalle kanavalle. Ja tässä on se hauska puoli, että kun vaihtaa itestään puhtaalle puolelle, niin "jazz tatsilla" kun soittaa, niin on särö, muttakun läimäsee kunnolla, niin tulee puhas.

Eipä tuo haittaa, pitää pitää vaan jotain johtoa tossa footswitchin jackissa.
Pavezer
14.04.2008 20:22:41
villi arvaus: Efektiloopin liittimen (tai itse asiassa niiden sisältämän kytkimen) kosketuspinnat hapettuneet.

Täältä yksi ääni tälle "villille arvaukselle". Marsun efektiluupin jakkien hapettumien aiheuttamista mitä ihmeellisimmistä oireyhtymistä on kyllä kokemusta sen verran että ko 75:n ongelma kuulostaa vahvasti loopin jakkien heikosta kunnosta. Jos ei pysty/jaksa vaihtaa liittimiä, niin lyhyt hyppypiuha sendistä returniin toimii ihan pysyvänäkin ratkaisuna.
Pentinpuro
14.04.2008 23:10:04

Efektilooppia on tuskin koskaan käytetty, että hyvin todennäköisesti on hapettunut. Jakit on tuohon helppo tarvittaessa vaihtaa, kun ovat chassiksessa vain kiinni (toisin kuin etupaneelin jakit, jotka ovat piirilevyllä).
Niin no, no niin
Pentinpuro
21.04.2008 10:10:41

Pistin pikkasen CRC:tä ja patch-kaapelin efektilenkkiin, nyt näyttäisi toimivan. Kiitos!
Niin no, no niin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)