Aihe: Kitaraan neljäs volumepotikka
1
JäsenP
11.06.2007 10:07:11
Mulla on puoliakustisessa kolme mikkiä ja jokaiselle on oma volumepotikkansa. Näiden kanssa säätäminen menee joskus sekoiluksi. Miten systeemi toimisi jos siihen asentaisi "masterpotikan", jolla säädettäisiin kokonaisvolumea? Käykö siihen esim. samalainen potikka jollaisia kitarassa jo on?
losli
11.06.2007 11:07:42 (muokattu 11.06.2007 11:12:38)
Mulla on puoliakustisessa kolme mikkiä ja jokaiselle on oma volumepotikkansa. Näiden kanssa säätäminen menee joskus sekoiluksi. Miten systeemi toimisi jos siihen asentaisi "masterpotikan", jolla säädettäisiin kokonaisvolumea? Käykö siihen esim. samalainen potikka jollaisia kitarassa jo on?

Teoriassa onnistuu ihan potikoilla, mutta tuloksena voi olla tunkkainen soundi volumea tiputettaessa. Tunkkaisuuteen voi vaikuttaa ns. treble bleed kytkennöillä, jotka estävät yläpään leikkaantumista volumea laskettaessa. Niistä on ollut juttua täälläkin.

Ohessa lisää aiheesta. Näitä erilaisia kytkiksiä on tietysti netissä lukemattomia.

http://www.stewmac.com/wiring101/resistors_capacitors.html

Oletko kokeillut volume-pedaalia tuohon kitaran perään?
JäsenP
13.06.2007 10:04:09
Teoriassa onnistuu ihan potikoilla, mutta tuloksena voi olla tunkkainen soundi volumea tiputettaessa.
Esiintyykö tämä ilmiö myös silloin, kun mikkien potikat ovat kybällä ja säätö tapahtuu pelkästään master-potikalla?

Oletko kokeillut volume-pedaalia tuohon kitaran perään?
En ole. Tämä olisi tietty vaivattomin tapa hoitaa asia.

Kiitos sinulle näistä.
Juzzu
13.06.2007 10:14:24
Ajattelitko siis lisätä vielä yhden potikan?
Itse ehkä mieluummin jättäisin kolme potikkaa joista yhdestä tekisin masterin. Ei tarvitsisi tehdä lisätilaa tahi reikiä ylimääräiselle potikalle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)