Aihe: Vahasin mikit, nyt eivät inahdakaan. Syy?
1
JulliH
01.11.2005 16:03:57

Siinäpä se lyhyesti tulikin. Vahasin parafiinilla epiphone - les paulin humbuckerit ja nyt eivät sitten skulaa yhtään. Mulla olis muutama ehdotus miksi eivät toimi. Sanokaa te viisaat sitten miten asia korjataan.

-tinauksesta ei tullut niin siisti kuin alkuperäisin oli -> tina ottaa kiinni johonkin väärään kohtaan
-tinaus on ollut huolimatonta -> piuhat eivät ole kiinni toisissaan kunnolla
-kolvatessa olen tehnyt piuhoille jotain (?)
-mikeissä on nyt vähemmän vahaa kuin alkuperäisin oli -> oikosulku jossain?
-mikkejä vahatessa on käynyt jotain peruuttamatonta (?)

Minä en keksi mistä kiikastaa. Ei se nyt niin ihmeellistä ole kolvata 3 piuhanpäätä toisiinsa kiinni..mutta näköjään sekin voi mennä reisille.

Onko ideoita?
-Ei kyntömies vakoaan valitse.
Piirakka
01.11.2005 16:31:40
Voi olla että käämilangan eristeet on sulanut liian kuumaassa vahassa, tarkoittaen sitä että mikit on mennyt paskaksi..

Mikit kannatta vahata vesihauteessa sillai että levy on ykkösellä koko ajan..

Mittaa yleismittarilla mikin kelojen vastus, jos näyttää oikkaria, näin on käynyt..
"I play stratocasters because no one good has ever played one!"
JulliH
01.11.2005 16:44:24

Lämmitin parafiinin kermansavi-astiassa vesihauteessa, vesi ei ollut edes kiehuvaa joten mun on vaikea uskoa että vaha olisi ollut liian kuumaa. Nimittäin pystyin pitämään paljain käsin siitä kermansaviastiasta (missä vaha oli) kiinni.

Hyvä pointti toi yleismittari, tarvii irrotella piuhat ja kokeilla.
-Ei kyntömies vakoaan valitse.
Volle
03.11.2005 23:12:23
Lämmitin parafiinin kermansavi-astiassa vesihauteessa, vesi ei ollut edes kiehuvaa joten mun on vaikea uskoa että vaha olisi ollut liian kuumaa. Nimittäin pystyin pitämään paljain käsin siitä kermansaviastiasta (missä vaha oli) kiinni.

Hyvä pointti toi yleismittari, tarvii irrotella piuhat ja kokeilla.

Kiuhuva on n. 100 astetta (celsiusta) ja se paska sulaa jo aiemmin, että se voi hajota, vaikkei kiehumista tapahtuisikaan.
Nam.
kulmahiomakone
04.11.2005 12:10:03
Kiuhuva on n. 100 astetta (celsiusta) ja se paska sulaa jo aiemmin, että se voi hajota, vaikkei kiehumista tapahtuisikaan.

Ai että langan eristeet sulavat jo sadassa asteessa? Tuskin kuitenkaan... Ainakin tuolle omalle kerälle on speksattu langan sulamislämpötilaksi noin 160 astetta ja mitä olen asiaa tutkaillut, luku on aika tavanomainen. Riippuu tietysti langassa käytetystä eristeestä, mutta itse en jaksa uskoa, että alle sadassa asteessa sulavia eristeitä edes käytetään.
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
pjl
04.11.2005 13:04:49

Ei kyllä sula käämilangan eristeet toullaisissa lämpötiloissa. Jos ruukusta pystyi pitämään kiinni niin se ei paljon yli 50 asteinen ollut. Näpeissä tuollainen reilu 50 astetta tuntuu jo ilmeisen kuumalta. Muuntajatkin toimii ihan hyvin vaikka olisivat niin kuumia että käsin ei kestä koskea (tosin tällöin on jo kysessää muuntajan mitoitusvirhe, mutta kuitenkin). Samaa tavaraa niissä kuitenkin eristeenä käytetään.
Piirakka
04.11.2005 13:44:24
Mittaamaalla selviää tämäkin.. Ellei sitten jokin kuumalanka ota kiinni mikin runkoon, semmoistakin olen tavannut..
"I play stratocasters because no one good has ever played one!"
fox
04.11.2005 13:51:58

Ei kyllä sula käämilangan eristeet toullaisissa lämpötiloissa. Jos ruukusta pystyi pitämään kiinni niin se ei paljon yli 50 asteinen ollut. Näpeissä tuollainen reilu 50 astetta tuntuu jo ilmeisen kuumalta.

Täysin totta tuo. Mutta hei, nythän emme tiedä, mitä eristettä tuolla itämailla käytetään, useinhan kitaramikki ei oikeen kovin lämpiä käytössä, joten siinä voidaan käyttää eristelakkaa tms. jonka lämmönkesto on heikompi, kuin muuntajissa käytetyn käämilangan. D.Brosnack jotain kirjassaan kommentoi..
Ite joskus käytin synteettistä muhilaisvahaa (rohdoskaupasta eli tukkurilta hommasin, ehken apteekeissa siis vois olla) jonka sulamispiste oli alhainen.
Kuitenkin kattoisin yleismittarilla nuo kelat ja lähtevät johdot nyt ensimmäiseks, sen verran monta kertaa törmänny siihen, että tuotiin mikit, jotka ei toimineet, kun oli "tolpanväli johtoja pois" eli lähtevät johdot oli jotenkin huonosti. Helppo on myös katkasta käämiltä tuleva johto sen eristysnauhan irrotuspuuhissa, mulla on vieläkin muutama mikki, jotka vois saada pelittämään, kun viittis nähdä vaivaa ja uudelleen käämiä.. on se kelan lähtöpiuha katkaistu, ja sen alun kaivaminen kelan sisältä ei purkamatta onnistu.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)