Aihe: Nauhaton omatekoinen "puolilelu" 1 | |
---|---|
![]() 03.12.2006 16:10:07 | |
Sain Vaimoni siskonpojalta omatekoisen kitaran. Rakentelivat sellaisia muutamia eräille messuille myyntiin. Niitä oli eri versioita, hyvin yksinkertaisia, minun mallissa oli vain yksi kieli joka oli tehty siimasta, tonnikalapurkki kaiutinkoppana, aivan tavallinen 20 X 20 mm höylätty rima kaulana. Silläkin jo saa säveliä, tosin aika kapealla skaalalla. Olen aloittanut laulutunnit ja harjoittelen kovasti solmisaatioita: DO, RE, MI, FA, SO, LA, TI, DO, eri sävellajeista. Tuollakin jo pystyi C- duuriskaalan vetämään viritysmittariin verraten. Haluaisin rakentaa suht helposti ja halvalla soittimen jolla voisi näitä skaaloja harjoitella, tai tarkistaa vaikkapa netin viritysmittarilla, tai omalla kitaramittarilla, sekä soitella melodioita, ehkä sointujakin. Laulun sävelkorkeutta kun on vähän vaikea mitata, ainakin vielä tässä vaiheessa , koska äänen korkeus elää koko ajan. Siksi olisi kiva testata sävelkorvaa tällaisella nauhattomalla, Jo tuollakin tuntumaa saa. Voisi olla kiva soitinkin, jos onnistuisi hyvän saundin saamaan. Olen pohtinut, tekisikö kaksikielisen, pitkällä kaulalla ja vaikka bassokitaran jännepituudella, jolloin vierekkäiset kielet saisi viritettyä samaan skaalaan. Paras vaihtoehto ehkä olisi ihan bassokitaran kaula, tai sen tapainen mutta se taitaisi vaatia jo kaularaudan, koska voimat jo aika suuret. Kielet mieluusti hyvin liukkaat, jotta sormet liukuisivat oikeaan korkeuteen helposti. Siis lähinnä ajattelen helppoa halpaa nauhatonta soitinta, mutta mihin vetää rajan? Eihän sen kuitenkaan ruma tarvitsisi olla, yksinkertaisuus on kaunista. Kaikukopan rakenne: Eikö sivut voisi olla paksuakin materiaalia, sekä aivan suorilla sivuilla? Pohja- ja pinta materiaalin rakenne ja paksuus kai ratkaisee sopivan resonanssin ja soundin? Eli viisainta kai olisi saada mallia vaikka Petäjäveden soitinrakennuspajasta Missä mm. Mikko Perkoilakin vaikuttaa. Oiskohan jollain hyviä vinkkejä, miten, joko rakennettuna tai ostettuna, helposti ja halvalla saisi soittimen jolla ainakin melodioita voisi soitella korvakuulolta? Olihan tuossa FAQ osiossa linkkejä, mutta nyt olen GPRS- modeemilla liikkeellä, joten eipä jaksa odotella sivun lataantumista. Soundi saisi olla joku nylonkielisen tapainen tumma ja muheva. Kopan mittasuhteiden pinta-ala suhteessa korkeuteen on kai aika tärkeä tekijä? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)