Aihe: Strato valmis
1 2
simop
27.12.2005 01:07:35
Ensimmäinen kitaraprojektini tuli pintakäsittelyä vaille valmiiksi noin viikko sitten. Osoitteesta http://koti.mbnet.fi/simopot/rakentelu/kitara.php löytyy kuvia ja enemmän selostusta.

Vaikka kitara ei ole soitettavuudeltaan ihan huippuluokkaa, olen silti suht tyytyväinen siihen, koska olen kuitenkin ensikertalainen. Rakennellessa tuli kaikenlaisia virheitä, joista näkyviin jää oikeastaan vain kaulan vinous (selvemmin tuo näkyy pleksin vinoutena). Ylisuuren mikinkolon saan paikattua ennen maalaamista.

Kiitoksia kaikille, jotka vastailivat kysymyksiini! Niitä tulee maalausvaiheessa todennäköisesti lisää. ;)

Kommentteja otetaan vastaan..
Jykki
27.12.2005 09:29:59

Ensimmäinen kitaraprojektini tuli pintakäsittelyä vaille valmiiksi noin viikko sitten. Osoitteesta http://koti.mbnet.fi/simopot/rakentelu/kitara.php löytyy kuvia ja enemmän selostusta.

Vaikka kitara ei ole soitettavuudeltaan ihan huippuluokkaa, olen silti suht tyytyväinen siihen, koska olen kuitenkin ensikertalainen. Rakennellessa tuli kaikenlaisia virheitä, joista näkyviin jää oikeastaan vain kaulan vinous (selvemmin tuo näkyy pleksin vinoutena). Ylisuuren mikinkolon saan paikattua ennen maalaamista.

Kiitoksia kaikille, jotka vastailivat kysymyksiini! Niitä tulee maalausvaiheessa todennäköisesti lisää. ;)

Kommentteja otetaan vastaan..

Ihan nättihän tuo on.

Kannattaa muuten tehdä fanerista sapluuna noille kieliholkkien reijille, ja porata bodyyn holkkien reijät tuon sapluunan kanssa. Tällöin ne saa helposti suoraan riviin.

Jos maalaat kitaran, holkita reijät umpeen ja poraa uudelleen. Ei harmita viiden vuoden päästä sitten niin paljon.

Jykki
Juzzu
27.12.2005 09:41:10
Onneksi olkoon. Minkälaista pintaa olet ajatellut? Kuinka tuo soi?
simop
27.12.2005 10:36:18
Ei taida mikään vanerisapluuna auttaa, kun ei ole pylväsporakonetta käytössä. Tuon porakoneen telineen avulla ei voi porata reikiä kovin kauas reunasta, koska se tolppa tulee vastaan. Eikä ne holkit minua edes häiritse. Eihän ne sieltä mihinkään näy. :)

Pintakäsittelyksi olen ajatellut kermanväristä maalia ja lakkaa spraypurkeista.
Jykki
27.12.2005 11:02:22

Ei taida mikään vanerisapluuna auttaa, kun ei ole pylväsporakonetta käytössä. Tuon porakoneen telineen avulla ei voi porata reikiä kovin kauas reunasta, koska se tolppa tulee vastaan. Eikä ne holkit minua edes häiritse. Eihän ne sieltä mihinkään näy. :)

No joo, eihän se sitten mitään.

Kun tuollaista sapluunaa käyttää, ei tarvitse pylväsporakonetta. Eihän noiden holkkien reikien tarvitse olla kuin muutamien millien syvyisiä.

Sapluunan poraat tarkasti pylväskoneella ja sitten sapluuna vaikkapa kaksipuolisella teipillä kohdalleen bodiin ja holkkireikien upotus käsiporalla.

Jykki

Kuiteskin kitara on hieno.
moikki
27.12.2005 11:33:57

Nyt kun kerran maalat sen niin sen mikkikolon voit pakkeloida silleen että se ei näy sieltä pleksin alta.
Rock like FUCK!
simop
27.12.2005 12:46:31
Ihan mukavasti tuo soi. Akustisesti vähintään yhtä hyvin kuin mikä tahansa muukin Strato. Sähköisestikin ihan ok, vaikken ole paljoa vielä testaillutkaan, lähinnä omatekemäni pikkuvahvistinen kautta :)

Kyllä minä meinasin sen mikin kolon paikata ennen maalaamista, kuten ensimmäisessä viestissä sanoinkin.
32788
27.12.2005 14:57:42
Tarviiko tuota nyt edes kummemmin maalata, vähän lakkaa päälle niin tulee komea natural-strato...
Ehei, Tiluman ei suinkaan tarkoita tiluttavaa miestä, vaan on lyhenne sanoista Tappelunhaluinen Iltatorimyyjä Lattajalkainen Uudistaja ja Monumentaalisen Aneeminen Nikotinisti
simop
27.12.2005 17:17:39
Tarviiko tuota nyt edes kummemmin maalata, vähän lakkaa päälle niin tulee komea natural-strato...

On se vähän pakko maalata, kun sitä on paikattu liimalla ja sahanpuruilla useammastakin kohdasta. Pistosaha vähän lipsahti... Yksi noista lipsahduksista on paikattu tulitikun pätkällä, joten rungossa on myös haapaa. Vaikuttaakohan se saundiin? ;)
Sitäpaitsi tuo lankku on melko oksainen, koska se on halvinta laatua.

Muuten sen varmaan jättäisinkin puunväriseksi.
32788
27.12.2005 17:23:02
Ei niitä kyllä pahemmin huomaa noita virheitä, jos niitä ei erikseen etsi. Ja nuo oksat tuovat vain vähän elävyyttä tuohon pintaan.
Ehei, Tiluman ei suinkaan tarkoita tiluttavaa miestä, vaan on lyhenne sanoista Tappelunhaluinen Iltatorimyyjä Lattajalkainen Uudistaja ja Monumentaalisen Aneeminen Nikotinisti
AndyH
27.12.2005 18:15:00
Upea peli. Tossa oli mulle hyviä ideoita omaan prokkikseen. :) Ekaa myös väsäilen, ja kaulan aion mäkin ostaa valmiina.
Max
27.12.2005 20:37:07

Onnea!!
Kaiken takana on nainen...
simop
10.01.2006 19:43:20
Tuossa muutama päivä sitten tuli tuo Strato lopullisesti valmiiksi. Ihan hieno siitä sitten loppujen lopuksi tuli. Tältä keskustelualueelta löytyneiden ohjeiden mukaan spraymaalien ja -lakkojen kuivumisajat ovat todella pitkiä (jopa viikkoja). Itse annoin maalin ja lakan kuivua kerrosten välillä noin 30 minuuttia tilassa, jonka lämpötila on noin 10 astetta. Maalikerrosten jälkeen toin kitaran yöksi huoneenlämpöön kuivumaan ja sitten lakkasin. Lakankin annoin kuivua yön yli ja laitoin sitten autovahaa päälle. Pinta ei ole ehkä aivan yhtä kova ja kiiltävä kuin "oikeissa" kitaroissa, mutta minulle tuo riittää oikein hyvin.

Kuvia ja tietoja kitarasta --> http://koti.mbnet.fi/simopot/rakentelu/kitara.php
T.Urmio
10.01.2006 20:04:49
Siis ensimmäinen tekele!? Jäbä puhuu paskaa! No ei, järjettömän hieno skebulaattori. Onnitteluja ja kateutta täältäpäin.
No ei se mun vika oo
Explorer
10.01.2006 20:08:22
Hieno on.
simop
10.01.2006 22:47:37
Siis ensimmäinen tekele!? Jäbä puhuu paskaa!

Kyllä se vaan on. :)

No ei, järjettömän hieno skebulaattori. Onnitteluja ja kateutta täältäpäin.

Kiitos kiitos. Itsekin yllätyin, kuinka hyvä tuosta tuli. Seuraavasta tulee sitten varmaan ihan huippuhyvä... ;)
Hiku
11.01.2006 16:51:09
On kyllä komia. Onnea vaan!
Boutros Boutros Ghali!
AndyH
18.01.2006 19:44:29
Millä sait noin komeasti nuo rungon pyöristykset tehtyä? Jos käsin hiomalla teit niin tosi tasalaatuista jälkeä sait. Pitäisi kanssa aloittaa pyöristykset :D
overthewall
19.01.2006 08:12:58
Hieno tuli. Ei uskois oma tekemäksi.

Ajelin itekin ton bodin irti pistosahalla. Veemäistä suoristella noita sivuja käsin hiomalla. Jos keksis jostain varman keinon saada sivut suoraksi.
justus5
19.01.2006 17:12:05
Ajelin itekin ton bodin irti pistosahalla. Veemäistä suoristella noita sivuja käsin hiomalla. Jos keksis jostain varman keinon saada sivut suoraksi.

Jos omistuksesta löytyy jonkunlainen porakone ja pieni pöly ei haittaa, niin < 10e saa esim. Biltemasta pystytelineen poralle + hiomarullan(?) jolla ne reunat saa suoraksi.
Remember to rebel against authorities, kids!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)