Aihe: Millä reikä ruostumattomaan teräkseen?
1
Rubber
13.03.2006 11:32:25
Heps!

Sain puhuttuani kummisetäni ympäri ja hän valmisti minulle 2 kappaletta kitaraefektikoteloita ruostumattomasta teräksestä. Ongelmaksi on nyt muodostunut, että milläs hemmetillä saan tehtyä siihen reijät? Porat joilla olen alumiinikoteloita porannut eivät tehneet minkäänlaista jälkeä.
Naturesti mature.
Juniper
13.03.2006 11:40:57
Reikä tulee hyvällä metalliterällä. Halpisterä ei tee jälkeäkään.
Teet pistepuikolla hyvän merkin ja pylväsporakoneella poraat leikkuunesteen kanssa.
Mä oon rosteriin ja hapikseen poraillut paljon reikiä ja ei siinä ole mitään ongelmia ollut, kunhan varmistaa että terä leikkaa koko ajan.
Vasu
13.03.2006 11:41:41 (muokattu 13.03.2006 11:42:55)
Samoilla pitäis onnistua kuin alumiiniinkin pitää olla vain hyvässä terässä. Pienet kierrokset koneeseen ja mielummin jotain poraus/kierteitys/leikkaus öljyä terään. Kummisetä jos on jossain metallipajalla vois auttaa. Kieltämättä hiukan hankala materiaali toi rosteri.
edit. Juniperillä edellä tais tulla oikeat ohjeet
jomppu
14.03.2006 15:17:25
Jos mahdollista valita porankierroslukua niin yleinen ohje on 6000 jaettuna poranterän halkaisijalla. Rosteriin poratessa ei kannata painaa niin kovaa kuin mustaan rautaan tai alumiiniin, ettei pala terä. Kierteitysöljyä tai jotain muuta leikkunestettä kannattaa käyttää. Ja jos porattava reikä on kovin iso, niin kannattaa ensin aloittaa pienemmällä terällä. Ja porauksen loppuvaiheessa varottava terän "leikkaamista" siinä on murtunut luita. Toi koskee lähinnä käsiporalla tehtyjä reikiä.
"siihen aaltopelti oveen me maalattiin ympyrä ja pirun iso a, jotta tyypit kaikki varmasti muistaisi minkä takia me soitetaan"
Cornflake
14.03.2006 17:14:52
Osta kaupasta coboltti-teriä, niillä onnistuu iloisemmin. Eli tavallisia metalliporanteriä, joihin on sekoitettu ~5% cobolttia. Tunnistaa co tai cobolt tai cobalt tai vastaavasta merkinnästä.

Leikkuuöljy on tietty kiva kaveri myös.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
AndyH
14.03.2006 20:52:05 (muokattu 14.03.2006 20:53:47)
pop eli vetoniitti poralla kun teet alkureiän niin siihen voit sitten päästää vaikka 10mm poralla. Jos poria ostat niin kandee ostaa ns. CNC-poria, ne on vähän lyhempiä ja niissä on loivempi rintakulma, menee paljon nätimmin rosteriin. Ne on kirkkaita, normi metalliporathan on mustia.
SirElwood
14.03.2006 21:04:15
Lainaan vähän tätä ketjua, kun sopivasti metallin poraamisesta on puhetta.

Itse olen etsinyt "budjetti ratkaisua" noin 36-40mm reikien tekoon, ja alumiinia pitäisi porailla. Noin isot kartioterät on pirun kalliita, mikäli niitä nyt edes noin isoja löytyy. Ei noita tarttis kumminkaan jatkuvasti porailla.

Onko ainoa vaihtoehto joku 60e kartioterä tms.?
AndyH
14.03.2006 21:46:15 (muokattu 14.03.2006 22:01:15)
Voit tuolla 60e saada nippanappa jonkun käytetyn USSR-poran. Jos alumiini on jotain pelliä niin menee komeasti rasiaporalla. Toki menee paksumpaankin, lähinnä miehen sitkeydestä kiinni. Itse olen "pökkinyt" 2mm rosteriin 60mm reikiä rasiaporalla.

Tossa vielä pari kuvaa kyseisestä kapistuksesta:
http://www.taprk.org/img/project/kauniainen/rasiapora.jpg
http://products.ensto.com/catalogs/catalog.taf?pg_parent=224
Vasu
15.03.2006 00:31:08
Reikäsaha olis yksi mahdollisuus, tosta sivulta 184
http://www.clasohlson.fi/finland/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)