Aihe: Paljaalle puulle komia pinta
1
mindsnare
24.05.2006 14:59:36 (muokattu 24.05.2006 15:06:11)
Terve ekspertit ja muut ammattilaiset,

nyt olisi se tilanne, että olen vihdoin ja viimein saanut poistettua maalit rakkaasta ibanez studiostani, kiitos nitromorsin (joka lämmittää, ah, niin mukavasti käsien iholla) ja hiomapaperin. Vanhan maalin alta paljastui komia mahogany pinta, jossa mukavat loimut. Onnekseni sain vielä todeta, että body on tehty yhdestä palasta! Vanhat täytteet ovat harmaata pohjamaalia, mutta itse kansi on säästynyt niiltä kokonaan ja niitä löytyy lähinnä vain reunoista ja vain vähän sieltäkin.

Hakua runsaasti käyttäneenä olen löytänyt paljon hyviä ohjeistuksia ja muiden kokemuksia. Silti minun on pakko varmistua siitä, että olen toimimassa oikein, eli korjatkaa, jos olen väärässä niin työvaiheissa, kuin itse aineiden yhteensopivuudessa:

1. Punainen vesipetsi pintaan, kuivattaminen ja pinnan hiominen
2. Musta vesipetsi pintaan, kuivattaminen ja pinnan paikoittainen hiominen
3. Nitroselluloosalakkaa ohut kerros, pään raapimista ja kuivattaminen
4. Punaista filleriä päälle, kuivattaminen ja hiominen
5. Viimeistely nitroselluloosalakalla kaikkine vaiheineen

- Vesipetsit leviää sienellä
- Nitroselluloosalakka suihkuaa fan -suuttimella varustetusta spraypullosta tahi ruiskusta, jos sellaisen satun halavalla löytämään
- Fillerin levitän pirttihirmun lempipaidalla

Tarkoitus olisi saada pääosin musta pinta, jossa punaiset loimut hohtaisivat himmeästi bodyn keskelle kirkastuen. Kuin tuo Ruma-Teron SG:n väritys reversenä, eli punaiset loimut ja välit mustana. Jännittää jo hieman, että mitähän tästäkin tulee, mutta tässä vaiheessa ei voi enää ottaa askelta taaksepäin. Olen napsinut kuvia alkuvaiheista ja tulen napsimaan myös seuraavista, joten ehkäpä sitten jossain vaiheessa saatte ihailtavaksenne kitaran, josta loppujen lopuksi tuli juhannuskokon koriste ja sen pilaajasta täyspäiväinen alkoholisti.

Mutta joo, tarkoitus olisi mennä jo tänään hakemaan nuo petsit, joten apuanne kaivataan, oi ekspertit. Pitäähän sen siis olla vesipetsiä eikä jotain muuta, vai onko se yksi ja sama?
spyykko
24.05.2006 15:33:02

1. Punainen vesipetsi pintaan, kuivattaminen ja pinnan hiominen

Tämän jälkeen hän sulla on puuta, joka on toisaalta punainen ja toisaalta puun värinen, right?

2. Musta vesipetsi pintaan, kuivattaminen ja pinnan paikoittainen hiominen

Ja tämän jälkeen sulla on puuta joka on toisaalta musta ja toisaalta edelleen puun värinen. Hionnan jälkeen mustaa on todennäköisesti suurin piirtein samassa paikassa kuin vaiheen 1 jälkeen oli punaista ja musta tummana värinä peittää punaisen kokonaan. Puunvärisenä vastaavasti loistavat about samat paikat kuin vaiheen 1 jälkeen. En oikein ymmärrä mihin pyrit, tai sitten mulla itsellä on tässä nyt joku ajatusvirhe.

Pitäähän sen siis olla vesipetsiä eikä jotain muuta, vai onko se yksi ja sama?

Homman voi tehdä vesipetsillä. Homman voi myös tehdä jollain muulla, esim. spriipetsillä. Kaikissa pintakäsittelyhommissa olisi kuitenkin ehdottoman tärkeää tehdä riittävä määrä koepaloja läpi koko prosessista, eikä siirtyä itse bodyyn ennen kuin lopputulokseen on varmasti tyytyväinen. Koska sun tapauksessa tämä on nyt kovin vaikeaa, ellei mahdotonta, niin suosittelen henkisesti valmistautumaan siihen ettei homma välttämättä kerrasta onnistu halutulla tavalla. Väreillä kun on ikävä taipumus muuttua aika tavalla vielä lakatessa.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
mindsnare
24.05.2006 15:49:02
Tämän jälkeen hän sulla on puuta, joka on toisaalta punainen ja toisaalta puun värinen, right?

Ait!

Ja tämän jälkeen sulla on puuta joka on toisaalta musta ja toisaalta edelleen puun värinen. Hionnan jälkeen mustaa on todennäköisesti suurin piirtein samassa paikassa kuin vaiheen 1 jälkeen oli punaista ja musta tummana värinä peittää punaisen kokonaan. Puunvärisenä vastaavasti loistavat about samat paikat kuin vaiheen 1 jälkeen. En oikein ymmärrä mihin pyrit, tai sitten mulla itsellä on tässä nyt joku ajatusvirhe.

Mä pyrin siihen, että olisi mustaa ja punaista. Noinhan se loogisesti menee, joten ajatusvirhe löytyy täältä. Miten mä onnistun saamaan ne puun väriset kohdat mustaksi niin, että loimut säilyisivät punaisena?

Homman voi tehdä vesipetsillä. Homman voi myös tehdä jollain muulla, esim. spriipetsillä.

Onko näillä merkittävää eroa lopputuloksen kannalta? Itselleni on melko sama käytänkö vesi- tai spriipetsiä, kunhan siitä vain tulee punainen.

Kaikissa pintakäsittelyhommissa olisi kuitenkin ehdottoman tärkeää tehdä riittävä määrä koepaloja läpi koko prosessista, eikä siirtyä itse bodyyn ennen kuin lopputulokseen on varmasti tyytyväinen. Koska sun tapauksessa tämä on nyt kovin vaikeaa, ellei mahdotonta, niin suosittelen henkisesti valmistautumaan siihen ettei homma välttämättä kerrasta onnistu halutulla tavalla. Väreillä kun on ikävä taipumus muuttua aika tavalla vielä lakatessa.

Joo, koepaloja ei hyppysissä ole, joten joudun luottamaan onneeni. Sen takia tämä vähän jännittääkin.
mindsnare
24.05.2006 16:04:51 (muokattu 24.05.2006 16:18:49)
Pikkuisen olen "jalostanut" tekniikkaa siten ,että
mustan petsin jälkeen hionta "kovalla kädellä" ja
sen jälkeen tumman vihreä petsaus ja sitten kevyt
hionta ja vaalean vihreä petsaus. Eli kolmea sävyä
pintaan.

Tässä kuva kahden petsauksen ja hionnan jälkeen.
http://kotisivu.dnainternet.net/dnakato/kitara/kitv1.jpg

Tässä valmis.
http://kotisivu.dnainternet.net/dnakato/kitara/kitv.jpg

Pahoitteluni tästä tyhmästä päästäni, mutta toimiiko se sitten vain ja ainoastaan näin päin: Eli laitan ensin sen mustan, jota hion maun mukaan ja sitten sen päälle vasta se punainen?
päänahka
24.05.2006 16:57:43
Pahoitteluni tästä tyhmästä päästäni, mutta toimiiko se sitten vain ja ainoastaan näin päin: Eli laitan ensin sen mustan, jota hion maun mukaan ja sitten sen päälle vasta se punainen?

Sehän toimii niin että musta näkyy vaaleamman alta mutta ei toisin päin. Mikset vain jättäisi hiontavaiheessa enemmän sitä mustaa näkyviin? Ja jotta ei jäisi väärinkäsityksiä, niin mainittakoon että lausuntoni ei perustu asiantuntemukseen vaan loogiseen päättelyyn.
mindsnare
24.05.2006 17:14:04
Sehän toimii niin että musta näkyy vaaleamman alta mutta ei toisin päin. Mikset vain jättäisi hiontavaiheessa enemmän sitä mustaa näkyviin? Ja jotta ei jäisi väärinkäsityksiä, niin mainittakoon että lausuntoni ei perustu asiantuntemukseen vaan loogiseen päättelyyn.

Joo, pitänee sitten heivata se musta ensin siihen. Itse olen nukkunut niin huonosti viime viikonlopun jälkeen, että logiikka ei enää tunnu toimivan.
Tim
24.05.2006 19:48:19 (muokattu 24.05.2006 20:04:27)

Noi loimupuut missä olen noita hiontajuttuja nähnyt käytettävän ovat olleet vaahteraa, leppää tai koivua. Jos tuo sun pinta on mahonkia, niin se on kuitenkin aivan erityyppistä puuta. Isot huokoset jne. Voi olla ettei siitä tule läheskään vastaavan näköstä.
Hienoja mahonkipintojakin olen kyllä nähnyt. Mutta yleensä yksivärisenä ainakin pohja, sitten siinä vaikka mustalla kitillä täytetyt huokoset, niin tulee kivan näköseks kuviot. Lakkakerrosten väliin voi sitten vaikka darkburstia pistää.
Esimerkkiyksilönä Juzzun hevikeppi:
http://img513.imageshack.us/img513/2707/valmis0026nx.jpg

Mutta niin kuin sanottiin, kokeile koepalaan ensin, niin näät miltä näyttää.

Edit: Oli vähän ensin tarkotus tossa omassakin projektissa koittaa tota ensin mustaa, sitten punasta. Mutta kun kokeilin koepalaan, niin en oikein tykänny kuitenkaan. Oli vähän liian räikeet ne erot. Niinpä vedin pelkkää punasta pariin kertaan. Hioin kyllä välissä keskiosasta punasta puoliks pois, mutta eipä se näemmä paljoo auttanu tummentaan reunoja. Mutta aika isot värierot noi loimut saa aikaan ihan vaan yhdelläkin värillä. Vaahterakansi kyseessä. Toi on vielä märkä pinta. Toivottavasti näyttää tommoselta lakan kanssa. Petsin kuivuttua loimut vaimenee kovasti.
http://www.kotikone.fi/timo/kitara/image/kansipetsattu.jpg
mindsnare
24.05.2006 22:28:58 (muokattu 24.05.2006 22:32:19)
Noi loimupuut missä olen noita hiontajuttuja nähnyt käytettävän ovat olleet vaahteraa, leppää tai koivua. Jos tuo sun pinta on mahonkia, niin se on kuitenkin aivan erityyppistä puuta. Isot huokoset jne. Voi olla ettei siitä tule läheskään vastaavan näköstä.

En ole itsekään mahonkiin nähnyt käytettävän tätä tekniikkaa. Voipi olla, että susi tulee, mutta kokeilunhalu kasvoi niin suureksi, että kävinpä ostaa mustaa ja punaista petsiä. Ei tuossa mahongissa niin intensiiviset loimut ole, kuin vaahterassa, mutta omaan makuun kuitenkin sopivat.

Oli vähän ensin tarkotus tossa omassakin projektissa koittaa tota ensin mustaa, sitten punasta. Mutta kun kokeilin koepalaan, niin en oikein tykänny kuitenkaan. Oli vähän liian räikeet ne erot. Niinpä vedin pelkkää punasta pariin kertaan. Hioin kyllä välissä keskiosasta punasta puoliks pois, mutta eipä se näemmä paljoo auttanu tummentaan reunoja. Mutta aika isot värierot noi loimut saa aikaan ihan vaan yhdelläkin värillä. Vaahterakansi kyseessä. Toi on vielä märkä pinta. Toivottavasti näyttää tommoselta lakan kanssa. Petsin kuivuttua loimut vaimenee kovasti.
http://www.kotikone.fi/timo/kitara/image/kansipetsattu.jpg

Ihan näppärän näköinen vaahterakansi. Laitahan kuvaa lakkauksen jälkeen. Jotenkin on sellainen kutina, että tuo menee vaan paremmaksi lakan kanssa. Mitä lakkaa ajattelit käyttää?

Pyysin k-raudasta mukaani muutaman kalikan, johon voin testailla noita petsejä. Tuskinpa kuitenkaan todellista kuvaa antavat, kun on kerran eri puutakin kuin tuossa kitarassa. Mutta sittenhän sen näkee, kun on petsit kitarassa. Jos punainen näyttää pahalta, voinhan sen sitten peittää sillä mustalla kokonaan. Ja jos joudun pistämään kokonaan mustaksi niin sitten kävi mielessä, jos pistäisi valkosta kittiä kontrastin aikaansaamiseksi, kun punainen kitti tuskin niin paljoa sen mustan petsin alta/päältä paistaa. Laitan kuvaa sitten jossain vaiheessa.

Omassa kuvassa tuo kitara, mitä olen tuunailemassa. Pelkkä mustakin siihen hyvin sopii, mutta on tuo punainen sen verran mukava väri, että kokeillaan..
Tim
24.05.2006 23:23:35

Mitä lakkaa ajattelit käyttää?
Jotain 2-komponentti polyuretaanilakkaa. Ostin halpisruiskun millä pitäs koittaa ruiskia.
mindsnare
25.05.2006 01:54:54 (muokattu 25.05.2006 01:55:19)
Jotain 2-komponentti polyuretaanilakkaa. Ostin halpisruiskun millä pitäs koittaa ruiskia.

Biltemasta se 50e:n vai? Itsellä kävi myös mielessä moisen hankkiminen, jos ei nitroselluloosalakkaa saa spraypullosta ruiskittua. Onko sulla kompressori vai painepullostako ajattelit puhallukset saada? Jos painepullosta, niin mitä ne maksaa?
JakeScary
25.05.2006 02:04:14
Jos käytät vesipetsiä niin kannattaa ensin kastella puun pinta ja antaa kuivua ennen petsaamista. Vesipetsi nimittäin nostaa puusta karvat pystyyn hyvin tehokkaasti ja on täten erittäin hankala hioa. Myöskään ei kannata hioa petsiä mistään puhki, koska sitä ei oikeen voi paikata koska se jättää rajoja.
Se o kivaa ku on mukavaa..
spyykko
25.05.2006 09:06:21

Jos käytät vesipetsiä niin kannattaa ensin kastella puun pinta ja antaa kuivua ennen petsaamista.

Ja tämän jälkeen kevyesti hioa ylös noussut "tikku" pinnasta pois.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
mindsnare
25.05.2006 10:55:11
Jos käytät vesipetsiä niin kannattaa ensin kastella puun pinta ja antaa kuivua ennen petsaamista. Vesipetsi nimittäin nostaa puusta karvat pystyyn hyvin tehokkaasti ja on täten erittäin hankala hioa. Myöskään ei kannata hioa petsiä mistään puhki, koska sitä ei oikeen voi paikata koska se jättää rajoja.

Eikös tuossa ole hiottu puhki?

http://kotisivu.dnainternet.net/dnakato/kitara/kitv1.jpg

Ja jos ei homma ala näyttää hyvältä ja joudun heittämään sitä mustaa over and over, niin eikös useiden kerrosten petsaus peitä lopulta kokonaan sen puun jättämättä rajoja?

Ilmeisesti kannattaa ottaa vanhat pakkelit ja kitit pois ennen petsausta?
Juzzu
25.05.2006 11:20:43
Eikös tuossa ole hiottu puhki?

Kyllä, tarkoituksella, kun tuon jälkeen on laitettu vaalempi sävy päälle. Tarkoituksena on ollut värillä vielä korostaa loimuja.
mindsnare
25.05.2006 11:43:03
Kyllä, tarkoituksella, kun tuon jälkeen on laitettu vaalempi sävy päälle. Tarkoituksena on ollut värillä vielä korostaa loimuja.

Näin ajattelin itsekin tehdä, eli hioa mustan jostain puhki ja siihen sitten punainen päälle.

Tässä vielä sellaista pohdin, että pitäisiköhän ottaa kaulastakin maalit pois ja käsitellä kitara kauttaaltaan samalla tekniikalla niin ei tulisi ongelmaa uuden ja vanhan pinnan yhteensovituksessa. Kaula on ihan siedettävä tällä hetkellä, joten se menis sellaisenaan, mutta jos se alkaakin kiehumaan siitä rajasta, missä vanha ja uusi lakka yhdistyy.. Ja muutenkin on ikävää, jos siihen jää selkeä raja..
Tim
25.05.2006 12:00:59

Biltemasta se 50e:n vai? Itsellä kävi myös mielessä moisen hankkiminen, jos ei nitroselluloosalakkaa saa spraypullosta ruiskittua. Onko sulla kompressori vai painepullostako ajattelit puhallukset saada? Jos painepullosta, niin mitä ne maksaa?

Eiku ihan sen 11+ euron ison ruiskun. Tai ostin sen 16+ euron kompressorikitin biltemasta, kun ei tullu paljo mitään hintaa niille muille vehkeille. Ehkä niillä jatkojohdoilla jne jotain tekee.
Vanhemmilla olis kompressori, mutta ajattelin mennä paikalliselle puuverstaalle veteleen, kun siellä tulee ilma 'seinästä', jolloin ei tarvi vedenpoistinten jne kanssa leikkiä. Ja siellä on ilmastointikin kunnossa.

Vanhat kitit ja pohjamaalit pois tarkasti ennen petsausta. Ne kohdat ei petsiä paljoa ime, tai ainakaan samalla lailla kuin puu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)