Aihe: Straton kaulan korjaus
1
J.RA
10.01.2007 10:12:45
Eli olen kasaamassa stratoa ja kaulassa, jota ajattelin käyttää, olisi hieman korjattavaa. Kaula on kiinnityspäästä halkeillut ruuvin reijistä hieman. Kaula on todennäköisesti kiinnitetty joskus liian isoilla ruuveilla kun se on kiinnitetty. Nämä halkeamat saan varmasti suht simppelistä liimattua ja pistettyä puristukseen. Ajattelin kuitenkin pistää vanhat reijät umpeen, jotta saisin laitettua sen pienemmillä ruuveilla kiinni.

Ajattelin pistää reijät umpeen liimasahanpuru sekoituksella. Onko se kuitenkaan tarpeeksi kestävää jos siitä samasta kohdasta kaula kuitenkin tullaan kiinnittämään? Onko tolle liimasahanpuru seokselle jotain parempaa korvaavaa vaihtoehtoa? Jos Liimaan halkeamat kiinni niin voisin tietusti laittaa yhtä isot ruuvit mitä siinä aikaisemmin on ollut, mutta tuleekohan se halkeamaan uudestaan? Kuitenkin kun siinä reijät olisi valmiina.. Vai pitääkö heittää tämä tarvikekaula vain takkaan ja hankkia jostain uusi? :)
-Sellasta se vaan on-
MPU
10.01.2007 10:15:33
Poraa reiät isommiksi ja laita niihin esmes 6mm koivuliimatapit. Paljon parempi kuin liimapurumössö.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Juzzu
10.01.2007 10:16:50
Mä poraisin reilun reiän (esim. 10+ mm) ja tapittaisin sen kovalla puulla, vaahteralla tsjp. liimaamalla. Tähän reiluun tappiin on sitten hyvä tehdä uus alkureikä ja kierteet.
J.RA
10.01.2007 10:37:05
Entäs se vaihtoehto, että jättäisin tuon kokoiset reijät ja liimaisin pelkät halkeamat? Kaksi etummaista reikää on haljennut(siis kaulaan päin kaksi.) Bodyn kaksi reikää ovat ihan ok.
-Sellasta se vaan on-
jarmos
10.01.2007 11:29:18
Entäs se vaihtoehto, että jättäisin tuon kokoiset reijät ja liimaisin pelkät halkeamat? Kaksi etummaista reikää on haljennut(siis kaulaan päin kaksi.) Bodyn kaksi reikää ovat ihan ok.

Jos kerran teet niin tee kunnolla ja tapita ne reijät.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Kumiankka
10.01.2007 12:02:29
Jos olisi oma niin en ehkä epäröisi laittaa vaikka epoksia, jos lujuutta tarvitaan ja on pahasti halki. Ehdottomasti sitä hitaasti kovettuvaa laatua. Tietysti epoksit voi haitata uusia ruuveja tai jopa aiheuttaa halkeilua lisää jos viereen joutuu laittamaan uuden ruuvin niin epoksi ei anna periksi. Jotenkin vaan voisi kuvitella että tuossa kohdassa ei kyllä ääneen ole isoa vaikutusta millä liimaa. Meinaan vaan että jotkut puusepän liimat ei kestä jatkuvaa taivutusta ja vetoa ja liimasaumaan pitäisi saada puristusta.
Juniper
10.01.2007 12:19:55
Tapituksen kannalla olen minäkin. Homma on kuitenkin helppo tehdä ja toimii varmasti.
okabass
10.01.2007 18:08:12 (muokattu 10.01.2007 18:08:33)
Tapituksen kannalla olen minäkin. Homma on kuitenkin helppo tehdä ja toimii varmasti.

Tapitus ilman muuta.
Jos haluaa parantaa liitoksen kestävyyttä, voisi harkita ns. sisäkierreholkkeja. Niitä jotkut kutsuvat käsittääkseni myös nimellä "rampa". Mm. Wal- bassoissa on selaiset, ja hyvin ovat kestäneet.
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
fox
10.01.2007 20:07:07

Tapitus ilman muuta.
Jos haluaa parantaa liitoksen kestävyyttä, voisi harkita ns. sisäkierreholkkeja. Niitä jotkut kutsuvat käsittääkseni myös nimellä "rampa". Mm. Wal- bassoissa on selaiset, ja hyvin ovat kestäneet.

Rampamuhvi taitaa olla virallinen nimi.. Ihan OK tuossa hommassa, ja jos kovinkin monioita kertoja ajattelee irroitella, on pitävä kierre aina.. Vibra-vatkuttimien jousipirran kiinnitysruuveihin oon muutaman laitellu, 4 mm kierteellisiä rampamuhveja.

Kuitenkin, kysyjän ongelmaan, itsekin olen täällä vallitsevalla kannalla, tapittamalla tuo.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)