Aihe: Putkiradiosta kitaravahvistin, kokemusta?
1
Jale
15.03.2006 16:01:53
Saan putkiradion sedältäni ja tarkoitus olisi saada siitä vahvistin mun Sheratonille. En vielä tiedä tarkempaa infoa putkiradiosta.

Halusinkin näin alkajaisiksi kysyä, että onko kokemusta putkiradion muuttamisesta kitaravahvistimeksi? Minkälainen homma ja mitä hintaluokkaa tämä projekti olisi? Kiitän=)!
"Mites kotona menee?-Mistäs mä tiedän.Mähän olen täällä!"
Jumina5/6
15.03.2006 17:18:22 (muokattu 15.03.2006 17:22:23)
Jos siitä löytyy levysoitinliitäntä (useimmiten on), niin yksinkertaisimmillaan:

Kolvaa irti virtapiuha, kolvaa uusi maadoitettu tilalle. (Maadoituspiste johonkin laitteen metallirunkoon)

Tee piuha jossa on naarasplugi ja toinen pää sopii radion taakse levariliitäntään. (Tai sitten narttuliitin kiinni koneen taakse ja piuhat kiinni sisäkautta)

EDIT: Eli kustannusarvio on ehkä 5-10e, jos vain omistaa kolvin ja se pysyy kädessäkin vielä. Jos ei levysoitinliitäntää ole, homma mutkistuu jonkun verran.
Pissahammasta kolottaa. Olenko infrapunaniska?
Tubeman
16.03.2006 07:55:04
Jos siitä löytyy levysoitinliitäntä (useimmiten on), niin yksinkertaisimmillaan:

Kolvaa irti virtapiuha, kolvaa uusi maadoitettu tilalle. (Maadoituspiste johonkin laitteen metallirunkoon)

Tee piuha jossa on naarasplugi ja toinen pää sopii radion taakse levariliitäntään. (Tai sitten narttuliitin kiinni koneen taakse ja piuhat kiinni sisäkautta)

EDIT: Eli kustannusarvio on ehkä 5-10e, jos vain omistaa kolvin ja se pysyy kädessäkin vielä. Jos ei levysoitinliitäntää ole, homma mutkistuu jonkun verran.

Yleensä levysoitin liitännän puuttumiselle oli jokin syy putkiradioissa,ja ne oli

-Radio oli ns.paristoputkikone,D-sarjan putket ja tarkoitettu sähköistämättömille alueille joita Suomessa oli vielä 80-luvun alussa muutama.

-Radio oli ns.yleisvirta vastaanotin,U-sarjanputket,näissä ei ollut galvaanista erotusta verkosta,eli verkkomuuntajaa vaan iso sarjavastus hehkuille ja anodijänniitteelle.Yleensä puoliaaltotasasuuntaus.. tälläiseen ei missään nimessä
ole viisasta tehdä liitäntää jälkikäteen,muuten tremolon aikaan saa soittoon verkkojännite.. ;) . 50-luvulla oli tosin yleisvirta vahvareita tehty ns.iltamakäyttöön,kiertävät viihdyttäjät käytti niitä,ja ne oli tehty inputtien osalta
erotin konkilla,,mulla on skemoja tälläisiin ,,erotin konkat oli aika hevit,jännitekesto luokkaa 3750 V läpilyöntijännite kestoltaan..
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)