Aihe: vhvistin putkiradiosta 1 | |
---|---|
![]() 24.03.2006 22:42:45 | |
tossa äsken kattelin että huuto.netissa on ihan pirusti vanhoja putkiradioita myynissä. hinnat pyörii 30-60€ välissä. Eli mistä tunnistaa, kelpaako radio vahvistimeksi. ja minkä merkkiset ovat yleensä hyvijä.. | |
![]() 25.03.2006 02:34:58 (muokattu 25.03.2006 02:41:32) | |
Jos ei aioi säilyttää radiota sellaisenaan, niin käyttökelpoisimpia lienee ne, joissa on pääteasteessa yksi tai useampi EL84-putki, tai ylipäätään E-sarjan putket. Verkkomuuntaja, tasasuuntausputki, pääteaste, ulostulomuuntaja, putkien kannat, runko, kotelo, siinä varmaan hyödyllisimmät osat uudelleen käytettäviksi kitaravahvistimessa. Kovat on hinnat kun ajattelee, kuinka paljon niitä on myynnissä (ja kirpputoreilla lisää). "Proppu ei menny ja vähän kuuluu suhinaa", 15 euroa pitäisi kuitenkin saada :-) Sillä hinnalla saa ihan varmasti toimivankin putkiradion. | |
![]() 25.03.2006 04:25:06 (muokattu 25.03.2006 08:40:39) | |
tossa äsken kattelin että huuto.netissa on ihan pirusti vanhoja putkiradioita myynissä. hinnat pyörii 30-60€ välissä. Eli mistä tunnistaa, kelpaako radio vahvistimeksi. ja minkä merkkiset ovat yleensä hyvijä. Mua ei oo koskaan sytyttänyt ajatus: höyryraatiosta kitarakone. Johtuneeko siitä, että ekassa bändissä (n. 13 vee) vedimme kitaran, basson ja laulun putkiratiovanhuksen kautta. Nykyään vielä kun Suomestakin saa helposti ja suht edullisesti ihan oikeita vahvistinkomponentteja. Kyllä sieltä ihan kelpo ääni lähtee. Koska mm.liittimet ja monet komponentit ovat "eilistä päivää", joudut todennäköisesti avaamaan kotelon. Sähköiskun vaara on "jonniimoinen" (Iso jännite metallirungossa!) . Minä taisin saada ekan sähköiskuni juuri putkiradiosta. Monissa radioissa ei ole verkkomuuntajaa, eristeet on, mitä on, samoin elkot. Monasti putkia vielä saa, mutta ei aina. Muistaakseni mm. eräs radioissa hyvin yleinen pääteputkityyppi on käytännössä loppu eli kallis jos ylipäätään löytyy. | |
![]() 25.03.2006 14:35:55 | |
Mua ei oo koskaan sytyttänyt ajatus: höyryraatiosta kitarakone. Johtuneeko siitä, että ekassa bändissä (n. 13 vee) vedimme kitaran, basson ja laulun putkiratiovanhuksen kautta. Nykyään vielä kun Suomestakin saa helposti ja suht edullisesti ihan oikeita vahvistinkomponentteja. Jaa kaikki samasta putkiradiosta? eipä ihme jos ei oo hyviä muistoja, meillä oli sentään 4 tai 5 putkiradiota (niitä sai silloin ilmaiseksi tai jaffapullon hinnalla niin paljon kuin jaksoi kantaa), 2 kitarassa, 2 laulussa ja bassolle oikein valtava kaappiradio. :-) Soundi oli hyvä, ja olen sitä usein kaivannut. Mulla on varastossa joku 3-4 putkiradiota sitä päivää odottamassa, että kaipaus muuttuu innostukseksi, ja päätän alkaa askarrella :-) Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan. | |
![]() 25.03.2006 17:50:59 | |
Kovat on hinnat kun ajattelee, kuinka paljon niitä on myynnissä (ja kirpputoreilla lisää). "Proppu ei menny ja vähän kuuluu suhinaa", 15 euroa pitäisi kuitenkin saada :-) Sillä hinnalla saa ihan varmasti toimivankin putkiradion. No jaa... Kun katselee kirpputoreja, niin yleisempi hinta on 50e... Joskus jopa rikkinäisistä. Ärsyttävää. Jos saisi halvemmalla, niin ostaisin läjän hetimiten. Tuo yksi pikkuinen ASA tuossa vieressä toimii kyllä kuin unelma, mutta olisi kiva saada hieman isompikin värkki. Pissahammasta kolottaa. Olenko infrapunaniska? | |
![]() 25.03.2006 21:18:16 | |
50 ja 60 luvun Salorat käy kitaralle aikahyvällä varmuudella. Hiukan vaatii modausta eli liitäntä levysoitin/magnetofoni liitännästä ja verkkojohdon vaihto maadoitettuun eli suojamaa radion runkoon. Jos joku epäilee putkiradion mahdollisuuksia kannattaa tutustua Jussi "Jo Buddy" Raulamon tuotantoon. Sellainen varoitus että putkiradiosta saatavat soundit ei taatusti vastaa Hevi, Metalli yms kitaristien vaatimuksia vaan soundimaailma on lähinnä Blues tyyppistä. Jos on joku hyvä edellämainittu Salora tai muu sopiva ja toimiva ulalla varustettu putkiradio kannattaisi radio kunnostaa kitaralle ja radion eli maanantai iltaisin (yöllä) lähetettävään "ulvovat sudet" ohjelman kuunteluun. Epäkuntoisen tai muiten sopimattoman radion raadosta voi irroittaa verkkomuuntajan ja päätemuuntajan ja tehdä pienen kitaravahvistimen. | |
![]() 26.03.2006 16:53:56 (muokattu 26.03.2006 16:54:17) | |
Mua ei oo koskaan sytyttänyt ajatus: höyryraatiosta kitarakone. Johtuneeko siitä, että ekassa bändissä (n. 13 vee) vedimme kitaran, basson ja laulun putkiratiovanhuksen kautta. Nykyään vielä kun Suomestakin saa helposti ja suht edullisesti ihan oikeita vahvistinkomponentteja. Kyllä sieltä ihan kelpo ääni lähtee. Koska mm.liittimet ja monet komponentit ovat "eilistä päivää", joudut todennäköisesti avaamaan kotelon. Sähköiskun vaara on "jonniimoinen" (Iso jännite metallirungossa!) . Minä taisin saada ekan sähköiskuni juuri putkiradiosta. Monissa radioissa ei ole verkkomuuntajaa, eristeet on, mitä on, samoin elkot. Monasti putkia vielä saa, mutta ei aina. Muistaakseni mm. eräs radioissa hyvin yleinen pääteputkityyppi on käytännössä loppu eli kallis jos ylipäätään löytyy. Samaa mieltä olen putkiradiosta kitara vahvariksi,pääte + verkkomuuntajia saa kaupasta,jopa haluamalleen pääteputkityypille,sekä teholuokalle,ei kannata maksaa 50 vuottavanhoista putkiradioista jotka suurimmaltaosin jää tekemättä vahvariksi,näin uskalla veikata. Lisään vielä lie kuinka monetta kertaa,vanha putkiradio voi olla yllätyksellinen,mainitsitkin jo "iso jännite rungossa" ,vanhat pula ajan ns.yleisvirta vastaanottimet on ac/dc verkkoon tarkoitettuja,ei galvaanista erotusta verkosta puuttuvan verkkomuuntajan takia,tiedän tapauksen kun tälläisellä saatiin kerrostalon peltikatto ja katolle johtavat metalliset tikapuut jännitteelliseksi tuollaisen radion avulla... no se on jo toinen juttu miten... ;) Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)