Aihe: Teinpä säröpedaalin
1
yaffa
30.03.2007 20:53:24 (muokattu 30.03.2007 20:54:35)
Joo eli sain tuossa valmiiksi MXR Distortion+ kopsun, toimii oikein hyvin ja kivat soundit.. Yks ongelma on, ja pistän pääni pantiksi että en kuseta, pedaalini kautta kuuluu venäläinen radiokanava!! Etenkin kun säröt ei ole päällä mutta signaali menee läpi. Mikä tämän outoakin oudomman ilmiön mahtais aiheuttaa?? Olin ihan ällikällä lyöty ku kuuntelin sitä ja moneen kertaa varmistin että se varmasti kuuluu siitä. Ei se kovin kovaa kuulu, mutta sillee että kun vahvarii volumia lisää niin kyllä venäläinen purputus sieltä taustalta kuuluu.

Pedu on toteutettu ihan tavallisimman skeman mukaan op-vahvistin IC:tä käyttäen.

Menee yli mun hilsee, en ole tekniikkanero joten voisiko joku enemmän tietävä selostaa mistä vois johtua? Ei sitä nimittäin kovin kauaa jaksa kuunnella vaikka ihan hyvä pedaali muuten :D
SirElwood
30.03.2007 21:10:52 (muokattu 30.03.2007 21:11:11)
Yks ongelma on, ja pistän pääni pantiksi että en kuseta, pedaalini kautta kuuluu venäläinen radiokanava!!

Ihan on "normaali" (tai tunnettu) ilmiö. Ei tartte päätänsä uhrata. =)

Millaisessa kotelossa sulla tuo effu on?
HanskiS
30.03.2007 21:14:23 (muokattu 30.03.2007 21:14:53)
Olet tehnyt ilmeisesti AM lyhyt- tai keskipitkänaallon vastaanottimenkin.
Johto kitarasta taitaa toimia antennina ja elekroniikka muuttaa signaalit kuuluviksi.
Jotenkin pitää suodattaa radiolähetteet pois pedalin sisääntulosta.
Kokeile kytkeä vaikkapa 500pf-1nf konkka pedalin sisääntulon keskijohdon ja maadoituksen väliin, niin lähelle pedalin sisääntuloa kuin on mahdollista. Vaimeneeko häiriöt ? Niin ja kuuluukos ne häiriöt ilman johtoa kitaraan ?
IJarro
30.03.2007 21:28:40
Mulla kävi samallailla ruby amppia tehdessäni. Alussa ei amppi toiminu mut kuuntelin sit vaa raadiota ;)
Läpi kiven perse edellä puuhun...
yaffa
30.03.2007 21:46:32
Ihan on "normaali" (tai tunnettu) ilmiö. Ei tartte päätänsä uhrata. =)

Millaisessa kotelossa sulla tuo effu on?

Heheh:) no hyvä etten ole ainoa! :D

Se on valualumiini kotelossa, näitä uraltonen alumiikoteloita.
yaffa
30.03.2007 21:49:57
Kokeile kytkeä vaikkapa 500pf-1nf konkka pedalin sisääntulon keskijohdon ja maadoituksen väliin, niin lähelle pedalin sisääntuloa kuin on mahdollista. Vaimeneeko häiriöt ? Niin ja kuuluukos ne häiriöt ilman johtoa kitaraan ?

No tätäpä täytyykin kokeilla! Kiitoksia vinkistä. Kyllä kuuluu, mutta selvästi heikommin kylläkin.

Monipuolisia nää efektitoosat kyllä:D
SirElwood
30.03.2007 21:51:52
Heheh:) no hyvä etten ole ainoa! :D

Se on valualumiini kotelossa, näitä uraltonen alumiikoteloita.

Aika kummallista kyllä tuo radio juttu. Itse olen useammankin dist plussan tehnyt, eikä mikään niistä ole toveri Ivanin radiolähetyksiä poiminut.

Asiasta vähän poiketen... Teatterissa kun olin töissä, niin äänentoistolaitteet välillä poimi VR:n ratakuulutuksia. Hehkeetä kun ämyreistä kuuluu "kotka-kouvola raide kaksi".
Kumiankka
30.03.2007 21:56:14
Tuo konkkakikka on oikean suuntainen, mutta tarvii vielä sopivan vastuksen sarjaan ottoon, sen jälkeen pieni konkka maihin niin radiotaajuudet pitäisi olla suodatettu eikä audiosignaalin pitäisi sanottavasti muuttua... Toinen tapa, tai lisäapu jos kondensaattorilla ja vastuksella ei ongelma hoidu, on kutsua apuun rautasydäminen kuristaja, taikka siis laitetaan ottoon kuumaan johtoon pienen ferriittirenkaan ympäri käärien pari kierrosta, eli siis kela eli käämi...

Mikä tahansa puolijohdeliitos voi toimia radiovastaanottimena, kun viritys sattuu sopivasti kohdalleen...

Täytyy varmaan vilkaista kytkistä että osaa sanoa enemmän
yaffa
30.03.2007 22:14:29
Aika kummallista kyllä tuo radio juttu. Itse olen useammankin dist plussan tehnyt, eikä mikään niistä ole toveri Ivanin radiolähetyksiä poiminut.

Asiasta vähän poiketen... Teatterissa kun olin töissä, niin äänentoistolaitteet välillä poimi VR:n ratakuulutuksia. Hehkeetä kun ämyreistä kuuluu "kotka-kouvola raide kaksi".

Jep, on tää melko merkillistä.. Ja on se ihan hyvä kursia pois sieltä, ei olis mukava jos vaikka keikalla alkais pedukka heittämään jotain itänaapurin hanuripolkkaa kitarakamoista. Vois tosin olla aika keventävääkin :D

Tuo konkkakikka on oikean suuntainen, mutta tarvii vielä sopivan vastuksen sarjaan ottoon, sen jälkeen pieni konkka maihin niin radiotaajuudet pitäisi olla suodatettu eikä audiosignaalin pitäisi sanottavasti muuttua... Toinen tapa, tai lisäapu jos kondensaattorilla ja vastuksella ei ongelma hoidu, on kutsua apuun rautasydäminen kuristaja, taikka siis laitetaan ottoon kuumaan johtoon pienen ferriittirenkaan ympäri käärien pari kierrosta, eli siis kela eli käämi...

Kiitoksia vinkeistä! Näillä tiedoilla yritän lähteä ruuvaamaan häiriötä pois!
msormune
31.03.2007 08:58:18
Halvin vaihtoehto on virittää pedaalin input/output -johdot tällä tavalla:

http://www.generalguitargadgets.com … agrams/switch_lo_dpdt_input_grd.gif

Siis pedaaliin menevä input johdetaan maahan, kun pedaali ei ole päällä. Jopa loppuu radion kuuntelu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)