Aihe: Kakkuvuokabanjo valmistui
1
simop
13.03.2007 01:39:55
Sain valmiiksi sekalaisesta romusta en-niin-vakavissani valmistamani soittimen (nimiehdotuksia otetaan vastaan). Kustannuksia ei tullut oikeastaan lainkaan, kaikki tarvikkeet löytyivät kotoani. Aikaa itse rakentamiseen meni pari päivää, maalaamiseen ja maalien kuivumiseen muutama lisää. Soiva peli siitä tuli.. ja kaunis. :)

Lisää tarinaa, kuvia ja ääninäyte osoitteessa http://koti.mbnet.fi/simopot/rakentelu/banjo.php

Mitäs tykkäätte?
Lennu
13.03.2007 02:46:10

Hieno. Voisko se olla Tikkari? On niin sarjakuvapelin näkönen ;)
- onko sun lasi puoliks tyhjä vai puoliks täynnä? - riippuu vähän mitä juo.
Spiral
13.03.2007 06:39:12

Mitäs tykkäätte?

Hieno on. Miten pysyy vireessä?
jarmos
13.03.2007 07:40:23
Hauskan näköinen vehje...
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
htm
13.03.2007 10:21:57

Hienon näköinen! Sulla on selvästi silmää (ja viitseliäisyyttä) tuolle esteetiselle puolelle.
Aika mielenkiintoisen kuulonenkin. Toi "kissabanjo"-nimi osuu kyllä aika oikeaan.

Onko sulla tuo talla ruuvattu kannen läpi? Pääseekö kansi resonoimaan ollenkaan, vai toimiiko rasia enemmän kaikukoppana?

Kiva jos mun rautalankakieltenohjainviritelmä kelpasi. Pitäisköhän hakea patenttia...

Omallani kävin jo keikalla lauantaina. Banjo pelitti yllättävän hyvin mikitettynä 2W-pikkumarsun läpi. Mikään ei sovi paremmin Sir Elwoodin herkkään Älä mee -balladiin kuin peltinen "tänk! tänk! tänk!" -komppi...
Murgo
13.03.2007 11:05:45

Aika hauska vehje. Se Stars and Stripes siinä ääninäytteen lopussa aiheutti spontaanin hörähdyksen. Ensin kyllä luulin että se on se Blue Hawaii vai mikä se nyt on se hawaijilaiskappale joka joka paikassa soi...
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
jukkasil
13.03.2007 11:16:28

Hieno vehje. Itse tuli myös rakennettua ilman kustannuksia vastaava (3-kielinen) ja lisää on tulossa kevään/kesän aikana. Tällä hetkellä teen stockmannin kylmäsavulohi-puulaatikosta sähkökitaraa viime kesäisen leipälaatikkokitara-projektini tyylisesti, kylläkin tervaleppäkaulalla (läpi rungon).
Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/
M.U.
13.03.2007 14:40:53
Onpas hauska peli! Tämmöisistä projekteista on aina kiva lukea. Mukava tietää, että soittimia saa tehtyä pienelläkin budjetilla. :)
simop
13.03.2007 21:44:34
Spiral:
Hieno on. Miten pysyy vireessä?
Kyllä se tuntuu jotenkin vireessä pysyvän. Itse virittäminen on kyllä melko hankalaa.

htm:
Sulla on selvästi silmää (ja viitseliäisyyttä) tuolle esteetiselle puolelle.
Onko muka? :)
Värivalintojakaan en sen pahemmin pohtinut. Aluksi rupesin maalaamaan kakkuvuokaa valkoisella spray-maalilla, jota oli jäänyt tähteeksi stratosta. Maali kuitenkin loppui kesken. Löysin hyllystä jotain kolmisenkymmentä vuotta vanhaa punaista Ladan maalia. Teksti purkin kyljessä oli tietenkin vain venäjäksi, joten ohennetta sai vain arvailla. Tärpätti, vesi tai Sinol eivät tuntuneet toimivan, joten kokeilin ohentamattomana, mutta eihän siitä mitään tullut, maali oli kamalaa liisteriä. Hiottuani punaisen sotkun pois, kokeilin vaaleansinistä Betolux-lattiamaalia, joka toimi oikein hyvin. Puuosien vaaleanvihreä on Empire-kalustemaalia.
Onko sulla tuo talla ruuvattu kannen läpi?
Juu, talla on ruuveilla kannen läpi rungossa kiinni.
Pääseekö kansi resonoimaan ollenkaan, vai toimiiko rasia enemmän kaikukoppana?
Eipä taida oikein resonoida. Jos kakkuvuoka olisi toisinpäin, siis kansi olisi metallia ja pohja vaneria, saattaisi se resonoida paremmin. Itse asiassa noin päin sitä alun perin ajattelinkin, mutta sahasin kaulan mentävän kolon vahingossa väärälle puolelle. :)
Kiva jos mun rautalankakieltenohjainviritelmä kelpasi. Pitäisköhän hakea patenttia...
Heh. Hae ihmeessä.

Murgo:
Se Stars and Stripes siinä ääninäytteen lopussa aiheutti spontaanin hörähdyksen.
Se oli tarkoituskin. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)