Aihe: Diccoa ruiskulla?
1
MPU
04.10.2006 07:56:36
Tarkoitus olisi lakata spriiliukoisella petsillä värjätty soitin Diccolla ruiskua käyttäen. Te enemmän kokemusta moisesta touhusta omaavat kertokaapa vinkkejä ja mitä ei pidä tehdä. Puu on suljettu sellakalla ja petsi ruiskutettu sellakan päälle.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kumiankka
04.10.2006 22:01:20
Hirveesti ei kokemuksia mutta muistan yhden projektin kun kitaran omistaja alkoi hermostumaan kun homma kesti kauan. Sormella menin vahingossa tökkäämään pehmeään lakkapintaan, oli jo aika paksu kerros eli viimeiset kerrokset menossa. Paikkaus hidasti projektia parilla päivällä. Varmaan tuli tehtyä oppien vastaisesti llian nopeasti paksuja kerroksia.

Jossain automaalaamossa kauan sitten laittoivat Diccon spraypurkkiin, pari purkkia muistaakseni riitti straton kaulaan (aloitus paljaalta puulta), ja lankkuun vedin kolmannella vähän uutta kerrosta kulahtaneiden päälle.

Tuskaa tuntematta voisin tehdä pensselillä ja "puleeraamalla" ilman ruiskua.
MPU
05.10.2006 10:20:35
En tee siveltimellä. Liikaa hiomista. 50/50 ohenninta ja Diccoa, päivä kuivumista välissä, välihionnat 600 paprulla. Onko muuta?
Marko
stenel
06.10.2006 12:23:52
En tee siveltimellä. Liikaa hiomista. 50/50 ohenninta ja Diccoa, päivä kuivumista välissä, välihionnat 600 paprulla. Onko muuta?
Marko

Huolehdi hyvästä ilmastoinnista, sekä suojaa hengitys.
Omakuvassa nähtävissä Sexual Balance-sähkökitara
MPU
06.10.2006 12:30:55
Tietysti. Naamari on ja autotallin ajattelin tuulettaa heti kun lakka on kuivahtanut hiukan eli melko pian ruiskutuksen jälkeen. Onneksi talo on täysin eri tilassa kuin talli. Muuten hellasärön määrää ei kestäisi kukaan:)
Marko
Juniper
06.10.2006 14:14:57
Marko

Ohuita kerroksia voi vetää useita päivässä.
Välihiontaan sitten pidempi kuivatus.
Suosittelen ottamaan diccon sijasta lakkavalmisteen tuotetta. Lakkavalmisteen selluloosalakka ei halkea niin herkästi kuin dicco.
artopee
12.10.2006 15:06:59

Dicco halkeilee, ellet anna sen kuivua vähintään vuorokautta...Tää on kokemusperäistä tietoa. =)

Olen käyttänyt molempia...sekä Lakkavalmisteen tuotetta että Diccoa. Molemmilla saa erittäin hyvää pintaa kunhan ohentaa 50/50 ja MUISTAA DICCOSSA 1 VUOROKAUDEN KUIVUMISAJAN...

Tekeleitä voi kurkkia: www.ggfinland.netfirms.com

-Arto-
Piirakka
12.10.2006 21:08:20
Lakkavalmisteen kama taitaa olla stabiilimpaa kuin tikkurilan, ainakin moni soitinheebo joka haluaa sellulakkaa käyttää on vaihtanut Lakkavalmisteelle.

Itse käytän PU:ta ja akryyliä ehkä tulevaisuudessa enempikin, ei kovetu niin muoviksi kuin tuo PU.

Välihionnat, miksi 600:lla asti, 320 on riittänyt, ja ennen kiilloitusta 1500 ja soololovet aina 4000.
"I play stratocasters because no one good has ever played one!" "I chose not to tilu" "Edustan soittajana niinsanottua rävellys-koulukuntaa jonka Jimmy Page aikoinaan kehitti, muita edustajia muunmuassa Rory Gallagher ja Prince"
tilujätkä
12.10.2006 22:30:14
itekkin olen tässä vaiheessa projektia ja dicon aattelin stratooni vetää ruiskulla. Kuinka kauan tollasen ohuen kerroksen pitäis antaa kuivua että voi laittaa uuden taas päälle?
MPU
13.10.2006 07:54:10 (muokattu 13.10.2006 09:43:13)
Vuorokausi on kuivateltu kerrosten välissä. 600 paprulla olen hionut siksi etten hio puhki tai turhaan ohenna lakkapintaa enempää kuin on tarvis tasaisen pinnan saamiseksi. Nyt odotellaan ja kovetellaan lakkaa. Kuinka kauan pitäisi odottaa ennen puliteerausta? Viikko? Kaksi?
Marko
jarmos
13.10.2006 19:50:32
Vuorokausi on kuivateltu kerrosten välissä. 600 paprulla olen hionut siksi etten hio puhki tai turhaan ohenna lakkapintaa enempää kuin on tarvis tasaisen pinnan saamiseksi. Nyt odotellaan ja kovetellaan lakkaa. Kuinka kauan pitäisi odottaa ennen puliteerausta? Viikko? Kaksi?
Marko

No joo, ei sitä tartte muulloinkuin ekojen kerrosten välillä odotella sitä kuivumista, itseasiassa homma perustuu siihen että ekan kerroksen pitää antaa kuivua kunnolla jotta tinnerihuurut poistuu lakan alta, lienee vuorokausi riittänee, sen jälkeen voipi vedellä useampia kerroksia hetken odottelun jälkeen, puleerauksen voi aloittaa melko pian viimeisten lakkakerrosten jälkeen, kevyet välihionnat voi tehdä hienolla karhunkielellä, 600 satanen paperikin käy kunhan käyttää vaikka fairi/vesilientä..
Mulla on nyt tuossa muutama podi joissa 30-40 kerrosta lakkaa, ohuina kerroksina, muutama minuutti odottelua ja uutta putkeen.
Lakkapinnan halkeiluthan tulee nimenomaan siitä että ekat kerrokset ei ole päässeet tarpeeksi kuivumaan, ja liuotinhuurut tunkee ulos jostain ja yleensä lakkapinnan kautta, dicolla lakatessa pitää myös olosuhteet olla hyvät, ei vetoisessa paikassa ja lakkauslämpötila mieluummin yli 25c, lakan kuivumista ja liuottimen haihtumista voi nopeuttaa lämmittämällä lakkaa vesihauteessa johonkin 30-40 asteeseen ennen ruiskuttamista.
siinäpä se sekava selostus, kysy jos epäselvää...
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
tilujätkä
14.10.2006 11:52:48
Lakkapinnan halkeiluthan tulee nimenomaan siitä että ekat kerrokset ei ole päässeet tarpeeksi kuivumaan, ja liuotinhuurut tunkee ulos jostain ja yleensä lakkapinnan kautta,

Mutta jos haluan että tää lakkapinta rupeaa halkeilemaan jonkun ajan kuluttua, mutta ei lohkeilemaan irti niin tarviiko sitten odottaa ekojen kerroksien välissä kuivumista niin kauaa? ;)
takape
20.10.2006 00:32:22
... 600 satanen paperikin käy kunhan käyttää vaikka fairi/vesilientä.

Itse olen käyttänyt hionnassa 600-1200 paperia ja nesteenä tärpättiä. Jos lakkapinta menee rikki vesi imeytyy puuhun ja pitää odotella kauan että se on varmasti kuivanut pois, ettei jää lakan alle kosteutta.

Lopuksi hiontatahnalla.
Juzzu
20.10.2006 10:08:27 (muokattu 20.10.2006 10:08:40)
nesteenä tärpättiä.

Itse olen käyttänyt lamppuöljyä. Oisko vähän vähemmän käryävä vaihtoehto...?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)