Aihe: Kysymys pistokkeista
1
Jale
17.08.2006 10:32:21
Putkiradion pistoke ei käy maadoitettuun pistorasiaan, se ei mahdu. Ostin uuden pistokkeen ja ostinpa melkein samanlaisen. Eipä radiota käytetä sitten. Maadoitetun pistokkeenhan siihen vois laittaa, mutta kytkentä on laiton.

Onko olemassa sovittimia? Tällainen sähköasioista tietämätön pääsisi sellaisen kanssa helpolla.
"Mites kotona menee?-Mistäs mä tiedän.Mähän olen täällä!"
SaBer
17.08.2006 10:39:10

Vaihda siihen myös 'maadotettu' virtajohto. Siis kolmisäikeinen. Kytket sen maan sitten vahvarin runkoon.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
Jale
17.08.2006 10:54:04
Entäs eikö niitä litteitä, lampuissa käytettyjä, pistokkeita ole ollenkaan myynnissä? Olen törmännyt vain sellaisiin, joissa on johtokin mukana. En itse uskalla lähteä kolvailemaan.
"Mites kotona menee?-Mistäs mä tiedän.Mähän olen täällä!"
SaBer
17.08.2006 10:58:33 (muokattu 17.08.2006 11:02:00)

Entäs eikö niitä litteitä, lampuissa käytettyjä, pistokkeita ole ollenkaan myynnissä? Olen törmännyt vain sellaisiin, joissa on johtokin mukana. En itse uskalla lähteä kolvailemaan.

Käytännössä se nyt on ihan sama, että laittaako sen maadoitetun pistokkeen ilman maadoitusta vai tommosen litteän. Molemmat sopii maadoitettuihin pistorasioihin, ja kumpikan ei ole oikeasti maadoitettu...
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
SirElwood
17.08.2006 11:00:36 (muokattu 17.08.2006 11:01:51)
Putkiradion pistoke ei käy maadoitettuun pistorasiaan, se ei mahdu. Ostin uuden pistokkeen ja ostinpa melkein samanlaisen. Eipä radiota käytetä sitten. Maadoitetun pistokkeenhan siihen vois laittaa, mutta kytkentä on laiton.

Nythän on niin, että sun käytännössä _pitää_ laittaa maadoitettu pistoke siihen, ja maadoituspiuha (vih./kelt.) sinne vahvistimen chasikseen, elikkäs metallirunkoon vaikka abicolla jonkun ruuvin alle. Tämä kannattaa tehhä jo ihan oman turvallisuuden takia.
Murgo
18.08.2006 14:10:06 (muokattu 18.08.2006 14:10:49)

Syy miksi ns. "tavallinen" pistoke ei sovi maadoitettuun rasiaan on että sitä ei saa sinne laittaa. Maadoitettuun rasiaan saa laitta vain suojamaadoitetun(maadoitettu pistoke) tai suojaeristetyn(litteä pistoke) kojeen. Maadoitetun tai litteän pistokkeen asentaminen maadoittamattomaan ja suojaeristämättömään varsinkin vanhaan laitteeseen voi olla vaarallinen temppu. Jos se laitteen yksinkertainen eristys pettää(esim joku juotos aukeaa tai johto katkeaa ja jännitteinen karva koskettaa chassikseen) niin laitteen metalliosat tulevat jännitteisiksi. Suojamaadoitetussa laitteessa virta kulkee silloin maihin ja sulake poksahtaa jolloin ei ole sähköiskun vaaraa. Kannattenee rakennella se suojamaadoitus, ei liene vaikeaa.
Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää.
Tubeman
18.08.2006 14:44:14
Syy miksi ns. "tavallinen" pistoke ei sovi maadoitettuun rasiaan on että sitä ei saa sinne laittaa. Maadoitettuun rasiaan saa laitta vain suojamaadoitetun(maadoitettu pistoke) tai suojaeristetyn(litteä pistoke) kojeen. Maadoitetun tai litteän pistokkeen asentaminen maadoittamattomaan ja suojaeristämättömään varsinkin vanhaan laitteeseen voi olla vaarallinen temppu. Jos se laitteen yksinkertainen eristys pettää(esim joku juotos aukeaa tai johto katkeaa ja jännitteinen karva koskettaa chassikseen) niin laitteen metalliosat tulevat jännitteisiksi. Suojamaadoitetussa laitteessa virta kulkee silloin maihin ja sulake poksahtaa jolloin ei ole sähköiskun vaaraa. Kannattenee rakennella se suojamaadoitus, ei liene vaikeaa.

Nyt pieni valistustuokio: Kun näitä radioita suunniteltiin silloin joskus,suunnittelija
ei ottanut huomioon että joskus 50-vuotta myöhemmin joku tunkee siihen kitaran kiinni.Jos katsotte putkiradion mekaanista rakennetta,on aika fakiiri jos pääsee ilman väkivaltaa chassikseen kiinni,ainoa josta voi päästä galvaaniseen kontaktiin on kotelon pohjassa olevat chassiksen kiinnitys pultit.

Ja taas muistutus piilevästä vaarasta joidenkin radioiden osalta,liikenteessä on edelleen U-sarjan putkilla olevia koneita joissa on siltikin levysoitinliitäntä,nämä liitännät on erotettu chassiksesta erotin konkilla koska rungossa on verkkojännite,
jos tälläinen radio joutuu modauksen kohteeksi on vaara päätyä oikosääristen
kerhoon,kyseinen laite ei ole edes muuntajalla erotettu verkosta,vaan etuvastuksella (yleisvirta vastaanotin) .Monesti näiden radioiden tyyppimerkinnässä
on "U" (Philips) tai kotimaiset Fenno,Helvar ,on merkintä TV (Tasavirta-Vaihtovirta),tämä näin esimerkkeinä.
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)