Puoskari 12.10.2005 12:43:11 | |
---|
mistä saa ? miksi firebirdiä ei kannattaisi tehdä/mikä voi koitua ongelmaksi ? onko firebirdillä jotain "klassikko" skaalan pituutta? mitä puuta yleensä on/ovat olleet ? hyviä kitaristeja mahtuu kymmenen tusinaan kun taas hyviä biisin tekijöitä yksi...
...sikäli harmi etten kuulu kumpiinkaan |
Juzzu 12.10.2005 13:06:34 | |
---|
|
jarzel 13.10.2005 15:31:57 | |
---|
Piirrustuksia kannattaa varmaan kysellä kotimaisilta kitaranrakentajilta jotka ovat kyseistä mallia värkänneet,Nevalainen,Ala-Kuha,ja Oululainen soitinrakennuspaikka...nimi on nyt kadoksissa.Heiltä ainakin löytynee. Rakenne on kohtuullisen monimutkainen kaikkine v-tyylin kiinnityskulmineen,body+siivet.siivet on muutenkin "vino"tyyliset. Gibson käyttää mahonkia ja pähkinäpuuviiluja keskellä. Joku tietäjä voisi kertoa pähkinäpuun käytön ynnä muun keskiosan viilujen tarkoituksen?? Jackson on ainakin käyttänyt malleissaan mahonkia/loimuvaahterakantta.Skaala ilmeisesti 25.5" kun Gibsonilla 24 3/4". Ei mikään helpoin projekti ens kertalaisella.Voi tietenkin soveltaa omaa näkemystä ja poiketa orkkis rakenteeseen verrattuna. |
fox 13.10.2005 16:45:43 | |
---|
Gibson käyttää mahonkia ja pähkinäpuuviiluja keskellä. Joku tietäjä voisi kertoa pähkinäpuun käytön ynnä muun keskiosan viilujen tarkoituksen?? Tästä on jossain, oliko kitarakamapuolella, ollu hiljakkoinkin thriidi, missä on noi kaikki mallit käyty läpi, sieltä vois löytyä.. Noi pähkinäpuusoirot kaulapalkin laminoinnissa on jäykisteenä (ja täytyyhän ne puuvarastosta pois käyttää) Sekä tietysti mahdollistavat kaulapalkissa kapeampien lankkujen käytön. 70-luvun loppupuolella tuli tuo monesta palasta laminoitu kaula käyttöön, Alembic ja Ibanez noita kontrastiraitoja neck-thrukauloissa käyttivät myös. 1976 Bicentennial Firebirdissä oli viel ihan vanhanmallinen mahonkikaula. |
Metal_Griffin 09.11.2005 19:08:19 | |
---|
Noi pähkinäpuusoirot kaulapalkin laminoinnissa on jäykisteenä (ja täytyyhän ne puuvarastosta pois käyttää) Sekä tietysti mahdollistavat kaulapalkissa kapeampien lankkujen käytön. 70-luvun loppupuolella tuli tuo monesta palasta laminoitu kaula käyttöön, Alembic ja Ibanez noita kontrastiraitoja neck-thrukauloissa käyttivät myös. 1976 Bicentennial Firebirdissä oli viel ihan vanhanmallinen mahonkikaula. Firebird tuli markkinoille 1963. Ilmeisesti alkupään malleissa 63 oli kahdesta palasta liimattu kaula. Sauma keskellä. 9-osainen laminoitu kaula ilmaantuu kai 1964. Nykyisissä malleissa, myös historicissa on edelleenkin samanlainen 9-osainen kaula. 70 -luvulla Norlinin laatu pääsi repsahtamaan, joten voi olla mahdollista, että niissä Reissue malleissa on ollut yksiosaisia kauloja. On myös huhuttu, että maalatuissa Firebirdeissä olisi yksiosaisia kauloja... |
fox 09.11.2005 20:42:12 | |
---|
Firebird tuli markkinoille 1963. Ilmeisesti alkupään malleissa 63 oli kahdesta palasta liimattu kaula. Sauma keskellä. 9-osainen laminoitu kaula ilmaantuu kai 1964. Nykyisissä malleissa, myös historicissa on edelleenkin samanlainen 9-osainen kaula. 70 -luvulla Norlinin laatu pääsi repsahtamaan, joten voi olla mahdollista, että niissä Reissue malleissa on ollut yksiosaisia kauloja. On myös huhuttu, että maalatuissa Firebirdeissä olisi yksiosaisia kauloja... Kiintoisia tietoja, mistä oot löytäny? 8) Ensinnäkään tuohon Norlinin "huonoimpaan" aikaan ei Firebirdejä ollu valmistuksessakaan.. -69 loppui non-reversen teko ja pieni erä Medaillon- ´birdejä, ainoastaan V-mallia, tehtiin 72-73 jolloin tuo laatuongelma oli jo saatu hallintaan.. Seuraava satsi olikin Bicentennial, 1976, joissa oli 1-palamahonkia kaulapuu, kuten aikasemmissakin. Jos et uso niin tule katsomaan.. Tuo pähkinäpuulla vahvistettu monipala-laminoitu kaulapuu oli sitten seuraavan sukupolven Birdeissä, eli 78-79 alkaen ja edelleen. Eli kyllä niit "yksiosaisia kauloja" on kaikissa vanhoissa reverse-Birdeissä, nonreversethän ei ole neck-thru rakenteella ollenkaan, vaan liimakaulaisia. |
Metal_Griffin 09.11.2005 21:51:43 | |
---|
Hei Ebayn 1965, jossa lähikuvassa erottuu kaulan kerrokset: http://cgi.ebay.com/1965-Gibson-Fir … QcategoryZ33040QQrdZ1QQcmdZViewItem ja: http://www.stevemoore.addr.com/hotnews.html Siellä on kuvassa 1964 malli, jossa on 9-kerros kaula. Lähinnä olen noita kuvia katsellut ja omistajien kommentteja. Muutaman kerran olen törmännyt tietoon, että 1963 malleissa on kaksiosainen kaula ja joissain kuvissa se selkeästi näkyykin. Bicentennial malleissa näyttäisi tosiaan olevan yksiosainen kaula. Ja nythän tosiaan puhutaan reverse malleista, eihän ne nonreverset ole oikeita Firebirdejä ;) |
Metal_Griffin 09.11.2005 21:54:09 | |
---|
Ja itse olen sen Norlinin "huonomman" ajan laskenut siihen asti kun Les Pauleissa oli vaahterakaulat.... |
fox 09.11.2005 22:51:25 | |
---|
Ja itse olen sen Norlinin "huonomman" ajan laskenut siihen asti kun Les Pauleissa oli vaahterakaulat.... Oivoi, kyllähän kolmipalavaahterakaula isolla volutella on kuitenkin se paras, oikeesti.. :) On niit mm. EB-bassoissa, ES-355-335 malleissa ja SG:ssä.. Tuota en kyllä ihan yheltä istumalta nielase, Firebirdin kaulan speksejä, kas olen kattellut valmistusta. Se oli noissa vanhemmissa kyl yhdestä mahonkilankusta tehty.. *inttää* Ja kuitenkin kaikitenkin, yhdestä mahonkilankusta on omanikin.. Siivet tuli v-jointilla siihen korotettuun kaulapuu-osaan. Mutta perehdynpä, en ollenkaan sano, ettenkö vois väärässäkin olla, usein olen, eikä siin mitään... Saattaa nimittäin hyvinkin olla, että nuo Medaillonit, joita periaatteessa tehtiin vaan yhtenä vuotena, tuossa 1972, yhteensä 366 kpl, joistä 15 toimitettiin 1973, olis tehty noin kuin sinä sanot..Moista en ole nimittäin käsissäni pitäny.. Eikä kyllä kauhean moni muukaan USA:n ulkopuolella.. |
fox 09.11.2005 23:05:04 (muokattu 10.11.2005 02:33:18) | |
---|
Hei Ebayn 1965, jossa lähikuvassa erottuu kaulan kerrokset: http://cgi.ebay.com/1965-Gibson-Fir … QcategoryZ33040QQrdZ1QQcmdZViewItem
Katsopa sitä rungon osaa, kyllä se yhtä lankkua on, kaula ja runko.. Lapa on korjattu, jos viittit lukea sen selostuksen, siitä voi johtua tuo tummempi osuus.. Kiva vehjes, nonreverse-lavallinen reverse-III... Mutta valitettavasti ykspala-mahonkikaula.. ja: http://www.stevemoore.addr.com/hotnews.html Siellä on kuvassa 1964 malli, jossa on 9-kerros kaula Muuten hyvä muttei takuulla ole 1964.. Katsopa tarkasti: Dot -markkerit otelaudassa ja ISOT humbukkerit. Ei ainoossakaan 1963-1968 Firebirdissä ole isoja humppareita. Eikä myöskään uudemmissa, ihan uutta Firebird Studioo lukuunottamatta. Edith: Sivuillansa kertoo seuraavaa hän, joka kumoaa tuon monipala-jutskan myös: "- the reverse model with a single piece of mahogany for the neck and body, banjo tuners, and a beveled reverse head stock. These were produced from 1963 through 1965 in relatively limited quantities." |
Puoskari 10.11.2005 17:53:33 | |
---|
Mutta valitettavasti ykspala-mahonkikaula.. miten tuo on huonompi kuin monesta palasta kyhätty kaula ? hyviä kitaristeja mahtuu kymmenen tusinaan kun taas hyviä biisin tekijöitä yksi...
...sikäli harmi etten kuulu kumpiinkaan |
fox 10.11.2005 18:05:36 | |
---|
miten tuo on huonompi kuin monesta palasta kyhätty kaula ? Ei mitenkää, sarkasmia.. kun Metal Griffin oli tuon kuvan perusteella epäily monipalaseks.. Semmostavaan. Syitä, minkävuoks Giballa tuli tuo laminoitu kaula, voidaan arvailla, yhellä palstalla epäiltiin, että todella hyvien pitkien mahonki-ainespuitten saatavuus riittävän leveenä olis ollut jotenkin heikompaa nykyään.. Toki laminoimalla tehty tulee kalliimmaksi valmistaa paljonkin, kaikki höyläykset ja liimaukset ensin, ja sitten vasta aihion muotoilu. |
Tumppi38 11.11.2005 09:04:06 | |
---|
Ei mitenkää, sarkasmia.. kun Metal Griffin oli tuon kuvan perusteella epäily monipalaseks.. Semmostavaan. Syitä, minkävuoks Giballa tuli tuo laminoitu kaula, voidaan arvailla, yhellä palstalla epäiltiin, että todella hyvien pitkien mahonki-ainespuitten saatavuus riittävän leveenä olis ollut jotenkin heikompaa nykyään.. Toki laminoimalla tehty tulee kalliimmaksi valmistaa paljonkin, kaikki höyläykset ja liimaukset ensin, ja sitten vasta aihion muotoilu. Laminointiin lienee monia syitä mutta esimerkiksi Bob Benedetto tekee melkein kaikki kaulansa laminoimalla eikä kitaroiden tasoa voi haukkua. "Maybe I can fire Carl and make this idiot do his job too - PHB" |
Juzzu 11.11.2005 09:16:33 | |
---|
Laminointiin lienee monia syitä mutta esimerkiksi Bob Benedetto tekee melkein kaikki kaulansa laminoimalla eikä kitaroiden tasoa voi haukkua. Mä haluaisin kokeilla laminointia, vaikka toki työläämpää (käsityönä) onkin. Mutta ois kyllä hienoo laminoida sekaisin vähän loimuvaahteraa ja jotain tummempia muita, vaikka mahonkia jos ei muuta keksi.. |
fox 11.11.2005 11:28:39 | |
---|
Laminointiin lienee monia syitä mutta esimerkiksi Bob Benedetto tekee melkein kaikki kaulansa laminoimalla eikä kitaroiden tasoa voi haukkua. Enhämmää laminointia itsessään oo laisin huonona pitänyt.. ;) Tuolla ylempänä koitin vakuutella että mun mielestä kaikista paras kaula on 3-palavaahterakaula kunnon volutella..jos profiili on riittävän ohut, eli tuommonen 60´s. Siis mun mielestä. Oi, Ibanezin Musicianit on neckthrukaulan osalta laminoitu useasta palasta jopa, ja ovat ihq.. |
kulmahiomakone 11.11.2005 12:10:09 | |
---|
Meikkiksellä ei ole kuin hyviä kokemuksia laminoinnista. 5 ja 6 palaisia kauloja olen tehnyt ja tuskin ainakaan tuota palojen määrää tulen tulevaisuudessa vähentämään. Tulee vakaampia ja jäykempiä kauloista laminoimalla. Eikä mikään soi paremmin kuin kitara, jossa on kevyt runko ja jäykkä kaula (mun miälest). Firebirdin mittoja löytyy muuten soitinrakennuspuolen vähemmän ansiokkaasti nimetystä ketjusta "mahonkilevyst". Haulla löytyy. ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa! |
Juzzu 11.11.2005 12:13:08 | |
---|
Eikä mikään soi paremmin kuin kitara, jossa on kevyt runko ja jäykkä kaula (mun miälest). Hyvä lause! (Vaikka LP:sta pidänkin). Tuossa on ajatusta. Muuten, miksei me saada nähdä niitä sun soittopelejä, ois kiva nähdä jotain! |
fox 11.11.2005 13:42:36 | |
---|
Firebirdin mittoja löytyy muuten soitinrakennuspuolen vähemmän ansiokkaasti nimetystä ketjusta "mahonkilevyst". Haulla löytyy. Ai tuon niminen ketju...siihenkös mä niit jotain mittoja esitin... Ihmekös tuo jos en löytäny enää. |
Juzzu 11.11.2005 13:48:15 | |
---|
Ai tuon niminen ketju...siihenkös mä niit jotain mittoja esitin... Ihmekös tuo jos en löytäny enää. On kyllä hieno nimi ketjulle, täytyy myöntää. |
kulmahiomakone 11.11.2005 13:55:28 | |
---|
Ai tuon niminen ketju...siihenkös mä niit jotain mittoja esitin... Ihmekös tuo jos en löytäny enää. Yllekirjoittaneen kämmi on tuo otsikko. Mä olen kyllä lainannut ne sun mittaamat mitat johonkin toiseen Firebirdiä käsittelevään ketjuun, koska kukaan ei niitä tuosta alkuperäisestä löydä. Nyt mitat, tai viittaus niihin löytyy siis jo kahdesta firebirdiä käsittelevästä ja hyvin otsikoidusta ketjusta. Tätä vois kutsua edistykseksi. Muuten, miksei me saada nähdä niitä sun soittopelejä, ois kiva nähdä jotain! Saatte työ, kunhan myö löydän jostain aikaa, viitseliäisyyttä ja kunnollisen kameran. Tällä hetkellä ei ole muuten kuin yksi kitara kuvauskunnossa, eikä sekään kauaa, sikäli kun jaksan laittaa sen(kin) pintakäsittelyn uusiksi. Unicaan/Heloon älkäätte koskeko, säästyttä vitutukselta! ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa! |